Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3819
Hei freaks! Har kommet opp i en litt kinkig situasjon dær min el bil har fått batteriet sitt brukt opp.

Leverte inn bilen hos merkeverksted for sjekk da bilen ikke ville starte med feil melding på den lille skjermen bak rattet.

Fikk beskjed om at batteriet var ødelagt men iogmed at bilen fortsatt er under 5 år gammel så gikk dette på garantien.

Fikk dog en telefon idag om at bilen skulle vistnok ha vært på service for 15000 kilometer siden og at jeg skulle ha sett et lite symbol av en liten skiftnøkkel på dashbordet når service var nødvendig. Verkstedet ringte å sa at garantien utgår når service ikke ble overholdt.

Så da er spørsmålet mitt som følger: har jeg noe å gå på her? Forbrukerombudet etc, eller er det bare å vrake bilen?
Reklamasjon kan du prøve deg med.
Reklamasjonsretten er på 5 år. Hør med naf, de har folk som vet dette.
Denne kan være relevant, selv om den ikke er helt ny...
https://www.nettavisen.no/na24/smart...423143990.html

Sitat av Artikkel
Selv om du ikke har fulgt service gjelder den femårige nybilgarantien.
Vis hele sitatet...
men

Sitat av Samme artikkel
[...]dersom manglende service er årsaken til feilen på klager på, gjelder ikke garantien.
Vis hele sitatet...
Både NAF og Elbilforeningen tilbyr vel rådgivning i slike saker, forutsatt at du er medlem hos en av dem...
Super forsikring
Uvaksinert 👍
De må bevise at fravær av service er en dirkete årsak til at det har skjedd.
Sikkerhetsklarert
Kontakt et annet verksted innenfor samme forhandler/merkeverksted. Spør hva som blir utført ved den aktuelle service (uten å nevne noe om batteri-saken din)
Da vil du se om utelatelse av denne servicen har noen direkte knyttning til batteriet. - Jeg tror ikke det. Mener det er slik @daffe skriver, at fravær av service må ha en direkte årsak til skaden din for at de kan fraskrive ansvaret nybilgarantien påfører de.
Dritt verksted. Du har krav på nytt batteri. Gjør det som ble sagt ovenfor her
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Selv hvis du ikke hadde display som sa ifra om service (slik det var før i tiden) så er det vel strengt tatt opp til deg som eier å få bilen på service innenfor intervall hvis du ønsker å beholde garantien. Selv reklamasjon kan vel bli redusert hvis du ikke følger bilprodusentens egne retningslinjer på service.

Noen oppdatering på hvordan det gikk her?
En liten update her på hvordan det gikk hadde vært fint Fikk du byttet batteri?
De prøver seg alltid.

Garanti er svindel. Påberop reklamasjonsrett, og be dem putte den garantien hvor sola ikke skinner.
Bare å reklamere. Hvis mangel på service kan vise seg å være årsaken til at batteriet har tatt kveld, så er saken grei, men per dags dato foreligger det ikke noe servicepunkt på et batteri annet enn softwareoppdateringer på batteristyring. Så at de prøver seg på at garantien ikke gjelder for at en enkel service ikke er tatt er bare bullshit. Er sertifisert tekniker på elbiler selv å en elbil-service er ikke omfattende, ofte går det på softwareoppdateringer til styresentraler og sjekk av bremser/understell.
15.000 KM for en EL-bil er fryktelig lang tid....

Det er ikke mye du får gjort når du klarer å kjøre en El-bil i 15.000km over service-milepælen.

Har jobbet i bilutleie for mange år siden, og det var ultrastrengt at vi sendte inn bilene våres i tide for ikke å miste garantien og retten til å returnere bilene for nyere modeller etter 18 mnd

15.000km over er ganske mye altså. Du må jo nesten ha kjørt et år med el-bil over service due
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oslobaronen Vis innlegg
15.000 KM for en EL-bil er fryktelig lang tid....
Vis hele sitatet...
Det står ingen plass at det er elbil. Fossile biler vil heller ikkje starte utan fungerande batteri.
Sitat av Oslobaronen Vis innlegg
Det er ikke mye du får gjort når du klarer å kjøre en El-bil i 15.000km over service-milepælen.
Vis hele sitatet...
Fleire andre i tråden har påpeikt at manglande service må vere relevant for skaden. Om motoren går til helvete på grunn av dårleg olje vil det vere opplagt samanheng. Om batteriet derimot ryk så er det ingen *opplagt* samanheng.
Det står strengt tatt på første linje i første post at det er "el bil".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nomore Vis innlegg
Det står strengt tatt på første linje i første post at det er "el bil".
Vis hele sitatet...
Unekteleg. Bør åpenbart skaffe meg briller.

Men det endrer forsåvidt ikkje så veldig mykje; du har uansett reklamasjonsrett, og at batteriet ryk slik vil eg tippe fort er iboande mangel, med mindre dei kan vise til konkrete ting som ville vorte gjort på service, som ville forhindra feilen.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Mistenker at folk blander begrepene garanti og reklamasjonsrett her. Garanti er noe bilprodusenten/importøren bestemmer. De garanterer for at bilen skal fungere i et gitt antall år eller en gitt kjørelengde - på visse betingelser. En av disse betingelsene er at service og vedlikehold blir fulgt iht. produsentens anbefalinger. Ved manglende oppfølging på dette punktet kan forhandler på vegne av produsent/importør fint trekke tilbake garantien, og det er slett ingen behov for noen årsakssammenheng for å frafalle garantien. (Snakker her utelukkende om nybilgaranti. Bruktbilgaranti er et eget emne)

Garanti er også omtalt i Forbrukerkjøpsloven, og den sier følgende:
§ 18 A, andre ledd: "Har selgeren ved en garanti som nevnt i første ledd første punktum forpliktet seg til innenfor et visst tidsrom å svare helt eller delvis for tingens anvendelighet eller andre egenskaper uten å angi på en tydelig måte hvilke feil ved tingen selgeren svarer for og hvilke krav forbrukeren kan gjøre gjeldende som følge av feilen, foreligger det en mangel dersom tingen ikke svarer til selgerens forpliktelse.

Dette gjelder likevel ikke hvis selgeren sannsynliggjør at feilen skyldes en ulykkeshendelse, feil håndtering av tingen eller annet forhold på forbrukerens side."


Med tanke på at service i henhold til produsentens serviceintervall står i garantierklæringen som et av vilkårene for at garantien skal gjelde, er det fullt mulig å argumentere med at feil håndtering av "tingen" (bilen) eller da brudd på garantierklæringen gir grunnlag for å frafalle nybilgarantien. Dette står normalt sett utrykkelig i garantibestemmelsene man får overlevert ved nybilkjøp. Har bla. funnet vilkårene til Tesla Model S, da TS ikke angir hvilken elbil det her er snakk om, tar jeg den som eksempel:

"Til tross for denne garantiens bredde, dekkes ikke skader som følge av forsettlig misbruk (inkludert forsettlig ignorering av aktive kjøretøy-advarsler), en kollisjon eller ulykke, eller service eller at batteriet åpnes av personell som ikke arbeider for Tesla, av den begrensede garantien for batteri."

Garantimessig er altså forhandleren i sin fulle rett til å frafalle nybilgarantien. 15 000 km er veldig mange turer til og fra jobb, eller til og fra butikken. Det er faktisk det folk flest kjører i løpet av ett år. Så her mener jeg faktisk at TS sitter med ansvaret selv. Kjøper du en bil som er innafor nybilgarantiperioden (bil under 5 år) så er det dessuten i din egen interesse å følge opp servicehefte på bilen med tanke på restverdi osv. Leaser du bil, stiller også normalt leasingselskapet krav om at du følger serviceplanen til produsenten. Sånn er det bare.

Reklamasjonsretten er noe helt annet. Ved kjøp som privatperson av forhandler, er det Forbrukerkjøpsloven § 27 som gir deg reklamasjonsrett. Loven gir deg i dette tilfellet 5 års reklamasjonsrett: "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år." fordi vi vel alle er enige om at en bil, og i dette tilfellet en elbils batterier, ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn to år. Hadde det her vært tale om en fossildrevet bil, ville jeg hevdet at man dog ikke kan kreve at en bil skal fungere plettfritt i fem år uten noen form for service, vedlikehold eller tilsyn, og følgelig ville også reklamasjonsretten stått for fall, da bruken av bilen ikke ville gått inn under definisjonen "vanlig bruk".

Faktorer i forhold til hvorvidt dette går inn under reklamasjonsretten eller ikke, blir bilens nøyaktige alder. Er den 1-2 år, eller snart 5 år? Hvilket vedlikehold har den hatt siden den ble utlevert fra forhandler? Hva ville evt. blitt utført av "service" på batteriet i forhold til serviceplanen? Så er det jo viktig å anmerke at det er bilens batteri, ikke bilen, man reklamerer på. Om batteriet er innafor reklamasjonsretten er det i første instans merkeforhandler som avgjør. Så kan evt. avgjørelsen overprøves i Forliksrådet eller rettsapparatet om man skulle være uenig i avgjørelsen. Men noen opplagt reklamasjonssak er det overhodet ikke, slik enkelt her inne hevder. Lykke til

I etterkant ser jeg bla. på Nettavis-artikkelen fra 2015 det er lenket til her, at de hevder det kun er Suzuki som krever at service er utført iht. serviceintervall for å opprettholde garantien. Det vet jeg at ikke er tilfelle i 2019. BMW krever at serviceintervallene er fulgt nå. Om de gjorde det i 2015 skal jeg ikke påstå. Garantivilkårene til Tesla Model S (link ovenfor) stiller også krav om service hver 12. måned eller 20.000 km, utført på verksted autorisert av Tesla sentralt. Så hvilken kilde Nettavisen legger til grunn, kan man jo spørre seg om.
Sist endret av Btyven; 23. april 2019 kl. 16:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.