Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1515
Leker meg litt med arduino og har laget meg en temperaturmåler. Temperaturen fra 5 digitale prober blir vist i serial monitor.

Det jeg ønsker å gjøre er å vise temperaturen fra probene i en "real-time" graf.
Er det noen som vet om en guide som viser meg hvordan dette gjøres?
Skal du ha grafen på pcen? Da ville jeg brukt visual basic for og laget et lite pc-program. der har du gode rutiner for å kommunisere med seriell-port.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Tenkte å vise på PCen, finnes det noen tutorials på hvordan dette gjøres? Finner ikke noe...
Ja det finnes masse, men først må du jo laste ned å forstå det grunnleggende.

Vær litt mer spesifikk. Det er så mange løsninger på problemet ditt at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. Hva slags krav stiller du? Hva slags kompetanse har du og hvor mye arbeid vil du legge i dette?
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Hallais, kan både java og c++ - middels.
Tenkte ikke å bruke så veldig mye tid på dette, ser derfor helst for meg en tutorial eller noe lignende.
Vet jeg kan visualisere data med både matlab og excel. Problemet er at jeg vet ikke hvordan jeg skal få dataene "real-time" med excel og matlab gidder jeg ikke å kjøpe for formålet.

Har sett at processing 2.1 funker til formålet, men aner ikke hvor jeg skal begynne
Sitat av Spelly Vis innlegg
Hallais, kan både java og c++ - middels.
Tenkte ikke å bruke så veldig mye tid på dette, ser derfor helst for meg en tutorial eller noe lignende.
Vet jeg kan visualisere data med både matlab og excel. Problemet er at jeg vet ikke hvordan jeg skal få dataene "real-time" med excel og matlab gidder jeg ikke å kjøpe for formålet.

Har sett at processing 2.1 funker til formålet, men aner ikke hvor jeg skal begynne
Vis hele sitatet...
Det er flere grunner til at jeg ikke tror på det du sier her.

1. Du kan java, du kan også C++ men bare middels. Hvis du er en dreven programmerer hadde du aldri stilt det første spørsmålet.
2. Du vet at matlab og excel kan tegne dataene dine, men du tror også at dem kan gjøre det i real time så fort du har lært hvordan. Der tar du feil.
3. Du nevner processing, et programmeringsspråk ikke ulikt f.eks. C++ som du allerede kan. Uten at det er et bedre alternativ. Mao. du vet ikke hva du snakker om. Og hvis du uansett skal lære deg et nytt programmeringsspråk, hva var galt med Visual Basic som jeg foreslo i begynnelsen.

Så hva med å kutte ut tullet, gjøre litt faktisk research og ikke forvente at andre gjør det for deg? Jeg ga deg et alternativ allerede i første svaret du fikk, fortell meg hva du har funnet ut her.
Sist endret av wanna-b; 21. januar 2014 kl. 19:54.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Og hvis du uansett skal lære deg et nytt programmeringsspråk, hva var galt med Visual Basic som jeg foreslo i begynnelsen.
Vis hele sitatet...
Visual basic, come on? Hvorfor i alle dager ville du anbefale noe slikt som et første språk? Hvis det skal være .NET språk så er vel C# et mye bedre alternativ.

EDIT: Og siden det er arduino det er snakk om, så er C beste alternativet.
Sist endret av 0xFF; 21. januar 2014 kl. 20:18.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Visual basic, come on? Hvorfor i alle dager ville du anbefale noe slikt som et første språk? Hvis det skal være .NET språk så er vel C# et mye bedre alternativ.

EDIT: Og siden det er arduino det er snakk om, så er C beste alternativet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor jeg anbefaler Visual Basic? Fordi det er lettvint, har alle rutiner og biblioteker du måtte trenge og ikke minst det er lettere enn C#. Det er et perfekt første programmeringsspråk.
Du får ikke laget GUIer i C like lett, Visual Basic er perfekt for dette.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Det er flere grunner til at jeg ikke tror på det du sier her.

1. Du kan java, du kan også C++ men bare middels. Hvis du er en dreven programmerer hadde du aldri stilt det første spørsmålet.
2. Du vet at matlab og excel kan tegne dataene dine, men du tror også at dem kan gjøre det i real time så fort du har lært hvordan. Der tar du feil.
3. Du nevner processing, et programmeringsspråk ikke ulikt f.eks. C++ som du allerede kan. Uten at det er et bedre alternativ. Mao. du vet ikke hva du snakker om. Og hvis du uansett skal lære deg et nytt programmeringsspråk, hva var galt med Visual Basic som jeg foreslo i begynnelsen.

Så hva med å kutte ut tullet, gjøre litt faktisk research og ikke forvente at andre gjør det for deg? Jeg ga deg et alternativ allerede i første svaret du fikk, fortell meg hva du har funnet ut her.
Vis hele sitatet...

Hva med at du kan kutte ut tullet og ikke komme med bastante konklusjoner?
Jeg har da søren meg gjort mer enn nok research, bedre at du gjør research i stedet for å drite deg ut.

1. Har jeg sagt at jeg er en top noch programmerer? Sier jeg er middels flink i både java og c++. ved middels flink mener jeg at man har kontroll på følgende:
minnehåndtering, syntaks, oop, arv, polymorfi, maler, unntakshåndtering, enkle grensesnitt og programstruktur... Du mener dette er mer enn nok kompetanse til å visualisere data fra serial port? Håper du kødder...

2. Visst søren kan du vise data realtime i matlab og excel: http://www.youtube.com/watch?v=ntHZsLmNkgw og http://letsmakerobots.com/node/28097

3. Konkluderer du virkelig at jeg ikke kan prorgrammering på bakgrunn av at jeg ikke vet hvordan jeg skal lage en graf av dataene? Det du basically sier er at dersom man har middels kunnskap i c++ og java, så er det ingen problem å lage en graf i processing. Tror ikke den beste programmerer hadde klart det, uten å bruke noen timer til å sette seg inn i processing.

Jeg forventer da søren meg ikke at folk skal gjøre jobben for meg, jeg har spesifikt forespurt en tutorial om hvordan dette kan gjøres. Jeg er ikke interrisert i å sette meg inn i processing for å gjøre noe som jeg kun kommer til å ha brukt for en gang - ever.
Sist endret av Spelly; 22. januar 2014 kl. 13:57.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Går det ikke an å sette opp webserver på arduino? For så å lagre verdiene i en database, for så å bruke flot til å få det grafisk?

Ser ut som du slipper å sette opp webserver på selve arduinoen for å få til dette, ser ut som den kan lagre informasjon rett i database.
Jeg vil likevel anbefale FLOT til å fremføre det i grafer for deg.

http://arduino.cc/en/Tutorial/WebServer
http://www.instructables.com/id/Save...-on-MySQL-wit/
Sist endret av cos; 22. januar 2014 kl. 15:10.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Takker og bukker, skal få sjekket det ut. Har faktisk ethernet shield liggende
Sitat av Spelly Vis innlegg
Hva med at du kan kutte ut tullet og ikke komme med bastante konklusjoner?
Jeg har da søren meg gjort mer enn nok research, bedre at du gjør research i stedet for å drite deg ut.

1. Har jeg sagt at jeg er en top noch programmerer? Sier jeg er middels flink i både java og c++. ved middels flink mener jeg at man har kontroll på følgende:
minnehåndtering, syntaks, oop, arv, polymorfi, maler, unntakshåndtering, enkle grensesnitt og programstruktur... Du mener dette er mer enn nok kompetanse til å visualisere data fra serial port? Håper du kødder...

2. Visst søren kan du vise data realtime i matlab og excel: http://www.youtube.com/watch?v=ntHZsLmNkgw og http://letsmakerobots.com/node/28097

3. Konkluderer du virkelig at jeg ikke kan prorgrammering på bakgrunn av at jeg ikke vet hvordan jeg skal lage en graf av dataene? Det du basically sier er at dersom man har middels kunnskap i c++ og java, så er det ingen problem å lage en graf i processing. Tror ikke den beste programmerer hadde klart det, uten å bruke noen timer til å sette seg inn i processing.

Jeg forventer da søren meg ikke at folk skal gjøre jobben for meg, jeg har spesifikt forespurt en tutorial om hvordan dette kan gjøres. Jeg er ikke interrisert i å sette meg inn i processing for å gjøre noe som jeg kun kommer til å ha brukt for en gang - ever.
Vis hele sitatet...
Det jeg sier, er at med kunnskapen du mener å inneha så burde du være i god nok stand til å gjøre research på dette selv. Og se, du har jo ferdige eksempler på det du etterspør, funnet frem på egnhånd. Hva er det du lurer på da? Du skriver foresten ikke at du skal løse dette i processing fra første post. Det står "arduino processing" i tittelen som indikerer at du programmerer arduino i processing som man jo så klart gjør.

Er det noen som vet om en guide som viser meg hvordan dette gjøres?
Vis hele sitatet...
finnes det noen tutorials på hvordan dette gjøres? Finner ikke noe...
Vis hele sitatet...
aner ikke hvor jeg skal begynne
Vis hele sitatet...
Ila. de tre postene fikk jeg ikke akkurat inntrykk av at du har
søren meg gjort mer enn nok research
Vis hele sitatet...
.

Google er stappfull av ferdige løsninger, og du finner virkelig ingenting (bortsett fra når du er opptatt med å motbevise påstandene mine)?
Begynn med de her http://www.learningprocessing.com/ex...-random-graph/
http://www.glacialwanderer.com/hobbyrobotics/?p=261
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Så lenge man kan lese, skrive og formulere seg, har man nok kunnskaper til å google. Trenger ikke å kunne programmering for det
Jeg har funnet frem eksempler selv, dette er bare noen av de jeg har komt over når jeg har leitet etter en god måte å visualisere dataene. Men som jeg har skrevet tidligere, så vil jeg ikke kjøpe matlab. Har dog sagt at excel kan være et alternativ, men det ser jeg på som "siste utvei".

Forstår ikke hvordan du ut fra måten jeg formulerer meg kan konkludere med at jeg ikke har peiling på programmering. Det eneste jeg gir uttrykk for i postene er at jeg ikke har spesielt god peiling på Arduino, eller hvordan man normalt visualiserer data real-time fra Arduino...

Takker dog for linkene,skal sjekke gjennom dem.
Sist endret av Spelly; 22. januar 2014 kl. 18:38.
Sikkerhetsklarert
Hmmm posten min her ble slettet, aner ikke hvorfor.

Processing støtter jo grafer out of the box, hvorfor skal du velge en tredjepartsløsning?

Sjekk dette eksemplet:
http://www.glacialwanderer.com/hobbyrobotics/?p=261

Processing krever at du har en pc på for at dette skal fungere.

Selv så bruker jeg ethernet shield, som dytter data til webhotellet mitt, der har jeg php script som tar imot, og registrerer i mysql. Deretter bruker jeg highcharts til å lage "pene" grafer.