Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1014
Tjohei!

Jeg har en case jeg tenger litt råd på.

Jeg satte 3 glass med BFR tek for en tid tilbake. Det vil si, 2 av dem med Brunt Rismel og 1 med Rugmel da jeg gikk tom for Rismel, men ville prøve ut hvordan Rug funket.

Jeg injiserte alle 3 glassene med samme LC, samme sprøyte fra samme LC beholder. Lik mengde i vært glass. Komplekset her er, de 2 glassene med Brunt Rismel i aktiverte ikke, ingenting i det hele tatt verken kontaminert eller reint, men glasset med Rugmel derimot tok til seg og har stått i 4 uker førstkommende søndag.

Det har vokst og fylt ut den synlige flaten av glasset med bortimot 70% men det vokser veeeeldig sakte. Er det noe "fare" for at glasset blir klart for frukting før det er ferdig utvokst? Og om så, er det fortapt eller vil jeg fortsatt kunne få det til å føde?

Skal naturligvis la det stå og jobbe så lenge som det ser ut som det kan, man vist det begynner å pinne, skal jeg ta det ut å frukte det da? Eller er det tapt?

Fin bomullshvit mycelium, ser veldig bra ut osv men bare lurer hvor lenge det går.

Tips mottas med takk
70% på 4 uker er ikke så altfor sakte, med mindre det ser ut til å stoppe helt opp. Kommer veldig an på din fremgangsmåte. Mengde lc og sånt.

Ja, visst den allerede koloniserte delen går tom for næring så vil det begynne å pinne etterhvert.

Nei den er ikke fortapt. Skjær bare vekk substratet som ikke er kolonisert. Men skjær av såpass at du får med ALT. Ikke pirk det vekk, ta en rein kniv og skjær rett av.

Men! Det er mest sannsynlig LC som ruger på noe bakterier eller noe. Det er vanskelig å få til. Jeg vet hvor fantastisk LC høres ut på papiret, spesielt visst du er nybegynner..

Du taper ingenting på å injisere mer i brf krukkene.

3 glass er også ganske lite, må regne litt tap på hver runde. Er du maks uheldig så mister du alt.

Visst du slenger opp ett bilde av LC og krukke så kan jeg ta en titt .

Legg fra deg LC.

Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Du taper ingenting på å injisere mer i brf krukkene.
Vis hele sitatet...
Må bare oppklare. Mener da de med brf, altså «brown rice flour». Ikke den med rug. Pf-tek blir mer riktig
Sist endret av feitsomfaen; 1. juli 2019 kl. 03:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.