Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1106
fikk et lite nyss her om dagen på en arbeidsplass jeg startet i for noen mnd siden, om at det var urinprøve for narkotika hver 3. mnd. Kan dette være sant? i en helt anminnelig teknikksjappe? har noen opplevd dette før? høres veldig merkelig ut syns nå jeg..
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om det bare er en butikk er det uansett ikke grunnlag for å sparke deg, med mindre duber ruset på jobb. Så vidt jeg vet er det ikke lov, med mindre det er krav om edruelighet på jobb (feks piloter, sjøfolk, leger).

Du skal også ha skrevet under på ett dokument der du godkjenner dette (mulig det står i arbeidskontrakten også).
Rustesting må regnes som en medisinsk undersøkelse og havner under Arbeidsmiljøloven § 9-4.
§ 9-4.Medisinske undersøkelser av arbeidssøkere og arbeidstakere
(1) Arbeidsgiver kan bare kreve at medisinske undersøkelser skal foretas:
a) når det følger av lov eller forskrift,
b) ved stillinger som innebærer særlig risiko,
c) når arbeidsgiver finner det nødvendig for å verne liv eller helse.
(2) Departementet kan gi forskrift om vilkårene for å kreve medisinske undersøkelser etter denne paragraf.
Vis hele sitatet...
Kommer litt an på hva du legger i ordet 'teknikksjappe'. Om det er en butikk er du helt safe. Om du derimot jobber i en teknikksjappe der dere driver med høyspent induksjonssveising i megawatt klassen kan det hende du havner under punkt b.

Jeg har aldri opplevd rustesting på arbeidsplass og ville ihvertfall informert fagforeningen om det hadde skjedd.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan bare ta det helt med ro, slike urinprøver blir bare tatt av studenter som er skjellig grunn for mistanke av knarkbruk. De foregår aldri på arbeidsplasser.
Sist endret av Veggen; 14. februar 2019 kl. 02:12.
Trådstarter
34 5
allright. takk for svar! tror nok jeg er i safe sonen. syns bare det er rart å få den "heads upen" av kollegaene mine.. kanskje bare en dårlig spøk.
New generation
colakork's Avatar
Ta det som et hint om at du kanskje ser litt, bare biiitelitt ruset ut på jobb til tider?