Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2857
Hei, jeg velger å starte en ny tråd om dette da jeg sliter litt. BEKLAGER LANGT INNLEGG MEN VIL FÅ FRAM HELE BILDET HER. Grunnen til at jeg har gjort dette er fordi jeg ville bli clean og at jeg ville vekk fra den livsstilen jeg levde, samt kriminalitet og omgangskretsen.

Har vært i utlandet en stund. Jeg ønsker helst ikke å skrive hva slags stønad og hvor jeg har vært. Jeg mottar fortsatt penger fra dem, betyr dette at de ikke vet at jeg har vært i utlandet? Er det riktig at om du har har fått mer enn 90-100k blir du anmeldt? Hva er strafferammen for dette? Hvis jeg rømmer landet, er det sånn at hvis de ikke har tatt deg eller dømt deg innen fem år blir saken "foreldet" og at de da ikke får straffa meg? Jeg mener ikke å si at jeg ikke har gjort noe feil men i neste avsnitt vil jeg prøve å forklare hvordan ting var før jeg dro fra Norge. Lurer på om dette er noe jeg kan bruke til min fordel.

Jeg var i et svært belasta miljø med en omgangskrets der 99% er kriminelle. Her snakker vi alt fra pushere, innkrevere/torpedoer, narkiser m.m, både min mor og far er ustabile. Har selv blitt forsøkt drept én gang pluss at jeg fant ut at de planla å prøve igjen senere men ikke kunne gjennomføre det. Før jeg reiste var det noen andre som trua med å drepe meg, jeg vil ikke si mye om dette utenom at det var narkotika involvert. Fattern er alkis og mor har en historie med både drikking, speed, hasj og er utilregnelig psykisk, har vært innlagt for dette. Jeg røyka og drakk sammen med dem fra jeg var 14. Jeg brukte cannabis hver dag, har vært noe cola, MDMA osv men ikke mye. Angående de som har trua meg og prøvd å drepe meg, så må jeg bare si at jeg IKKE har svindla eller tysta på noen.

Det var mamma sitt forslag at jeg skulle fortsette å få penger fra Nav når jeg reiste og det er hun som har hjulpet meg med det, har ikke noe lyst til å tyste på henne men tror ikke de kan dømme henne fordi legene sier hun er psykotisk? Hun sier jeg kan gjøre det men har egentlig ikke lyst til det. Hva tenker dere? Hva burde jeg gjøre nå?
Flytt innad i norge istede. Nytt navn, ny mobil, og ny adresse.
Er vel kun lege/spesialist som kan gi attest på opphold utenfor norge når du mottar stønad av nav.

Flytt til norge før du får ett problem er iallefall mitt tips. Nav kan når som helst ta en titt på dine kontoutskrifter og finner vel da sikkert kjapt ut at du befinner deg i utlandet.
Sist endret av NATRIX.N; 13. mars 2019 kl. 19:38.
Vil, som sagt tidligere i tråden, anbefale deg å komme deg innenlands og starte på nytt i Norge om du fortsatt ønsker stønad. Husk at Norge er et lang og fint land, sjansen for at du noensinne vil møte på de som har truet deg er veldig liten om du er tilbake med nytt navn.
Usikker på strafferammen men du får hvertfall et heftig erstatningskrav mot deg. Det hjelper ikke å si at mora di sa det var ok eller omstendighetene hvorfor du flytta.

Hvor mye problemer du får avhenger av type stønad som du ikke vil si noe om. AAP er du i saksa fra dag 1 i utlandet, ufør har man lov å oppholde seg 6 mnd i året pr 2 år eller noe i utlandet.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hvor mye problemer du får avhenger av type stønad som du ikke vil si noe om. AAP er du i saksa fra dag 1 i utlandet, ufør har man lov å oppholde seg 6 mnd i året pr 2 år eller noe i utlandet.
Vis hele sitatet...
Nei. Uføre kan fint flytte til utlandet permanent, men det er noen regler for å beholde medlemsskap i folketrygden, og det er ikke alle land man kan flytte til:

https://www.nav.no/no/Person/Flere+t...rygd-og-utland

AAP (og dagpenger) må man nok betale tilbake, ja. Og -jeg vil tro- renter og noe erstatning i tillegg.
Jeg er enig med de andre. Flytt heller til en annen kant av Norge.
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Nei. Uføre kan fint flytte til utlandet permanent, men det er noen regler for å beholde medlemsskap i folketrygden, og det er ikke alle land man kan flytte til:

https://www.nav.no/no/Person/Flere+t...rygd-og-utland

AAP (og dagpenger) må man nok betale tilbake, ja. Og -jeg vil tro- renter og noe erstatning i tillegg.
Jeg er enig med de andre. Flytt heller til en annen kant av Norge.
Vis hele sitatet...
Jo.

Hvis en holder seg til saken, og hvorfor skulle en ikke gjøre det? Hva er det som får deg til å tro at celtseus her prater om tante Olga som ikke har vært borti noe som helst stoff i hele sitt liv og har søkt om utflytting på lovlig vis?
Trådstarter
32 6
Takker for svar. Ingen som vet om det er snakk om tilbakebetaling ELLER fengsel? Eller kan det bli begge deler?
Det blir begge deler. Over 100k så blir det ubetinget og alt du har fått utbetalt mens du er i utlandet som de finner ut av kreves tilbake. De krever brutto og ikke netto tilbake.
Dersom du selv tar kontakt, og nav kontroll slipper å finne ut at du snyter dem, så er det ikke noe fengsel på deg. men da bør du selv ta kontakt og si du har gjort en feil. Du kan nok regne med både karantene og tilbakebetaling, men er du litt ydmyk så tviler jeg på at det blir fengsel for 100k. Må du i buret, så må du også betale tilbake penga. så likegreit å ta den telefonen selv.