Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5423
Hey!

Har lenge tenkt på å dra på folkehøyskole. Jeg har ingen anelse om hva jeg skal utdanne meg som, og etter snart 3 år på allmenn er jeg rimelig lei.. Jeg er den kreative typen så at jeg snart har klart å fullføre allmenn er ganske utrolig

Noen som har positive/negative erfaringer med folkehøyskole? Hvorfor burde jeg dra på folkehøyskole? Takker for alle svar
Jeg har en i klassen min som har gått på folkehøyskole, han sa at det var noe av det morsomste han noen sinne hadde gjort Regner med at det er en fin måtte å finne ut hva man egentlig vill videre.
Vurderer det samme selv når jeg er ferdig med videregående. Har lyst til å ta noe med IT eller slikt, så skal stalke denne tråden

mer ontopic, broren min gikk på folkehøyskole med noe musikklinjer og sånt. Han sa det var utrolig gøy
Er folkehøyskole dyrt?
Snill kar
Trådstarter
Jeg har tenkt meg noe innenfor billedkunst forresten, kanskje Nansenskolen i Lillehammer
Har bare gode minner igjen fra min folkehøysskole tid, gikk på Sunnhordaland folkehøyskole som annbefales på det sterkeste, det som er litt kult der er at skolen er på en liten øy, så får veldig tett bånd med de du går på skole med, i motsetning til om du går på en i en storby, der folka drar på forskjellige steder på byen å henger med lokalfolka.

gikk på Lydlinja, der man lærer om Lydproduksjon på pc / de har kunstlinje og

lurer du på noe mere bare fyr løs!
Sist endret av skepsis; 18. desember 2012 kl. 14:58.
Sitat av Zaloz Vis innlegg
Er folkehøyskole dyrt?
Vis hele sitatet...
Ikke så veldig. Tror du må punge ut med cirka 70k, men dette varierer.
Går på Folkehøgskule nå, sitter faktisk på rommet og venter på at juleferien skal starte.
Det er absolutt verdt å bruke et år på en FHS. Kan ikke sammenlignes med noen annen skole du har gått før pluss at du har på en måte en konstant ferie følelse siden det ikke er undervisning eller stress.
Prisen varier fra skole til skole og mellom linjene. Betaler selv 93 000 for hele skoleåret. Det er inkludert skoleturer annenhver uke og utenlandsturer til våren.
Det sies at folkehøyskoleåret er det beste året i livet ditt, og så langt så er det på god vei til å bli det for meg! Er veldig glad jeg kastet meg på det eventyret :-)
Snill kar
Trådstarter
Sitat av skepsis Vis innlegg
Har bare gode minner igjen fra min folkehøysskole tid, gikk på Sunnhordaland folkehøyskole som annbefales på det sterkeste, det som er litt kult der er at skolen er på en liten øy, så får veldig tett bånd med de du går på skole med, i motsetning til om du går på en i en storby, der folka drar på forskjellige steder på byen å henger med lokalfolka.

gikk på Lydlinja, der man lærer om Lydproduksjon på pc / de har kunstlinje og

lurer du på noe mere bare fyr løs!
Vis hele sitatet...
Så ut som en veldig fin skole med mange kule linjer. Hvor mange elever vil det være til sammen på skolen? Kjenner du noen som gikk kunst-linja der, hvordan opplevde de skoleåret?
Lurer på en ting, regner med det er tilfeldig hvem du ender på rom med, men går det ann å bytte? satser på det ikke går sosialt tilbakestående mennesker der men, hadde vært kjipt om jeg endte opp med en person som er skikkelig vannskelig å være med liksom
Snill kar
Trådstarter
Sitat av iSatan Vis innlegg
Lurer på en ting, regner med det er tilfeldig hvem du ender på rom med, men går det ann å bytte? satser på det ikke går sosialt tilbakestående mennesker der men, hadde vært kjipt om jeg endte opp med en person som er skikkelig vannskelig å være med liksom
Vis hele sitatet...
Ja, lurte på akkurat det samme!
Et spørsmål til: Enkeltrom eller dobbeltrom? Noen av dere som f.eks har hatt enkeltrom og angret på dette valget, eller omvendt?
Vil absolutt anbefale et år på folkehøyskole, det gir en tid til å finne ut hva man vil videre også.
Det hjalp ihvertfall meg!
Bare ikke datalinja på Voss fhs. Der lærte jeg ingenting, fordi jeg var så dreven i data fra før.
Det var det mange andre som var også, så man ble ofte sittende å spille wow hele dagen når man var ferdig med å lage et dvd cover i photoshop, noe som tok meg rundt 10 min. Jeg ble derimot en jævel på snowboard, og en ganske så dreven gitar spiller da dette var 2 av valgfagene mine.
Det eneste jeg ikke likte med Voss fhs, var at man ble tvunget til å synge i kor, men det var noe som vokste på meg, og det var ikke så ille til slutt det heller.

Folkehøyskole livet er kos, det var min opplevelse ihvertfall.
Man lever på en måte inni en boble med masse forskjellige mennesker og får mange nye venner, i tillegg til at man lærer mye nytt, og får litt smaken på å bo for seg selv. Jeg opplevde også en god del pranks osv, typisk internatliv i guess!

Når det gjelder romkamerat så er det stor sjangs for at du får deg en ny bestekompis.
Men skal innrømme at jeg ville valgt enkeltrom hvis jeg skulle gå et år til, det ble litt for lite privatliv for min del.

EDIT: Betalte vel bortimot 72.000 om jeg ikke husker feil, da fikk vi også en utenlandstur til London, som var meget gøy
Sist endret av random36598; 18. desember 2012 kl. 15:19.
Sitat av Heisannduder Vis innlegg
Så ut som en veldig fin skole med mange kule linjer. Hvor mange elever vil det være til sammen på skolen? Kjenner du noen som gikk kunst-linja der, hvordan opplevde de skoleåret?
Vis hele sitatet...
ble kjent med flere som gikk på kunst ja, virket som de likte det veldig godt! var vel ca 80 stk der til sammen



Ang Dobbelt vs enkeltrom.

skal man ha med egen pc burdte man gå enkeltrom, som jeg gjorde.
er random hvem man kommer på rom med, så man kan jo ha mæd uflaks å komme med noen man ikke kommer ens over.

var et par stk som byttet rom i løpet av året på skolen jeg gikk. de flyttet da til ledige rom
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
JA! Går selv på det nå, beste året ever. Masse nye venner, nye opplevelser masse nytt og spennende.

Per. akkurat nu har jeg enkeltrom. Men starta med dobbeltrom med jeg og romkameraten ble litt lei hverandre etter noen mnder.

Anbefales på det sterkeste!
Jeg vil egentlig vekk fra alt og alle jeg kjenner nå omtrent. Sosial livet mitt er fint herpa pga alle på min VGS er så idiotiske stereotypiske ungdommer som bare bryr seg om overfladiske dritt ting, og jeg må omgås dem hver dag. Det er helt jævlig og jeg vil så sykt bytte skole (ikke alle er ille men mesteparten). MEN, regner med at på folkehøyskole er det mye mer koselig da folk med samme interesse går på samme sted og slikt. Det virker så utrolig mye bedre. Bare 1.5 år igjen...

Man får vel ikke gå gutt/jente på et rom regner jeg med? og hvordan er reglene med alkohol ogsånt? og sjekker de etter ting på rommene? de sjekker vel bare på mistanke om ulovelige ting regner jeg med. Og noen som vet om det er vansklig å ha ting som feks weed på skolen?
er nulltolleranse for dop/weed på alle folkehøyskoler i norge vil jeg tørre å påstå.

alkohol derimot er noe annet, vi fikk drikke, hadde noe møter + avstemmning i starten av året ang dette.

det var da kun 2 personer som stemte Ingen alkohol, så da ble det drekkings! ikke på skolens området dog. som ble brutt hele tiden :P

vi hadde og med weed/brunt, bare å være litt forsiktig! i tillegg kan jeg nevne at det gror godt med fleinsopp på denne øya Sunnhordaland Folkehøyskole er på

var ingen gutt og jente på samme rom, men ble jo seff en del kjærestepar, som sov hos hverandre hele tiden
Tar dere lån da for å få rå?
Zaloz: Jepp, får jo dekket halvparten av lånekassen om man står elns, absolutt verdt pengene spør du meg!
Har bare hørt "skrekk" historier med gjeld etter lån fra Lånekassen, men skal vurdere dette
Sitat av skepsis Vis innlegg
er nulltolleranse for dop/weed på alle folkehøyskoler i norge vil jeg tørre å påstå.

alkohol derimot er noe annet, vi fikk drikke, hadde noe møter + avstemmning i starten av året ang dette.

det var da kun 2 personer som stemte Ingen alkohol, så da ble det drekkings! ikke på skolens området dog. som ble brutt hele tiden :P

vi hadde og med weed/brunt, bare å være litt forsiktig! i tillegg kan jeg nevne at det gror godt med fleinsopp på denne øya Sunnhordaland Folkehøyskole er på

var ingen gutt og jente på samme rom, men ble jo seff en del kjærestepar, som sov hos hverandre hele tiden
Vis hele sitatet...
Jeg så på den skolen, den så sykt chill ut. Vurderer å søke på Spilldesign linja. Det virker sykt gøy og spennende. FLEINJAKT HERE I COME
Kan bare si at folkehøyskole sterkt anbefales, Men: skolen du velger på være bra, miljøet må være bra, og linja må være bra. Viktig at linja du går er bra slik at du har noe artig å holde på med folkehøyskoleåret.

Rundt hvilken skole, angående miljø, og rundt linjer og linjevalg - sjekker du opp selvfølgelig god tid i forveien, gjerne også før du legger inn en søknad. Du kan lage søknad til flere skoler også..., så tar du bare den du har kommet inn på og har mest lyst på å gå i..

By the way, anbefales _ikke_ (mene jeg) å gå på FHS mer enn étt år, for étt år er nok. De som tar andreåret (-og er "veiledere", ikke lærere dog), har for lav lønn i forhold til jobben du gjør.. Selvsagt er det sosialt og greier, spesielt hvis du er veileder for en linje og retning du liker godt.

Skal dog sies at ikke kjempemye av det du lærer på en folkehøyskole for du bruk for seinere i livet, så en _utdanning_ er det nok ikke helt..
Sitat av Zaloz Vis innlegg
Tar dere lån da for å få rå?
Vis hele sitatet...
Man får totalt noe som 90 000 lån og stipend av lånekassen. Nok til å dekke hele skoleåret ditt. Når du har bestått skoleåret med mindre enn 10% fravær vil ca 60 000 kroner bli omgjort til stipend.
Snill kar
Trådstarter
Sitat av skepsis Vis innlegg
er nulltolleranse for dop/weed på alle folkehøyskoler i norge vil jeg tørre å påstå.

alkohol derimot er noe annet, vi fikk drikke, hadde noe møter + avstemmning i starten av året ang dette.

det var da kun 2 personer som stemte Ingen alkohol, så da ble det drekkings! ikke på skolens området dog. som ble brutt hele tiden :P

vi hadde og med weed/brunt, bare å være litt forsiktig! i tillegg kan jeg nevne at det gror godt med fleinsopp på denne øya Sunnhordaland Folkehøyskole er på

var ingen gutt og jente på samme rom, men ble jo seff en del kjærestepar, som sov hos hverandre hele tiden
Vis hele sitatet...
Det funker vel ikke så jævlig bra å ha overnattingsbesøk av kjæresten hvis du bor på dobbeltrom?
Vil absolutt anbefale det!

Hadde som OP studert tre år på allmenn og hadde lenge hatt planer om militæret. Har en venninne som fortalte at hun hadde søkt. Hadde aldri tenkt tanken før, trodde det var alt for dyrt, men viste seg at det meste blir "dekt" av stipend og lån fra lånekassen. Jeg bestemte meg ikke før jeg leste en lignende tråd som denne, det var det siste "pushet" jeg trengte for å søke. Søkte litt seint, men fikk likevel plass på tre skoler. Jeg tok plassen på en frilynt skole som hadde ok pris og en drøss med utenlandsturer.

Var relativt heldig iogmed jeg var gutt, vi var to gutter på linja og vi ble "kvotert" inn av læreren. Dette året hadde også tidenes kjønnsfordeling med over to jenter per gutt.

Når jeg kom på skolen kjente jeg ingen, men sitter igjen med en drøss gode venner etter det året.

LItt info som kan være kjekk å vite:
* Alle folkehøgskoler har nulltoleranse på ting som bryter norsk lov
* Nulltoleranse på alkohol, dog noen fhs er strengere enn andre(søk opp skolen som er aktuell for hvordan det blir håndtert)
* Det blir fort en del dobbeltrom.
* Det er fellesmåltid(siden maten er dekt), men noen skoler har større matbudsjett enn andre.

Sitat av Heisannduder Vis innlegg
Det funker vel ikke så jævlig bra å ha overnattingsbesøk av kjæresten hvis du bor på dobbeltrom?
Vis hele sitatet...
Det går overraskende greit. Du kommer som oftest godt overens med den du bor med så det er bare å spørre, så sover h*n et annet sted.
Sitat av Heisannduder Vis innlegg
Det funker vel ikke så jævlig bra å ha overnattingsbesøk av kjæresten hvis du bor på dobbeltrom?
Vis hele sitatet...
Er ikke lov, dobbeltrommet er til en roomie, ikke en gratis seng til besøk til deg.

Sitat av MinoDyhes Vis innlegg
Vil absolutt anbefale det!
Det går overraskende greit. Du kommer som oftest godt overens med den du bor med så det er bare å spørre, så sover h*n et annet sted.
Vis hele sitatet...
Det kjipe er at man kan bli kasta ut av skolen ganske lett om de er strenge. Skjedde med en på min FHS. Han hadde dama på rommet over helgen, og han ble utvist fortere enn de som ble tatt for hasj.
Hos oss var det greit å ha folk på rommet, men roomien hadde veto. Eller det vil si at de aller fleste respekterte roomien sin nok til å ikke ta seg til rette. (Det var enkelte som overkjørte de som de bodde med).

Skolen hadde egne rom som besøk kunne leie for en grei sum, men de var relativt chill på å ha besøk på rommene så lenge alle var fornøyde. Besøket måtte imidlertid betale matpenger om de spiste i matsalen og registrere seg i en bok(i tilfellet brann).

Hvis du ble tatt for hasj bruk på skolen vår så var det rett ut. Synes det er litt overreagering å hive noen ut for at de har besøk:P
Sist endret av MinoDyhes; 18. desember 2012 kl. 17:02.
Går på folkehøskole selv, var her jeg møtte Echuz og via han freak, og jeg vil absolutt anbefale det! Det er uten tvil et av mine beste valg, og jeg har aldri møtt noen som angrer etter folkehøgskole!
Sitat av MinoDyhes Vis innlegg
Hos oss var det greit å ha folk på rommet, men roomien hadde veto. Eller det vil si at de aller fleste respekterte roomien sin nok til å ikke ta seg til rette. (Det var enkelte som overkjørte de som de bodde med).

Skolen hadde egne rom som besøk kunne leie for en grei sum, men de var relativt chill på å ha besøk på rommene så lenge alle var fornøyde. Besøket måtte imidlertid betale matpenger om de spiste i matsalen og registrere seg i en bok(i tilfellet brann).

Hvis du ble tatt for hasj bruk på skolen vår så var det rett ut. Synes det er litt overreagering å hive noen ut for at de har besøk:P
Vis hele sitatet...
Det er prinsipper, om man bare tøyer reglene driter alle i dem.
På Folkehøyskole møter du mennesker med alle forskjellige bakgrunner.
flere med dårlig selvtilit etter mange år med mobbing, ADHD, men også skolelys som bare ønsker et år uten stress og eksamensnerver, samtidig som man får nye bekjentskap.
Det var litt gøy å se hvordan flere av de som kom til folkehøyskolen med litt dårligere sosiale forutsetninger enn oss andre "blomstret" iløpet av året og ble våre beste venner.
regler og sanksjoner for rus varierer nok fra skole til skole. Vi hadde urinprøver på min skole pga et gammelt rykte for å være et hasjreir. Men også fordi mange som tar et år på folkehøyskole nettopp prøver å komme seg vekk fra rusmiljøet sitt i hjembyen sin. Synes det fungerte helt greit, i grunnen for det var nok av andre ting å finne på iløpet av året. Jeg tror jeg hadde angret stort hvis vi hadde hatt frie tøyler og jeg hadde røyka bort store deler av året, men det er også noe man lærer eller erfarer etterhvert, tenker jeg.
Alle bor oppå hverandre så og si. Selvfølgelig var det en del som røyka på skolen og ikke ble tatt, men det ville iallefall ikke jeg sjangse på. Du har ikke så mye plass på rommet og "alle" vet stort sett hvem som driver med hva.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Det nevnes i denne tråden at folkehøgskoleåret er et sted der folk med svekkede sosiale ferdigheter eller folk med visse diagnoser kan blomstre. Ut fra hva jeg har observert er det en stor forskjell på folkehøgskolene for hvordan disse vil klare seg. De som søker seg til et folkehøgskoleår er et snitt av den gjennomsnittlige befolkningen, og trakassering eksisterer dessverre blant disse også. Jeg tror det sosiale fellesskapet øker desto færre elever som er på skolen, omsorgsrelaterte linjer er også et bonus.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du søker deg inn på et enkeltrom, med mindre du er uhorvelig sosial eller særdeles fleksibel på hvem du omgås. Jeg endte opp med å bo sammen med en fyr som var den rake motsetningen av meg, det var et helt forferdelig scenario.

For de som har kjæreste er det mye lettere å bo på et enkeltrom, eksen min hadde det. Elever og lærere la knapt merke til at jeg var innom, vi var ofte utenfor skolens område da vi fant på noe og mat spiste jeg ofte på resturanter. Skolene er som regel ikke så nøye på om man har kjærester på besøk en gang i blant. Det viktigste er nok at gjester betaler for kost og losji.

For min egen del var året helt greit, men langt fra det beste året i mitt liv. Har faktisk erfart at høgskoleårene har vært mye mer moro enn folkehøgskoleåret. Mer informasjon om folkehøgskolelivet kan du finne i denne tråden og min lille vurdering etter et år på folkehøgskole finner du her.
Sist endret av Cappy; 18. desember 2012 kl. 20:12.
Går selv på fhs i år, og jeg storkoser meg. Vi har nulltoleranse for alkohol (kristent), og tre stykk har blitt utvist ved bruk av weed. Men miljøet er kjempebra her, alle ble veldig fort kjent! Jeg går selv musikk og har 11 år på baken med trommeruffs, men har aldri spilt i band før utenom skole, gått 3 år musikk på vgs, med veldig lite spilling. Jeg har lært masse, i hvert fall. Anbefaler det. Betaler 92500 kr for hele året, men går i 0 med lån/stipend.
Sosialt er det også veldig bra, internatet mitt har nettopp skaffa oss egne internattskjorter haha!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Zaloz Vis innlegg
Er folkehøyskole dyrt?
Vis hele sitatet...
jeg måtte punge ut m rundt 116k, men dette inkluderer jo en tur til NYC og vietnam/kambodia.
Anbefales om du ikke vet hva du vil videre
Jeg går på Sunnfjord, btw. Fint plassert i rolige Førde i sogn. Litt idyllist, men litt for rolig for min del :P