Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2410
Får man dekket reiseutgifter når man er tiltalt i en straffesak og må stille i retten på andre siden av landet? Finner ingenting på nettet om dette, ser at vitner og fornærmede får dekket reiseutgifter, men står ingenting om når man er tiltalt.

Noen som har erfaring eller kunnskap om dette? Ingen synsing takk!
Du finner nok mer om du søker på saksomkostninger.
Sitat av Violet Vis innlegg
Får man dekket reiseutgifter når man er tiltalt i en straffesak og må stille i retten på andre siden av landet? Finner ingenting på nettet om dette, ser at vitner og fornærmede får dekket reiseutgifter, men står ingenting om når man er tiltalt.

Noen som har erfaring eller kunnskap om dette? Ingen synsing takk!
Vis hele sitatet...
Dersom man får dekket reise som tiltalt så er det noe galt med systemet.
(sett bort fra muligheten for å få dekket omkostninger ved frifinnelse).

Uansett så har du nok en advokat som kan gi deg ett helt korrekt svar.
Bare å la politiet hente deg det. Aka ikke møt opp, men gjør deg tilgjengelig for politiet.
Eller Møt opp på nærmeste stasjon dagen før saken og si at du ikke har middler til å møte i rettsaken.

Har selv prøvd begge med hell. Siste alternativ er det mest ryddige, slipper mann "uventet" besøk hjemme

Kanskje ikke helt svaret på ditt spørsmål, men iallefall tips som sikrer deg gratis transport til saken, dog værre når du skal hjem....
Sist endret av NATRIX.N; 19. februar 2019 kl. 00:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg fikk det. Snakket med advokaten min som videre ordnet dette med tingretten jeg skulle i. Fikk hvertfall flybillett tur/retur på grunnlag av at jeg ikke hadde økonomi til å betale selv.

Jeg grov fram vedtaksbrev fra tingretten, der blant annet dette står;

"I medhold av straffeprosessloven $ 89 vil dermed retten kunne dekke hans reiseutgifter i anledning saken."

Jeg vet ikke hva aktuell paragraf sier og jeg gidder heller ikke sjekke, men du kan jo se selv.
Sist endret av detvarikkebra; 19. februar 2019 kl. 22:29. Grunn: lagt til info