Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 7029
Hei!
Lenge siden sist jeg var her..

Men, nå trenger jeg hjelp! Ufattelig mye dyktige folk her..



Greia er, at vi bor i sokkelleilighet med inkludert internett. Vi har hatt mye trøbbel med ustabilitet, men nå har huseier oppgradert til 50MB/s og toppmodellen fra Zyxel (P8702N).

Nå er det slik:
Huseiere:
  • Alle enheter

Samboeren min:
  • Nett på iPhone
  • Nett på iPad
  • IKKE nett på Macbook Pro

Meg selv:
  • IKKE nett på iPhone
  • IKKE nett på iPad
  • IKKE nett på Stasjonær PC (Med WiFi Bridge)
  • IKKE nett på Laptop


Jeg blir ikke klok på NOEN ting her.. ALLE de nevnte enhetene kan koble seg på nett OVER ALT - Bortsett fra her. Det merkeligste er at alle enhetene kan koble seg opp mot routeren - Men det er bare de to nevnte enhetene som får komplett internettilgang.
Jeg kan for eksempel koble Laptopen min på trådløsnettet, og jeg kan logge meg på routeren for å sjekke innstillinger og slikt - Men jeg har ikke WAN-tilkobling!!

Jeg får denne feilmeldingen i hovedvinduet i routeren;
A problem occurred:The P8702N cannot connect to Internet. Please check WAN settings or contact your ISP.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg at WAN-tilkoblingen er OK, siden flere enheter faktisk får internettilgang..

Sist, og ikke minst. Mine enheter som ikke har internett har IP-adresse 10.0.0.xxx. Samboeren mins enheter som har internett får IP-adresse 212.251.166.xxx og 95.34.212.xxx.

LAN IP-Adressen til routeren er 10.0.0.138 med en DHCP-Range på 137.


Kom med tips, og ting/innstillinger jeg burde sjekke og kanskje stalltips jeg kan prøve. Desperat, og trenger hjelp.

På forhånd, takk.

(Skrevet via delt internett fra iPhonen min med flott og fin 4G-dekning )
IP release og renew kanskje?
Siden du ikke mottar IP adresse så må det være en instilling på dine enheter.
Forsøk å se etter motta DHCP eller noe slikt.
Trådstarter
Nei, jeg har prøvd det

Kan skjønne det du mener med DHCP og innstillinger og slikt, men jeg kan ta disse enhetene på HVILKET som helst nettverk og koble til - Uten noen problemer.

Der fikk iPaden min IP-adresse 109.189.139.xxx - Helt uten videre..

EDIT: Prøvde release og renew igjen - Fortsatt ingenting
Sist endret av 4pekatt; 14. juni 2014 kl. 00:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
test:
ipconfig/flushdns


ipconfig/release
ipconfig/renew
Er det slik at huseier har en "router/modem", også har dere koblet opp deres eget etter det? Godt mulig at det er et problem med DHCP'servern h*n og dere vil derfor få problemer med å koble til x antall brukere. Sett isåfall opp statisk IP på din ruter els samt en egen DHCP server med en annen nettverksrange.
Høres rart ut at noen enheter får public ip og noen får lokal ip. Det du derimot vet er at de enhetene som har ip i lokal range (10.0.0.x/x) ikke kommer på nett, men at iPad'n din kom på nett så fort den fikk public ip. Har du husket å skru på NAT?
Sist endret av junkpal; 14. juni 2014 kl. 02:03. Grunn: Fiksa på tekstformatering.
Trådstarter
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
test:
ipconfig/flushdns


ipconfig/release
ipconfig/renew
Vis hele sitatet...
Æsj, det hjalp heller ikke.. :/

Sitat av Hager Vis innlegg
Er det slik at huseier har en "router/modem", også har dere koblet opp deres eget etter det? Godt mulig at det er et problem med DHCP'servern h*n og dere vil derfor få problemer med å koble til x antall brukere. Sett isåfall opp statisk IP på din ruter els samt en egen DHCP server med en annen nettverksrange.
Vis hele sitatet...
Nei, vi er koblet på deres router. Jeg har full tilgang til hovedrouteren.

Sitat av junkpal Vis innlegg
Høres rart ut at noen enheter får public ip og noen får lokal ip. Det du derimot vet er at de enhetene som har ip i lokal range (10.0.0.x/x) ikke kommer på nett, men at iPad'n din kom på nett så fort den fikk public ip. Har du husket å skru på NAT?
Vis hele sitatet...
Skrudd på NAT? Dette må vel gjøres per IP-Adresse?
Nei, enten har du NAT påslått i routeren eller så har du det ikke. Det er begrenset med public IPer, så om du ikke får internett på mer enn x antall enheter er ikke det veldig rart.

NAT og DHCP går hånd i hånd og burde være påslått med "automatiske" instillinger hvis mulig. (DVS ikke tukle med oppsett av en bestem IP els)
Sist endret av Hager; 14. juni 2014 kl. 11:31.
Trådstarter
Har sett gjennom routeren, og jeg finner ikke noen åpenbar måte å "slå på NAT".. Under NAT i menyen kan jeg legge til regler under port forwarding, men ikke særlig mer..

DHCP er påslått, og ikke tuklet med.
NAT kan godt være pr subnet... Hvike kanaler på wifi er i bruk?
Sist endret av nudo; 14. juni 2014 kl. 12:30.
Trådstarter
Akkurat nå bruker den kanal 2 - Det er den med nest minst støy på. Prøvde for moro skyld å bytte kanaler, men det hjalp ikke.

Satte sikkerhet til "Low" på brannmuren, og la alle porter inn i brannmurens regler, bare for å sjekke - Hjalp ikke :/

Denne routeren virker til å ha et ganske avansert interface.. Zyxel P8702N, om noen lurer
max antall på noder som får komme på nett?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Her ser det veldig ut som kabelen fra modemet er koblet i en av LAN portene på routeren. Flytt kabelen til WAN så bør alle komme på nett med 10.0.0. adresser.
Trådstarter
Totalt 64, men 32 noder på dette nettverket. Det har fire innebygde "forskjellige" SSID, hvor alle er tildelt et antall noder. Denne har 32, neste har 16, osv. Men, det er bare dette SSIDet som er aktivert. (I tillegg til et 5GHz bånd)

Sitat av datagutten Vis innlegg
Her ser det veldig ut som kabelen fra modemet er koblet i en av LAN portene på routeren. Flytt kabelen til WAN så bør alle komme på nett med 10.0.0. adresser.
Vis hele sitatet...
Men, om den var koblet på LAN ville vel ingen fått nett?
Skal be huseier om å sjekke - Takk
Sist endret av 4pekatt; 14. juni 2014 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Om den er koblet på LAN og routeren har DHCP aktivert vil det bli akkurat slik du har det nå.
Noen vil få IP fra modemet og komme på nett, mens andre vil få IP fra routeren og ikke komme på nett.
Trådstarter
Sitat av datagutten Vis innlegg
Om den er koblet på LAN og routeren har DHCP aktivert vil det bli akkurat slik du har det nå.
Noen vil få IP fra modemet og komme på nett, mens andre vil få IP fra routeren og ikke komme på nett.
Vis hele sitatet...
Det var akkurat som du sa.. Jeg kom opp til huseieren, og tror du ikke kabelen fra modemet var koblet på "LAN 4" og kabelen inn på "WAN" gikk til Canal-Digital tuneren...

Takk for hjelpen!
Sist endret av 4pekatt; 14. juni 2014 kl. 21:20.