Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  184 16320
FrP-politiker Roger Madsen kommenterte tidligere på et Facebookbilde av kronprins Håkon, som ble tatt da Håkon var på Afrika-"turne". I kommentaren sier Madsen: "Prøv å besøke Østen istedenfor Afrika. Derfra kommer det bare halvaper. De må ha 2-3 generasjoner på å tilpasse seg, og det ser man støtt i media".

Madsen ble senere konfrontert av P4 om kommentaren, og dette er hva FrP-politikeren forsvarte seg med: "De henger litt etter der nede i forhold til hvordan den vestlige verden fungerer".

Artikkelen kan du lese her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=598992

Så, hva mener dere FrP'ere om dette? Jeg påstår overhodet ikke at alle som stemmer FrP/representerer FrP står for det samme som Roger Madsen (som forøvrig sitter i bystyret i Moss), men jeg vil tørre å påstå at slike utsagn er mer akseptert i Fremskrittspartiet enn i feks. AP. Er dere som stemmer/støtter FrP enig i Madsens påstander? Støtter dere dette menneskesynet, eller er dere uenig?

Jeg for min del anser dette som et perfekt eksempel på rasisme, og kan i grunn ikke forstå at noen kan stemme på et parti med medlemmer/menneskesyn som dette.
Sist endret av Sjølvaste; 17. november 2009 kl. 11:09.
På hvilken måte er en liten rølpete tosk fra et eller annet lokalstyre representativ for et av norges største politiske parti i sin helhet?
Du kom litt før meg minigolf, så jeg velger å poste mitt innlegg her jeg:

Diskusjonens kjerne og ide kom fram når jeg var på sesjon. Men først skal jeg påpeke at jeg er en polakk av 2. generasjon (3.gen avhengig av hvordan du ser på det). Jeg snakker og skriver flytende i både norsk og polsk og vil nok karakterisere meg selv som velintegrert i samfunnet. Jeg går på universitetet og fikk gjennomsnittelig gode karakterer på videregående. Jeg har møtt en del spydige kommentarer opp gjennom min tid, hvor jordbærplukkere og snekkere har vært gjengangere. Vi er voldelige, grådige og skallete voldsmenn som i ettertid har utviklet seg som en stor ressurs i samfunnet. Det var ikke alltid slik, men vi står nå for en vesentlig del av byggekraften her i Norge, har en liten arme av sykepleiere og leger som hjelper syke nordmenn i nød. Vi har også i ettertid utviklet et nesten selvstendig integreringskontor, hvor arbeidskontrakter og jobb ikke er vanskelig å finne for en polakk om han har ambisjoner for det. Altså er vi noe som er blitt velintegrert i den norske stat.

Så til sesjonen.Vi var en gjeng på 20 ungdommer, blant dem meg. Hovedsakelig norske gutter, men også en asiat og en fyr fra Afrika å dømme fra utseende og hudfarge. Vi vet jo alle hvor slapp norsk ungdom er blitt idet siste og så og si alle gikk tydelig inn for å dimme. Hørselfeil, fargeblindhet og lave resultater på psyktestene gikk igjen, og kun 5-6 av de oppmøte ble kunngjort tjenestedyktige.
Saken jeg derimot vil diskutere er afrikaneren og personer fra disse landene, i forbindelse med en uttalelse i media hvor FRP politiker Roger Madsen postet en kommentar på kronsprisparets facebook-sider.

Sitat : «Prøv å besøke Østen istedenfor Afrika. Derfra kommer det bare halvaper. De må ha 2-3 generasjoner på å tilpasse seg, og det ser man støtt i media « Link: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=598992

Vi vet alle man må være norsk statsborger for å tjenestegjøre i det norske militæret og denne afrikaneren virket også relativt velformulert og frisk. Alderen hans kan jeg ikke si noe på, men han virket et sted i 20 årene. På de psykologiske testene, sammen med figur-regler og ordlikhet satt jeg bak denne personen og sniktittet litt på prøven hans av ren nyskjerrighet. Av totalt 90 oppgaver som skal kartlegge dine logiske og matematiske evner, svarte han riktig på 5.. Og disse oppgavene er ikke vanskelige folkens, i mine øyne bør enhver oppegående person stå til hvertfall en 5 (befalskrav). Klart, min akademiske bakgrunn gir meg en fordel når det gjelder ordlikhet, men å se likhet mellom figurer og regne ut hvor mange flere kroner Per har hvis han har 9 og Kari har 7 bør da barnehagebarn klare.

Så han klarte 5. Og jeg tenker, enten er han jævlig tilbakestående eller så ønsket han å dimme. Jeg personlig hadde blitt så flau og skamfull at min egen mor hadde nektet for at jeg var hennes sønn om jeg svarte så dårlig på en prøve. Her kommer da sakens kjerne:
Jeg kjenner ikke fyren, kanskje han hadde en god jobb, kanskje han ikke ønsket å tjenestegjøre, men det er da ingen grunn til å latterliggjøre deg selv og ytterligjøre påstanden om at afrikanere er dumme halvaper som bruker flere generesjoner for tilpasse seg. Det er et faktum at vi har en vesentlig andel arbeidledige innvandrere som snylter på trygden og som i etterkant av utviklet seg i et alvorlig samfunnsproblem. (For de som vil ha kilder på dette kan jeg ta en titt i skolebibliotekens mastergrader og kilder for inngående debatt om folk er seriøse nok i diskusjonen.)

Jeg synes det blir så feil at når i teorien en arbeidsledig og sosialtrygdavhengig innvandrer som først har fått norsk statsborgerskap skal gjøre seg slik til latter og grunnlegge rasistiske kommentaterer i media.Ikke nødvendigvis at vår afrikaner er det, men det har utvilsomt vært et par av dem på sesjon. Integreringsprossesen staten har utviklet har et svakt punkt her, og det er å ytterlig integerere og utnytte innvandrere som først har statsborgerskap og møter opp til sesjon. Han trenger ikke nødvendigvis å tjenestegjøre i militæret, men han kan da bistå som en ressurs i samfunnet og gå siviltjeneste? Du avtjener din plikt statsborgerskapet bringer med seg, du får betalt og får sannsynligvis en produktiv og utviklende jobb som bidrar til egen og statlig utfoldelse.
Det handler ikke engang om samfunnets identitet, du stempler både deg selv og ditt folkeslag som en gjeng idioter. Hvorfor ønsker de å være en taper? Norge, av alle land, har verdens beste muligheter til å utdanne seg til noe meningsfylt, og jeg ser ikke grunnen til hvorfor de skal låse seg fast i arbeidssfærer som ryddehjelp eller kebabkokker. Å begrunne at rasisme hindrer dem i nå fram i samfunnet er bare pisspreik. Statens offentlige skole og lånekasse gjøre ikke forkjell på navn og hudfarge, og når du først har fått et norsk statsborgerskap ligger hele verden foran deg.
Så hva gjør staten feil for at slike tilfeller oppstår? Manglende motivasjon og informasjon om ens muligheter? En tettsittende negativ syn på de hvite som rasistiske jævler som blusser opp ved hver uskyldige kommentar? Mange har et fortrengt syn på at vi vil latterliggjøre dem ved hver minste anledning, men det er jo ikke rart når de driver på slik og skaper et slikt selvbilde. Kanskje har vi får få innvandrere av status, alla Abid Raja, en kjempefin fyr i mine øyne som bidrar til å skape likhet og elimenere undertrykkende sider som ikke passer inn i vårt vestlige demokrati. Dette er punkter staten kanskje bør skjerpe seg på.
Så i i bakgrunn over hva jeg nettop har skrevet forundrer det meg ikke at folk nettop stemmer FRP og slik utsang kommer fram i lyset.
Så det var det, kjør debatt.
Sist endret av RadioSlave; 17. november 2009 kl. 11:21.
Jeg har aldri påstått at han representerer hele FrP, så slutt å legg ord i munnen på meg.

Men er du uenig i at man har et ansvar når man er valgt inn i et bystyre på vegene av et parti?
Sitat av Franklin Vis innlegg
På hvilken måte er en liten rølpete tosk fra et eller annet lokalstyre representativ for et av norges største politiske parti i sin helhet?
Vis hele sitatet...
Det har han da ikke sagt at han er heller.. Det står "ifølge FrP-er", ikke "ifølge FrP".
Hvis du virkelig ikke klarer å skille mellom enkeltpersoner og et helt parti sin mening så får jeg på det sterkeste beklage på dine vegne. Du får bestemme deg, i dine to siste avsnitt snakker du mot deg selv

Uttalelsene til Madsen kan uten tvil bli koblet opp mot rasisme, bare så det er sagt. At han kunne formulert seg noe anderles er det vel heller liten tvil om, hadde han gjort det hadde vi nok alle skjønt hva han mente.

Vil også legge til at det er virkelig snåle folk i alle partier, dette er ikke noe som bare forekommer i FRP. Ligger selv å vipper mellom H og FRP, bare så det er sagt.
Sist endret av Dibsent; 17. november 2009 kl. 11:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Hvis du virkelig ikke klarer å skille mellom enkeltpersoner og et helt parti sin mening så får jeg på det sterkeste beklage på dine vegne. Du får bestemme deg, i dine to siste avsnitt snakker du mot deg selv
Vis hele sitatet...
Ein person som er tillitsvald i eit parti og i ein offisiell posisjon kan ikkje ta av seg kappa som representant. Han representerer FRP 24 timer i døgnet, anten han vil eller ikkje. Folk assosierer partiet med enkeltpersoner, enten det faktisk er ein offisiell uttalelse eller ikkje.

Forøvrig ville det ikkje vore spesielt interessant om det var eit enkelttilfelle, men det fell inn i eit mønster frå FRP si side - han er langt ifra einaste lokalpolitkaren som har ytra lignande ting...
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Det har han da ikke sagt at han er heller.. Det står "ifølge FrP-er", ikke "ifølge FrP".
Vis hele sitatet...
Førsteposten inneholder veldig klare føringer uten at det står skrevet eksplisitt. Å hevde at det er mer takhøyde for sånt i FRP som en gigantisk landsdekkende organisasjon er bare teit. Alle politiske partier har svin på skogen. At en etnosentrisk idiot som på måfå har blitt valgt inn i et bystyre har rasistiske tendenser sier absolutt ingenting om organisasjonen han er en del av.
Sist endret av Franklin; 17. november 2009 kl. 11:23.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Hvis du virkelig ikke klarer å skille mellom enkeltpersoner og et helt parti sin mening så får jeg på det sterkeste beklage på dine vegne. Du får bestemme deg, i dine to siste avsnitt snakker du mot deg selv

Uttalelsene til Madsen kan uten tvil bli koblet opp mot rasisme, bare så det er sagt. At han kunne formulert seg noe anderles er det vel heller liten tvil om, hadde han gjort det hadde vi nok alle skjønt hva han mente.

Vil også legge til at det er virkelig snåle folk i alle partier, dette er ikke noe som bare forekommer i FRP. Ligger selv å vipper mellom H og FRP, bare så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Skille mellom enkelt personer og parti??
Så da kan vært parti få inn folk, slik at partiet mener alt. Og da kan de jo sende den som passer best til enhver sak.
Ny partiprogram heretter; FRP- Vi mener alt. Ap- Vi mener alt. H-Vi mener alt.
Vekk med alle debatter, for alle er enige. Men ingen vet hva de er enige om, for det er jo ikke noen debatt, siden alle mener alt.

NEI, er man valgt som representant inn i ett parti, så har man meldt seg inn i
ett parti, for man er enig i politikken, så en kan ikke bare skille mellom person og parti.
Synes det er alt for stort fokus på "Hvem sa hva" "Hvem kalte ham det" osv. Så lenge noen fortsatt blir støtt av hva folk sier så eksisterer rasisme, og du er sjøl den som holder live i den ved å si "At sånn kan man da ikke si".

Ord er bare ord, og hvorvidt Frp's medlemmer kommer med "Rasistiske utsagn" er i praksis å fokusere på et sidetema. Drit i hva folk går rund og sier, det er ytringsfrihet her i landet enten du liker det eller ikke.

har sjøl opplevd å bli kaldt rasist 2 ganger av folk som ikke tenker lengre enn nesa si og tror jeg har ment vondt med ting jeg sier. En random arabisk gutt spurte om å låne det splitternye-ikke-brukt-en-eneste-gang-ennå-skateboardet mitt på Tbanen, og da jeg svarte at "Nei, jeg har ikke brukt det selv ennå og vil kjøre det inn før jeg begynner å låne det bort" sa kom setningen: "Er det fordi jeg er svart??"

Hva faaaan?? Hva skjer med rasisme-fokuset her? det er søren meg ikke lov å motsi en farget lenger uansett hva det er snakk om, for de har gullkortet i ermet: Setningen: "Er det fordi jeg er svart??"
Det kan du ikke si en dritt på når du er hvit væffal....
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Skille mellom enkelt personer og parti??
Så da kan vært parti få inn folk, slik at partiet mener alt. Og da kan de jo sende den som passer best til enhver sak.
Ny partiprogram heretter; FRP- Vi mener alt. Ap- Vi mener alt. H-Vi mener alt.
Vekk med alle debatter, for alle er enige. Men ingen vet hva de er enige om, for det er jo ikke noen debatt, siden alle mener alt.
Vis hele sitatet...
Skjønte lite av hva du mente med dette partiet.

Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
NEI, er man valgt som representant inn i ett parti, så har man meldt seg inn i
ett parti, for man er enig i politikken, så en kan ikke bare skille mellom person og parti.
Vis hele sitatet...
Uenig, man stemmer på/melder seg inn i det pariet som appellerer mest til de saker i samfunnet som du bryr deg mest om /enig i.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
NEI, er man valgt som representant inn i ett parti, så har man meldt seg inn i
ett parti, for man er enig i politikken, så en kan ikke bare skille mellom person og parti.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alltid slik at alle representantene for et parti har samme oppfattelsen eller samme enigheten om absolutt alt hele partiet står for, men som du sier, så må en representant sette sin personlige mening litt til side og fremme partiets meninger, og ikke sine egne.

På en annen side så har vi full ytringsfrihet (talefrihet) i Norge, og derfor kan han som person si akkurat hva han mener.
MEN: Med slike uttalelser så finner partiet fort ut hvor han står i forhold til partiet sitt, og velger sin egen skjebne deretter.

Slik som uttalelsen han kom med er bare barnslig og jeg håper han får god refs av ledelsen.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Førsteposten inneholder veldig klare føringer uten at det står skrevet eksplisitt. Å hevde at det er mer takhøyde for sånt i FRP som en gigantisk landsdekkende organisasjon er bare teit. Alle politiske partier har svin på skogen. At en etnosentrisk idiot som på måfå har blitt valgt inn i et bystyre har rasistiske tendenser sier absolutt ingenting om organisasjonen han er en del av.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det sier ganske mye om partiet og den typiske frp-velger, om de velger inn en etnosentrisk idiot med rasistiske tendenser til å snakke deres sak i bystyret.
Om det hele var gjort på måfå, sier ikke det stort mere heller.

Har man først valgt å bli parti politiker, så er man det på fulltid.
Man må jo nesten være frp'er for å tro jobben slutter, idet man går ut av det lokale kommunehuset...
Sitat av r8chl Vis innlegg
Synes det er alt for stort fokus på "Hvem sa hva" "Hvem kalte ham det" osv. Så lenge noen fortsatt blir støtt av hva folk sier så eksisterer rasisme, og du er sjøl den som holder live i den ved å si "At sånn kan man da ikke si".

Ord er bare ord, og hvorvidt Frp's medlemmer kommer med "Rasistiske utsagn" er i praksis å fokusere på et sidetema. Drit i hva folk går rund og sier, det er ytringsfrihet her i landet enten du liker det eller ikke.

har sjøl opplevd å bli kaldt rasist 2 ganger av folk som ikke tenker lengre enn nesa si og tror jeg har ment vondt med ting jeg sier. En random arabisk gutt spurte om å låne det splitternye-ikke-brukt-en-eneste-gang-ennå-skateboardet mitt på Tbanen, og da jeg svarte at "Nei, jeg har ikke brukt det selv ennå og vil kjøre det inn før jeg begynner å låne det bort" sa kom setningen: "Er det fordi jeg er svart??"

Hva faaaan?? Hva skjer med rasisme-fokuset her? det er søren meg ikke lov å motsi en farget lenger uansett hva det er snakk om, for de har gullkortet i ermet: Setningen: "Er det fordi jeg er svart??"
Det kan du ikke si en dritt på når du er hvit væffal....
Vis hele sitatet...
Ja men faen. Jeg personlig tar det utsagnet som rasistisk. Du må jo skjønne at folk reagerer.

Siden du dro araber eksemplet ditt så skal jeg dra pakkis eksemplet mitt da.

I forsvaret, så hadde jeg en dårlig skytedag og bommer litt på skiver på ca 200m. Da befalet spurte meg " Du, hvorfor treffer du ikke?" Så svarte en medsoldat " Han er jo PAKKIS"

Det funker bare ikke!

Han FrP mannen er litt skaprasist!
Sist endret av BaJa; 17. november 2009 kl. 11:45.
Selv er jeg ingen tilhenger av FRP, men etter å ha fulgt med mange år i media så virker det som om det er svært populært å ta FRPs uttalelser ut av kontekst for så å trykke dem i media.

Akkurat som om det er sport å få flest mulig idiotiske uttalelser fra FRP på trykk.

Bare legg merke til dette i tiden fremover, det vil garantert komme lignende oppslag i media.
Sitat av OoM Vis innlegg
Jeg synes det sier ganske mye om partiet og den typiske frp-velger, om de velger inn en etnosentrisk idiot med rasistiske tendenser til å snakke deres sak i bystyret.
Om det hele var gjort på måfå, sier ikke det stort mere heller.
Vis hele sitatet...
Og hvordan skal velgerne og sentralledelsen være kjent med hans synspunkt på fremmedkulturelle? Jeg regner med at bystyret ikke har negermøter hvor de diskuterer de individuelle medlemmenes syn på utenlandske mennesker, før de så sender ut pressemeldinger til lokalavisa slik at velgerne kan fordøye informasjonen.
Sitat av RadioSlave Vis innlegg

Diskusjonens kjerne og ide kom fram når jeg var på sesjon. Men først skal jeg påpeke at jeg er en polakk av 2. generasjon (3.gen avhengig av hvordan du ser på det). Jeg snakker og skriver flytende i både norsk og polsk og vil nok karakterisere meg selv som velintegrert i samfunnet. Jeg går på universitetet og fikk gjennomsnittelig gode karakterer på videregående. Jeg har møtt en del spydige kommentarer opp gjennom min tid, hvor jordbærplukkere og snekkere har vært gjengangere. Vi er voldelige, grådige og skallete voldsmenn som i ettertid har utviklet seg som en stor ressurs i samfunnet. Det var ikke alltid slik, men vi står nå for en vesentlig del av byggekraften her i Norge, har en liten arme av sykepleiere og leger som hjelper syke nordmenn i nød. Vi har også i ettertid utviklet et nesten selvstendig integreringskontor, hvor arbeidskontrakter og jobb ikke er vanskelig å finne for en polakk om han har ambisjoner for det. Altså er vi noe som er blitt velintegrert i den norske stat.
Vis hele sitatet...
Helt supert å høre at integreringen i samfunnet fungerer for noen. Selv mener jeg at det er her svaret til invandrerdebatten ligger, men der finnes flust av tråder hvor det kan diskuteres.

Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Så til sesjonen.Vi var en gjeng på 20 ungdommer, blant dem meg. Hovedsakelig norske gutter, men også en asiat og en fyr fra Afrika å dømme fra utseende og hudfarge. Vi vet jo alle hvor slapp norsk ungdom er blitt idet siste og så og si alle gikk tydelig inn for å dimme. Hørselfeil, fargeblindhet og lave resultater på psyktestene gikk igjen, og kun 5-6 av de oppmøte ble kunngjort tjenestedyktige.
Vis hele sitatet...
Jeg for min del har tilgode å se noen kilder som konkluderer med "hvor slapp norsk ungdom har blitt". Tvert i mot, jeg har fått inntrykket av at unge mennesker i Norge generelt utdanner seg mer og mer, høyere og høyere? Motbevis meg gjerne.


Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Saken jeg derimot vil diskutere er afrikaneren og personer fra disse landene, i forbindelse med en uttalelse i media hvor FRP politiker Roger Madsen postet en kommentar på kronsprisparets facebook-sider.

Sitat : «Prøv å besøke Østen istedenfor Afrika. Derfra kommer det bare halvaper. De må ha 2-3 generasjoner på å tilpasse seg, og det ser man støtt i media « Link: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=598992

Vi vet alle man må være norsk statsborger for å tjenestegjøre i det norske militæret og denne afrikaneren virket også relativt velformulert og frisk. Alderen hans kan jeg ikke si noe på, men han virket et sted i 20 årene. På de psykologiske testene, sammen med figur-regler og ordlikhet satt jeg bak denne personen og sniktittet litt på prøven hans av ren nyskjerrighet. Av totalt 90 oppgaver som skal kartlegge dine logiske og matematiske evner, svarte han riktig på 5..
Vis hele sitatet...
Vent litt... Satt du bak en person, og nistirret på alle hans 90 (!) spørsmål, for så og rette de og komme fram med hvordan vår afrikanske venn scoret?


Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Så han klarte 5. Og jeg tenker, enten er han jævlig tilbakestående eller så ønsket han å dimme. Jeg personlig hadde blitt så flau og skamfull at min egen mor hadde nektet for at jeg var hennes sønn om jeg svarte så dårlig på en prøve. Her kommer da sakens kjerne:
Jeg kjenner ikke fyren, kanskje han hadde en god jobb, kanskje han ikke ønsket å tjenestegjøre, men det er da ingen grunn til å latterliggjøre deg selv og ytterligjøre påstanden om at afrikanere er dumme halvaper som bruker flere generesjoner for tilpasse seg.
Vis hele sitatet...
Hatalan. Du nevnte tidligere alle de "slappe norske ungdommene" som "selvfølgelig" prøvde å dimme. Hvorfor skal ikke denne karen få prøve å dimme, slik som alle nordmennene (han er forøvrig nordmann han også hvis han var på sesjon)? Uansett så ser ikke jeg på dette som sakens kjerne. En random mørkhudet fyr som (ifølge deg) scoret dårlig på en test er virkelig ikke en god nok kilde for å forsvare rasisten Madsen.

However, det jeg ser på som sakens kjerne er det siste du skriver her: du legger faktisk til grunn at afrikaneren faktisk må forsvare seg mot rasistiske påstander fra mennesker som er så dumme at de faktisk ikke øyner det selv? Hvorfor i helvete skal det være opp til afrikaneren å motbevise at "alle afrikanere bare er halvaper"? Skjønner du ikke selv hvor usannsynlig dumt dette høres ut?


Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Det er et faktum at vi har en vesentlig andel arbeidledige innvandrere som snylter på trygden og som i etterkant av utviklet seg i et alvorlig samfunnsproblem.
Vis hele sitatet...
Wait... Hvordan kan en person som er arbeidsledig snylte på arbeidsledighetstrygd? H*n er jo arbeidsledig, og dermed berettiget til arbeidsledighetstrygd. Eller har det noe å si at det faktisk står "innvandrer" mellom arbeidsledig og trygd?

Men joda, du har rett i at det er et arbeidsproblem med arbeidsledighet, kanskje spesielt blandt innvandrere. Men, som sagt, er dette en helt annen diskusjon. Det har ingenting med hvorvidt alle afrikanere er på apestadiet eller ei.

Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Jeg synes det blir så feil at når i teorien en arbeidsledig og sosialtrygdavhengig innvandrer som først har fått norsk statsborgerskap skal gjøre seg slik til latter og grunnlegge rasistiske kommentaterer i media.Ikke nødvendigvis at vår afrikaner er det, men det har utvilsomt vært et par av dem på sesjon.
Vis hele sitatet...
Bare for å se om vi forstår hverandre; du skylder slike uttalelser som Madsen kommer med på innvandrere, og ikke på manglende IQ fra Madsens (FrP's?) side?

Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Integreringsprossesen staten har utviklet har et svakt punkt her, og det er å ytterlig integerere og utnytte innvandrere som først har statsborgerskap og møter opp til sesjon. Han trenger ikke nødvendigvis å tjenestegjøre i militæret, men han kan da bistå som en ressurs i samfunnet og gå siviltjeneste? Du avtjener din plikt statsborgerskapet bringer med seg, du får betalt og får sannsynligvis en produktiv og utviklende jobb som bidrar til egen og statlig utfoldelse.
Vis hele sitatet...
Igjen, du glemmer alle de slappe nordmennene som også dimmet. Hvorfor fortsetter du å snakke om innvandreren, når du selv sier at det var 5-6 personer som fikk "godkjent" sesjonen?

Og hvilket militær har du vært i? De aller fleste jeg har vært i kontakt med som har gjenomført førstegangstjenesten hadde svært lite givende arbeidsdager (meg inkludert), selv om tiden i militæret kanskje blir sett tilbake på som positivt seinere i livet.

Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Det handler ikke engang om samfunnets identitet, du stempler både deg selv og ditt folkeslag som en gjeng idioter. Hvorfor ønsker de å være en taper? Norge, av alle land, har verdens beste muligheter til å utdanne seg til noe meningsfylt, og jeg ser ikke grunnen til hvorfor de skal låse seg fast i arbeidssfærer som ryddehjelp eller kebabkokker.
Vis hele sitatet...
Hvem er "de"? Innvandrere? Afrikanere?

Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Å begrunne at rasisme hindrer dem i nå fram i samfunnet er bare pisspreik. Statens offentlige skole og lånekasse gjøre ikke forkjell på navn og hudfarge, og når du først har fått et norsk statsborgerskap ligger hele verden foran deg.
Så hva gjør staten feil for at slike tilfeller oppstår? Manglende motivasjon og informasjon om ens muligheter? En tettsittende negativ syn på de hvite som rasistiske jævler som blusser opp ved hver uskyldige kommentar? Mange har et fortrengt syn på at vi vil latterliggjøre dem ved hver minste anledning, men det er jo ikke rart når de driver på slik og skaper et slikt selvbilde.
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk vondt å lese fordi det er så dumt. Igjen må jeg spørre hvem "de" er, og igjen må jeg spørre hva du baserer deg på her? Har du noe kilder på at alle innvandrere mener "hvite folk" er rasister uansett hva de sier? Og er det offentlig blitt vedtatt hvordan vi skal se på innvandrere, siden du vet hvilket bilde alle innvandrere skaper av seg selv? Jeg har tilgode å se et felles bilde som beskriver alle nordmenn, feks.


Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Dette er punkter staten kanskje bør skjerpe seg på.
Vis hele sitatet...
Åja, er det staten sin feil nå? Var det ikke innvandrerne for 10 linjer siden?

Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Så i i bakgrunn over hva jeg nettop har skrevet forundrer det meg ikke at folk nettop stemmer FRP og slik utsang kommer fram i lyset.
Så det var det, kjør debatt.
Vis hele sitatet...
Neida, og det forundrer meg ikke om du stemmer FrP heller.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Selv er jeg ingen tilhenger av FRP, men etter å ha fulgt med mange år i media så virker det som om det er svært populært å ta FRPs uttalelser ut av kontekst for så å trykke dem i media.
Vis hele sitatet...
Hvordan er dette utsagnet vi diskuterer her tatt ut av kontekst? Jeg vil påstå at å kalle alle afrikanere for halvaper er rasistisk, uansett hvilken setting det er i.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Akkurat som om det er sport å få flest mulig idiotiske uttalelser fra FRP på trykk.

Bare legg merke til dette i tiden fremover, det vil garantert komme lignende oppslag i media.
Vis hele sitatet...
Jeg er også overbevist om at det kommer lignende oppslag om FrP i media i fremtiden, og det forteller meg mer om partiet enn media.
Frp er et politisk parti på høyresiden som har et strengere syn på innvandring enn de fleste partier. Det sier seg selv at folk med rasistiske tendenser lettere stemmer Frp pga nettopp dette. Men det er ikke dermed sagt at Frp er et rasistisk parti. På samme måte som Rødt har et "mindre kapitalistisk" syn enn de fleste andre partier og trekker dermed til seg kommunister som ønsker væpnet revolusjon eg en diktatorisk hersker. (NEI, jeg sier ikke at alle som stemmer rødt eller engasjerer seg i partiet har dette synet, men NOEN.)
Det som er med Rødt på det punktet er at veldig mange av disse blir ekskludert fra partiet så fort det kommer frem i offentligheten, bare se på tjen folket og diskusjonene som kom opp i forbindelse med stiftelsen av Rødt.
Rødt har også ett veldig klart antirasistisk manifest i bunnen for sitt syn på medmennesker.
Dette er bare en av flere saker som har dukket opp ang. Frp og rasisme etc. Men nå er det sånn at Frp har uttalt at de tar sterk avstand fra dette. Da skulle det vell være greit ?
Det er da andre saker i andre partier som har versert i media tidligere som har vært kritikkverdige også.
Det er også sånn at man finner jo ekstremister på begge sider i politikken. For meg blir det like galt.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Ja men faen. Jeg personlig tar det utsagnet som rasistisk. Du må jo skjønne at folk reagerer.

Siden du dro araber eksemplet ditt så skal jeg dra pakkis eksemplet mitt da.

I forsvaret, så hadde jeg en dårlig skytedag og bommer litt på skiver på ca 200m. Da befalet spurte meg " Du, hvorfor treffer du ikke?" Så svarte en medsoldat " Han er jo PAKKIS"

Det funker bare ikke!

Han FrP mannen er litt skaprasist!
Vis hele sitatet...
Det er en vesentlig stor forskjell på eksemplene deres. Hun ville ha sagt nei til å låne bort skateboardet sitt hvem som helst. Uansett hvor i verden det mennesket som spurte var fra. Hvorvidt hun ønsker å låne bort skateboardet sitt eller ei har da ingen ting med om hun er rasist eller ikke? Og likevel så stempler du henne som rasist fordi hun sa nei til en som ikke er av norsk opprinnelse. Da fikk hun jo frem poenget sitt enda tydeligere.

Ditt eksempel er rasistisk og et trist kapittel.
Hva FRP sier og hva FRP gjør er to helt forskjellige ting. Om de sier at de tar avstand fra rasisme, men fortsatt har denne mannen som nestleder i Moss så bekrefter det at det er ett råttent parti der grasrota tydeligvis ikke helt er enige med ledelsen.
Sitat av Corre Vis innlegg
Frp er et politisk parti på høyresiden som har et strengere syn på innvandring enn de fleste partier. Det sier seg selv at folk med rasistiske tendenser lettere stemmer Frp pga nettopp dette. Men det er ikke dermed sagt at Frp er et rasistisk parti. På samme måte som Rødt har et "mindre kapitalistisk" syn enn de fleste andre partier og trekker dermed til seg kommunister som ønsker væpnet revolusjon eg en diktatorisk hersker. (NEI, jeg sier ikke at alle som stemmer rødt eller engasjerer seg i partiet har dette synet, men NOEN.)
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er så mange gærninger i Rødt. Det som er spesielt med det partiet er motstanden mot ett kapitalistisk system. Det var vell bare i gamle dager de så opp til Pol Pot og Hoxha. "Maos lille røde" er vel lagt på hylla for lengst.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Ja men faen. Jeg personlig tar det utsagnet som rasistisk. Du må jo skjønne at folk reagerer.

Siden du dro araber eksemplet ditt så skal jeg dra pakkis eksemplet mitt da.

I forsvaret, så hadde jeg en dårlig skytedag og bommer litt på skiver på ca 200m. Da befalet spurte meg " Du, hvorfor treffer du ikke?" Så svarte en medsoldat " Han er jo PAKKIS"

Det funker bare ikke!

Han FrP mannen er litt skaprasist!
Vis hele sitatet...

Hvis du tror jeg mente noe negativt med å si "arabisk gutt" så er det jo du som har issues og ikke jeg. Kalte megsjøl hvit lengre nede i innlegget mitt jo, er det også rasistisk det da?

Han fjotten som kalte deg pakkis mente det vondt, og da blir det feil, men hvor går grensa for hva folk kan si når de ikke mener noe vondt med det?

Den grensa for hva man kan si og ikke si er flytende etter hva som skjer i huet på den som snakker, og det beste du gjør er nok bare å innse at så lenge noen blir provosert så er det noen som fortsetter med det for å provosere.

Er du pakkis så vær heller stolt av det! Homoene klarte å ta det negative utrykket "Homo" og gjøre det til et ufarlig utrykk fordi de begynte å bruke det selv. Dermed mista hele det orden kraft og virkning og er ikke lenger et banneord.
Kunne det ikke heller være en ide å gjøre pakkis litt mere positivt ladet også?

Neste gang du imponerer storveis i noe burde du skrike "Det er fordi jeg er PAKKIS!!!"
Sitat av OoM Vis innlegg
Jeg synes det sier ganske mye om partiet og den typiske frp-velger, om de velger inn en etnosentrisk idiot med rasistiske tendenser til å snakke deres sak i bystyret.
Om det hele var gjort på måfå, sier ikke det stort mere heller.

Har man først valgt å bli parti politiker, så er man det på fulltid.
Man må jo nesten være frp'er for å tro jobben slutter, idet man går ut av det lokale kommunehuset...
Vis hele sitatet...
Til tider kan det virke som om det er blitt ein sport å mobbe FRP. Her inne ser eg ofte dei "opne" folk, som deg Oom, som går til den grad av å mobbe velgere som velger FRP kvar gong 1 (Ein) mann trakker i salaten.
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Til tider kan det virke som om det er blitt ein sport å mobbe FRP. Her inne ser eg ofte dei "opne" folk, som deg Oom, som går til den grad av å mobbe velgere som velger FRP kvar gong 1 (Ein) mann trakker i salaten.
Vis hele sitatet...
Revolverintervju heter det, og jo flere som henger seg på jo bedre synes noen.....Selv ikke den beste debattant klarer seg mot sånt. Velkjent hersketeknikk
Et revolverintervju er vel et journalistisk grep for å ta noen på senga snarere enn en retorisk hersketeknikk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Revolverintervju heter det, og jo flere som henger seg på jo bedre synes noen.....Selv ikke den beste debattant klarer seg mot sånt. Velkjent hersketeknikk
Vis hele sitatet...
Hæ? Revolverintervju er vel i det minste ein intervjusituasjon, og ikkje ein debattsituasjon? Dessutan er det ei tynn orsaking i ein skriftleg debatt; det er ingen som tvinger deg til å svare momentant - du kan ta det når du vil. Så det er ein hersketeknikk som funker utmerka i ei plenumsforsamling, gitt at ein overveldande majoritet er imot vedkommande. Om ikkje funker det dårlig, og du risikerer å skyte deg sjølv i foten.
Minigolf:
Jeg ser at jeg blir nødt til å formulere meg litt annerledes. Ifølge tall fra http://www.mil.no/felles/vpv/start/f...931&source=ftd
så tjenestegjør stadig flere ungdom og det gleder meg at jeg tydeligvis tok feil her. Du skal derimot ikke ser bort i fra den stadig økende mengden informasjon som finnes på nettet, og spesifikt nff, om hvordan dimme militæret. Alskens grunner oppgis, og det skaper et inntrykk av at stadig flere ungdom ikke vil inn i militæret. Noen fordi de jakter andre karrierer, andre fordi de røyker hasj. Legitimt nok.

Når det gjelder hvorvidt jeg nistirret på hans skjema kan jeg med hånden på hjertet si at jeg hverken jukset eller rettet vår afrikanske venns svar. Det jeg derimot så, var at på avkrysningsskjemaet så var så å si alle kryssene på alternativet «Vet ikke». Selv på de øverste rutene hvor de letteste svarene kategoriseres var tendensen den samme. Så ja, på 5 sekunder, med god utsikt til skjemaet hans så jeg klart hva han hadde svart.

Videre så har jeg aldri forsvart Madsen, jeg sa jeg ikke blir forundret at utsagn som hans blir oppkokt i media. Vår venn afrikaner skal på ingen måte forsvare hele sitt folkeslag, men hvorfor bidra til det dårlige inntrykket mange synes om dem allerede (ref Madsen). Når du først er afrikaner, eller polakk for den saks skyld, bidrar du også til inntrykket om ditt folkeslag til de menneskene du omgir deg med. Om han virkelig var så ulært at han ikke klarte å svare på spørsmålene så beklager jeg, men jeg vil da også karakterisere personen som direkte handicappet i samfunnet vårt. Klarer han ikke å svare på spørsmålene, klarer han ikke helt grunnleggende ting i verden rundt seg. Videre vil denne besvarelsen bli rettet av en sesjonsoffiser, som har taushetsplikt, men gir et ubevisst inntrykk om at afrikanere generelt er dumme. Personer som sitter bak, i dette tilfellet meg, kan også få det inntrykket og senere manifestere seg i rasistiske utrykk som Madsen sitt.
Det er uungåelig at om du som nordmann feks reiser til Amerika og oppfører deg som en mistilpasset tulling, vil det kjapt gå over til en generalisering som kan innebefatte at alle nordmenn er dumme.
Vi skal være forsiktig med generaliseringen her, men jeg synes det er nedverdigende at han (afrikaneren) skal framstille seg slik når alle vet at dette er et ømt tema i samfunnsdiskusjonen.

Hvorvidt han er arbeidsledig, så mente jeg at han bør se og bli informert om det positive ved siviltjeneste som du glatt har hoppet over. Hvorfor skal han sitte hjemme når han kan bidra til samfunnet? Her spiller det ingen rolle hvorvidt du er innvandrer eller ikke, det handler om å utnytte muligheter staten gir deg. Hvis du ser på statistikken jeg lenket til lenger opp ser du også hvor få som gjennomfører siviltjeneste og hvor store ressurser som kan utnyttes her, samtidig som det skaper en velorganisert integrering.
Poenget er at han ikke bidrar til at Madsen, som tydelig er rasist, skaper seg et bedre syn på innvandrere. Dette gjelder ikke kun vår person i militæret, men generelt innvandrere av alle typer som sitter i dyp depresjon og som gir totalt faen i sin egen framtid som bidrar til et rasistisk grunnlag. Dette gjelder også nordmenn, men det kan være vanskelig å kalle Madsen en rasist om han hadde kritisert den norske ungdommen faller ut av samfunnet. Madsen mente ikke nødvendigvis å være rasistisk, uten å beskytte ham, men som kan ha vært et anfall av hans innesluttete frustrasjon av gjøre noe med alle innvandrere som ikke er funskjonsdyktige i samfunnet. Han har jo i senere tid gitt utrykk for å beklage sine utsagn.

Det skjer en grunnleggende mistillit begge veier, hvor mørke innvandrere banker hvite fordi de er rikere, mer velykket og andre ubegrunnende grunner, og det samme skjer andre vei. Nordmenn er gjerne sky, rasistiske, stoler på få, hvertfall ikke mørke, og lignende er karakteriseringer jeg har hørt, både fra mørke og fr a mitt eget folkeslag. En grunn som ofte går igjen er at vi nettop er rasister (nordmenn) fordi jeg ikke ville låne bort longboardet mitt feks som nevnt ovenfor. Det hele manifesterer seg i redsel og stygge bemerkninger, og igjen, det forundrer meg ikke at slike setninger som Madsen sine kommer ut i det offentlige.

Jeg vil påstå at det både er en trangsynhet og mangel på ambisjon som fører til et svekket forhold til innvandrere idag som blir ofre for politiske utspill. For å forsvare Madsen, synes jeg det er viktig at slike synspunkt blir fremmet i media, nettop for å skape fokus på integrering og holdningsendring. Dermed er det opp til staten igjen å ta konsekvensene og foreta de riktige tiltakene. Det går begge veier. Forøvrig synes det det er stusselig av deg å kalle meg en FRP`er, og viser selv at du åpen for generalisere mennesker på et marginalt nivå, et trekk som dessverre alle mennesker blir en del av.
Jeg er egentlig dritlei av å delta i diskusjoner med rasistisk innslag, men here goes.

Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Så til sesjonen.Vi var en gjeng på 20 ungdommer, blant dem meg. (...) og kun 5-6 av de oppmøte ble kunngjort tjenestedyktige.
Vis hele sitatet...
Dette gir en sannsynlighet på 75% for at en vilkårlig person skal forsøke, og klare, å dimme ved å gjøre seg dårligere enn han egentlig er på disse testene. Denne sannsynligheten gjelder alle som var tilstede, men du velger å gi norsk-afrikaneren en slags iboende råttenskap selv om han hadde det samme utgangspunktet og de samme intensjonene som alle andre der inne. Du drar altså inn hudfargen hans mer eller mindre som en grunn til at han gjorde som han gjorde og dømmer det forkastelig, mens de etniske nordmennene slipper unna klørne dine med "bare litt uskyldig latskap".

Hvorfor skal det være noe værre at norsk-afrikaneren forsøker å dimme enn at 75% av nordmennene forsøker å dimme? Spør du meg må vel dette være et tegn på solid integrering; when in Rome, do as the Romans do.

Interessant at du var i en posisjon til både å kunne lese tydelig hva han svarte på hele sin test uten at noen fant det mistenkelig, samt vite hva som var riktig svar på alle sammen. Noe sier meg at du tøyer sannheten litt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg er egentlig dritlei av å delta i diskusjoner med rasistisk innslag, men here goes.


Dette gir en sannsynlighet på 75% for at en vilkårlig person skal forsøke, og klare, å dimme ved å gjøre seg dårligere enn han egentlig er på disse testene. Denne sannsynligheten gjelder alle som var tilstede, men du velger å gi norsk-afrikaneren en slags iboende råttenskap selv om han hadde det samme utgangspunktet og de samme intensjonene som alle andre der inne. Du drar altså inn hudfargen hans mer eller mindre som en grunn til at han gjorde som han gjorde og dømmer det forkastelig, mens de etniske nordmennene slipper unna klørne dine med "bare litt uskyldig latskap".

Hvorfor skal det være noe værre at norsk-afrikaneren forsøker å dimme enn at 75% av nordmennene forsøker å dimme? Spør du meg må vel dette være et tegn på solid integrering; when in Rome, do as the Romans do.

Interessant at du var i en posisjon til både å kunne lese tydelig hva han svarte på hele sin test uten at noen fant det mistenkelig, samt vite hva som var riktig svar på alle sammen. Noe sier meg at du tøyer sannheten litt.
Vis hele sitatet...
Hva angår min troverdighet rundt hans svaralternativer kan du lese posten ovenfor, og jeg står fortsatt på mitt uten å overdrive.
Det er uheldig at jeg velger afrikaneren som et eksempel, men dette er med på å skape debatt. Generelt synes jeg det er urettferdig at oppegående mennesker, atpåtil norske statsborgere, skal snike seg unna tjeneste ved å gjøre seg dumme og til latter, afrikanere og nordmenn alike. Det handler ikke kun om deres eget liv, men statens Norge beredskap i forhold til sikkerhet og vern av landet, være det utenifra eller fra innsiden.
Eller så avskaffer vi hele den obligatoriske militærtjenesten. Jeg er enten for eller helt imot, og jeg sliter med å finne grunner til hvorfor ikke gjennomføre når du samtidig har en god yrkesvei og integreringstjeneste. Dette er derimot en annen diskusjon, her handler det om FRP og politiske utspill.
Radioslave: vi er tydeligvis grunnleggende uenig, og jeg skal derfor ikke kommentere spesifikt på alt du skriver i innlegget ditt.

MEN; jeg vil gjerne ta opp hva og hvorfor jeg er totalt uenig i mye av det du står for. Du mener at innvandrere mer eller mindre har en plikt å motbevise rasisters antakelser, ved å være "superborgere" som tar alle de rette valgene. Det virker jo som om denne sesjons-prøven denne afrikaneren var på var en test for å se hvor flinke alle afrikanere var generelt, og ikke denne personen spesielt. Det virker for meg som om du mener at alle innvandrere bør oppføre seg upåklagelig i alle situasjoner, slik at korttenkte rasister ikke skal kunne "ta dem" på noe. Arrester meg gjerne (og utdyp) om jeg tar feil i mine antakelser.

Personlig mener jeg at et individ er et individ, og bør behandles deretter. Jeg mener man overhodet ikke kan kreve at noen skal oppføre seg etter "boken" slik at de ikke sjenerer folkeslaget sitt. Vi lever i et fritt land, og man står fritt til å være den personen man vil være.

Beklager om du føler deg angrepet når jeg hintet til at du kanskje støttet FrP, men jeg vil ikke kalle meg selv trangsynt av den grunn. Du forsvarte et menneskesyn som (i mine øyne) passer bra med menneskesynet til FrP. Menneskesynet til FrP ( og forsåvidt mesteparten av politikken deres) er noe jeg finner forkastelig og det strider fullstendig i mot mine ideologiske tanker og meninger.
Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Det er uheldig at jeg velger afrikaneren som et eksempel, men dette er med på å skape debatt.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vil si dette er med på å skape fordommer. Legg merke til at du tillegger norsk-afrikaneren et mye større samfunnsansvar enn deg selv. Jeg kan ikke se på noen måte at dette er rettferdig. Han er som du sier norsk statsborger, og er dermed som nordmann å regne, og bør derfor ikke tillegges et ansvar for å heve inntrykket av samtlige mennesker av afrikansk etnisk opprinnelse noe mer enn deg. Hvis du anser denne personen som et enkeltmenneske og ikke som noen talsmann for en konseptuell gruppering han strengt tatt ikke har noe med, så vil du se at han kun har oppført seg som de andre nordmennene. Med andre ord er det ikke hans atferd eller intensjoner som vekker din misnøye, men rett og slett at han er mørk i huden.

Og la meg stille deg et enkelt spørsmål. Sjekket du alle andres resultater også, eller begrenset du deg til hans?
Sitat av minigolf Vis innlegg
"De henger litt etter der nede i forhold til hvordan den vestlige verden fungerer"
Vis hele sitatet...
Kan egentlig ikke se problemet, det er jo bare fakta..
Sitat av weed911 Vis innlegg
Kan egentlig ikke se problemet, det er jo bare fakta..
Vis hele sitatet...
Er det fakta at afrikanere er halvaper?
Sitat av weed911 Vis innlegg
Kan egentlig ikke se problemet, det er jo bare fakta..
Vis hele sitatet...
Med mindre du er syv og et halvt år, kondolerer jeg.

Edit: fant ut at jeg kondolerer uansett.
Sist endret av Sjølvaste; 17. november 2009 kl. 13:45.
Noen som har hørt om Erasmus Montanus ? Anbefales på det sterkeste ;-))))
Sitat av Brulte Vis innlegg
Noen som har hørt om Erasmus Montanus ? Anbefales på det sterkeste ;-))))
Vis hele sitatet...
Ja, det var pensum på videregående skole i min tid, og hvis du forsøker å ta den til inntekt for denne debatten vil jeg anbefale deg å lese den igjen. Kjempenyttig innlegg btw.
Sitat av Provo Vis innlegg
Er det fakta at afrikanere er halvaper?
Vis hele sitatet...
Afrikanere er ikke halvaper. De er mennesker på lik linje med oss bleikfiser. Men en del av de er jo oppvokst i en annen kultur en vi er vant med og har ulike kvaliteter i forhold til dette. Ellers er mange vant med små resurser og fattigdom og krig.

Sitat av luni Vis innlegg
Ja, det var pensum på videregående skole i min tid, og hvis du forsøker å ta den til inntekt for denne debatten vil jeg anbefale deg å lese den igjen. Kjempenyttig innlegg btw.
Vis hele sitatet...
Bra stykke, så kan man jo tolke innholdet som man vil. Det gjør alle.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Afrikanere er ikke halvaper. De er mennesker på lik linje med oss bleikfiser. Men en del av de er jo oppvokst i en annen kultur en vi er vant med og har ulike kvaliteter i forhold til dette. Ellers er mange vant med små resurser og fattigdom og krig.
Vis hele sitatet...
Jeg har virkelig ikke ord..
Sitat av Brulte Vis innlegg
Afrikanere er ikke halvaper. De er mennesker på lik linje med oss bleikfiser. Men en del av de er jo oppvokst i en annen kultur en vi er vant med og har ulike kvaliteter i forhold til dette. Ellers er mange vant med små resurser og fattigdom og krig.
Vis hele sitatet...
Ga deg kp ved en STOR feil.

Det du sier er at de ikke er halvaper men nesten?
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg har virkelig ikke ord..
Vis hele sitatet...
Mine erfaringer baserer seg på det min gode kamerat Ochola Godwin fra det nordlige Nigeria har fortalt om oppvekst, kultur og erfaringer. Ett meget fornuftig menneske som jeg har stor respekt for. Afrika er også ett veldig forskjellig land der folk og natur kan være like ulik som mellom Norge, Nordmenn og Kina, Kinesere.
Nå begynner det vel egentlig å bli pinlig åpenbart at du kun oppholder deg på dette forumet for å provosere.
Sitat av Widow Vis innlegg
Ga deg kp ved en STOR feil.

Det du sier er at de ikke er halvaper men nesten?
Vis hele sitatet...
På ingen måte, du må ha missforstått den. Har flere venner som er fra Afrika, ingen er i nærheten av ordet. De jeg kjenner er like intelligente som de fleste av oss hvite fra Norge. Vil faktisk påstå de er smartere en de fleste av oss fra Norge.
Kanskje jeg kan få ett poeng allikevel ? Du kan jo fjerne poenget jeg fikk om du får det til vis det passer !

Sitat av Franklin Vis innlegg
Nå begynner det vel egentlig å bli pinlig åpenbart at du kun oppholder deg på dette forumet for å provosere.
Vis hele sitatet...
Jeg oppholder meg ikke her for å provosere, kanskje LITT. Synes det er artig å følge med her inne siden jeg bor i ett annet land og omgås mange nasjoner hver dag. Vil påstå det gir mye bra. Man får ett litt annet syn på ting rundt i verden.
Sist endret av Brulte; 17. november 2009 kl. 14:07.
Sitat av Brulte Vis innlegg
På ingen måte, du må ha missforstått den. Har flere venner som er fra Afrika, ingen er i nærheten av ordet. De jeg kjenner er like intelligente som de fleste av oss hvite fra Norge. Vil faktisk påstå de er smartere en de fleste av oss fra Norge.
Kanskje jeg kan få ett poeng allikevel ? Du kan jo fjerne poenget jeg fikk om du får det til vis det passer !
Vis hele sitatet...
"Afrikanere er ikke halvaper. De er mennesker på lik linje med oss bleikfiser. Men en del av de er jo oppvokst i en annen kultur en vi er vant med og har ulike kvaliteter i forhold til dette. Ellers er mange vant med små resurser og fattigdom og krig."
Sitat av Brulte Vis innlegg
Afrika er også ett veldig forskjellig land der folk og natur kan være like ulik som mellom Norge, Nordmenn og Kina, Kinesere.
Vis hele sitatet...
Afrika er ikke et land, og du har tapt diskusjonen.

Sitat av Brulte Vis innlegg
Synes det er artig å følge med her inne siden jeg bor i ett annet land og omgås mange nasjoner hver dag. Vil påstå det gir mye bra. Man får ett litt annet syn på ting rundt i verden.
Vis hele sitatet...
Forøvrig bor også jeg i en annen verdensdel enn Europa, og omgås daglig mennesker fra sikkert 20 forskjellige nasjoner. Likevel har vi to et totalt forskjellige syn, så jeg anser ikke det som et godt argument.
Sist endret av Sjølvaste; 17. november 2009 kl. 14:16.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Afrika er også ett veldig forskjellig land der folk og natur kan være like ulik som mellom Norge, Nordmenn og Kina, Kinesere.
Vis hele sitatet...
Afrika er et kontinent som består av mange land og det er derfor folk og natur kan være forskjellig.

Edit: Minigolf var først.
Sist endret av DfenZ; 17. november 2009 kl. 14:16.
Sitat av minigolf Vis innlegg
Afrika er ikke et land, og du har tapt diskusjonen.
Vis hele sitatet...
På grunn av en liten feil egentlig litt på siden av diskusjonen ? Nei, det tror jeg ikke. Husk de 5 hersketeknikker!

Sitat av minigolf Vis innlegg
Afrika er ikke et land, og du har tapt diskusjonen.



Forøvrig bor også jeg i en annen verdensdel enn Europa, og omgås daglig mennesker fra sikkert 20 forskjellige nasjoner. Likevel har vi to et totalt forskjellige syn, så jeg anser ikke det som et godt argument.
Vis hele sitatet...
Har prøvd å forklare mitt syn på dette med halvaper. Du har vist ett annet, det godtar jeg. Her hvor jeg er, er vi bare 18 nasjoner. Så den vant du med god margin!
Sitat av OoM Vis innlegg
Jeg synes det sier ganske mye om partiet og den typiske frp-velger, om de velger inn en etnosentrisk idiot med rasistiske tendenser til å snakke deres sak i bystyret.
Om det hele var gjort på måfå, sier ikke det stort mere heller.

Har man først valgt å bli parti politiker, så er man det på fulltid.
Man må jo nesten være frp'er for å tro jobben slutter, idet man går ut av det lokale kommunehuset...
Vis hele sitatet...
For å dra det litt langt, antar jeg at du også mener den regjeringa vi har idag er kriminelle da. Med tanke på Giske, Åslaug Haga, Stoltenberg osv...

Man må tåle at også politikere har egne meninger, og ikke alltid tenker før de snakker.
Sist endret av legalize_it; 17. november 2009 kl. 14:24.
Radioslave: vi er tydeligvis grunnleggende uenig, og jeg skal derfor ikke kommentere spesifikt på alt du skriver i innlegget ditt.

MEN; jeg vil gjerne ta opp hva og hvorfor jeg er totalt uenig i mye av det du står for. Du mener at innvandrere mer eller mindre har en plikt å motbevise rasisters antakelser, ved å være "superborgere" som tar alle de rette valgene. Det virker jo som om denne sesjons-prøven denne afrikaneren var på var en test for å se hvor flinke alle afrikanere var generelt, og ikke denne personen spesielt. Det virker for meg som om du mener at alle innvandrere bør oppføre seg upåklagelig i alle situasjoner, slik at korttenkte rasister ikke skal kunne "ta dem" på noe. Arrester meg gjerne (og utdyp) om jeg tar feil i mine antakelser.

Personlig mener jeg at et individ er et individ, og bør behandles deretter. Jeg mener man overhodet ikke kan kreve at noen skal oppføre seg etter "boken" slik at de ikke sjenerer folkeslaget sitt. Vi lever i et fritt land, og man står fritt til å være den personen man vil være.

Beklager om du føler deg angrepet når jeg hintet til at du kanskje støttet FrP, men jeg vil ikke kalle meg selv trangsynt av den grunn. Du forsvarte et menneskesyn som (i mine øyne) passer bra med menneskesynet til FrP. Menneskesynet til FrP ( og forsåvidt mesteparten av politikken deres) er noe jeg finner forkastelig og det strider fullstendig i mot mine ideologiske tanker og meninger.
Vis hele sitatet...
Velskrevet og treffende innlegg minigolf
Og ja, jeg vil påstå at vi har stridene syn på den grunnleggende oppfattelsen av mennesker.
Jeg er for at mennesket skal oppnå det beste han kan bli. Før jeg får hele nff over meg, vil jeg påstå at det er tilnærmet umulig å delta i en diskusjon rundt rasisme uten å bli stemplet som rasist før eller senere. Jeg har en liberal holdning til hvordan du lever livet ditt, men akkurat mitt konkrete eksempel bunner ned i to retninger. Den ene for supplere til diskusjonen rundt Madsens utspill og hvorfor de kan oppstå.
Den andre er at militærtjenesten som en obligatorisk oppgave skaper urettferdighet på flere punkter og bidrar også til å skape ulikhet. Være det i form at av innvandrere ikke deltar i et felleskap en stor del av den norske befolkning må igjennom.
Militærtjenesten er påtvungen, en sak som kan diskuteres for seg selv, og jeg reagerer negativt til hvorfor man skal framstå som idiot for å unngå denne uansett hvilken kulturell avstammning du kommer fra. Da synes jeg en saklig og eventuell pasifistisk framstilling fremstår som et bedre alternativ for å motsi seg militæret.

Og Provo, jeg forhørte meg med de andre hva de hadde svart. I likhet med det du sier har de sin fulle rett å leke dumme, men det er beklagelig at da denne afrikaneren er den eneste som eventuelt ville blitt hetset og som ville skapt samfunnsdebatt, noe jeg kanskje utilregnelig hevder her.
Noen strøk med vilje, andre gjorde det enkelt og greit ikke fullt så bra, men lå på et helt gjennomsnittelig nivå . Hudfargen kommer inn i debatten fordi det er nettop de som blir ofre for Madsens utspill, og gjengitt som et virkelighetsnært eksempel vi kan refere til.

Jeg liker ikke helt hvordan diskusjonen begynner å utvikle seg, så jeg velger å stoppe her.
Sist endret av RadioSlave; 17. november 2009 kl. 14:24.