Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5224
Hei, dette er noe som har hendt meg mange ganger, og det samme har hendt med noen kompiser av meg, derfor føler jeg det er på tide å ta det opp.

Har noen opplevd å komme på jobb-intervju, alt virker greit, også sier sjefen "Ja dette ser bra ut, da hører du fra meg i midten av neste uke", men så ringer dem aldri tilbake? Hvorfor gjør dem aldri dette?

Folk er desperate etter å komme ut i jobb, eller har kanskje takket nei til andre jobb tilbud(jeg har takket nei til mange andre blant annet), pga jeg sitter og venter på svar angående "drømme jobben", men hva skjer? nei de ringer aldri tilbake!

Hvor er logikken bak dette?
Sist endret av cplpro; 27. mai 2019 kl. 23:48.
Følg opp.

Hvorfor kan en kun synse på - men det er minst like mange nøytrale grunner som kjipe grunner.
Har jeg ingen personlig erfaring med, så jeg kan kun spekulere.
Fikk du inntrykk av at du faktisk landet jobben? Ble det sagt med rene ord? Konkretisert på noen måte?

Om det ikke ble konkretisert så var det kanskje en dårlig strategi for å avslutte et intervju der sjefen følte de ønsket seg noe mer for stillingen, men samtidig tenkte du er med videre som en fall back guy. Så dukket det kanskje opp en etter deg som enten ba om et konkret svar på om han fikk jobben der og da eller var så en så god "selger" at han fikk sjefen til å konkretisere jobbtilbudet fordi det ble det eneste naturlige valget utifra samtalens gang. Å være en god selger, er ikke bare en jobb. Alt kan selges og spinnes i din favør. Og noen er mestre på slikt og da blir det ofte eller oppleves svært ubehagelig for motpart å skulle si eller gjøre noe annet og da er det lett å gå fast.

Eller kanskje hverdagen ble for hektisk også glemte han deg? Eller at sjefen er et rotehue? Eller en feiging som ikke ønsket å si nei?

Om jeg var i din situasjon og dette var en jobb jeg virkelig ønsket så ville jeg bare ringt opp sjefen, spurt rett ut hva som skjer og sagt at du må et svar og noe konkret å forholde deg til. Oppstartsdato, kontrakt etc.
De finner andre mer attraktive for jobben. Regn det som når man møter en gammel bekjent tilfeldig på butikken etter mange år og man sier "ja la oss finne på noe en dag, jeg melder deg!" før man sier hadet, og begge veit at det sannsynligvis ikke kommer til å skje. I jobbintervju sammenheng kan man håpe men ikke regne med noe, det er sykt mange om beinet og jobber i dag.
Opplevd dette i en del tilfeller ja-ofte i forbindelse med sommerjobbsøknader-en litt ufin måte å gi avslag på jobbøknaden synes jeg. Man satt jo litt å ventet på oppringing.
Det er vel en måte å få deg ut av døra på en enkel måte uten å si at du fikk avslag.
Du burde alltid foelge opp i etterkant og si takk for intervjuet, og samtidig er det helt innenfor aa spoerre om naar du kan forvente svar.
Absolutt lurt å følge opp i etterkant, men det er jævlig dårlig stil å ikke ringe eller i det minste sende en mail/melding til søkere som har vært på intervju imo.

Greit nok om en ikke får svar på søknaden, men når en faktisk har forberedt seg til intervju, kanskje tatt fri fra skole/jobb for å møte opp så blir det litt for sløvt.
Personlig så kan det godt tenkes jeg hadde betakket meg til å jobbe under en sjef som virker å være fullstendig slask. Det er neppe verdt det. Når sjefen ikke fikser så enkle ting, hva annet er det som ikke er på plass? Friste med lønnsøkning uten å formalisere og siden bare ha "glemt hele samtalen"?
Trådstarter
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Absolutt lurt å følge opp i etterkant, men det er jævlig dårlig stil å ikke ringe eller i det minste sende en mail/melding til søkere som har vært på intervju imo.

Greit nok om en ikke får svar på søknaden, men når en faktisk har forberedt seg til intervju, kanskje tatt fri fra skole/jobb for å møte opp så blir det litt for sløvt.
Vis hele sitatet...
Spot on. Der sa du det!
Bare egen erfaring, men bedriften jeg jobber i slenger søknadene og intervjuobjektene over til HR når de ikke lenger er aktuelle, og det er der jeg av erfaring (har bekjente som har søkt seg inn her jeg jobber) at ting kan ta jævlig lang tid. Og med lang tid mener jeg at de får avslagsbrev 8 mnd etter vi ansatte en annen (mao hadde han nye jobbet her i 5 fulle mnd før de andre fikk "dessverre"-standardsvar tilsendt per brev).
Jeg sier ikke at det er greit, men jeg antar at dette ikke er unikt for min arbeidsgiver, og da er det strengt tatt ikke han som tok deg inn på intervju som gjorde dette for å være slem, det er bare byrokratiet som er fucked up.
Jeg har vært på en del intervjuer siste tiden og det der skjer meg støtt og stadig. Er så fuckings provoserende og sykt mangel på respekt spør du meg. Enkelte har jeg til og med sendt 2-3 mails for å få svar fra, men de gir faen. Jeg tar hintet, det er greit nok det men ikke si at ejg skal få svar i slutten av uka når jeg ikke gjør det. De mangler ryggrad, unngår å gi en skuffende beskjed ved å ignorere, bra ledere.
Trådstarter
Sitat av lemon99 Vis innlegg
Jeg har vært på en del intervjuer siste tiden og det der skjer meg støtt og stadig. Er så fuckings provoserende og sykt mangel på respekt spør du meg. Enkelte har jeg til og med sendt 2-3 mails for å få svar fra, men de gir faen. Jeg tar hintet, det er greit nok det men ikke si at ejg skal få svar i slutten av uka når jeg ikke gjør det. De mangler ryggrad, unngår å gi en skuffende beskjed ved å ignorere, bra ledere.
Vis hele sitatet...
Godt og vite at jeg og kompisene mine ikke er alene her ..
Broder'n tar aldri et intervju om det ikke er sjefen selv som foretar intervju. Takker nei til feks innleide konsulenter etc. For han mener at et intervju går begge veier. Det er minst like viktig for ham å danne seg et bilde av sjefen slik at han kan vurdere om faktisk vil jobbe i selskapet. Er sjefen en dust så takker han nei. Sånn har han vært siden slutten av tenårene. Kanskje han har rett. Og feige sjefer som ikke har ryggrad nok til å gi beskjed om at andre har fått jobben viser jo ikke fram sin beste side akkurat. Så like greit å ta jobb en annen plass da.