Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4887
Jeg kjøpte et tynt flettet multifilamentsnøre for en god del år siden, men har funnet ut at det er såpass mykt at det lett krøller seg og lager floker som er umulig å løse opp igjen.

Er det noen andre her med samme erfaring som kan gi meg noen råd. Jeg driver for det meste med spinnfiske etter sjøørret fra land, men jeg fisker også litt etter torsk og sei innimellom med litt tyngre utstyr.
Hvilken type snelle bruker du?

På min åpenhaspel snelle har jeg brukt 0.20 firewire i masse år og er veldig fornøyd med den. Selv om 0.20 med bruddstyrke på 13 kg er overkill for mitt bruk.
Til ferskvann bruker jeg biltema flettet Line 012
Saltvann 020 av samme type
Sist endret av Sterol91; 14. juni 2019 kl. 08:59.
Fireline 17 eller 20 mm er det som eg har best erfaring med. Og eg har testet masse! Dette kaster du langt med og får minst krøll med! Men husk at lønner seg å bruke fortom av noe slag om du fisker der det er endel stein og kvister. For fletta sene blir fort slitt om det går mye i sten. Pleier å kappe av 1-2 m om har fisket mye der det er stein. Ellers skifter eg linen minst 1 gang i året!
Om du har problem med at det blir mye krøll på linen, så kanskje vurdere ny snelle, godt mulig den kan være årsaken også!
Bruker også fireline mye. Kaster lengre og ekstremt slitesterkt.
Har opplevd at det floket seg en gang for et par år siden, vet ikke hva som skjedde men i det jeg skulle kaste ut smalt det fremst på fiskestanga å floka var et faktum, bare å si farvel til sluken, klippe og knyte på nytt.

Vanlige tradisjonelle bruker jeg gjerne til fjell og ferskvann dog, men har gått mer og mer over til fireline til all bruk nå. Minuset er prisen, betalte vel over 400 kr PR stk forleden
Den fletta fra biltema syntes jeg er bedre enn fireline. Da den er som silke. Og koster 99kr for 120m
Mista en stor fisk her om dagen grunnet elendig sene på ei stang jeg kjøpte på salg. Gikk da ut og kjøpte 0,4mm nylonsene(?) på Europris. Burde jeg heller ta en liten tur innom Biltema og kjøpe fletta? Er en åpen haspelsnelle, som brukes hovedsaklig til sjøfiske fra land, men også litt fra båt nå i sommer.

Tenkte også automatisk at det lønner seg å kjøpe så stor diameter som snella tåler, men det stemmer kanskje ikke?
Større diameter gir kortere kast, men stivere sene som ikke krøller seg så lett.

Kjøpte noe hvit fireline (husker ikke merke) som er glattere enn de gule, vanlige typene. Den var dyr, men virker holdbar og kaster lengre enn de mer fletta typene. Med en bruddstyrke på 7 kg (husker ikke tykkelse) har jeg enda til gode å miste en sluk i sjøbunn. Billigsneller (og stenger, hvis de er helt elendig konstruert) lager forresten floker uansett hvor dyr sene du velger å bruke. Ville uansett gått for noe annet enn Biltema på et produkt som er så viktig for opplevelsen med begrensa prisforskjell.
Sitat av hippitus Vis innlegg
Mista en stor fisk her om dagen grunnet elendig sene på ei stang jeg kjøpte på salg. Gikk da ut og kjøpte 0,4mm nylonsene(?) på Europris. Burde jeg heller ta en liten tur innom Biltema og kjøpe fletta? Er en åpen haspelsnelle, som brukes hovedsaklig til sjøfiske fra land, men også litt fra båt nå i sommer.

Tenkte også automatisk at det lønner seg å kjøpe så stor diameter som snella tåler, men det stemmer kanskje ikke?
Vis hele sitatet...
Ett av problemene med nylonsene og sjøfiske er at senen blir så fort elastisk når du har tunge kroker og snøret langt ute. Og dermed føles det ut som du fisker med strikk og du får ikke den samme responsen når fisken biter på.

Men jeg fisker mye langs bunnen med mye steiner så jeg bruker fortsatt nylon.
Trådstarter
Jeg har en liten ABU Cardinal snelle og en Daiva EG1655x. Jeg har også Ambasadør og Daiwa multiplikatorsneller. Det er mulig at jeg har fyllt opp haspelsnellene for mye. Hvor mange mm. skal det være igjen av spolekapasiteten før man slutter å tvinne på mer snøre? Og når det gjelder biltemas snøre som er flettet, så har jeg lest et sted at flettede snører trekker med seg mye dritt og slim som lagrer seg på spolen.
Sitat av lorentz Vis innlegg
Jeg har en liten ABU Cardinal snelle og en Daiva EG1655x. Jeg har også Ambasadør og Daiwa multiplikatorsneller. Det er mulig at jeg har fyllt opp haspelsnellene for mye. Hvor mange mm. skal det være igjen av spolekapasiteten før man slutter å tvinne på mer snøre? Og når det gjelder biltemas snøre som er flettet, så har jeg lest et sted at flettede snører trekker med seg mye dritt og slim som lagrer seg på spolen.
Vis hele sitatet...
De tutorial-videoene jeg brukte for å få på ny sene sa somregel ~1/8 tomme, eller ca. 3mm. Rett meg gjerne om det ikke stemmer. Selv passer jeg bare på at det er litt igjen å gå på.
Bruker 0,12-0.15 multi og 2,5 meter 0,28 monofortom uansett om jeg fisker i sjøen eller på fjellet. Liker Power Pro bedre en Fireline.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Er det lurt å bruke multifilamentsnøre på multiplikatorsneller, eller får man lettere backclash med slike snører enn med vanlig nylon?
Kommer helt og holdent an på hvor god kasteteknikk du har. Hvis det først floker seg er det mye verre med multi.
Det er 2 typer multiplikatorsneller, den ene er typisk til hav fiske og er store og rommer mye sen, den ander er beregnet til lett fiske der man kaster. Min erfaring er at multi er bedre på alt unntatt fortom og der det blir mye slitasje på sena.