Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  184 16332
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Da utfordrer jeg deg gledelig til å finne hvor jeg i min post har brukt det som et argument for strengere straffer og mindre innvandring.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dibsent
Se på statestikker over voldteker (hinter nå til voldtektssakene i Stavanger hvor 17 av 18 registrerte voldtektssaker var blitt begått av en mann med ikke-vestlig opprinnelse), se på statestikker over hvem som sitter i de norske fengsler. Dette her er da bare en utrolig fin måte å lære våre nye landsmenn hvordan visse ting fungerer i dette landet, samtidig som vi forhåpentligvis sparer uskyldige offre.
Vis hele sitatet...
"Dette" henviser vel til statistikken du bruker i setningen over? Å fengsle dem sparer liv og det lærer dem ei lekse?

Jeg var litt usikker på hvordan du mente det, men jeg tolket det dit. Referer du til filmen som skal lære innvandrerne hvordan ting fungerer her til lands så er ikke posten myntet på deg, men evt. andre debattanter som har lyst til å la statistikk-snøballen rulle.

Mulig det var jeg som missforsto og da er det jo fint at du svarer for deg
Sitat av Mith Vis innlegg
Eksempler på at andre ting enn opphav og hudfarge som gjør at folk havner i fengsel?
Fattigdom, arbeidsledighet og vanskeligheter med å tilpasse seg det norske samfunnet av forskjellige bakenforliggende årsaker. Det kan dreie seg om krig, sult, ekstrem fattigdom, oppvokst i en annen kultur eller manglende integrering på enkelte områder.

Ser man feks. på hvor mange fattige som sitter i fengsel så vil statistikken bli helt anderledes enn om man ser på hvor mange innvandrere det er. Vi vet nemlig at innvandrere som gruppe har generelt dårligere råd enn andre oss andre og fattige har en mye større risiko til å begå (og bli tatt for) lovbrudd.
Når det kommer til voldtekt så er det store mørketall, men de fleste voldtekter er ikke overfallsvoldtekter. De fleste voldtekter skjer bak lukkede dører og blir aldri anmeldt.
Vis hele sitatet...
Helt enig i din fattigdoms-retorikk, god forklaring men det er da ingen unnskyldning...og slettes ingen unnskyldning for ikke å ta opp saken og prøve å lage en debatt på hva som kan gjøres.
Når det gjelder det med voldtekt så var det vel strengt tatt overfalls voldtekter som ble diskutert, eller ?
Sitat av Brulte Vis innlegg
Er enig i at å bruke ordet arisk er kvalmt, brukte det fordi det stod i innlegget jeg besvarte. Linken til wikipedia var i så måte meget bra. Det blir poeng på den.
Ta beslutninger på enkeltsaker er også feil, beklager, skulle tatt med alle hendelser som har skjedd i mitt nærområde. Dette har jeg gjort alt, og har konkludert med grunnlag i dette og det som er av offentlig objektiv info.( SSB )
Ytringsfriheten står heldigvis sterkt ja, gjelder det også de berømte Muhammed tegningene ? Eller var å gå for langt ?
Her på NFF blir enkelte fremstilt fremstilt som idioter på grunn av at noen konkluderer med ett annet menneskesyn, til det er det bare å si, velkommen til samme nivå!
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har kalt deg idiot, men det blir feil å generalisere alle innvandrere. Jeg generaliserte alle rasister som har fordommer mot andre medmennesker basert på rase,hudfarge,religion og legning. Og det står jeg fast ved.

Jeg er oppvokst med hverdags rasisme og vet akkurat hvordan det er på kroppen. Grunnen til at jeg går så langt med mine diskusjoner med å provosere andre, er bare når jeg har fått bekreftet motparten er rasist. Det er ikke ofte jeg møter på sånne, men når jeg gjør det. Og finner ut at rasjonell diskutering er håpløst så går jeg langt med å provosere.

Jeg er enig i at Norsk innvandringspolitikk og asyl politikk må revurderes!

Og det med Muhammed tegningene, i vesten er det greit nok at vi har ytringsfrihet. Men hva med andre land der de ikke har det? Skal vi ta hensyn til dem? Og det mener jeg vi bør. Siden de tegningene provoserte så mange, verden rundt!
Sitat av Provo Vis innlegg
Vent med ironien til du har et faktisk poeng.

Er det virkelig så urimelig å kreve at media tar en mer bevisst og ansvarsfull rolle når det kommer til å utlevere ferdigfordøyde inntrykk av korrelasjon mellom hudfarge og atferd? Det har tidligere blitt nedsatt et utvalg for å holde media i sjakk når det kommer til andre etiske problemstillinger (PFU), og jeg ser ikke at det skulle være umulig, eller spesielt vanskelig, å utvide formålet eller forskriftene til å ikke tillate påpekning av uvesentligheter som kun bidrar til økt hverdagsrasisme.


Tror du Ole-Gudbrand fra baksida i Kvam får et bedre inntrykk av innvandrere hvis de hjelper gamle damer over gaten? Jeg tror ikke det, av den enkle grunn at den eneste eksponeringen han får er gjennom VG, og de kommer neppe til å skrive om slike trivielle hverdagsting. Uansett er det flott om de skulle hjelpe gamle damer over veien, men de kan strengt tatt ikke pålegges et større ansvar for å gjøre det enn deg. Kanskje det har en eller annen form for virkning på enkelte av de som er i umiddelbar nærhet, men at det vil få noen samfunnsmessig slagkraft er jeg svært skeptisk til.

Hva mer har du i tankene? Det er begrenset hvor mange strandede gamle damer du finner langs veikanten.


Usikker på hva du insinuerer her, men hvis du skulle være så dum å tro at jeg mener noe negativt med ordet "innvandrer" etter å ha lest postene jeg har skrevet, så er det noe feil med deg. Med ordet innvandrer refererer i denne sammenheng jeg til fastboende mennesker i norge, gjerne med norsk statsborgerskap, som er av en synlig ikke-vestlig etnisk opprinnelse, men dette blir litt tungvint å presisere hver gang. Jeg foreslår at du klipper av de løse trådene du forsøker å henge fra deg og holder slike våsete insinuasjoner for deg selv i fremtiden. Hvis du hadde et annet formål med dette avsnittet, så føl deg fri til å utbrodere.


Jeg har ikke manet til fiendlighet. Jeg har heller ikke ment at man skal kritisere uten argumenter, og jeg vet ikke hvor du har dette fra, men derimot å "strekke ut en hånd" til de vil bli litt ekstremt i motsatt retning, sett at vi har samme definisjon av uttrykket. De står for et fremmedhat jeg ikke kan akseptere, men behandling med hverken silehansker eller boksehansker vil være særlig hensiktsmessig.
Vis hele sitatet...
Wow du er en sinna og forknytt mann..

1. Jeg var ikke ironisk mot deg, jeg mente faktisk at å forandre media var en god ide.

2. Å hjelpe gamle damer over veien var bare et eksempel på hvordan man kan starte, hva som kommer etter er jo kansje litt opp til de som er interessert i å gjøre gode gjerninger da.. ^^

3. DU var den som reagerte på at JEG ordet invandrer in the first place.. Hvor får du det fra at "jeg er så dum å tro at du mener noe negativt med ordet "innvandrer" etter å ha lest postene du har skrevet, så er det noe feil med meg." (slooow down med fornærmelsene angry man.. )

4. Jeg syns det høres helt logisk ut at det høres for ekstremt ut å strekke ut en hånd for et så sinna menneske som deg. Men tro meg, en vennlig approach kommer man lengst med.
Rasistene aksepterer ikke innvandrere og du aksepterer ikke dem.. -Den runddansen får du danse alene for nå melder jeg meg ut. ^^
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Det er ingen som har kalt deg idiot, men det blir feil å generalisere alle innvandrere. Jeg generaliserte alle rasister som har fordommer mot andre medmennesker basert på rase,hudfarge,religion og legning. Og det står jeg fast ved.

Det er andre som er blitt kalt idioter her inne, man bør ikke kalle folk idioter på grunnlag av ett annet syn på ting, det inkluderer rasister. Det er nettopp dette som har gjort FrP stort.

Jeg er oppvokst med hverdags rasisme og vet akkurat hvordan det er på kroppen. Grunnen til at jeg går så langt med mine diskusjoner med å provosere andre, er bare når jeg har fått bekreftet motparten er rasist. Det er ikke ofte jeg møter på sånne, men når jeg gjør det. Og finner ut at rasjonell diskutering er håpløst så går jeg langt med å provosere.

Her jeg bor, går jeg ofte ut med både palestinere, jøder, iranere, afghanere osv. Vi sitter ofte på samme bord. Det var litt problemer under angrepet Israel satte i sving i Palestina, men de fant ut av det etter en stund. Det var enighet om at det var radikale og ekstreme krefter som var årsaken til elendigheten.

Jeg er enig i at Norsk innvandringspolitikk og asyl politikk må revurderes!

For denne får du poeng.

Og det med Muhammed tegningene, i vesten er det greit nok at vi har ytringsfrihet. Men hva med andre land der de ikke har det? Skal vi ta hensyn til dem? Og det mener jeg vi bør. Siden de tegningene provoserte så mange, verden rundt!
Vis hele sitatet...
Denne skjønte jeg ikke helt, skal man ta hensyn fordi de ikke har ytringsfrihet eller at det provoserer?
Sitat av Mith Vis innlegg
"Dette" henviser vel til statistikken du bruker i setningen over? Å fengsle dem sparer liv og det lærer dem ei lekse?
Vis hele sitatet...
Dette henviser til filmen, hvor jeg mener at en slik ordning/holdningskampanjer vil være, slik jeg skrev i posten, "bare en utrolig fin måte å lære våre nye landsmenn hvordan visse ting fungerer i dette landet, samtidig som vi forhåpentligvis sparer uskyldige offre."
tja med den venstreradikale media vi har i landet handler det om og hetse FRP!... men jeg støtter overhodet ikke utsagnene til denne personen. dette er rasistisk og forkastelig og totalt idiotisk og si i offentligheten! fordi det går utover hele partiet! (når en idiot driter seg ut) dette sier jeg som FPU medelem
Sitat av x3m187 Vis innlegg
La oss si faren min, han er innvandrer. Han kom til Norge på 70-tallet og møtte fordommer og faenskap. Fortsatt så mener du at han skal overbevise rasistene om hvor "snille" innvandrere er?

Det er jo rasistene som har fordommer og er trangsynte. Hvordan skal f.eks faren min overbevise en hardbarka rasist at han er en "snill" innvandrer? Skal han vise lønnslippene og vise til at han betaler skatt? Eller skal han vise hvor lite sykefravær han har hatt?

Det skal sies at de Pakistanerne som kom til Norge på 70-tallet gav sine beste år til Norge. Ved å ta mye av dritt arbeidet samtidig man møtte fordommer og jobbet for luselønn i forhold til nordmenn. Det som skjedde på 70-tallet gjentar seg igjen nå med de nye innvandrerene.

UANSETT, har selv prøvd å overbevise diverse innvandrer fiendtlig mennesker med null resultat. Kan slenge mye på bordet om hva jeg har gjort for Norge, men i bunn og grunn ender det alltid opp med at " Du er svart".

De som dømmer folk utifra en annen personsons hudfarge,rase,religion og legning kan egentlig bare hoppe i havet slik jeg ser det. Jeg har sluttet å anstrenge med å diskutere der jeg vet at jeg ikke kommer noen vei.

Mine diskusjoner har blitt useriøse og ender alltid med at jeg sier
"Fyfaen, så digg å bo i Norge. Jeg kan besudle blonde Norske ariske jenter. Jeg kan leve på DINE skattepenger og jeg kan klage på alt"

Det gjør at skaprasistene nesten tar fyr og blir enda mer innvandrer fiendtlige. Men hey, jeg sitter igjen med en god følelse. For jeg vet selv at jeg har bidrat med mitt for Kongeriket Norge!
Vis hele sitatet...

Ja definitivt! Faren din burde forsøke å overbevise alle han møter som har et problem med ham om at han er en ålreit fyr. Uansett hva problemet er.
Hva annet kan han egentlig gjøre? Hvorfor skal man slutte å prøve med å være et godt menneske? Selv når "jobben er gjort" og det ikke finnes noen rasister igjen burde man fortsette å gjøre gode gjerninger ut av det blå mot mennesker rundt seg..

Og du sier du har sluttet å anstrenge deg og at diskusjonene dine blir useriøse.
Ja, noen kan man bare ikke diskutere med, men vær nå heller det bedre mennesket og gå når folk blir useriøst rasistiske. Er den gode følelsen du får av å tippe skaprasistene over i fyr og flamme i diskusjonen med argumentet om damer og skattepenger like god når kansje rasisten senere den dagen er slem mot en annen farget fordi han ble sinna på deg?

Alt dette hatet som går i ring på den måten må slutte et sted, og det er rasistene som må overbevises. De kommer aldri i verden til å bli overbevist om ingen anstrenger seg for å gjøre det, men isteden gir dem flere argumenter eller bare generelt kritiserer dem..
Sitat av r8chl Vis innlegg
Wow du er en sinna og forknytt mann..
Vis hele sitatet...
Neida, jeg er hverken sinna eller forknytt.

Sitat av r8chl
1. Jeg var ikke ironisk mot deg, jeg mente faktisk at å forandre media var en god ide.
Vis hele sitatet...
OK, da misforsto jeg. Beklager.

Sitat av r8chl
2. Å hjelpe gamle damer over veien var bare et eksempel på hvordan man kan starte, hva som kommer etter er jo kansje litt opp til de som er interessert i å gjøre gode gjerninger da.. ^^
Vis hele sitatet...
Som jeg sa, mener jeg det er fånyttes å forsøke å skape et "snill speider"-bilde av innvandrere, og enda mer nyttesløst å pålegge de et ansvar om å være ekstra gode samaritanere bare fordi enkelte andre mennesker har et personlig problem med sneversynthet. De bør være, oppføre seg og bli behandlet som det de er - norske medborgere. Spørsmålet var hva du mener bør gjennomføres i stor skala. At de bør hjelpe damer over veien er vel og bra, men kan du pålegge de det? Hva annet mener du de skal gjøre av "speiderhandlinger"? Jeg mener dette er et prinsipielt og praktisk feilskjær. Prinsipielt, fordi det er helt feil å skyve ansvar på ofrene. Praktisk, fordi det vil være umulig å gjennomføre noe slik i praksis. Tror du ikke rasistene med sitt konfirmasjonsbias glatt overser om noen følger en dame over veien, og heller tar til seg VG sin kommentar om at "ransmannen var av utenlandsk opprinnelse"?

Som jeg sa tidligere mener jeg dette blir som å løse et problem med en rekke overfallsvoldtekter ved å be jenter kle seg litt mindre horete. Ta tak i de som forårsaker problemene. Noen prinsipper kan man ikke fravike bare fordi noen mener det gjør saken lettere.

Sitat av r8chl
3. DU var den som reagerte på at JEG ordet invandrer in the first place..
Vis hele sitatet...
Hva? Hvor har du det fra? Jeg har ikke reagert på din ordbruk noe sted, så her har vi nok en misforståelse.

Sitat av r8chl
Hvor får du det fra at "jeg er så dum å tro at du mener noe negativt med ordet "innvandrer" etter å ha lest postene du har skrevet, så er det noe feil med meg." (slooow down med fornærmelsene angry man.. )
Vis hele sitatet...
Jeg sa hvis. Hvis du er så dum.. Ettersom du ikke trodde det, er du altså ikke så dum, og det er altså ikke noe feil med deg, og følgelig er det altså ingen fornærmelse.

Sitat av r8chl
4. Jeg syns det høres helt logisk ut at det høres for ekstremt ut å strekke ut en hånd for et så sinna menneske som deg. Men tro meg, en vennlig approach kommer man lengst med.
Vis hele sitatet...
Som sagt er jeg ikke sinna, men tro hva du vil. Jeg mener den gyldne middelvei er måten å gå frem på. Å skrike i trynet på de har ingenting for seg, men å dille og dalle med de er heller ikke særlig bedre.

Sitat av r8chl
Rasistene aksepterer ikke innvandrere og du aksepterer ikke dem.. -Den runddansen får du danse alene for nå melder jeg meg ut. ^^
Vis hele sitatet...
Feil. Rasistene aksepterer ikke innvandrere, og jeg aksepterer ikke rasistenes fremmedfiendtlige holdninger. Det er en stor forskjell. Min manglende aksept for holdningene er basert nettopp på holdningene, mens rasistenes manglende aksept for innvandrere generelt er basert på feilaktig informasjon og ikke-eksisterende korrelasjoner.
Sitat av r8chl Vis innlegg
Ja definitivt! Faren din burde forsøke å overbevise alle han møter som har et problem med ham om at han er en ålreit fyr. Uansett hva problemet er.
Hva annet kan han egentlig gjøre? Hvorfor skal man slutte å prøve med å være et godt menneske? Selv når "jobben er gjort" og det ikke finnes noen rasister igjen burde man fortsette å gjøre gode gjerninger ut av det blå mot mennesker rundt seg..

Og du sier du har sluttet å anstrenge deg og at diskusjonene dine blir useriøse.
Ja, noen kan man bare ikke diskutere med, men vær nå heller det bedre mennesket og gå når folk blir useriøst rasistiske. Er den gode følelsen du får av å tippe skaprasistene over i fyr og flamme i diskusjonen med argumentet om damer og skattepenger like god når kansje rasisten senere den dagen er slem mot en annen farget fordi han ble sinna på deg?

Alt dette hatet som går i ring på den måten må slutte et sted, og det er rasistene som må overbevises. De kommer aldri i verden til å bli overbevist om ingen anstrenger seg for å gjøre det, men isteden gir dem flere argumenter eller bare generelt kritiserer dem..
Vis hele sitatet...
Uenig, man skal ikke bruke tid og krefter på å omvende rasister. De er voksne mennesker og må ta ansvar for egen opplysning og meninger. Å diskutere er helt greit, men jeg vil aldri be faren min å prøve å overbevise en rasist med "gode gjerninger". Jeg vil heller anbefaler han å kutte kontakt med vedkommende. Hvem har tid i dagens samfunn å bruke på ukjente mennesker som man skal skifte mening på?

Det er en tapt kamp, ja man skal være optimistisk. Men derimot å prøve å foreslå det du sier. Det funker ikke i praksis, kanskje i den perfekte verdenen men ikke i denne!
Derfor har vi anti-rasist organisasjonen MOT.

Og ærlig, hvis jeg skulle ha vært rasist mot alle nordmenn og hvite personer generelt!

HVOR MYE TID HADDE DU BRUKT PÅ Å OVERBEVISE MEG? ikkesant!
Sist endret av BaJa; 18. november 2009 kl. 16:36.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Helt enig i din fattigdoms-retorikk, god forklaring men det er da ingen unnskyldning...og slettes ingen unnskyldning for ikke å ta opp saken og prøve å lage en debatt på hva som kan gjøres.
Når det gjelder det med voldtekt så var det vel strengt tatt overfalls voldtekter som ble diskutert, eller ?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke unnskyldt noe eller prøvd å nekte noen å debattere.
Det jeg sier er jo at den type statistikk er totalt intetsigende og for å bruke den i en diskusjon så:
A: Bruker man den for å få støtte fra det mørkebrune-høyre.
B: Har liten forståelse for statistikk.
C: Begge to, som igjen blir ett rasistisk og idiotisk argument.

Å basere en diskusjon på ett slik utgangspunkt er med andre ord verdiløst.
Av totalt 90 oppgaver som skal kartlegge dine logiske og matematiske evner, svarte han riktig på 5..

Hvis han var 25 år og hadde vært her i 5 så er det jo sannsynlig at han hadde sett nok våpen.
3xm187; Nå har ikke jeg problemer med rasisme, så det er selvfølgelig umulig for meg å sette meg inn i følelsene dine om temaet. -Derimot er jeg i en jobb der man kansje ikke forventer å treffe på så mange jenter, og jeg har opplevd mange ganger at kompetansen min trekkes i tvil på det grunnlaget både i jobbsammenheng og i generelle diskusjoner på fritiden. Det jeg løste fordomsproblemet med var å gå inn for å overbevise de som tvilte, det var tungt og demotiverende i begynnelsen men nå har jeg så god trening i det at det tar meg nesten ikke et minutt engang.
Så jeg har tro på at det ville funka på din front også selv om vi ikke er i den perfekte verden.
Du kan i det minste forsøke syns jeg...? Du er god til å sette ting på spissen i innleggene dine, og virker skikkelig som en utadvendt person med bein i nesa så det holder, -så om noen skulle vært rette personen tror jeg det skulle vært du.

Provo: Jeg er glad diskusjonen her ikke sklei helt ut, selv om vi er uenige på punktet hvorvidt vi skal gå inn for å overbevise rasistene. Jeg vil gå inn for å gjøre det, med små gode gjerninger og smil. Rett og slett fordi rasistene har misforstått noe viktig med sin manglende aksept for innvandrere -generelt er basert på feilaktig informasjon og ikke-eksisterende korrelasjoner (bruker dine ord, siden det var så godt sagt).
De har rett og slett ikke skjønt hvor viktig det er å gi alle en sjanse uansett farge, og jeg vil heller hjelpe dem på riktig vei igjen selv, istedet for å sitte å vente på at de resonnerer seg fram til det av seg selv.
Må innrømme at det kansje er litt nedlatende, men jeg ser på rasistene litt som barn man må forklare at de har tatt feil og at vi må hjelpe dem på riktig vei, for de skjønner jo ikke selv hvor feil de tar.
Jeg hadde veldig lite lyst til å svare i denne tråden, da dette er et emne jeg har alt for sterke meninger om (har jeg hørt iallefall). Men jeg må bare få sagt at dere misbruker ordet "rasist" til de grader. Man er ikke rasist selv om man mener innvandringen er for høy, man er ikke rasist selv om man bruker ordet "pakkis", og man er ikke rasist selv om man ikke støtter den kulturelle forandringen som skjer i vårt lille land. FrP politikeren fra Moss virker jo i all hovedsak litt rasistisk, så det er greit nok; men å kalle alle som er imot den høye innvandringen og det som følger med den rasistisk blir for drøyt. De fleste i dagens samfunn er nemlig ikke rasister - de er ikke imot selve religionen eller hudfargen eller individer. De dere kaller rasistisk er bare imot den store "kulturkræsjen" som forekommer med stor innvandring. Selvsagt finnes det "ekte" rasister også, de som hovedsaklig er imot utlendinger på grunn av deres hudfarge eller etnisitet, men slike som meg - som er høyst imot den store innvandringen liker ikke å bli kalt noe jeg ikke er.

Som noen tidligere i tråden sa så tiltrekkes rasister til FrP da det er de som har den strengeste asyl- og innvandringspolitikken her i landet, på samme måte som at kommunister og det som verre er tiltrekkes SV og Rødt etc. Men det betyr for all del ikke at selve partiet støtter noe rasistisk eller kommunistisk. Jeg er lei av at innvandrere og venstretilhengere alltid trekker frem "rasismekortet" med en gang FrP prøver å si noe fornuftig (i deres øyne ihvertfall) om innvandrings- og asylpolitikken. Jeg blir kalt rasist av mine egne venner fordi jeg støtter FrP og deres meninger, jeg har også blitt kalt rasist på dette forumet for å støtte FrP. Å kalle noen for rasist nå for dagen er nesten det samme som å kalle en person for homse eller jævel. ordet "rasist" har ingen mening lenger, folk flest vet ikke betydningen av et så hardt ladet ord som det egentlig er, og derfor blir det misbrukt - alle bruker det med en gang det kommer opp utlendinger i en diskusjon. Hadde jeg blitt kalt rasist for noen år siden hadde jeg blitt direkte flau og lei meg, men bryr jeg meg ikke lenger da alle bruker det hele tiden. Man er jo rasist bare man sier "muslim" omtrent.

Og som bidrag til diskusjonen dere er så langt inne i nå, så kan jeg si at jeg støtter r8chl. Det er faktisk innvandrerne som må bevise at de er bedre enn de vi ser på nyhetene hver dag, og det er de som må bevise at de er akkurat som oss nordmenn hvis de faktisk vil at "undertrykkingen" (i mangel på et bedre ord) skal slutte. Man leser hver eneste dag om en voldtekt eller drapssak begått av en mann med utenlandsk opprinnelse, som selvsagt fører til fordommer hos den generelle nordmann. Det er også minst like mange avisartikler og nyhetssendinger om nordmenn som har gjort det samme eller det som verre er, men det er nordmenn - de kan vi liksom ikke gjøre noe med - men det kan vi med innvandringspolitikken. Så x3m187, hvis du ikke vil bli kalt "pakkis" når du går rundt i sentrum lengre, så må du faktisk gjøre en liten innsats selv. Nordmenns fremmedfrykt går ikke vekk av seg selv.
Sist endret av Boo-Boo; 18. november 2009 kl. 22:05.
Hvis du leser litt nøyere har vi brukt ordet rasist om en som har fordommer imot et annet medmenneske fordi har en annen hudfarge,rase,religion eller legning!

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg hadde veldig lite lyst til å svare i denne tråden, da dette er et emne jeg har alt for sterke meninger om (har jeg hørt iallefall). Men jeg må bare få sagt at dere misbruker ordet "rasist" til de grader. Man er ikke rasist selv om man mener innvandringen er for høy, man er ikke rasist selv om man bruker ordet "pakkis", og man er ikke rasist selv om man ikke støtter den kulturelle forandringen som skjer i vårt lille land. FrP politikeren fra Moss virker jo i all hovedsak litt rasistisk, så det er greit nok; men å kalle alle som er imot den høye innvandringen og det som følger med den rasistisk blir for drøyt. De fleste i dagens samfunn er nemlig ikke rasister - de er ikke imot selve religionen eller hudfargen eller individer. De dere kaller rasistisk er bare imot den store "kulturkræsjen" som forekommer med stor innvandring. Selvsagt finnes det "ekte" rasister også, de som hovedsaklig er imot utlendinger på grunn av deres hudfarge eller etnisitet, men slike som meg - som er høyst imot den store innvandringen liker ikke å bli kalt noe jeg ikke er.

Som noen tidligere i tråden sa så tiltrekkes rasister til FrP da det er de som har den strengeste asyl- og innvandringspolitikken her i landet, på samme måte som at kommunister og det som verre er tiltrekkes SV og Rødt etc. Men det betyr for all del ikke at selve partiet støtter noe rasistisk eller kommunistisk. Jeg er lei av at innvandrere og venstretilhengere alltid trekker frem "rasismekortet" med en gang FrP prøver å si noe fornuftig (i deres øyne ihvertfall) om innvandrings- og asylpolitikken. Jeg blir kalt rasist av mine egne venner fordi jeg støtter FrP og deres meninger, jeg har også blitt kalt rasist på dette forumet for å støtte FrP. Å kalle noen for rasist nå for dagen er nesten det samme som å kalle en person for homse eller jævel. ordet "rasist" har ingen mening lenger, folk flest vet ikke betydningen av et så hardt ladet ord som det egentlig er, og derfor blir det misbrukt - alle bruker det med en gang det kommer opp utlendinger i en diskusjon. Hadde jeg blitt kalt rasist for noen år siden hadde jeg blitt direkte flau og lei meg, men bryr jeg meg ikke lenger da alle bruker det hele tiden. Man er jo rasist bare man sier "muslim" omtrent.

Og som bidrag til diskusjonen dere er så langt inne i nå, så kan jeg si at jeg støtter r8chl. Det er faktisk innvandrerne som må bevise at de er bedre enn de vi ser på nyhetene hver dag, og det er de som må bevise at de er akkurat som oss nordmenn hvis de faktisk vil at "undertrykkingen" (i mangel på et bedre ord) skal slutte. Man leser hver eneste dag om en voldtekt eller drapssak begått av en mann med utenlandsk opprinnelse, som selvsagt fører til fordommer hos den generelle nordmann. Det er også minst like mange avisartikler og nyhetssendinger om nordmenn som har gjort det samme eller det som verre er, men det er nordmenn - de kan vi liksom ikke gjøre noe med - men det kan vi med innvandringspolitikken. Så x3m187, hvis du ikke vil bli kalt "pakkis" når du går rundt i sentrum lengre, så må du faktisk gjøre en liten innsats selv. Nordmenns fremmedfrykt går ikke vekk av seg selv.
Vis hele sitatet...

Jeg har aldri sagt noe annet enn at kanskje Madsen er litt skaprasistisk. Jeg har definert ordet rasist og hvis faller under noen av de punktene jeg har snakket om, så ja. Da er man faktisk rasist. Og det med å bli kalt "Pakkis" eller forsåvidt "nigger" "sotrør" eller annet fjas. Det er jo rasistisk tiltenkt, HVIS det ikke blir brukt av folk som er "pakkiser" mot andre "pakkiser". Dette er jo det store diskusjonsemnet.

Og sånn helt ærlig, tror jeg ikke at det så ville tilstander i Bergen at hvis du kaller noen muslim så blir du stempla som rasist. Ja, det er mange tullinger der ute som ikke vet betydning av ordet eller som misbruker det. Det finnes også nordmenn med rasistiske holdninger men som aldri vil innrømme det.

Både til deg og r8chl, jeg personlig vil aldri komme til å bevise meg ovenfor rasister og prøve å "unnskylde" innvandrere. Eller forsåvidt prøve å "bevise" meg at jeg er en lovlydig liten innvandrer som tramper rundt her i Norge. Det mener jeg blir helt feil.

Hvordan skal man forklare dette til ungdommer?

"Hør her barn, det er veldig viktig at dere oppførerer dere som praktborgere når det er nordmenn til stedet og dere beviser at innvandrere klarer å oppføre seg"

De få vil alltid ødelegge for de flere, ihvertfall når en innvandrer/asylsøker begår et lovbrudd. Så er det jo på første side av VG og andre massemedier. Dette bidrar med å spre fremmedfrykt og dette er verst jo lengere man kommer ut i distriktene. Logisk, siden de har lite kontakt med andre enn etnisk norske.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
(...) man er ikke rasist selv om man bruker ordet "pakkis" (...)
Vis hele sitatet...
På det punktet er jeg ikke enig. Alle er klar over at ordet "pakkis" er et negativt ladet ord, og å kalle en person en "pakkis" er respektløst og basert på etnisitet.

Sitat av Boo-Boo
(...) men å kalle alle som er imot den høye innvandringen og det som følger med den rasistisk blir for drøyt. (...)
Vis hele sitatet...
Du er klar over at det har vært innvandringsstopp i Norge siden 1975? Det tas kun inn flyktninger som kan dokumentere en alvorlig fare for liv og helse hvis de oppholder seg i hjemlandet. Andelen vi tar inn er et godt stykke under den mengden vi er pålagt å ta inn av FN. Husk at det er ikke snakk om folk som flytter hit fordi det er så fin natur her, men folk som bor midt i alvorlige krigssoner og er ofre for direkte overgrep av egen person.

Sitat av Boo-Boo
Det er faktisk innvandrerne som må bevise at de er bedre enn de vi ser på nyhetene hver dag, og det er de som må bevise at de er akkurat som oss nordmenn hvis de faktisk vil at "undertrykkingen" (i mangel på et bedre ord) skal slutte.
Vis hele sitatet...
Det er så lett å si, men har du egentlig tenkt gjennom det? Hvordan mener du dette skal foregå? De aller fleste er lovlydige borgere som jobber fulle dager og betaler skatt. Hvordan mener du disse skal "bedre ryktet til innvandrerene"? De som er negativt innstilt til innvandrere generelt henger seg opp i handlingene til enkeltpersoner, og er det riktig at de resterende pliktoppfyllende norske borgerene (av utenlandsk opprinnelse) skal fordømmes på bakgrunn av handlingene til disse? Det er nemlig det som er problemet. Hva ville du gjort hvis oppfattelsen av deg fra andre i samfunnet var konstant sterkt farget av handlingene til en annen person? Kan jeg da kreve at du skal bevise deg gjennom mine fordommer om at du er av akkurat samme ulla bare fordi, la oss si, at du også har krøller? Og hvordan skulle du gjort det?

Dette blir en slags skyldig-til-det-motsatte-er-bevist-situasjon - noe som er det stikk motsatte av deler av fundamentet til den vestlige verden.
En tid tilbake i historien, reiste det seg ett fjell i Afrika. Dvergsjimpansene endte opp på begge sider av dette fjellet.
På den ene siden, utviklet de seg til og bli førmennesker, neandertalere, og så mennesker. Mennesket lagde atomvåpen, krig, og spyr ut nok CO2 til og forandre klima.

På den andre siden utviklet ikke dvergsjimpansene seg. De lever slik de alltid har gjort. La oss dele døgnet i 4 deler.
6 timer sex, 6 t. søvn, 6 t. sex, 6 timer mat og vask.

(Dette er hentet ut ifra en bok, som heter; Til Kongos Indre, av Redmond O'Hanlon)

Så kall meg gjerne en ape, så lenge jeg kan få leve som en!
Diskuterer vi om Afrikanere er halv aper?
Svaret er da enkelt, de er ikke halv aper de er mennesker.

Jeg er en hvit nordmann.
Det er også de fleste av mine venner og bekjente.
Jeg har også noen venner og familie med utenlandsk opprinnelse.
Det vil si kompiser fra algerie, Kenya, Irak, Polen, India, Somalia og Iran. Familie fra India og Thailand.
Jeg er ikke en rasistisk person, jeg dømmer mennesker på hvordan jeg opplever dem og hvordan de er mot meg.

Alle mine venner er rasistiske.
Da mener jeg alle, Ikke bare bare de som har alle kjente generasjoner fra Norge.
Noen viser det offentlig, andre gir kun uttrykk for det bak lukkede dører.
Har tenkt mye på hvorfor det er sånn, men jeg tror svaret er for komplisert til at jeg kan finne det.
Etter min mening er rasisme det samme som all annen mobbing, drit slenging og baksnakking.
Å si at Afrikanere er halv aper er etter min mening mye bedre en å si at for eksempel Brulte er en halv ape.
Jeg synes det er grovere å fornærme en enkelt person en å fornærme en folkegruppe.
Tja det finnes idioter, uansett rase,kjønn,religion!
Men du x3m187? jeg mener, det handler jo ikke om å "unnskylde seg" men kansje innvandrerne også må forstå at nordmenn er annerledes enn dem selv? Det tar mye lenger tid å komme inn under huden på en nordmann enn det gjør for dere og noen må jo lokke dem ut av skallet sitt...

Nordmenn er jo et kaldt folkeslag i forhold til andre folkeslag, og i smådistriktene er det enda verre.
(jeg kødder ikke; jeg er nordlending og fattern krangla med en av naboene i 25 år)
Det er heller ikke vanlig å gi folk en klem med mindre det er noe alvorlig som har skjedd, og jeg fikk helt trøbbel når jeg flytta til oslo for her har folk myyye kortere intimsone enn jeg som er vokst opp med en mil mellom gardene er vant til..
(-bare for å sette det i perspektiv.. det tar også en time å få tak i en snickers der ute, for det er så øøøde)

Gjestfriheten vår går mye mer på å se folk an en god stund før vi blir trygge på gjester, og det er veldig annerledes enn gjestfriheten i varmere land der det virker som om folk slippes inn mye raskere.
Nå var vi jo ikke så mange innbyggere her i landet fra før av, så vi er jo muligens naturlig skeptiske til besøkende og hvertfall til de med intensjonen av å bli værende.
Jeg tror de som er oppe i åra og langt ute i distriktene er veldig skeptisk til alle nye mennesker i utgangspunktet, uansett hvilken farge de har og hvor de er fra.

Syns fortsatt du burde gi rasistene en sjans til å endre mening jeg..
Sist endret av r8chl; 19. november 2009 kl. 11:45. Grunn: skriveleif ^^
Sitat av Provo Vis innlegg
Du er klar over at det har vært innvandringsstopp i Norge siden 1975? Det tas kun inn flyktninger som kan dokumentere en alvorlig fare for liv og helse hvis de oppholder seg i hjemlandet. Andelen vi tar inn er et godt stykke under den mengden vi er pålagt å ta inn av FN. Husk at det er ikke snakk om folk som flytter hit fordi det er så fin natur her, men folk som bor midt i alvorlige krigssoner og er ofre for direkte overgrep av egen person.
Vis hele sitatet...
Norge har en kvote på rundt 1000 flyktninger fra FN. Men når vi tok inn 14.430 asylsøkere ifjor, hvordan kan din påstand om innvandringsstopp stemme da ?
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Norge har en kvote på rundt 1000 flyktninger fra FN. Men når vi tok inn 14.430 asylsøkere ifjor, hvordan kan din påstand om innvandringsstopp stemme da ?
Vis hele sitatet...
Fordi flyktninger ikke er det samme som innvandrere.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Dette er bare en av flere saker som har dukket opp ang. Frp og rasisme etc. Men nå er det sånn at Frp har uttalt at de tar sterk avstand fra dette. Da skulle det vell være greit ?
Det er da andre saker i andre partier som har versert i media tidligere som har vært kritikkverdige også.
Det er også sånn at man finner jo ekstremister på begge sider i politikken. For meg blir det like galt.
Vis hele sitatet...
Det hjelper fint lite at FrP sentralt går ut og sier at de "tar avstand" fra rasisme, når det titt og ofte er folk med tillitsverv i partiet som kommer med uttalelser som viser at rasisme faktisk er svært utbredt i partiet. Ja, det er selvsagt folk med rasistiske holdninger i andre partier også, men ikke i nærheten av så mye som det er i FrP.

Og snodig nok - partiet som prøver å fremstille seg selv som "lov og orden"-partiet, for strengere straffer osv, er også det partiet med folkevalgte som pådrar seg suverent flest straffesaker.

Tilfeldig? I think not.
Sitat av atomet Vis innlegg
Det hjelper fint lite at FrP sentralt går ut og sier at de "tar avstand" fra rasisme, når det titt og ofte er folk med tillitsverv i partiet som kommer med uttalelser som viser at rasisme faktisk er svært utbredt i partiet. Ja, det er selvsagt folk med rasistiske holdninger i andre partier også, men ikke i nærheten av så mye som det er i FrP.

Og snodig nok - partiet som prøver å fremstille seg selv som "lov og orden"-partiet, for strengere straffer osv, er også det partiet med folkevalgte som pådrar seg suverent flest straffesaker.

Tilfeldig? I think not.
Vis hele sitatet...
Har stemt FrP ved det siste 3 valg, det skal jeg fortsette med til de kommer i regjering, da skal jeg dømme om dette partiet er bra eller ikke. De klarer ikke å ødelegge landet på 4 år uansett. Utrolig mange fordommer om FrP og de som stemmer FrP. Det er litt rart at de som er mot fordommer, dømmer FrP og deres velgere så til de grader selv.

Ikke nok man blir tatt med buksa nede, det viser seg også at det er hverken brukt papir eller vann/såpe.
Det er stor forskjell på å ha fordommer til folk som har tatt ett bevisst valg og det å ha fordommer pga. noe man ikke noe for eller ikke kan forandre.
Derfor er det helt greit å ha fordommer mot FRP, deres velgere og andre rasister, men ikke mot folk som er mørke i huden.
Sist endret av Mith; 19. november 2009 kl. 12:49.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Norge har en kvote på rundt 1000 flyktninger fra FN. Men når vi tok inn 14.430 asylsøkere ifjor, hvordan kan din påstand om innvandringsstopp stemme da ?
Vis hele sitatet...
Nei, Norge har selv satt en kvote på 1000 overføringsflyktninger fra FN, mens UNHCR (FNs høykommissær for flyktninger) gjentatte ganger har kritisert Norge for å sende tilbake flyktninger som burde fått opphold (kilde, kilde).

Forskjellen på en innvandrer og en flyktning er kort sagt at en innvandrer kommer frivillig, mens en flyktning kommer ufrivillig. Norge satt i 1975 ned innvandringsstopp, slik at alle som kommer fra land utenfor EU/EØS må søke asyl som flyktning (kilde).

Vi tok riktignok inn 14400 asylsøkere, men det er irrelevant. Det dreier seg om hvor mange som får opphold. I 2008 fattet UDI vedtak i 9700 asylsøknader, hvorav 7400 ble realitetsbehandlet. 41% av disse fikk godkjent opphold i Norge, altså 3034 personer (kilde). Til sammenlikning er det ca 20 millioner mennesker på flukt rundt i verden (kilde).
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er stor forskjell på å ha fordommer til folk som har tatt ett bevisst valg og det å ha fordommer pga. noe man ikke noe for eller ikke kan forandre.
Derfor er det helt greit å ha fordommer mot FRP, deres velgere og andre rasister, men ikke mot folk som er mørke i huden.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke helt hva du mener her? Er det greit å fordommer mot hvert eneste mennesket som stemmer FrP? Bare for å komme en liten morsom ting angående FrP, da jeg skulle stemme i år og ventet på bussen tilbake fra lokalet stod det 10-20 personer og ventet på bussen sammen med meg, ingen av de var hvite i huden og de begynte å prate til meg om at alle burde stemme FrP. Har du fordommer mot disse også da...?
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er stor forskjell på å ha fordommer til folk som har tatt ett bevisst valg og det å ha fordommer pga. noe man ikke noe for eller ikke kan forandre.
Derfor er det helt greit å ha fordommer mot FRP, deres velgere og andre rasister, men ikke mot folk som er mørke i huden.
Vis hele sitatet...
Hva synes du om Høyre da ? Er du like sprek i uttalelsene når det gjelder det partiet ?
Du nevner FRP, deres velgere og andre rasister. Du putter alle i FrP i rasist båsen? Det er jo helt sykt! Men jeg kan være enig i at det er flere rasister i FrP en andre partier på stortinget. Ergo bruker du samme retorikk som vi på høyresida som mener det er signifikant flere innvandrere fra u land som er kriminelle en blant etnisk norske.

Går ut fra du nå vil komme med maset om at det er sosial posisjon og ulike muligheter for en fra u land til å komme seg opp i samfunnet. Det er da for faen en konsekvens av å ikke gå på språkkurs og andre integreringsmuligheter. Eller at de ikke blander seg med oss "hvite".
Jeg tenker mitt om de som stemmer FRP uansett hudfarge på samme måte som jeg tenker mitt om folk som stemmer AP eller SV. Det går ikke bare på spørsmål om innvandring, men også på andre politiske standpunkt man ofte forbinder med velgerne til ett gitt politiske partier.
Det er litt viktig å presisere at dette da først og fremst gjelder førsteinntrykk og jeg kjenner til og med ett par trivelige karer som stemmer FRP.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, Norge har selv satt en kvote på 1000 overføringsflyktninger fra FN, mens UNHCR (FNs høykommissær for flyktninger) gjentatte ganger har kritisert Norge for å sende tilbake flyktninger som burde fått opphold (kilde, kilde).

Forskjellen på en innvandrer og en flyktning er kort sagt at en innvandrer kommer frivillig, mens en flyktning kommer ufrivillig. Norge satt i 1975 ned innvandringsstopp, slik at alle som kommer fra land utenfor EU/EØS må søke asyl som flyktning (kilde).

Vi tok riktignok inn 14400 asylsøkere, men det er irrelevant. Det dreier seg om hvor mange som får opphold. I 2008 fattet UDI vedtak i 9700 asylsøknader, hvorav 7400 ble realitetsbehandlet. 41% av disse fikk godkjent opphold i Norge, altså 3034 personer (kilde). Til sammenlikning er det ca 20 millioner mennesker på flukt rundt i verden (kilde).
Vis hele sitatet...
Kildene dine stinker....bruk SSB som har en litt mer nøytral karakter.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Hva synes du om Høyre da ? Er du like sprek i uttalelsene når det gjelder det partiet ?
Du nevner FRP, deres velgere og andre rasister. Du putter alle i FrP i rasist båsen? Det er jo helt sykt! Men jeg kan være enig i at det er flere rasister i FrP en andre partier på stortinget. Ergo bruker du samme retorikk som vi på høyresida som mener det er signifikant flere innvandrere fra u land som er kriminelle en blant etnisk norske.

Går ut fra du nå vil komme med maset om at det er sosial posisjon og ulike muligheter for en fra u land til å komme seg opp i samfunnet. Det er da for faen en konsekvens av å ikke gå på språkkurs og andre integreringsmuligheter. Eller at de ikke blander seg med oss "hvite".
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen planer om å fortelle hvilke fordommer og meninger jeg har om de forskjellige partiene. Jeg har heller ikke sagt at alle i FRP er rasister, men at partiet absolutt spiller på populistiske og rasistiske strenger for å ta makten.
Jeg har heller ikke kritisert retorikken ang. ratioen på innfødte nordmenn og innvandrere i norske fengsel, jeg bare påpeker at det er ett utrolig dårlig argument. Alle vet at innvandrere statistisk sett oftere er i kontakt med politiet, men FRP prøver å vinkle det som om det er fordi de er innvandrere og mørke i huden og ser bort fra det faktum at det er fordi de er fattige eller har andre sosiale problem som samfunnet burde løse.
Sist endret av Mith; 19. november 2009 kl. 14:02.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg har ingen planer om å fortelle hvilke fordommer og meninger jeg har om de forskjellige partiene. Jeg har heller ikke sagt at alle i FRP er rasister, men at partiet absolutt spiller på populistiske og rasistiske strenger for å ta makten.
Jeg har heller ikke kritisert retorikken ang. ratioen på innfødte nordmenn og innvandrere i norske fengsel, jeg bare påpeker at det er ett utrolig dårlig argument. Alle vet at innvandrere statistisk sett oftere er i kontakt med politiet, men FRP prøver å vinkle det som om det er fordi de er innvandrere og mørke i huden og ser bort fra det faktum at det er fordi de er fattige eller har andre sosiale problem som samfunnet burde løse.
Vis hele sitatet...
FrP prøver ikke å vinkle dette som om det har noe med hudfarge å gjøre. (enkelte utskudd ja)
Det FrP sier om innvandrere, er at de kommer fra steder som har ett helt annet syn på kvinner, korrupsjon etc. Det har ingenting med rasisme å gjøre. Mange synes også det er greit å utøve kriminelle handlinger pga. straffenivået og soningsforholdene her i landet er mye mildere enn i landene de kommer fra. Forskjellen på fengsel i u land og Norge må jo være som himmel og helvete.
At de er fattige er vel en konsekvens av at de må begynne på bunn i samfunnet ? I så måte er vel det helt naturlig, eller ?
En god del av de sosiale problemene kommer nettopp av for dårlig integrering der de faktisk har ett ansvar selv. Det er jo meningsløst å stakkarslig gjøre innvandrerne, det ville i så måte være en bjørnetjeneste. Rett å slett rasistisk.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg har ingen planer om å fortelle hvilke fordommer og meninger jeg har om de forskjellige partiene. Jeg har heller ikke sagt at alle i FRP er rasister, men at partiet absolutt spiller på populistiske og rasistiske strenger for å ta makten.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men nå er på tide å knipe igjen så det ikke renner enda mer avføring nedover leggen din. Du kan ikke virkelig mene du sier her når du i to poster tidligere hevder dette?

"Derfor er det helt greit å ha fordommer mot FRP, deres velgere og andre rasister, men ikke mot folk som er mørke i huden."

Du ser ordet, <<andre>>? Du er klar over at da drar du med deg to første alternativene også? FrP og andre rasister. Du hevder med andre ord at FrP er rasister. Da er det bra unødvendig å si noe sånn som at du ikke har planer om å fortelle hvilke fordommer du har når du allerede har fortalt de. Nei, knip igjen.
Athleon: Jeg er klar over at det kan tolkes slik og det er derfor jeg forklarer hva jeg mente med det. Jeg burde kanskje ha stokket om på ordene slik at det blir "rasister, FRP og deres velgere."
Sitat av Brulte Vis innlegg
Kildene dine stinker....bruk SSB som har en litt mer nøytral karakter.
Vis hele sitatet...
Jekk deg ned. Svar meg på følgende spørsmål, og fortell meg hvor problemet ligger:

Synes du Store Norske Leksikon er en dårlig kilde for at vi har hatt innvandringsstopp siden 1975?

Synes du UDI (Utenriksdepartementet) er en dårlig kilde for statistikk rundt asylsøknader, behandling av disse og innvilgede oppholdstillatelser?

Synes du UNHCR (FNs høykommissær for flyktninger) er en dårlig kilde for hvor mange mennesker i verden som er på flukt?

Hvis du synes at de andre kildene på at FN har rettet kritikk mot Norges asylpolitikk "stinker", kan jeg alltids bidra med flere (forklar meg gjerne hvordan SSB skal kunne bidra med denne informasjonen):

NRK: http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/i...n/4043229.html
NRK: http://www.nrk.no/nyheter/1.872524
Den Norske Helsingforskomité: http://www.nhc.no/php/index.php?module=article&view=384
Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1047990.ece
Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1835475.ece
Adresseavisen: http://www.adressa.no/nyheter/innenr...icle505201.ece
Klassekampen: http://www.klassekampen.no/4753/article/item/null
Venstre (politisk parti): http://www.venstre.no/artikkel/21126
FN: http://www.fn.no:8080/fn/nyheter/art...ighetene_igjen
Redd Barna Ungdom: http://www.press.no/wshow.aspx?a=389
Sitat av Mith Vis innlegg
Athleon: Jeg er klar over at det kan tolkes slik og det er derfor jeg forklarer hva jeg mente med det. Jeg burde kanskje ha stokket om på ordene slik at det blir "rasister, FRP og deres velgere."
Vis hele sitatet...
Jeg syns fortsatt ikke det er greit å ha fordommer da det er dette rasister har...
Sitat av Brulte Vis innlegg
FrP prøver ikke å vinkle dette som om det har noe med hudfarge å gjøre. (enkelte utskudd ja)
Det FrP sier om innvandrere, er at de kommer fra steder som har ett helt annet syn på kvinner, korrupsjon etc. Det har ingenting med rasisme å gjøre. Mange synes også det er greit å utøve kriminelle handlinger pga. straffenivået og soningsforholdene her i landet er mye mildere enn i landene de kommer fra. Forskjellen på fengsel i u land og Norge må jo være som himmel og helvete.
At de er fattige er vel en konsekvens av at de må begynne på bunn i samfunnet ? I så måte er vel det helt naturlig, eller ?
En god del av de sosiale problemene kommer nettopp av for dårlig integrering der de faktisk har ett ansvar selv. Det er jo meningsløst å stakkarslig gjøre innvandrerne, det ville i så måte være en bjørnetjeneste. Rett å slett rasistisk.
Vis hele sitatet...
Jeg mener FRP bevist vinkler saker på en måte som motarbeider integrering og skaper rasisme.
Nå har jeg ikke tid til å finne fram noen gode eksempler på det, men bare jeg får tid til å gå gjennom bla. materialet de delte ut i valgkampen så skal du få noen godbiter.
Kan jo starte med feks. forslaget om at innvandrere må sverge en ed før man blir fullverdig borger og lukkede asylmottak.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jekk deg ned. Svar meg på følgende spørsmål, og fortell meg hvor problemet ligger:

Synes du Store Norske Leksikon er en dårlig kilde for at vi har hatt innvandringsstopp siden 1975?

Synes du UDI (Utenriksdepartementet) er en dårlig kilde for statistikk rundt asylsøknader, behandling av disse og innvilgede oppholdstillatelser?

Synes du UNHCR (FNs høykommissær for flyktninger) er en dårlig kilde for hvor mange mennesker i verden som er på flukt?

Hvis du synes at de andre kildene på at FN har rettet kritikk mot Norges asylpolitikk "stinker", kan jeg alltids bidra med flere (forklar meg gjerne hvordan SSB skal kunne bidra med denne informasjonen):

NRK: http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/i...n/4043229.html
NRK: http://www.nrk.no/nyheter/1.872524
Den Norske Helsingforskomité: http://www.nhc.no/php/index.php?module=article&view=384
Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1047990.ece
Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1835475.ece
Adresseavisen: http://www.adressa.no/nyheter/innenr...icle505201.ece
Klassekampen: http://www.klassekampen.no/4753/article/item/null
Venstre (politisk parti): http://www.venstre.no/artikkel/21126
FN: http://www.fn.no:8080/fn/nyheter/art...ighetene_igjen
Redd Barna Ungdom: http://www.press.no/wshow.aspx?a=389
Vis hele sitatet...
Norge bruker statistikk fra SSB som en del av politikken i forhold til asylsøkere og andre. Hva FN måtte mene kommer i andre rekke. UDI bruker vell SSB også så den er grei. Menneskerettigheter blir nok brutt hver dag ja. Men Norge er vel strengt tatt det landet som tar best vare på asylsøkere og andre.
Hvordan skulle det gått om legen din brukte store norske leksikon for å behandle deg hvis du hadde en alvorlig sykdom ? Kan gi deg ett tips, det kunne gått riktig ille. Stinker litt ennå..........
Sitat av Athleon Vis innlegg
Jeg syns fortsatt ikke det er greit å ha fordommer da det er dette rasister har...
Vis hele sitatet...
Vel, en FRPer kan forandre mening og slutte å stemme FRP. En svart mann har ingen som helst mulighet til å bli hvit.
Fordommer har alle, men å ha streke fordommer mot noen fordi de ikke er født i det kalde nord av en hvit kvinne er kanskje det verste du kan utsette ett annet menneske for og det kan jeg ikke godta.
Sist endret av Mith; 19. november 2009 kl. 14:55.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vel, en FRPer kan forandre mening og slutte å stemme FRP. En svart mann har ingen som helst mulighet til å bli hvit.
Fordommer har alle, men å ha streke fordommer mot noen fordi de ikke er født i det kalde nord av en hvit kvinne er kanskje det verste du kan utsette ett annet menneske for og det kan jeg ikke godta.
Vis hele sitatet...
Først og fremst, man forandrer ikke en mening ut av det blå gjør man? Det argumentet der blir det samme som at jeg skal be de, som ikke er født av en hvit kvinne som du sier, om å slutte og bo her? Det blir for dumt.

Fordommer har alle dessverre. Jeg er heller ikke for at folk skal ha fordommer mot mennesker med en annen hudfarge enn seg selv. Men fordommer er fortsatt fordommer. Du har helt tydelig fordommer mot alle FrPere, men hvorfor er det forskjellig fra rasister som har fordommer? Selv om FrP har streng innvandringspolitikk gjør ikke det at du kan ha fordommer mot alle og enhver. Da drar man alle under en og samme kam, akkurat som rasistene gjør. Du er mao ikke noe bedre selv bortsatt fra at du fordommer av andre grunner enn hudfarge.
Først og fremst svarte du ikke på et eneste av spørsmålene mine. Du som gjør et så voldsomt nummer ut av at andre ikke svarer på dine spørsmål burde vel ha vett til å svare på de som blir stilt deg. Men de setter deg vel kanskje i en litt vanskelig situasjon..

Sitat av Brulte Vis innlegg
Norge bruker statistikk fra SSB som en del av politikken i forhold til asylsøkere og andre.
Vis hele sitatet...
Tull. Hvorfor skulle de det? De er jo sin egen kilde når det kommer til informasjon og statistikk!

Sitat av Brulte
Hva FN måtte mene kommer i andre rekke.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør virkelig ikke det. Vi har forpliktelser vi må forholde oss til gjennom vårt medlemskap i FN, uansett om du liker det eller ei. Nå må vi forholde oss til fakta.

Sitat av Brulte
UDI bruker vell SSB også så den er grei.
Vis hele sitatet...
Nok et bevis på at du finner opp "fakta" underveis. Det er UDI som tar i mot asylsøkere, behandler søknadene, gir oppholdstillatelse, tar seg av utvisninger, samt utdeler norsk statsborgerskap. SSB mottar informasjon fra UDI, ikke motsatt. Tror faktisk du har misforstått SSBs rolle.

Sitat av Brulte
Menneskerettigheter blir nok brutt hver dag ja. Men Norge er vel strengt tatt det landet som tar best vare på asylsøkere og andre.
Vis hele sitatet...
Totalt irrelevant. Vi lever ikke opp til det som forventes av og pålegges oss som medlemmer av FN, og det er poenget. Selv hvis vi ikke var medlemmer ville vi pent måtte innfunnet oss med hva FN sier - alternativet er internasjonale sanksjoner. Savner dessuten en pålitelig kilde på utsagnet ditt, men det ser jeg ikke for meg at du klarer å spa opp.

Sitat av Brulte
Hvordan skulle det gått om legen din brukte store norske leksikon for å behandle deg hvis du hadde en alvorlig sykdom ? Kan gi deg ett tips, det kunne gått riktig ille.
Vis hele sitatet...
Haha, jeg må le av deg. Store Norske Leksikon ble brukt som kildehenvisning for at Norge har hatt innvandringsstopp siden 1975, og det vil jeg da vitterlig påstå at det er egnet til. Dette er i utgangspunktet allmennkunnskap, så slå det opp selv hvis du ikke har fått det med deg.

Sitat av Brulte
Stinker litt ennå..........
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kjenner det, men det kommer ikke herfra.

Og med det melder jeg meg ut av denne diskusjonen. Jeg gidder ikke bruke mer tid på deg og din lite imponerende måte å diskutere på.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Jeg syns fortsatt ikke det er greit å ha fordommer da det er dette rasister har...
Vis hele sitatet...
Det ligger jo i ordet at en fordom er å dømme noen før du har grunnlag for det. For eksempel som å dømme en person som kriminell, kun på bakgrunn av hudfarge eller hvor han er fra. Å dømme noen på bakgrunn av at de stemmer Frp vil jeg derimot ikke klassifisere som fordømming fordi man vet jo faktisk hva Frp står for, og da også en hel del om hva den aktuelle personen står for.
Sist endret av Gamgee; 19. november 2009 kl. 15:45.
Her er siste nytt fra den høyrevridde propaganda/rasist pressen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=592376

Sikker på at etniske nordmenn gjør dette mye oftere en hva som kommer frem i media......
Sitat av Athleon Vis innlegg
Først og fremst, man forandrer ikke en mening ut av det blå gjør man? Det argumentet der blir det samme som at jeg skal be de, som ikke er født av en hvit kvinne som du sier, om å slutte og bo her? Det blir for dumt.

Fordommer har alle dessverre. Jeg er heller ikke for at folk skal ha fordommer mot mennesker med en annen hudfarge enn seg selv. Men fordommer er fortsatt fordommer. Du har helt tydelig fordommer mot alle FrPere, men hvorfor er det forskjellig fra rasister som har fordommer? Selv om FrP har streng innvandringspolitikk gjør ikke det at du kan ha fordommer mot alle og enhver. Da drar man alle under en og samme kam, akkurat som rasistene gjør. Du er mao ikke noe bedre selv bortsatt fra at du fordommer av andre grunner enn hudfarge.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det stor forskjell på å forhåndsdømme noen utifra politisk ståsted enn hudfarge. Jeg vet hva FRP mener og de vet hva FRP mener. De er tydeligvis mer enig i FRP enn de er med meg og det har de valgt helt selv. Da må de da stå for det valget. Man forandrer ikke mening av seg selv og derfor så prøver jeg å debattere med FRPere, men det er vanskelig siden vi har så forskjellig utgangspunkt.

Som sagt mange ganger mener jeg at FRP, hele fordømte partiet og alle som assosierer seg med det, er med på å bygge opp under fremmedhat og en ellers usolidarisk politikk. Dette er i utgangspunktet slik jeg ser alle FRPere og da er det opp til dem å overbevise meg om at det ikke stemmer, noe de svært sjelden klarer. Jeg kjenner selvfølgelig FRP-velgere som har klart å overbevise meg, men partiet som helhet er i mine øyne pill råttent.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Her er siste nytt fra den høyrevridde propaganda/rasist pressen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=592376

Sikker på at etniske nordmenn gjør dette mye oftere en hva som kommer frem i media......
Vis hele sitatet...
Gi deg med trolling.

For eit par innlegg sidan meinte du provo hadde dårlege kjelder - men ei anekdote i vg er altså godt nok for din del? Vel:
Sitat av http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kvinnedrapene/artikkel.php?artid=183871
Han er norsk, ressurssterk og tilregnelig. Han er midt i livet. Han har ikke nødvendigvis vist seg voldelig tidligere, i hvert fall ikke utenfor familien. Og han dreper sin kvinne når hun vil forlate han.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kvinnedrapene/

Så det er meir utbredt blandt nordmenn også - bare at da er det familietragedie.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Gi deg med trolling.

For eit par innlegg sidan meinte du provo hadde dårlege kjelder - men ei anekdote i vg er altså godt nok for din del? Vel:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kvinnedrapene/

Så det er meir utbredt blandt nordmenn også - bare at da er det familietragedie.
Vis hele sitatet...
Ja det er helt forkastelig. Her er litt ekstra bensin i bålet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/spesial.php?id=760

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle573462.ece
Sitat av Mith Vis innlegg
Selvfølgelig er det stor forskjell på å forhåndsdømme noen utifra politisk ståsted enn hudfarge. Jeg vet hva FRP mener og de vet hva FRP mener. De er tydeligvis mer enig i FRP enn de er med meg og det har de valgt helt selv. Da må de da stå for det valget.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke nevnt noe om å ikke stå for valgene man tar her i livet? De fleste mennesker er innforstått med hva de velger å stemme på.

Sitat av Mith Vis innlegg
Man forandrer ikke mening av seg selv og derfor så prøver jeg å debattere med FRPere, men det er vanskelig siden vi har så forskjellig utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Si meg så hva som er utgangspunktet til hver eneste FrPer?

Sitat av Mith Vis innlegg
Som sagt mange ganger mener jeg at FRP, hele fordømte partiet og alle som assosierer seg med det, er med på å bygge opp under fremmedhat og en ellers usolidarisk politikk.
Vis hele sitatet...
Selv om du mener det er det ikke dermed sagt at det er fakta... Eller?

Sitat av Mith Vis innlegg
Dette er i utgangspunktet slik jeg ser alle FRPere og da er det opp til dem å overbevise meg om at det ikke stemmer, noe de svært sjelden klarer.
Vis hele sitatet...
Så det er deres skyld at du har fordommer? Det er du som sitter med problemet her og da er det rimelig at det er du som prøver å kvitte deg med de også. Om du ikke er i stand til det så er du jo helt lik rasistene? De har fordommer og klarer ikke å se noen ting som kommer utenfor disse fordommene.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg kjenner selvfølgelig FRP-velgere som har klart å overbevise meg, men partiet som helhet er i mine øyne pill råttent.
Vis hele sitatet...
Merkelig greier at et helt parti (samtlige i partiet og de som stemmer på det) er "pill råtne" når det kommer frem her at det tydeligvis er flere som har klart å overbevise deg... Jeg forstår ikke tankegangen din.
Sitat av Mith Vis innlegg
Selvfølgelig er det stor forskjell på å forhåndsdømme noen utifra politisk ståsted enn hudfarge. Jeg vet hva FRP mener og de vet hva FRP mener. De er tydeligvis mer enig i FRP enn de er med meg og det har de valgt helt selv. Da må de da stå for det valget. Man forandrer ikke mening av seg selv og derfor så prøver jeg å debattere med FRPere, men det er vanskelig siden vi har så forskjellig utgangspunkt.

Som sagt mange ganger mener jeg at FRP, hele fordømte partiet og alle som assosierer seg med det, er med på å bygge opp under fremmedhat og en ellers usolidarisk politikk. Dette er i utgangspunktet slik jeg ser alle FRPere og da er det opp til dem å overbevise meg om at det ikke stemmer, noe de svært sjelden klarer. Jeg kjenner selvfølgelig FRP-velgere som har klart å overbevise meg, men partiet som helhet er i mine øyne pill råttent.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt enig i tankegangen din, men det du skriver her er jo nødvendigvis sammenlignbart med hva r8chl skriver. Hun mener at innvandrere bør gå frem som et godt eksempel, slik at vi i fellesskap kan være med å bekjempe fordommene. Etter hennes innlegg møtte hun ufattelig mye motstand, ettersom mange av dere var totalt uenige: og mente at det var individene med fordommer som skulle ta på seg denne jobben, og bekjempe "rasismen" fra innsiden. Hvilket jeg til en viss grad er enig med hun i: for å endre meninger og holdninger trengs det ofte å bli motbevist, og det er ikke alltid like lett for en mellomreflektert fjott av en rasist. Derfor mener jeg at hun har et valid poeng.

I ditt innlegg derimot, skriver du: "Dette er i utgangspunktet slik jeg ser alle FRPere og da er det opp til dem å overbevise meg om at det ikke stemmer..", hvilket jeg må si er noe motsigende. Slik ståa er nå, får vi bare masse flaming fra ende til annen, uten at noen egentlig kommer overens - og prøver å se ting fra en annen vinkel. Samtidig er det noe betenklig at du dømmer hele partiet på bakgrunn av ett tema, ettersom politikken dreier seg om uvendelig mye mer enn bare innvandring (rett meg gjerne viss du mener jeg er langt ute å kjøre).

Missforstå meg rett: jeg er ikke spesiellt uenig med deg, det er bare en tanke jeg syntes er verdt og ta med i oppsummeringen. Ettersom det finnes mange FRPere som ikke nødvendigvis har innvandringsdebatten som førsteprioritet når de er ute å stemmer. Jeg mener, at enkelte har fordommer mot innvandrere uten grunnlag, mens ander har store fordommer mot alle som assosieres med FRP (dvs. nesten 1/4 av hele landet), er i mine øyne merkverdig. Og i bunn og grunn tror jeg det var dette r8chl prøve å få frem, uten at hun lyktes 100%.

Bare for å ha sagt det: jeg er ikke uenig i at FRP som parti har ekstremt mye rart for seg, og det er store deler av politikken deres jeg absolutt ikke støtter, men det er viktig å huske på at mange FRPere ikke nødvendigvis trenger å være rasister av den grunn, om det enn er flertall av dem ift. andre partier.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er stor forskjell på å ha fordommer til folk som har tatt ett bevisst valg og det å ha fordommer pga. noe man ikke noe for eller ikke kan forandre.
Derfor er det helt greit å ha fordommer mot FRP, deres velgere og andre rasister, men ikke mot folk som er mørke i huden.
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg uenig på et bittelite punkt, og jeg tror du vil være enig med meg, mith:

Når folk faktisk har tatt et bevisst valg, så er det ikke lenger "fordommer" å mene noe om dem, siden man da mener noe på bakgrunn av dette valget de faktisk har gjort. Fordommer vil si at man tillegger noen meninger og holdninger uten å ha noe reelt grunnlag for det, og helt reelt tror jeg det vil være mer enn 50% sannsynlighet for at en som stemmer FrP har meninger et flertall av befolkningen vil kalle rasistiske. Derimot - å gå ut fra at en asylsøker, en afrikaner, en muslim er kriminell, terrorist, ekstremist et.c. - DET er fordommer, siden dette er noe som kun gjelder et lite mindretall innenfor disse forskjellige gruppene.

Derimot kan man jo fundere litt på hvor bevisste valg de fleste som stemmer FrP har tatt. Jeg har en sterk mistanke om at veldig mange som stemmer FrP rett og slett ikke er helt klar over hva FrP faktisk står for i mange saker, noe jeg fikk et eksempel på nå rett før valget i høst, da jeg fikk en venninne som var veldig for FrP til å ta en av de "valgtestene". Greit nok, hun endte faktisk opp med FrP på topp, men: SV (av alle, litt snodig kombinasjon) kom så nær bak henne at når hun bytta standpunkt på EN sak hun hadde vært usikker på, så kom plutselig SV på topp istedet, og FrP droppa plutselig flere plasser. Lurer på om det var Venstre som da klatra opp til andreplass mens FrP droppa til en tredjeplass. Samtidig har jeg også registrert nå senere i høst at hun f.ex. egentlig absolutt ikke har sansen for vikarbyrå & midlertidig ansettelses-trenden, selv om hun kryssa av for at det burde bli lettere for firmaer å ansette midlertidig i valgtesten, noe som altså tydeligvis ikke var så veldig gjennomtenkt. Med det punktet også endra til noe mer reelt/gjennomtenkt, så ville plutselig ikke FrP ha vært på topp for henne samme hva.

Sitter rett og slett med et inntrykk av at FrP er partiet for folk som helst ikke vil bry seg om politikk.
Sist endret av atomet; 19. november 2009 kl. 17:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kva er poenget ditt med å hive ut to lenker? Vi har ikkje perfekt integrering, og ingen har hevda det heller så vidt eg kan sjå.