Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  140 6080
En gjeng fra Rød Ungdom stormet salen og sprayet deltakerne med vann. Hensikten var å rense rommet for homofobi.
Aksjonister i legefrakker, gikk inn under Dagfinmn Høybråtens tale, krevde at landsmøtet måtte sperres av som karantenesone. Aksjonistene mener landsmøtedeltakerne lider av en smittsom sykdom - homofobi, fordi flere KrF-politikere har uttalt at homofili er en sykdom.

Etter å ha sprayet vann på landsmøtedeltakerne inntok gruppas leder, Minir Kristianson, talerstolen. Han mener selv det så ut som om salen likte opptrinnet.

Det var en aksjonistgruppe på ikke mer enn 4-5 personer som brøt seg inn. Etter opptrinnet ble gruppa satt på glattcelle og de har akkurat kommet ut. Det er så vidt Dagbladet er kjent med ikke kommet noen anmeldelse ennå.
Vis hele sitatet...
Dette er kanskje ikke den beste måten å få oppmerksomhet på, eller å bli tatt alvorlig?


RU
Dagbladet
VG
Sist endret av Gullhorn; 24. januar 2004 kl. 22:15.
Hvis RVU virkelig vil nå litt frem, så er nok ikke dette rette måten nei.. Mildt sagt tåpelig.
Tull, var en flott aksjon mener nå jeg.
Budskapet var klart, og det hele ble gjennomført med lit humor.
Terningskast 6.
Enig med Mantus. Det er ingen tvil om at homofobien er STERK i Krf selv om de desperat påstår noe annet. Rød Ungdom gjorde en flott aksjon og fikk starta en debatt om Krf sitt forskrudde syn på homser.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
litt artig påfunn, men det spørs litt hvordan det ble gjennomført. håper at folka i salen ikke ble spruta "for mye" vann på

bedre at sprutinga skal være et "symbol" enn at folka blir gjennomvåte. vet ikke noe om hvor stor vannmengde det er snakk om
Enig med Blueskinky, tåpelig er det riktige ordet.
terningkast 6 uten tvil!

Rett og slett kanon, RVU er litt for rød for min smak, men å lage litt leven rundt diverse saker som absolutt trengs å bli laget leven om, det har dem alltid klart. STÅ PÅ RV(U)!
Og at KRF sitt standpunkt fortsatt er at homofili er en sykdom(offisielt eller ei), er rett og slet hårreisende.


bluestinky, RVU oppnådde akkurat det dem ønsket med aksjonen.

Natas, tror ikke RVU gjør slike aksjoner fordi dem ønsker å opptre som et seriøst parti med større ambisjoner om å regjerings posisjon. RV/RVU har alltid vært et meget bra oposisjons parti, og det er dem fortsatt. Dem får oppmerksomhet rundt saker som ellers aldri ville kommet frem i lyset på samme måte.

Som da RV lederen i fjor var i avisen fordi han ønsket å legge seg i veien for Air Force One som skulle lande med den Amerikanske president.

Må bare si det igjen, stå på RV/RVU! =)
Ypperlig, leste artikkelen, og kunne ikke annet enn å humre over Bondevik's reaksjoner. Orginal idé - plenty av oppmerksomhet. Absolutt vellykket!
Idiotisk.. Det er en grunn til at de heter RU - Rabiat Ungdom... (SU, Sint Ungdom)
http://www.freakforum.nu/forum/images/icons/icon14.gif http://www.freakforum.nu/forum/images/icons/icon14.gif http://www.freakforum.nu/forum/images/icons/icon14.gif http://www.freakforum.nu/forum/images/icons/icon14.gif
kjempemorsomt at noen tok av jekka ned de
gærningene der litt
Jeg var med på aksjonen.

For det første, så var ikke dette ment til å bli slik det skulle bli. Vi skulle gå inn, rope litt, og gå ut igjen.

Vi hadde ikke tenkt at bondevik og VIP-politiet var der. Den veien vi skulle gå ut, var sperret av sikkerhetsvakter. Det ver bondeviks livvakter som har skyld i at det gikk som det gikk.

Inn på kammerset, glattcelle i 20 min og løslatt med formaning om å ikke oppsøke landsmøtet/konferansen igjen. Politiet tok knapt mobiltelefonene ut av lommene våre.

Det var livvaktene som insisterte på at vi skulle vurderes av en jurist. Politiet i Bergen hadde ingenting å bemerke.

Målet med denne aksjonen var å sette fokus på KRF's litt uggne holdning til homofili. En del medlemmer mener at homofili kan helbredes, mens vi mener homofobi kan kureres.

For ordens skyld; det var Rød Ungdom og ikke RV eller AKP som stod bak denne aksjonen.
Virkelig genialt. Klart det har litt å si hvor mye vann som ble sprutet, men i det store og hele var dette virkelig positivt. Jeg håper flere medier tar tak i noen av KRF sine holdninger. Ellers hadde det vært fint med en lignende aksjon mot FrP. Deres nærmest rasistiske holdninger må det bli gjordt noe med. Homofili kan ikke gjøres noe med, og det kan heller ikke skade samfunnet. Det kan derimot fremmedfrykt.
Og ordbruken: "brøt seg inn"

Det var ingen sikkerhet der, og vi kunne spasere rett inn. Ingen reagerte, og flere av møtedeltakerne trodde dette var en del av høybråtens opplegg.
Catmat, hva syns du? FrP neste, sier nå jeg. Fremmedfrykten må bort.
jeg synes aksjonen var genial. Liten tvil om at den vekket stor oppsikt.
Og NRK fokuserte KUN på sikkerheten, ikke saken:

http://idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=4291
aksjonen var genial
Litt synd at nyhetssendingene ville fokusere på dere som potensielle terrorister/drapsmenn enn budskapet som kom fram. På kveldsnyhetene nevnte de knapt hva dere ville fram til. Var en bra aksjon, litt livlig ungdom trenger regjeringen.
En flott aksjon, på alle måter. Spesielt med så mye media tilstede, leste det på både dagbladet.no og vg.no.
Eneste var at avisene ikke fikk fram hensikten så godt, og fokuserte på sikkerheten..

Uanset kameratslig hilsen fra Sint Ungdom
Forresten, det er ikke du som er Mimir?
Opprinnelig postet av IvIoyner
Var en bra aksjon, litt livlig ungdom trenger regjeringen.
Vis hele sitatet...
Eller forhåpentligvis : Litt livlig ungdom velter regjeringen.
Nei, jeg er ikke mimir.
Bare lurte, kjenner han litt...
hah. synes det her var HELT jævla genialt. flott å få bytta ut den gamle byråkratiske måten med "vi mener at....", med en mye mer bildetalende løsning. RVU er rette folka til å gjøre det her, og KRF er definitivt de rette å gjøre det mot.

thumbs up!
Opprinnelig postet av dcfitjar
Virkelig genialt. Klart det har litt å si hvor mye vann som ble sprutet, men i det store og hele var dette virkelig positivt. Jeg håper flere medier tar tak i noen av KRF sine holdninger. Ellers hadde det vært fint med en lignende aksjon mot FrP. Deres nærmest rasistiske holdninger må det bli gjordt noe med. Homofili kan ikke gjøres noe med, og det kan heller ikke skade samfunnet. Det kan derimot fremmedfrykt.
Vis hele sitatet...
Det var en sånn insektsmiddelsprøyte, så det kom ikke mye vann ut. Man da Mimir sprutet på sikkerhetsvakten, da brøt helvete løs.
Opprinnelig postet av catmat

Vi hadde ikke tenkt at bondevik og VIP-politiet var der. Den veien vi skulle gå ut, var sperret av sikkerhetsvakter. Det ver bondeviks livvakter som har skyld i at det gikk som det gikk.
Vis hele sitatet...
Vel, å "angripe" et landsmøte der blandt annet statsministeren er tilstede, dere tenkte ikke på det i det hele tatt?

Å gjøre noe slikt syntes jeg ikke noe særlig om. Jeg syntes heller ikke grunnen til å gjøre noe slikt er god nok. Hadde krf planlagt å gjøre et eller annet som ville ødelegge for homofile eller andre hadde det kanskje vært noe annet.

For meg virker hele greia som et lite gjennomtenkt reklame-stunt for RU, selv om det kanskje ikke var det.
Han sa nettopp at dem ikke visste statsministeren var tilstede.

Uansett, du har kansje noen gode ideer å GI ru om hvordan dem skal få oppmerksomhet rundt slike tema som helt klart MÅ frem i lyset i ny og ne slik at folk blir oppmerksom ?
Hvis ikke synes jeg ikke du skal utale deg om ru's fremgans måte.
Absolutt ingen ble skaddet i aksjonen, og oppmerksomhet rundt emnet ble oppnåd. thus; success
Gee, KrF hadde landsmøte og det var helt utenkelig at Bondevik skulle være der?

Hva er så "velkjent" med "homofobi" i KrF forresten?
Blandt annet Valgerds uttalelse om at "man kan helbredes for homofili ved bønn". Les tidligere poster, og du vil finne svar min venn.
Ai. Det ringte en bjelle.
Les mer på både http://sosialisme.no og http://ru.jubalon.net

Jeg synest det var en bra aksjon.. bra gjennomført, mye presse

RU har både AKP og RV som moderpartier.. derfor ikke RVU
Bare for å få det sagt med en gang: Mimir (visstnok lederen i RU nå) er en stor kødd.
Han har vært medlem RU en gang tidligere, men da ble han kasta ut. Da meldte han seg inn i først Unge Høyre, og så AUF, for han fant ut det var lettere å få makt der (hadde som mål å bli statsminister innen 2009).
Eneste grunnen til at han utfører slike aksjoner er for å få oppmerksomhet på seg selv som person.

Om aksjonen funker...tja...vet ikke helt. Den fører ihvertfall til at RV mister de 4 stemmene de har...
Jeg kunne ikke sagt det bedre ninja5000...
Jeg kjenner Mimir ad omveier og har et fullstendig annet inntrykk enn dere to. Jeg mistenker dere sterkt for å usaklig skjelle ut en fyr dere er politisk uenige med. Det er jo forøvrig lov til å gjøre dumme feil som å melde seg inn i UH og AUF når man er ung. Mimir ble heller ikke kasta ut av RU, men av AUF fordi de mente han var for skummel og rabiat.

Mimir og resten av RU har en annen innstilling til hva politikk er, som flere av "ungdomspolitikerene" kunne hatt godt av!
Sist endret av DonTomaso; 25. januar 2004 kl. 03:52.
ninja da, du hopper for raskt til konkulsjoner. Dem mistet ikke 4 stemmer, dem mistet 2 og gainet 10.

Uansett så er faktisk ikke målet med slike aksjoner å "lage leven rundt sin person", eller for å miste stemmer. Man gjør det for å fremheve et poeng som ellers aldri/sjelden kommer frem.

Jeg anser det som et STORT problem at norge har en statsminister som er medlem av et parti som mener at homofili kan kureres ved bønn. Og jeg synes uten tvil at denne aksjonen var helt genial for å fremheve dette poenget hos krf i media.

Og din fargerike beskrivelse av mimir gjør hele posten din veldig pålitelig. VELDIG pålitelig
Jeg syns det er et problem at vi har en statsminister som er medlem av et parti, med grunnlag i en trosretning.
Uten å støte evt. religiøse som frekventer ff, så er det nesten litt sykt at kristendommen gir grunnlag for et helt politisk parti.Det er jo å be om bråk tatt i betrakning av islam, jødedommen og evt. andre trosretninger.

Videre er det også et problem at statsministeren og hans regjering har mobbing som hovedfokus i 2004(var det ikke det i fjor også?(tipper stakkar'n ble mobba på skolen)).
Jeg mener helt klart at mobbing er en problematikk man må få bukt med, men går det ikke ann å sette det litt til side, og heller fokusere på Samfunnsproblemer i en helhet?

semi-offtopic:kjenner til noen av de som jobber som vip-politi for statsministeren, her snakker vi eks- soldater og securitas vakter...
Aksjonen var knall, godt at KRF får litt smekk.

Men om RV får mer stemmer av det TVILER jeg på. Etter det jeg har sett i mediene de siste årene ser jeg nesten på RV som et "sirkusparti", useriøse pr-kåte tullinger. Mulig det er feil, men fortsatt det inntrykket jeg har av partiet.
Sist endret av Benson; 25. januar 2004 kl. 06:06.
Opprinnelig postet av Benson
Aksjonen var knall, godt at KRF får litt smekk.

Men om RV får mer stemmer av det TVILER jeg på. Etter det jeg har sett i mediene de siste årene ser jeg nesten på RV som et "sirkusparti", useriøse pr-kåte tullinger. Mulig det er feil, men fortsatt det inntrykket jeg har av partiet.
Vis hele sitatet...
Der har du noen gode poeng. Ingen som kan ta dem mere seriøst iallefall ikke etter dette.
Opprinnelig postet av ninja5000
Bare for å få det sagt med en gang: Mimir (visstnok lederen i RU nå) er en stor kødd.
Han har vært medlem RU en gang tidligere, men da ble han kasta ut. Da meldte han seg inn i først Unge Høyre, og så AUF, for han fant ut det var lettere å få makt der (hadde som mål å bli statsminister innen 2009).
Eneste grunnen til at han utfører slike aksjoner er for å få oppmerksomhet på seg selv som person.

Om aksjonen funker...tja...vet ikke helt. Den fører ihvertfall til at RV mister de 4 stemmene de har...
Vis hele sitatet...
Jeg kjente Mimir litt etter min tid i NU, og som DonTomaso sier, har jeg et helt annet syn på gutten enn deg. Jeg vil tørre å påstå at han allerede for 2-3 år siden var landets kanskje mest lovende politikerspire. Og det at han har 'bytta' fra rødt til blått og tilbake, tror jeg er mer "politiske stunts" enn det er ideologiskifte.
Sakset fra VG
"Ifølge Rød Ungdom var aksjonen en demonstrasjon mot Kristelig Folkepartis intoleranse mot folk med annerledes seksuell legning."

Her er det visst ikke lov til å ha andre meninger. Hvem er det som er intolerant her? Rød Ungdom.


av DonTomaso
Rød Ungdom gjorde en flott aksjon og fikk starta en debatt om Krf sitt forskrudde syn på homser.
Vis hele sitatet...
Hva hvis folk synes du har et forskrudd syn?

Det er liksom det er lov til å ha egne meninger før man blir "kneblet, og bundet for munnen"

"Her skal alle være lik og ha like meninger". Sosialisme i praksis...
Sist endret av Morjas; 25. januar 2004 kl. 12:24.
Opprinnelig postet av technot
Han sa nettopp at dem ikke visste statsministeren var tilstede.

Absolutt ingen ble skaddet i aksjonen, og oppmerksomhet rundt emnet ble oppnåd. thus; success
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp. De klarte/brukte ikke tid på å tenke seg frem til at han sansynligvis kom til å være der? Hallo, det er KRF's landsmøte. På et landsmøte er som regel alle toppene i et parti tilstede, selv om de er statsministere. Jeg stiller meg svært kritisk til å aksjonere på den måten. Hvist denne lederen er en lovende politikerspire; hvorfor finner han på slikt? Det er ingen andre partier som driver å stormer hverandres landsmøter?
Better than thou.
Opprinnelig postet av Morjas
Sakset fra VG
"Ifølge Rød Ungdom var aksjonen en demonstrasjon mot Kristelig Folkepartis intoleranse mot folk med annerledes seksuell legning."

Her er det visst ikke lov til å ha andre meninger. Hvem er det som er intolerant her? Rød Ungdom.

Hva hvis folk synes du har et forskrudd syn?

Det er liksom det er lov til å ha egne meninger før man blir "kneblet, og bundet for munnen"

"Her skal alle være lik og ha like meninger". Sosialisme i praksis...
Vis hele sitatet...
Det er RU som er intolerante fordi KrF som parti er homofobe? Røyker du crack? Hele innlegget ditt stinker. Det er for dumt til å svare på.

Selv har jeg ikke fått fordøyd greia helt enda. På en måte liker jeg det, på en annen er jeg ikke sikker på om det er rette veien å gå.

Xbyte: RU's mål er vel revolusjon. Det er ikke ditt vanlige ungdomsparti. Metoden de brukte er hva de ser på som helt akseptabel. Målet helliggjør midlene.
Opprinnelig postet av DonTomaso
Mimir ble heller ikke kasta ut av RU, men av AUF fordi de mente han var for skummel og rabiat.
Vis hele sitatet...
Bullshit.
Han ble ikke kasta ut av AUF. Han meldte seg selv ut, da han innså at han ikke kom til å bli valgt inn i styret.
En annen ting folk i AUF reagerte på, var at han trykket opp aviser med mer eller mindre kommunistisk innhold. Jeg har ikke noe imot det, men det som er forkastelig, er at han skriver AUF som en av utgiverne, og driter i å trykke den offisielle logoen til AUF, men lager heller en ny logo, som ingen hadde sett før, som inneholdt bl.a. hammer og sigd.
Greit nok, det høres kanskje ikke så farlig ut, men det er noe man ikke gjør.

Og å si at jeg ikke liker ham pga. politiske synspunkter er også bullshit. Jeg har hatt min tid i RU, NU, Noah, SOS Rasisme, osv. og tror kanskje jeg har en enda rødere holdning enn denne lille drittungen.
Har også vært med i "ledelsen" i en undergrunnsbevegelse kalt "Rød Resistanse" for noen år siden...

Anyway...nok personfiksering. Folk har selvsagt forskjellige oppfatninger om gutten.
Kjenner flere fjortissjenter som nettopp har meldt seg inn i RU, og de synes selvsagt at Mimir er dødskul. Han er jo så vill og opprørsk, og han kan jo sååå mye...

Jeje...
Er det ikke riktig, slik det kommer fram i aksjonen, at RU demonstrerer fordi KrF har meninger som de er uenig i?
Poenget mitt er, er det ikke lov til å ha ulike meninger? Carlo, din mening er at jeg tilsynelatende er en stor tulling. Ja, du får lov til å mene det. Jeg mener at jeg ikke er en stor tulling. To ulike meninger, men to meninger som får lov til å leve, hvis du skjønner.

Husker ikke hvem som sa dette, men: "Jeg er dypt uenig i det du sier og tror på, men jeg vil kjempe til jeg dør for at du skal få lov til å mene/tro det!"
Opprinnelig postet av blueskinky
Hvis RVU virkelig vil nå litt frem, så er nok ikke dette rette måten nei.. Mildt sagt tåpelig.
Vis hele sitatet...
De er nå ihvertfall konsekvente... Væpna Revvlusjon og avlusing av KrF jeg ser en helt klar parallell.
Better than thou.
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it."

Var Beatrice Hall som sa det, dog det var inspirert av Voltaire, som er den man som somoftest er nevnt som "forfatter" av det.

Nå gidder jeg ihvertfall ikke diskutere mer med deg, signaturen din sier vel sitt.
Opprinnelig postet av fxxked
Væpna Revvlusjon og avlusing av KrF jeg ser en helt klar parallell.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, det vil aldri skje?
KRF er og vil alltid være et hyklerisk/manipulerene/slu/"tilfeldig skjellsord her", dritt parti

edit: Glemte homofobisk
Opprinnelig postet av Carlo
Nå gidder jeg ihvertfall ikke diskutere mer med deg, signaturen din sier vel sitt.
Vis hele sitatet...
Utsagnet ditt sier vel sitt
Poenget Morjas, er vel at du også er en halvfundamental kristen-fascist, og at dine meninger ikke betyr en dritt, siden de er bolta inn i hjernen din av levende ord el.
[SIZE=3]Homo-stunt[/SIZE]

Et totalt mangel på vakthold gjorde at fire RU-aktivister rakk opp til talerstolen og "desinfiserte" KrF-leder Dagfinn Høybråten mot homofobi.

Siden statsminister Kjell Magne Bondevik satt på første rad under KrFs Bergens-konferanse grep hans to livvakter inn og eskorterte ungdommene fra Rød Ungdom (RU) ned fra podiet. -Vi må vurdere sikkerhetsopplegget på våre arrangementer, sier generalsekretær Inger Helene Venås.


Dette er absolutt alt Dagbladet har skrevet om hendelsen i dagens papirutgave. En liten notis der hovedbudskapet er at sikkerheten må skjerpes.