Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 8129
fått diagnosen 'panikk lidelse'
nå vil legen gi meg benzo 3-4 gang daglig
det jeg lurer på, er det egentlig verdt det?
hørt at det er et helvete å slutte med benzos, samtidig trenger jeg det veldig.
Sitat av qwop10 Vis innlegg
fått diagnosen 'panikk lidelse'
nå vil legen gi meg benzo 3-4 gang daglig
det jeg lurer på, er det egentlig verdt det?
hørt at det er et helvete å slutte med benzos, samtidig trenger jeg det veldig.
Vis hele sitatet...
benzo er symptomdempende...du blir ikke bedre av benzo. Du bør søke annen behandling.
Bare mine tanker, kjenner deg ikke og vet ikke hvilke behandling som passer best for deg.
Sist endret av søtmann50; 5. april 2014 kl. 00:27.
Ikke mange her kan gi deg bedre råd enn legen din. Stoler du ikke på h*n, finn deg en ny.
Sånn generelt sett, nei, benzo er ikke verdt det, før du vet ordet av det er hele hverdagen din benzo.
Kjæresten bruker benzo mot panikkangst. Han tar de kun ved behov, og det er dette som hjelper han best og som samtidig har minst bivirkninger. Har brukt det ved behov i 1,5 år nå. Han brukte en annen medisin i perioden der han behøvde behandling hver dag, og fikk samtidig hjelp av psykolog til å takle angsten.
vell benzo hjelper der og da..jeg har nettop komt ut av en 3 ukers dagligbruk etter et tungt dødsfall..da brukte jeg 1-3 tabletter daglig..heiv i meg 10 vival på veien bort men han var død når jeg stod i heisen..fikk ytterlige 3 gule tabletter av legen der før jeg gjikk inn og tok farvel ..var varm enda..men nå når jeg har vært nyktern og diazepamet er ute av kroppen så tenker at det har hjelpt meg mye..nå er kroppen fri for benzo og jeg begynner og bare og inse at livet er for jævlig av og til.bare sånn det er liksom..for all del ikke havn i benzo helvete..men klarer du deg når du trenger dem f.eks ved et dødsfall er de gull verdt..maks 14-30 dager tok jeg vival i strekk..fikk heldigvis ingen seriøse abstinenser..minner kansje om litt mild influensa! men får du panikk angst ofte eller?
Fast bruk av benzo er som nevnt kun som en paracet når du har feber, den fjerner symptomer men du er ikke frisk. Dersom det blir benzo bør du i det minste be om å få noe du kan ta ved behov, dette baserer jeg også på at daglig bruk av benzo vil ved avbrudd også forsterke angsten din slik at du sitter igjen med mer angst enn før bruk. Da hadde jeg heller takket ja til slike C-preparater, og evt i samarbeid med lege forsøke å finne et som passer deg iht virkning og bivirkning.
Jeg vil veie opp for både og her for benzo, i kort tids behandling så fungerer den supert, det er når du trenger benzoen for å bli frisk du har gjort en både stor å liten feil, spørs hvor avhengi å doser du tar å hvilket legemiddel han evt skriver ut. men ikke ta imot rivotril selv om du blir kongen på hauen en stund, den smellen gikk jeg på, å betaler godt for det den dag i dag etter et års bruk av rivotril å sobril.. Så min siste anbefalning, ta benzo når psyken leker hardt med deg, da roer alt seg i kroppen, spess nervene å pulsen å puste evnen, men ikke ta benzo daglig, det er bare å lure med deg selv. Ønsker du mer info om dette kan du godt sende meg pm eller spørre spm
Hva slags Benzoer er det snakk om? Sobril er ikke feks. like ille som Xanor. Jo det er et helvete uansett hva slags benzoer man går av, men blir fortere hekta på de sterkeste.

Å den som anbefalte cipralex, det er en dritt medisin, har hørt om fler dårlige opplevelser på det, inkludert meg selv.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Disclaimer: Legen din vet som regel bedre en freak, og jeg har ikke erfaring med, eller særlig kunnskap om benzo, men har opplevd panikkangst et par ganger.

Hva føler du selv? Er det slik at "panikklidelsen" (jeg vet ikke helt hva dette innebærer) går ut over hverdagen din? Kanskje det kan være aktuelt å ta pillene når det eventuelle anfallet intreffer istedenfor å ta de prevantivt.
Sitat av randomize Vis innlegg
Kjæresten bruker benzo mot panikkangst. Han tar de kun ved behov, og det er dette som hjelper han best og som samtidig har minst bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Minst bivirkninger? Benzo er som noen har nevnt lenger oppe noe av det værste man kan putte i kroppen, dersom man kommer over en viss mengde blir livet benzo. Styr unna dersom man kan.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Disclaimer: Legen din vet som regel bedre en freak, og jeg har ikke erfaring med, eller særlig kunnskap om benzo, men har opplevd panikkangst et par ganger.

Hva føler du selv? Er det slik at "panikklidelsen" (jeg vet ikke helt hva dette innebærer) går ut over hverdagen din? Kanskje det kan være aktuelt å ta pillene når det eventuelle anfallet intreffer istedenfor å ta de prevantivt.
Vis hele sitatet...
Skal ikke si at all freaks vet best, men det gjør absolutt ikke alle leger heller!
Sist endret av KjellFresh; 5. april 2014 kl. 03:45.
Sitat av nudo Vis innlegg
Minst bivirkninger? Benzo er som noen har nevnt lenger oppe noe av det værste man kan putte i kroppen, dersom man kommer over en viss mengde blir livet benzo. Styr unna dersom man kan.
Vis hele sitatet...
ser den..men ser også at leger skriver ut alt mulig c prep med fæle bivirkninger osv helt ukritisk fordi de ikke er vanedannende osv..litt og tenke på det også..Men ja, benzo er ikke sukkertøy! man skal ha mye respekt for Bensodiazepiner!
Benzoer har trolig langt værre bivirkninger enn f eks cannabis.
Sist endret av nudo; 5. april 2014 kl. 05:06.
Benzodiasepiner er bra ved korttidsbehandling eller tatt ved behov. Meget effektiv og trygg medisin med lite bivirkninger.

Å stå fast på benzodiasepiner over lengre tid kan føre til avhengighet og toleranse. Det kan være vanskelig for mange å slutte.

Jeg ville stolt på legen. Etter min erfaring, så er det bedre å være avhengig av benzo, enn å kuke til hodet med anti-depressiva og anti-psykotika. Men det er min erfaring. Jeg har flere ganger trappet ned på benzo, og det har gått bra alle gangene, bare man får skikkelig oppfølging i ettertid, ellers er det lett å begynne på igjen. Jeg ville også kontaktet psykisk helsetjeneste og/eller psykolog.

Kan jeg spørre hva legen har tenkt gi deg? Sobril? Valium? Xanor?
Sist endret av Mexxy; 5. april 2014 kl. 08:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg går fast på xanor.. Holder på å trappe ned nå komt til 0,5mg depot.. Suger noe helt jævli å slutte med... Men har heldigvis folk rundt meg som støtter meg. Og en veldig flink psykiater og lege... Men de kan ikke snakke meg ut av det fysiske... De fysiske abstinensene er verre enn de psykiske syns JEG.
Sitat av nudo Vis innlegg
Minst bivirkninger? Benzo er som noen har nevnt lenger oppe noe av det værste man kan putte i kroppen, dersom man kommer over en viss mengde blir livet benzo. Styr unna dersom man kan.
Vis hele sitatet...
Det er så fantastisk når personer ikke gidder å lese det som faktisk står skrevet.

"Han tar de kun ved behov, og det er dette som hjelper han best og som samtidig har minst bivirkninger."
For å hjelpe deg litt med forståelsen, så er det altså den medisinen som hjelper min kjæreste på en best mulig måte, og samtidig gir han minst mulig bivirkninger. Jeg har altså fortalt om hans bruk, som ikke har gått over stokk og stein på over et år, ikke skrevet en generell beskrivelse av stoffet.


Forøvrig er det er mange mennesker som klarer å bruke benzo på en fornuftig måte, og for de som klarer det er det en veldig god medisin. Den har ofte få bivirkninger, sammenlignet med andre type medisiner som virker for det samme, den virker godt og er trygg i bruk (lite toksisk). Ulempen er oppbygging av toleranse, avhengighet og ofte svært vanskelig nedtrapping.

Legger ved en link som beskriver fordeler og ulember ved behandling med benzo:
http://www.tidligintervensjon.no/Tem...ksne-og-eldre/
Sitat av randomize Vis innlegg
Forøvrig er det er mange mennesker som klarer å bruke benzo på en fornuftig måte, og for de som klarer det er det en veldig god medisin. Den har ofte få bivirkninger, sammenlignet med andre type medisiner som virker for det samme, den virker godt og er trygg i bruk (lite toksisk). Ulempen er oppbygging av toleranse, avhengighet og ofte svært vanskelig nedtrapping.
Vis hele sitatet...
Ja, det ER en veldig god medisin, og jeg er "avhengig" i den forstand at jeg må ta det for å sove. Det finnes annen medisin som kan få meg til å sovne, men bivirkningene er mye verre og virkningen mye dårligere.

Likevel, jeg har flere ganger testet å slutte i f.eks en uke bare for å se. For min del har det vært uproblematisk, bortsett fra at jeg mister alt av søvn og døgnrytme i en uke. Jeg har heller ikke noe stort problem med å holde bruken fornuftig (og så lite som mulig) og tar det aldri på dagtid.

Om man derimot ikke er kritisk i det hele tatt og bruker det som rusmiddel kan det fort bli et problem. Jeg er så "heldig" at jeg ikke ser noen rekreasjonell verdi i det, men vet om noen som ikke har selvkontroll i det hele tatt, og hvis man vet at man har dårlig selvkontroll så anbefaler jeg å styre unna. For meg er imidlertid valget enkelt, når det står mellom å være "avhengig" av benzo og å ikke fungere i det hele tatt.

Jeg er skeptisk til alt av medisiner, og det er det all grunn til å være. Daglig bruk er sjelden bra isolert sett, men av og til må man ta en pragmatisk avveiing og avgjøre om livet totalt sett blir bedre med enn uten. Som randomize sier over er ikke benzodiazepiner nødvendigvis roten til alt vondt, selv om mange leger tror det, og det er det for mange mennesker. Hvis man bruker sunn fornuft og har bevissthet rundt bruk er det ikke verre enn andre medisiner man får utskrevet. SSRI skrives ut over en lav sko, men det har ille abstinenser det og om man ikke trapper ned veldig sakte.

Så til TS:

Vær klar over at du kommer til å bygge opp toleranse fort, og at det krever et snev (eller mye) selvkontroll for å ikke misbruke dette, for det er, i motsetning til mye annen medisin, stort sett behagelig. Det er en grunn til at f.eks Rivotril omsettes i store mengder blant rusmisbrukere.

Likevel, som randomize sier, så er det fullt mulig å bruke det på en forsvarlig måte, men som med alle psykoaktive substanser vil det påvirke hjernekjemien din om det brukes over tid, og du vil bli "avhengig" uansett.

Du må nesten veie det fordeler opp mot ulemper selv. Jeg hadde styrt unna om jeg ikke hadde hatt problemer som alvorlig senker livskvaliteten, men av og til er det bedre å få livet tilbake i bytte mot å bli "avhengig".

Som et apropos angående avhengighet og toleranse, så kan jeg sitere noe interessant fra wikipedia om en nært beslektet gruppe, thienodiazepiner. Det finnes ingen på markedet i Norge enda, men det er likevel noen interessante forskjeller:

Etizolam:

When multiple doses of etizolam, or lorazepam, were administered to rat neurons, lorazepam caused downregulation of alpha-1 benzodiazepine binding sites (tolerance/dependence), while etizolam caused an increase in alpha-2 benzodiazepine binding sites (reverse tolerance to anti-anxiety effects).[13] Tolerance to the anticonvulsant effects of lorazepam were observed, but no significant tolerance to the anticonvulsant effects of etizolam were observed.[13] Etizolam therefore has a reduced liability to induce tolerance, and dependence, compared with classical benzodiazepines.[13]
Vis hele sitatet...
Mye tyder på at denne gruppen ikke bygger opp toleranse og avhengighet like fort
'' Er det verdt å ta medisinen min så jeg skal bli bedre? Hmm.. La meg høre med noen folk jeg vet om på internett, istedet for legen min.''
Sitat av Relevant Vis innlegg
'' Er det verdt å ta medisinen min så jeg skal bli bedre? Hmm.. La meg høre med noen folk jeg vet om på internett, istedet for legen min.''
Vis hele sitatet...
Så man skal alltid stole blindt på legen sin?

Jeg har flere ganger opplevd å få dårlig info fra leger. Jeg forstår derfor godt at folk ønsker å høre med andre eller undersøke selv i forkant av en avgjørelse. Det er heller ikke nødvendigvis sånn at man ikke hører på legen, selv om man søker info på nett.
Riktig. (KP) til det svaret. Leste tittelen og det var det første som slo hjernen min.
Sitat av Relevant Vis innlegg
'' Er det verdt å ta medisinen min så jeg skal bli bedre? Hmm.. La meg høre med noen folk jeg vet om på internett, istedet for legen min.''
Vis hele sitatet...
Det er vel helt legitimt å ta med råd fra folk med personlige erfaringer i den endelige vurderingen?

Som mange er inne på, så er dette et b-preparat fordi det ikke har ubehagelige bivirkninger og oppfattes som positivt av de fleste, så man bør absolutt være obs på at det kan kreve en del selvkontroll å sitte med et glass hjemme, og det er mange som ikke klarer å la være å bruke litt mer enn de skal og ender opp som pillenarkomane.

Jeg synes det er flott at TS er skeptisk til medisin og prøver å skaffe seg kunnskaper utover det legen sier. Ikke alle leger er eksperter på medisin, og de forholder seg ofte utelukkende til det som står i felleskatalogen.

Det kan være en topp medisin om man klarer å bruke det riktig, men det er som andre sier bare symptomlindrende og ikke noe behandling. Det er en avveining man må ta. Jeg har personlig erfaring med det, og det har mange andre her og. Det er all grunn til å være forsiktig med benzodiazepiner, men i noen tilfeller blir livet bedre med enn uten, til tross for at man blir avhengig.

Jeg ville styrt unna om det var lett angst, men om det er angst som går alvorlig ut over livskvalitet så kan det være positivt om man har nok selvkontroll til å kontrollere bruk.
Sist endret av phish; 5. april 2014 kl. 18:46. Grunn: woops
Sitat av phish Vis innlegg
Det er vel helt legitimt å ta med råd fra folk med personlige erfaringer i den endelige vurderingen?

Som mange er inne på, så er dette et b-preparat fordi det ikke har ubehagelige bivirkninger og oppfattes som positivt av de fleste, så man bør absolutt være obs på at det kan kreve en del selvkontroll å sitte med et glass hjemme, og det er mange som ikke klarer å la være å bruke litt mer enn de skal og ender opp som pillenarkomane.

Jeg synes det er flott at TS er skeptisk til medisin og prøver å skaffe seg kunnskaper utover det legen sier. Ikke alle leger er eksperter på medisin, og de forholder seg ofte bare til det som står i felleskatalogen.

Det kan være en topp medisin om man klarer å bruke det riktig, men det er som andre sier bare symptomlindrende og ikke noe behandling. Det er en avveining man må ta. Jeg har personlig erfaring med det, og det har mange andre her og. Det er all grunn til å være forsiktig med benzodiazepiner, men i noen tilfeller blir livet bedre med enn uten, til tross for at man blir avhengig.

Jeg ville styrt unna om det var lett angst, men om det er angst som går alvorlig ut over livskvalitet så kan det være positivt om man har nok selvkontroll til å kontrollere bruk.
Vis hele sitatet...
Ro ned 2 gir'a. Det var en spøk.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ro ned 2 gir'a. Det var en spøk.
Vis hele sitatet...
I så fall ikke en veldig god en, for problemstillingen til TS er høyst relevant. Han spør om det er verdt det, og det er en rekke faktorer man må veie opp mot hverandre for å svare på det, og til syvende og sist er det bedre at TS gjør et velinformert valg enn å blindt stole på autoriteter. Jeg har selv fått SVÆRT dårlige råd av en tidligere lege, og er veldig glad for at jeg stilte spørsmål ved det og ikke stolte blindt på rådene
Jeg kan fortelle deg at det overhodet ikke er verdt det, og bli møtt av x-antall brukere her på forumet som skal belære meg på vegne av legen sin om hvor fantastisk det er.

I stedet spør jeg deg bare om dette: Hvor mange har du hørt si noe som; "jeg er kjempeglad for at jeg gikk en periode på benzoer for noen år siden".

Aldri? Du kan jo prøve å google det? Benzoer er ekstremt tunge sedativer jeg holder meg langt unna. Og dette kommer fra en fyr som nylig ble kvitt heroinavhengigheten sin.

Benzoer kan utsette et problem, men det løser ingenting. Tvert imot gir det deg nok en haug nye.

Leger er blendet av alle som kommer og forteller om hvor fantastisk det er, uten å nyansere det ved å ta høyde for at pasientens mål nr.1 er å gå derifra med en ny resept.

Hold deg unna det svarte hullet benzoer faktisk er. I min bok er det på andre plass over ødeleggende stoffer - like etter formfett og lightergass.
Sist endret av Tøffetom; 5. april 2014 kl. 21:54.
Jeg er glad for å kunne spørre freaks om deres erfaringer.
Legen min satt meg på 10mg Sobril, når jeg sa det ikke funka fikk jeg plutselig 2mg Xanor i steden. Makes no fucking sense, men som rusmisbruker sa jeg ikke nei.
Å i ettertid så har jeg så og si fått alt jeg spør om i TILLEGG til Xanoren.

Ja leger vet best. En gjeng med idioter som kun leser felleskatalogen å tror de har svaret på alt.
Vil heller høre erfaringer fra andre som bruker medisiner så jeg vet hva jeg har i vente i stedenfor en kontor rotte som aldri har testet dette selv. Zoloft feks, noe det værste jeg har blitt satt på, har aldri vært så apatisk i hele mitt liv! Å det var ikke noen dans på roser å slutte med det heller, selvom det er et C preparat...
Sist endret av KjellFresh; 5. april 2014 kl. 22:22. Grunn: glemte no' dah
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Benzoer kan utsette et problem, men det løser ingenting. Tvert imot gir det deg nok en haug nye.
Vis hele sitatet...
Det kommer helt ann på hvordan man bruker det. Hva er best; å ta f.eks en sobril før en psykolog-time for å kunne lettere åpne seg om sine problemer eller stå på anti-depressiva og/eller anti-psykotika, der hele psyken er blokkert og man tror alt er bra?

Benzoer har faktisk hjulpet meg mye. C-preperater har ikke gjort annet enn å sløve meg ned og gi meg en haug med bivirkninger. Benzo har kun vært negativt ved misbruk eller ved langtidsbruk uten å samtidig få psykisk behandling.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hold deg unna det svarte hullet benzoer faktisk er. I min bok er det på andre plass over ødeleggende stoffer - like etter formfett og lightergass.
Vis hele sitatet...
Snakk om å overdrive.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg kan fortelle deg at det overhodet ikke er verdt det, og bli møtt av x-antall brukere her på forumet som skal belære meg på vegne av legen sin om hvor fantastisk det er.

I stedet spør jeg deg bare om dette: Hvor mange har du hørt si noe som; "jeg er kjempeglad for at jeg gikk en periode på benzoer for noen år siden".

Aldri? Du kan jo prøve å google det? Benzoer er ekstremt tunge sedativer jeg holder meg langt unna. Og dette kommer fra en fyr som nylig ble kvitt heroinavhengigheten sin.

Benzoer kan utsette et problem, men det løser ingenting. Tvert imot gir det deg nok en haug nye.

Leger er blendet av alle som kommer og forteller om hvor fantastisk det er, uten å nyansere det ved å ta høyde for at pasientens mål nr.1 er å gå derifra med en ny resept.

Hold deg unna det svarte hullet benzoer faktisk er. I min bok er det på andre plass over ødeleggende stoffer - like etter formfett og lightergass.
Vis hele sitatet...
Nå synes jeg dette er unyansert og. Jeg kan si at jeg fikk livet tilbake av benzo, selv om jeg selvsagt helst skulle funnet noe annet. Jeg har ingen problem med misbruk, og har aldri tatt det for moro skyld.

Det er fint mulig å bruke det fornuftig, men det krever viljestyrke nettopp fordi det ikke er ubehagelig. Hvis man vet at man har tendenser til rusmisbruk (f.eks er tidligere heroinmisbruker) vil jeg si at det er en sterk kontraindikasjon.

Det er helt riktig at det ikke er behandling, men det er ikke en rullestol for noen som er lam i beina heller. Det betyr ikke at livet er bedre uten rullestol.

Det er bra at du advarer mot det, for det fortjener å bli advart mot (mange misbrukere), men jeg vet om mange som ikke bruker det som rusmiddel og som har økt livskvalitet på grunn av det. Det meste kan brukes ansvarlig...

Det er ikke noe jeg ville rørt med mindre jeg "måtte", men for min del er valget lett.

Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Jeg er glad for å kunne spørre freaks om deres erfaringer.
Legen min satt meg på 10mg Sobril, når jeg sa det ikke funka fikk jeg plutselig 2mg Xanor i steden. Makes no fucking sense, men som rusmisbruker sa jeg ikke nei.
Å i ettertid så har jeg så og si fått alt jeg spør om i TILLEGG til Xanoren.

Ja leger vet best. En gjeng med idioter som kun leser felleskatalogen å tror de har svaret på alt.
Vil heller høre erfaringer fra andre som bruker medisiner så jeg vet hva jeg har i vente i stedenfor en kontor rotte som aldri har testet dette selv. Zoloft feks, noe det værste jeg har blitt satt på, har aldri vært så apatisk i hele mitt liv! Å det var ikke noen dans på roser å slutte med det heller, selvom det er et C preparat...
Vis hele sitatet...
Akkurat. Du vil mye heller høre på erfaringer fra noen som har erfaring, enn noen som leser felleskatalogen eller reklamene fra legemiddelfirmaer om hvor fantastisk f.eks Seroquel er. Eks-legen min prøvde å få alle til å ta Seroquel. Det er noe av det verste jeg har vært borti.

Jeg ble presset på Effexor (venlafaxin) og, og da jeg skulle slutte tok det et halvt år der jeg måtte gå med en kapsel på innerlomma i tilfelle abstinensene ble for ille. Det har en liste med bivirkninger som er langt som et vondt år, og man blir apatisk, mister libido etc. C-preparat betyr bare at ingen vil finne på å ta det frivillig fordi bivirkningene er verre enn den positive virkningen, ergo ingen misbrukspotensiale.
Sist endret av phish; 5. april 2014 kl. 22:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av phish Vis innlegg
Nå synes jeg dette er unyansert og. Jeg kan si at jeg fikk livet tilbake av benzo, selv om jeg selvsagt helst skulle funnet noe annet. Jeg har ingen problem med misbruk, og har aldri tatt det for moro skyld.

Det er fint mulig å bruke det fornuftig, men det krever viljestyrke nettopp fordi det ikke er ubehagelig. Hvis man vet at man har tendenser til rusmisbruk (f.eks er tidligere heroinmisbruker) vil jeg si at det er en sterk kontraindikasjon.

Det er helt riktig at det ikke er behandling, men det er ikke en rullestol for noen som er lam i beina heller. Det betyr ikke at livet er bedre uten rullestol.

Det er bra at du advarer mot det, for det fortjener å bli advart mot (mange misbrukere), men jeg vet om mange som ikke bruker det som rusmiddel og som har økt livskvalitet på grunn av det. Det meste kan brukes ansvarlig...

Det er ikke noe jeg ville rørt med mindre jeg "måtte", men for min del er valget lett.



Akkurat. Du vil mye heller høre på erfaringer fra noen som har erfaring, enn noen som leser felleskatalogen eller reklamene fra legemiddelfirmaer om hvor fantastisk f.eks Seroquel er. Eks-legen min prøvde å få alle til å ta Seroquel. Det er noe av det verste jeg har vært borti.

Jeg ble presset på Effexor (venlafaxin) og, og da jeg skulle slutte tok det et halvt år der jeg måtte gå med en kapsel på innerlomma i tilfelle abstinensene ble for ille. Det har en liste med bivirkninger som er langt som et vondt år, og man blir apatisk, mister libido etc. C-preparat betyr bare at ingen vil finne på å ta det frivillig fordi bivirkningene er verre enn den positive virkningen, ergo ingen misbrukspotensiale.
Vis hele sitatet...

Jeg gikk på Zyprexia også fra det til Seroquel i lang tid, må si meg enig her. Begge disse to fikk meg til å føle alt annet enn menneskelig. Helt forferdelig..

Jeg var veldig forundret og er fortsatt. At jeg ble anbefalt dette av en "gjeng" med såkalte eksperter på dette området. For hva jeg følte når jeg brukte det var jo alt annet enn det jeg igrunn ble fortalt.

Livskvaliteten ble ikke bedre. Bare forandret. Snarere tvert imot egentlig..jeg har vell aldri følt meg så lite menneske som jeg gjorde under den tia.

Benzoer. I mitt tilfelle som funker best for MEG er Xanor..det har hjulpet meg utrolig mye iforholden til søvn og angst. Men jeg tar det ikke hver dag og tar det bare på dager hvor jeg virkelig virkelig må. Maks 3 dager på(fordelt doseringer utover dagen) rad og thats it..

Da må jeg ha et opphold på minimum 2 dager før jeg tar det igjen. Så lenge du har kontroll på dette er Benzoer et fantastisk hjelpemiddel. Men har du IKKE kontroll gir du deg selv et helvete. Har du ikke den kontrollen burde du ikke ta det heller..
jeg piller er den lette løsningen.. dessverre så løser piller ingenting.
Sitat av phish Vis innlegg
Nå synes jeg dette er unyansert og. Jeg kan si at jeg fikk livet tilbake av benzo, selv om jeg selvsagt helst skulle funnet noe annet. Jeg har ingen problem med misbruk, og har aldri tatt det for moro skyld.

Det er fint mulig å bruke det fornuftig, men det krever viljestyrke nettopp fordi det ikke er ubehagelig. Hvis man vet at man har tendenser til rusmisbruk (f.eks er tidligere heroinmisbruker) vil jeg si at det er en sterk kontraindikasjon.

Det er helt riktig at det ikke er behandling, men det er ikke en rullestol for noen som er lam i beina heller. Det betyr ikke at livet er bedre uten rullestol.

Det er bra at du advarer mot det, for det fortjener å bli advart mot (mange misbrukere), men jeg vet om mange som ikke bruker det som rusmiddel og som har økt livskvalitet på grunn av det. Det meste kan brukes ansvarlig...

Det er ikke noe jeg ville rørt med mindre jeg "måtte", men for min del er valget lett.

Vis hele sitatet...

Det er alltid mange som går på benzoer som forsvarer det forsvarlige bruket..

Det er en grunn til at det tok en god del år fra benzoer ble skrevet ut i hytt og pine til langtidsvirkningene og massesøksmålene dukket opp. For dem som er plaget av gitte problemer vil benzoer føles som en livredder, og det er nettopp det som gjør det så skummelt. Plutselig er 10 år gått og folk innser at livet har gått dem forbi.

....Og dette er ikke en utvikling som er forbeholdt dem som missbruker. Majoriteten av dem som får livet ødelagt "bruker" bare benzoer og legitimerer det med resepten sin. Som om kroppen merker noen forskjell av en resept.

Benzoer er en enorm hemmer på utvikling og læringsevne, med missbrukerpotensialet og den ekstreme avhengigheten på toppen står jeg ved opprinnelige innlegg.

Det finnes gjerne et fåtall lidelser som er såpass alvorlig og uhelbredelig at benzo kan forsvares på samme måte som at tunge opiater kan gis til dem med omfattende kroniske smerter. Faktum er enda at de fleste som får utskrevet benzoer i dag ikke er på langtnær så trengende.
Sist endret av Tøffetom; 8. april 2014 kl. 18:49.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Syntes oppriktig synd på dere, om dere har fått det fra legen deres eller på gata.

Oppfordrer deg til å vurdere om resepten leger din gir deg, er nok til at du kan utvikle en alvorlig benzodiapin avhengighet.

Vurder om tilstanden din er så ille at du vil risikere å være avhengig av et medikament for å fungere i lang, lang tid fremover.

Finn ut hva slags medisiner han setter deg på og hvor høy dose.
Les deg opp på det selv, og konfronter legen med det du vet.

Leger er ikke gud eller altvitende.

Det finnes idioter i alle yrker.