Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4751
Var hos legen i dag for å bestille gastroskopi og jeg spurte om det gikk an å bli lagt i narkose under ingrepet. Utifra det legen sa så virket det som at det er bare noe de gjør med spebarn.

Jeg har vært igjennom gastroskopi en gang før og det var en av de værste opplevelsene jeg har hatt rent fysisk sett med kroppen min, jeg er ganske overfølsom når det kommer til å kjøre en lang kabel ned i strupen min!

Any thoughts?
Utført det selv.
Fikk sånn spray i kjeften. Merka ikke noe.
Bare puste normalt.og prøve slappe av. Ikke spenne halsen og svelget.

Funket for meg. Ble tidenes kongerap når slangen dras opp. ����
Trådstarter
Jeg fikk spray forrige gang å, men det gjorde ikke en dritt. Føltes ut som tortur.
Å?
Bedøva hele kjeften min og svelget. Merket ikke noe til slangen. Anna en den var nedi magen.

Be om mer spray kanskje.
Ja det vil jeg tro du kan få ordnet. Da jeg gikk igjennom undersøkelsen reagerte legen på hvor vanskelig det var å få utført inngrepet, og sa at neste gang skulle jeg bare si ifra for å få full narkose. Forståelig nok forsøker legene å minimere antall pasienter som bruker narkose under et slikt inngrep, ettersom det er en viss risiko forbundet med narkosen. Hvis du henvender deg til sykehuset i forkant og forklarer, så vil jeg anta at du kan få ordnet narkose.
Sist endret av Bl4derunner; 29. mars 2019 kl. 21:37.
I og med at du faktisk har erfaring med gastroskopi så skulle det vel holde å forklare situasjonen for legen?

Hvis han sier nei så betyr vel det nei, i hvert fall har han mer grunnlag å uttale seg på enn det noen her inne har.
Trådstarter
Jeg må presisere her at det var fastlegen min jeg snakket med ang. dette, ikke legen som utfører gastroskopien.
Mas og kjas og gjør deg selv hørt.
Trådstarter
Jau, jeg tenker å ringe dit å spørre ang. dette så fort jeg får brev i posten om hvilken klinikk det er snakk om.
Det er mulig å få det. Har en bekjent med kronisk tarm sykdom som får ekstreme smerter både ved gastroskopi og koloskopi.
Hun har jo gjort dette x antall ganger. HUn får nå narkose på grunn av smertene hun opplever.

Du må bare krangle med dem. Ikke gi deg på at du vil ha narkose. Forklar hvor jævlig det er for deg.
Var en gang i nyere tid hvor hun fikk en ny lege som ikke ville gi henne narkose. Da nekta hun plent.
Og fikk narkose.
Vel jeg som er voksen mann og greier fikk ikke narkose selv om jeg gråt foran de som skulle dytte slangen nedi halsen på meg. Forklarte at jeg har gjort det før og at jeg har traumer men det brydde seg ikke om. Du får prøve det samme og håpe du har flaks
Man kan i ekstreme tilfeller få det for tannlegebesøk, så det burde være mulig. Men narkose er vel kanskje ikke noe de deler ut på sparket og etter innfallsmetoden, så skaff en erklæring fra legen om angst eller noe.

Du har ikke vurdert å be om noe litt mindre ekstremt da, noe beroligende av noe slag? Jeg har fått det for mindre invaderende inngrep enn det der. Måtte ikke be om det en gang, de bare så at jeg trengte det. Aner ikke hva det var jeg fikk da, men det var intravenøst og jeg sovnet av det etter hvert.

Sitat av eraser Vis innlegg
Vel jeg som er voksen mann og greier fikk ikke narkose selv om jeg gråt foran de som skulle dytte slangen nedi halsen på meg. Forklarte at jeg har gjort det før og at jeg har traumer men det brydde seg ikke om. Du får prøve det samme og håpe du har flaks
Vis hele sitatet...
Det høres ut som en forferdelig opplevelse.
Du kan forespørre transnasal endoskop, det er betydelig mindre endoskop enn det som vanligvis benyttes under gastroskopi.

På Haukeland er det forresten standard å få beroligende under gastroskopi. De legger inn en veneflon slik at det er enkelt å gi deg mer ved behov .

ønsker å presisere at min første opplevelse med gastroskopi var noe av det verste jeg har opplevd.

andre gangen ble det benyttet transnasal endoskop + beroligende, dette fungerte svært, svært godt.

tredje gangen ble det benyttet vanlig endoskop, men med beroligende. I starten var det jævlig, jeg klarte ikke å slappe av, noe som resulterte i at jeg fikk en god dose ekstra med beroligende, noe som endte med at jeg ble helt totalt likegyldig .
Sist endret av Spelly; 30. mars 2019 kl. 04:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For meg var det helt nødvendig å få gjennomført gastroskopi, og jeg klarte ikke tanken på å gjøre det uten narkose. Jeg har kraftig angst. Vil tro de vurderer hvor viktig det er og få gjennomført og hvor mye angst en har.
Gjorde en gastroskopi for 2 år siden ca. Fikk bedøvelsesspray, og 2-3 mg midazolam intravenøst. Jeg kan greit gjøre det en gang til for å si det sånn. Ut fra hva jeg har hørt var nok den legen av det mer spandable slaget.
Be om å få beroligende, da får du midazolam intravenøst. Det funker veldig bra. Jeg har gjort det to ganger selv, fikk beroligende begge ganger.
For å sette det på spissen, så har vanligvis hverken fastlegen din eller kirurg/medisiner som utfører gastroskopi, peiling på narkoser. Blir sikkert mye synsing hvis du spør disse.
Ring tlf-nr på innkallingsbrevet når du mottar dette, og si at du ikke er i stand til å gjennomgå undersøkelsen i våken tilstand. Hvis det er oppegående folk som administrerer dette så skal problemet være løst. For legen som gastroskoperer bør det være likegyldig om du sover eller er våken, informasjon kan du få før og etter. Anestesilege tar seg av alt som har med narkose å gjøre.
Søvn i 10 min er nok. Ulempen er at du ikke kan gå rett ut som en vanlig pasient, men må overvåkes 30 min - 2 timer i ettertid, det varierer fra sykehuset til sykehus. Dette er mer ressurskrevende for en avdeling mtp plass og personal.
Lykke til!