Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2057
Hei

Jeg har brukt subutex i rundt 6 år. Det siste året i noe høyere dose, men er nå på nedtrapping.

Jeg opplever at jeg er varmere enn de fleste andre. Jeg har også forstoppelse som bivirkning, men vet ikke om dette med å være så varm er en bivirkning på subutex og som vil bli bedre etter seponering? Kan det ha noe med stoffskiftet å gjøre?

Noen som vil dele erfaringer/bivirkninger på subutex? Tenker det kan være en motivasjon i nedtrappingen å vite at disse «symptomene» vil gå over
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Forstoppelse. Treig mage og hard bæsj. Må ofte sitte på do lenge.

Kan få svette tokter, men har nå trent så hardt at jeg har hvilepuls på rundt 45 at det er sjeldent jeg merker det.

Største ulempen for meg er at de legger et lite lokk på følelsene. Jeg kjenner minner glede, mindre sorg osv. Det kan være positivt for noen, men det er et opist og vil legge litt lokk og demper på din personlighet....

Flott du vil slutte, men vær sikker på at det er de t riktige.


De fleste jeg kjenner som slutter sprekker desverre.

. Legg deg inn på avrusning når du er nådd ned på 4 mg ca. Da vil du trenge masse omsorg og hjelp.
Trådstarter
Tusen takk for svar, info og råd.

Jeg har slitt en del psykisk og er redd det vil bli verre når jeg er ferdig nedtrappet på subutex. Men jeg har ikke noe valg, hvertfall ikke «lovlig», jeg får subutex fra legen med avtale om nedtrapping som «kompromiss» for at hun skulle skrive ut til meg da jeg ikke tar det pga heroinavhengighet. Har vært uten lappen lenge men får kjøre bil igjen nå endelig. Men søker jeg meg inn i LAR og blir trappet opp igjen blir det enda et år uten lappen og ukentlige urinprøver. Så er innstilt på å slutte egentlig, men trenger mer motivasjon. Jeg blir plaget av at jeg er veldig varm, og vil tro det kommer fra subutexen. Har også lagt på meg en del det året jeg tok mye subutex.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Ja det kan roe ned psykiske lidelser. Et år uten lappen går fort da. Og siden du hr fått det lenge kanskje du slipper.

Men skal ikke anbefale det ene eller andre.

Har du lagt på deg mye raskt er det ikke rart du er mye varm heller. Fett virker jo som et vrmeteppe rundt kroppen. Veide 120kg på det. Værste selv etter jeg ble nykter.

Gått ned ca 36 og fett på et år nå og det med varme er mye mindre plagsomt nå.
Mine symptomer etter mange år på sub: Ekstrem angst, løs i magen, svetter og fryser om hverandre. Og man har null energi eller matlyst.
Men jeg stoppet også nokså brått. Det værste var restless legs når man prøver å sove.
Trådstarter
Hørtes ut som du virkelig har gjort en god jobb, iamaddict! Respekt!

Det er motiverende å vite at jeg kanskje slipper den varmen. Har ikke lagt på meg voldsomt mye og er ikke overvektig, men har gått fra ganske tynn til nesten lubben, men innenfor normalen.

Jeg kommer nok til å slutte på subutex uansett. Det er mye styr med å gå på de. I tillegg til bivirkninger.

Opplever/opplevde du fler bivirkninger? Andre som har noen fordeler å dele ved å slutte? Altså som kan si hva som er bra ved å IKKE gå på subutex. Trenger litt motivasjon..
Bivirkningene mine var lavt stoffskifte etter mange år i høye doser. Samt dårlig testosteron produksjon og null sexlyst. Jeg spiste veldig mye på dem, men har gått ned 10kg nå. Da dopamin stimulerer appetitt, så blir det motsatt når man går av.

Fordeler ved å slutte for meg var; at følelsene kom tilbake, det kan være tøft i starten. Siden Subutex har lang halveringstid kontra andre opiater. Klarere i hodet, lettere å ta avgjørelser. Lukt, smak og alt smakte bedre i ettertid, samt at kjærlighets nivået øker.

Jeg har sprukket noen ganger, men er på dag 5 nå uten noen opiater. Litt rebound angst og lite motivasjon pga dopamin receptoren har fått nok. Nå er målet å klare seg uten minst i 6 mnd, skal slå gamle rekorder.

Ja det stemmer at sub har en haug av bivirkninger. I periode du skal ha den første uka, kan du prøve Seroquel for søvn eller ta litt benzo når angsten står på som værst.
Trådstarter
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Bivirkningene mine var lavt stoffskifte etter mange år i høye doser. Samt dårlig testosteron produksjon og null sexlyst. Jeg spiste veldig mye på dem, men har gått ned 10kg nå. Da dopamin stimulerer appetitt, så blir det motsatt når man går av.

Fordeler ved å slutte for meg var; at følelsene kom tilbake, det kan være tøft i starten. Siden Subutex har lang halveringstid kontra andre opiater. Klarere i hodet, lettere å ta avgjørelser. Lukt, smak og alt smakte bedre i ettertid, samt at kjærlighets nivået øker.

Jeg har sprukket noen ganger, men er på dag 5 nå uten noen opiater. Litt rebound angst og lite motivasjon pga dopamin receptoren har fått nok. Nå er målet å klare seg uten minst i 6 mnd, skal slå gamle rekorder.

Ja det stemmer at sub har en haug av bivirkninger. I periode du skal ha den første uka, kan du prøve Seroquel for søvn eller ta litt benzo når angsten står på som værst.
Vis hele sitatet...


Takk for svar, og respekt til deg! Utrolig bra jobba, håper jeg kommer like langt som deg.

Vet at man får abstinenser når man slutter. Men jeg tenkte på bivirkninger mens man går på dem. Du svarte jo forsåvidt på det også. Syns du det er bedre å være uten?
Trådstarter
Noen andre som syns livet er blitt bedre etter subutexseponering?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja livet er mYE bedre uten subutex og lar generelt!
Subutex/buprenorfin er avrusningsmedisin. Ikke fastmedisin.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Subutex/buprenorfin er avrusningsmedisin. Ikke fastmedisin.
Vis hele sitatet...
I følge hvem da? Deg?

Ifølge LAR er det livslang behandling. Ikke noe som brukes som en avrusningsmedisin.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Subutex/buprenorfin er avrusningsmedisin. Ikke fastmedisin.
Vis hele sitatet...
Derfor så mange er lar pasienter resten av sitt liv? Kanskje det var tenkt som en midlertidig medisin i begynnelsen, men så fant de ut at det er enkelt å sette en pasient på subutex og ikke trenge å bry seg mer om han eller hun.