Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1685
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg tok en tab 5 mg Olanzapin i går for søvn.
Lest at halveringstiden er ganske lang (33t) men er det ved fast bruk eller kun en tablett?

Hadde tenkt meg en trip ut i skogen men hvor lenge tror dere jeg må vente for å få noe ut at det?

Er det også kanskje noen som har erfaring med å blande slike stoffer?

Takk
Hvis du bruker slike medisiner så er vel det et ganske greit tegn på at du ikke bør utfordre psyken din? :/

Jeg ville ventet to uker, uten at jeg har noen kilder e.l. Da er det mikroskopiske mengder virkestoff igjen i kroppen i det minste.
Sist endret av Relevant; 15. mars 2019 kl. 10:10.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hvis du bruker slike medisiner så er vel det et ganske greit tegn på at du ikke bør utfordre psyken din? :/

Jeg ville ventet to uker, uten at jeg har noen kilder e.l. Da er det mikroskopiske mengder virkestoff igjen i kroppen i det minste.
Vis hele sitatet...
Bruker det mot søvn og ikke noe annet.

Follow-up: Kan slike medisiner hjelpe hvis man tar du under en bad trip?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bruker det mot søvn og ikke noe annet.

Follow-up: Kan slike medisiner hjelpe hvis man tar du under en bad trip?
Vis hele sitatet...
Hvis du er på zyprexa/antipsykotika er det nok svært lite lurt å ruse seg på noe som helst, selv LSD. Hvis legen din virkelig har gitt deg zyprexa for søvn burde du bytte lege.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Hvis du er på zyprexa/antipsykotika er det nok svært lite lurt å ruse seg på noe som helst, selv LSD. Hvis legen din virkelig har gitt deg zyprexa for søvn burde du bytte lege.
Vis hele sitatet...
Det er ikke direkte uvanlig å få anti-psykotika off-label for insomni. Et annet navn på det på engelsk er jo tross alt major tranquilizers. Så bytte lege? Jeg tror nok de vet hva de gir ut
Sitat av Hurricane76 Vis innlegg
Det er ikke direkte uvanlig å få anti-psykotika off-label for insomni. Et annet navn på det på engelsk er jo tross alt major tranquilizers. Så bytte lege? Jeg tror nok de vet hva de gir ut
Vis hele sitatet...
Det er ikke direkte uvanlig men zyprexa har massive negative bivirkninger for alle som bruker det, blant annet svært høy vektoppgang. Nå vet selvfølgelig en allmennlege mye bedre enn meg, men når pasienter konsekvens går opp over 5kg, og mange mye mer kan jeg umulig se for meg hvordan fordelene skal utveie ulempene, spesielt når det bare er en av mange alvorlige bivirkninger. Det er også noen få som utvikler tardiv dyskinesi, som tradisjonelt har vært et problem med antipsykotika, men selv når det bare er en liten risiko for det burde fordelene være veldig store med bruk.

A 2011 AHRQ CER evaluating the off-label uses of atypical antipsychotics concluded that atypical antipsychotics (including quetiapine) may not be effective in managing insomnia. In addition, the use of atypical antipsychotics, even at doses lower than those used for schizophrenia or bipolar disorder is not without risk. While many of the studies of atypical antipsychotics for the treatment of insomnia assessed sleep parameters, few monitored for and reported adverse effects. In low dose (<150 mg/day) quetiapine studies that monitored for adverse events patients reported xerostomia, morning sedation, weight gain, orthostatic hypotension, restless leg syndrome, and dizziness. Case reports describe fatal hepatotoxicity, restless leg syndrome and akathisia in patients using low-dose quetiapine for the treatment of insomnia. Reported adverse events in a 12 week study evaluating risperidone for insomnia included somnolence and sialorrhea. Patients treated with olanzapine over a 3 week period experienced sedation that impaired the ability to maintain a consistent morning rising time.

Comparative studies of atypical antipsychotics and other FDA-approved agents for insomnia, particularly those with anti-histaminic activity, would help to elucidate the mechanism of action of antipsychotics for insomnia. Furthermore, until long-term safety and efficacy can be demonstrated in larger, randomized, double-blind, controlled trials, the use of atypical antipsychotic agents for the off-label treatment of insomnia should not be recommended.
Vis hele sitatet...
Sitat av Skepty Vis innlegg
Det er ikke direkte uvanlig men zyprexa har massive negative bivirkninger for alle som bruker det, blant annet svært høy vektoppgang. Nå vet selvfølgelig en allmennlege mye bedre enn meg, men når pasienter konsekvens går opp over 5kg, og mange mye mer kan jeg umulig se for meg hvordan fordelene skal utveie ulempene, spesielt når det bare er en av mange alvorlige bivirkninger. Det er også noen få som utvikler tardiv dyskinesi, som tradisjonelt har vært et problem med antipsykotika, men selv når det bare er en liten risiko for det burde fordelene være veldig store med bruk.
Vis hele sitatet...
Antipsykotika benyttes vanligvis når andre sovemedisiner ikke fungerer tilstrekkelig. Førstevalget er gjerne melatonin, og etter det kommer det ofte antihistaminer som vallergan eller atarax. Etter dette så får en gjerne imovane eller seroquel. Det er ikke uvanlig i det hele tatt at pasienter får utskrevet seroquel for søvnvansker, men zyprexa har jeg ikke hørt at blir skrevet ut slik enda. Mye av grunnen kan ligge i at seroquel er mye billigere en zyprexa.

Etter litt googling så finner jeg tilfeller hvor andre også har fått zyprexa ifra fastlege som sovemedisin. Så det er altså ikke bare din lege, TS. Men du kunne jo ha hørt om å få byttet til seroquel som er mye billigere.

Etter hva jeg har lest så er også 5mg det dobbelte av hva mange andre bruker for søvn, det er også det dobbelte av den svakeste tabletten. Du kan kanskje høre med fastlegen din om å ta bare en halv en om du vil spare penger uten å bytte medisiner.

Antipsykotika vil ganske effektivt hindre effekten av psykedeliske stoffer og er ofte benyttet som såkalte ''tripkillers' for å ende en vanskelig psykedelisk trip. Det kan altså begrense virkningen til psykedeliske stoffer dersom du går med disse medisinene i systemet. Men etter 2 uker og 10 halveringstider så er du oppe i 0,1% av stoffet i systemet og det burde gjøre susen, men jeg kan ikke si helt sikkert. Internett sier at bare noen få dager uten zyprexa gjør underverker mtp. virkningen.
Sist endret av Relevant; 15. mars 2019 kl. 13:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Han sier jo selv at han får og bruker dette for søvnens skyld. Denne som mange andre antipsykotika blokkerer noen av det viktigste sub-reseptorer lsd binder seg til, så det kan hende du får en svakere effekt enn vanlig, men ikke nødvendigvis. Det er snakk om en ganske lav dosering, ca 50% lavere enn en vanlig startdose, og om du bruker den sjelden så vil den jo naturligvis ha svakere effekt.

Det er mange som hevde antipsykotika kan stoppe en trip, jeg har lest mange har fått dette på sykehus, eller gjort tiltak på egenhånd. Jeg har en del erfaring her selv, med å prøve stoppe en trip, men uten hell hver eneste gang, det har ikke skjedd noe. Har prøvd med flere typer, den heftigste var kanskje haloperidol, men selv denne hjalp ingen ting. Antipsykotika er ikke førstevalg for å roe ned en trip.