Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 17004
Fant her om dagen en riks-tv tuner, tenkte å bruke denne på soverommet men jeg har ikke programkort og har ikke planer om å bestille dette heller.
finnes det noen måter å omgå systemet, altså å se andre kanaler enn bare
nrk 1, 2 og 3 uten et programkort
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Så vidt jeg vet er det ingen direkte måte å omgå det på, men du kan dele et kort med andre. Dette noe mer hardware.
Nrk ligger gratis da..?
Nei, det går ikke lengre.
Boksene fra Riks TV må ha et programkort for å funke, selv om nrk ikke er kodet!

Hvorfor? Fordi Riks TV vil pushe på deg kort og abonnent, de vil ha deg i systemet! Selv om kortet er gratis å bruke... kort og tuner er dessuten paret. Du kan imidlertid kjøpe en ny tuner som ikke krever kort. Men Elkjop og Expert vil heller selge med abonnement, det tjener de mest på!

Alternativt kan du bruke tv pinne for pc. Om du finner driver for operativsystemet ditt... eller kjøpe tv hvor tuner er innebygget.

Europris hadde tuner uten kortleser for åpne kanaler. Fordi de ikke er Elkjøp eller Expert...
Sist endret av Tekniker2; 30. mars 2014 kl. 14:26.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Boksene fra Riks TV må ha et programkort for å funke, selv om nrk ikke er kodet!

Hvorfor? Fordi Riks TV vil pushe på deg kort og abonnent, de vil ha deg i systemet! Selv om kortet er gratis å bruke... kort og tuner er dessuten paret. Du kan imidlertid kjøpe en ny tuner som ikke krever kort. Men Elkjop og Expert vil heller selge med abonnement, det tjener de mest på!

Alternativt kan du bruke tv pinne for pc. Om du finner driver for operativsystemet ditt... eller kjøpe tv hvor tuner er innebygget.

Europris hadde tuner uten kortleser for åpne kanaler. Fordi de ikke er Elkjøp eller Expert...
Vis hele sitatet...
Dette er ikke riktig. De åpne kanalene er åpne, med eller uten kort. Det kan godt hende de har fortalt deg noe annet på elektronikkjedene, men da ligger problemet hos dem.

Det samme gjelder TV'er med innebygget dekoder, de kan også ta inn NRK uten hverken KAM eller Kort. Det gjelder også en av BBC kanalene, uten at jeg husker akkurat hvilken eller hvilket nr den ligger på.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det gjelder også en av BBC kanalene, uten at jeg husker akkurat hvilken eller hvilket nr den ligger på.
Vis hele sitatet...
vel, jeg har en GRUNDIG DTR 8740 MHP fra RiksTV, som jeg kjøpte på et loppemarked. det satt også et kort uten abonnoment inni, men jeg får ikke inn noe BBC kanal gratis.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
vel, jeg har en GRUNDIG DTR 8740 MHP fra RiksTV, som jeg kjøpte på et loppemarked. det satt også et kort uten abonnoment inni, men jeg får ikke inn noe BBC kanal gratis.
Vis hele sitatet...
Det er mulig det ikke var BBC og heller en annen engelspråklig kanal, men det var i alle fall en som var åpen (brukte ofte den til å teste utstyr med når jeg jobbet med salg av disse produktene)
En boks fra riks tv fungerer IKKE uten programkort. Selv ikke på kanalene som er gratis. Bare prøv selv, se på nrk1 og ta ut kortet... en tuner fra canal digital fungerer heller ikke på fta kanaler med mindre du har et kort fra canal digital... en mulig forklaring er at selgerne sponser boksene og ikke har noen interesse av at boksen funker uten kort.

boksene er bare designet slik fra leverandør... snedig og sleipt
Sist endret av Tekniker2; 30. mars 2014 kl. 23:51.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
En boks fra riks tv fungerer IKKE uten programkort. Selv ikke på kanalene som er gratis. Bare prøv selv, se på nrk1 og ta ut kortet... en tuner fra canal digital fungerer heller ikke på fta kanaler med mindre du har et kort fra canal digital... en mulig forklaring er at selgerne sponser boksene og ikke har noen interesse av at boksen funker uten kort.

boksene er bare designet slik fra leverandør... snedig og sleipt
Vis hele sitatet...
Nei, det er de ikke...

Du tror åpenbart ikke meg, så hva med riks-tv selv?

NRK sine TV-og radiokanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet - uten programkort.
Vis hele sitatet...
https://www.rikstv.no/kundeservice/utstyr/

Hvorfor skulle f.eks Grundig ha interesse av å lage produkter med sperringer på funksjonaliteten til en annen leverandørs produkter?
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
En boks fra riks tv fungerer IKKE uten programkort. Selv ikke på kanalene som er gratis. Bare prøv selv, se på nrk1 og ta ut kortet... en tuner fra canal digital fungerer heller ikke på fta kanaler med mindre du har et kort fra canal digital... en mulig forklaring er at selgerne sponser boksene og ikke har noen interesse av at boksen funker uten kort.

boksene er bare designet slik fra leverandør... snedig og sleipt
Vis hele sitatet...
Har canal digital med kort i boksen og kan bekrefte at kanalene forsvinner om kortet tas ut. Dette gjelder alle kanaler uavhengig av fjernkontrollene. Det var ikke sånn før, men etter de oppgraderte til digitalt bakkenettverk eller noe i den duren.
Sist endret av CH0KE; 1. april 2014 kl. 21:48.
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Har canal digital med kort i boksen og kan bekrefte at kanalene forsvinner om kortet tas ut. Dette gjelder alle kanaler uavhengig av fjernkontrollene. Det var ikke sånn før, men etter de oppgraderte til digitalt bakkenettverk eller noe i den duren.
Vis hele sitatet...

En Canal digital boks er på ingen måte en rikstv boks.
Sist endret av Cikey; 1. april 2014 kl. 22:07.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
En boks fra riks tv fungerer IKKE uten programkort. Selv ikke på kanalene som er gratis. Bare prøv selv, se på nrk1 og ta ut kortet... en tuner fra canal digital fungerer heller ikke på fta kanaler med mindre du har et kort fra canal digital... en mulig forklaring er at selgerne sponser boksene og ikke har noen interesse av at boksen funker uten kort.

boksene er bare designet slik fra leverandør... snedig og sleipt
Vis hele sitatet...
vel, jeg har en GRUNDIG DTR 8740 MHP fra RiksTV og jeg prøvde å ta ut programkortet for å så skru den på, å jeg kan fremdeles se på NRK.
Forklar det!!
Er vel litt forskjellig fra bokser til bokser, men den boksen jeg har (Den første Grundig) funker ikke på NRK uten programkort! Er vel litt forskjellig fra boks til boks. Dessuten, når du kjøpte den måtte du legitimere deg med pass, ellers nektet ekspeditøren å utlevere boksen til deg. Det var fordi du MÅTTE ha Riks-Tv abonnent selv om NRK var åpen...

Du var liksom kunde hos Riks TV, selv om du ikke betalte noe for kanaler. Tror det var fordi de villa ha mest mulig kontroll med boksene sine. Kanskje de har forandret på dette nå?
Sist endret av Tekniker2; 8. april 2014 kl. 00:45.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Er vel litt forskjellig fra bokser til bokser, men den boksen jeg har (Den første Grundig) funker ikke på NRK uten programkort! Er vel litt forskjellig fra boks til boks. Dessuten, når du kjøpte den måtte du legitimere deg med pass, ellers nektet ekspeditøren å utlevere boksen til deg. Det var fordi du MÅTTE ha Riks-Tv abonnent selv om NRK var åpen...

Du var liksom kunde hos Riks TV, selv om du ikke betalte noe for kanaler. Tror det var fordi de villa ha mest mulig kontroll med boksene sine. Kanskje de har forandret på dette nå?
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne at jeg kjøpte min brukt på loppemarked og at jeg bare bruker den til å se på NRK og lokal tv kanaler.(lokal tv kanalene må man ha programmkort for å se på.)
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Er vel litt forskjellig fra bokser til bokser, men den boksen jeg har (Den første Grundig) funker ikke på NRK uten programkort! Er vel litt forskjellig fra boks til boks. Dessuten, når du kjøpte den måtte du legitimere deg med pass, ellers nektet ekspeditøren å utlevere boksen til deg. Det var fordi du MÅTTE ha Riks-Tv abonnent selv om NRK var åpen...

Du var liksom kunde hos Riks TV, selv om du ikke betalte noe for kanaler. Tror det var fordi de villa ha mest mulig kontroll med boksene sine. Kanskje de har forandret på dette nå?
Vis hele sitatet...

Nå rører du bare mer og mer!

Grundig boksene fungerer også uten programkort. For lokaltv og frikanalen (som også er gratis) trenger du programkort.

Du må på ingen måte legitimere deg med pass! Du kan ha opplevd å måtte legitimere deg, selv om dette er veldig uvanlig. Det du derimot alltid må gjøre er å oppgi navn / adresse slik at selgeren kan registrere dette. Det gjelder for alle som selger TV mottakere.

De eneste tilfellene du "må" ha abonnement på RiksTV er de gangene du får subsidiert boks, og da får du subsidien fordi du blir abonnent.

Det høres ut som om du har hatt en dårlig erfaring med en selger som ikke har hatt helt kontroll, men du må på ett eller annet tidspunkt ta inn over deg at du i beste fall er feilinformert, og i verste fall sprer løgner...
Sitat av Cikey Vis innlegg
En Canal digital boks er på ingen måte en rikstv boks.
Vis hele sitatet...
Og det var ikke poenget heller. Legger til at om kortet fjernes, må man koble koaksialkabelen direkte i TV'en for å se NRK osv. Trodde ikke dette var mulig lengre. Mulig jeg har misforstått noe underveis. Med forbehold : )
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Og det var ikke poenget heller. Legger til at om kortet fjernes, må man koble koaksialkabelen direkte i TV'en for å se NRK osv. Trodde ikke dette var mulig lengre. Mulig jeg har misforstått noe underveis. Med forbehold : )
Vis hele sitatet...
Poenget var at NRK er åpent tilgjengelig i RiksTV sitt digitale bakkenett. Hva som er eller ikke er tilgjengelig i CanalDigital sitt nett er ikke relevant.

Om du har Canal Digital kabel er det helt uinteressant (det er helt opp til kabel leverandørenom de vil levere analoge signaler ved siden av de digitale eller ikke), og har du Canal Digital parabol tror jeg ikke det er mulig (uten at det er noe mer relevant av den grunn).
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Trodde ikke dette var mulig lengre.
Vis hele sitatet...
Jo, hvis du har Get abennoment.
Ser misforståelsen fra min side angående RiksTV vs Canal Digital, Cikey. Men fremdeles overrasket at man har tilgang til enkelte kanaler uten noen form for kort/dekoder idag, mtp digitalt bakkenettverk. Ikke meningen å lage kluss i denne tråden, OP!
Det var da voldsomt... i begynnelsen når de solgte Riks TV boksene måtte du faktisk vise legitimasjon, og de fungerer IKKE uten programkort.

Som sagt er det mulig at det er annerledes nå, jeg var en av de FØRSTE som kjøpte Riks TV boks, altså med en gang bakkenettet startet, og det er jo nå faktisk en del år siden

Så det er helt mulig at jeg ikke er UP TO DATE
Sist endret av Tekniker2; 15. april 2014 kl. 03:35.
Det er jo fascinerende at du fortsetter å insistere på ting som er feil. Jeg solgte også RiksTV bokser fra starten, og om dere krevde legetimasjon var det en lokal løsning hos dere (kunder som tegner og tegnet abonnement må/måtte selvsagt vise legitimasjon). De første boksene fungerte også uten kort på NRK.

Men om dere hadde en spesiell løsning i begynnelsen, så la det ligge. Det er i alle fall ikke slik nå...
Sikkerhetsklarert
Her var det mye rot.

NRK ligger fritt tilgjengelig, ukodet mpeg2 strøm. Man trenger ikke kort for å dekode (se) disse kanalene. Jeg har rikstv på 4+ tver. Og dette er ikke avhengig av boks til boks, slik Tekniker2 skriver. Streamen ligger i nettet ukryptert uavhengig av mottaksutstyr. Betalkanalene er selvsagt kodet.

Og dette er litt utenom tema, men for å gi noen her klarhet:
De som måtte legitmere seg med pass var ifb med tegning av abonnement, ikke noe direkte knyttet til kjøpet av hardware. Abonnement knyttes opp mot fødselsnummer. Ved uthenting av tuner i rekommandert sending på postkontoret var pass eneste gyldig legitimasjon.


For de som vil se rikstv gratis, ta en kikk på Vu+ tunere, som støtter softcams og kortdeling. Vu+ Duo2 fungerer fint både til bakkenett og satelitt.
Linux geek!
Sauu's Avatar
Sitter selv å ser alle NRK-kanalene med kun CA-modul, uten kort. Er dog på en plass hvor kun NRK sendes, og gudene vet hvorfor... Så her er det ingen forskjell med eller uten kort.
Fra deres nettsider:

"Alle NRK sine radio- og TV-kanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet. Med et Programkort fra RiksTV får du i tillegg tilgang til Lokal-TV, Frikanalen og Visjon Norge kostnadsfritt. Du betaler kun en engangskostnad for kortet.

Hvis du kun ønsker å se NRK trenger du ikke å bestille abonnement hos RiksTV. Alt du trenger er en digital TV-mottaker som du får kjøpt her på rikstv.no eller hos din nærmeste TV-forhandler."
Digitalt bakkenett krever dekoder/tuner, men TVer som blir solgt idag har dette integrert. NRK kanalene trenger man ikke programkort for å kunne se på en TV med RiksTV dekoder/TV. Ferdig arbeid.
Testet min SAGEM boks nå uten kort, og jeg fikk fremdeles bilde på NRK

Men når NRK først begynte på bekkenettet måtte du legitimere deg og de fungerte ikke uten programkort. Det var fordi du måtte være Riks-Tv kunde selv om det var gratis. Så de har da skrudd av dette nå.

Så det er jeg som ikke er oppdatert da siden den gang. Beklager
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Her var det mye rot.

NRK ligger fritt tilgjengelig, ukodet mpeg2 strøm. Man trenger ikke kort for å dekode (se) disse kanalene. Jeg har rikstv på 4+ tver. Og dette er ikke avhengig av boks til boks, slik Tekniker2 skriver. Streamen ligger i nettet ukryptert uavhengig av mottaksutstyr. Betalkanalene er selvsagt kodet.

Og dette er litt utenom tema, men for å gi noen her klarhet:
De som måtte legitmere seg med pass var ifb med tegning av abonnement, ikke noe direkte knyttet til kjøpet av hardware. Abonnement knyttes opp mot fødselsnummer. Ved uthenting av tuner i rekommandert sending på postkontoret var pass eneste gyldig legitimasjon.


For de som vil se rikstv gratis, ta en kikk på Vu+ tunere, som støtter softcams og kortdeling. Vu+ Duo2 fungerer fint både til bakkenett og satelitt.
Vis hele sitatet...

Vet du om noen som driver med Riks-tv og softcams? Aldri sett noe om dette.