Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4343
Har en pakke med uåpnet spanske kjøttboller fra coop, som gikk ut den 12. Kan jeg spise det trygt imorgen tro, eller er det bare å kaste?
Er det stekt eller ubehandlet? Står det "best før" eller "siste forbruksdag"?
Og hvordan har de vært lagret?
Lagret i kjøleskapet på 4 grader hele tiden. Det er siste forbruksdag.
Der har du jo svart på det selv.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Er det stekt eller ubehandlet? Står det "best før" eller "siste forbruksdag"?
Vis hele sitatet...
Ubehandlet ja.
Kjøttboller pleier å være varmebehandlet før pakking. Om de er det er det null stress å spise de. Er de ikke varmebehandlet så kan du jo bruke nesen godt før tilbereder. Om det lukter greit så går det nok helt fint. Jeg pleier stort sett å blåse i datoen på matvarer, og vet mange andre gjør det. Har aldri hørt om at folk blir syke eller stryker med sålenge de lukter og smaker før maten inhaleres.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Kjøttboller pleier å være varmebehandlet før pakking. Om de er det er det null stress å spise de. Er de ikke varmebehandlet så kan du jo bruke nesen godt før tilbereder. Om det lukter greit så går det nok helt fint.
Vis hele sitatet...
Jeg lukter alltid på matvarer først, enten de er over dato eller ikke.
To dager over bør være innenfor (hvis de ikke lukter harskt), så lenge
de blir stekt skikkelig godt. Risikerer kanskje at det blir luft i magen
og endel braking utover kvelden, kebab-style.

Har aldri hørt om at folk blir syke eller stryker med sålenge de lukter og smaker før maten inhaleres.
Vis hele sitatet...
Noen linere med pesto, f.eks?
Sist endret av PVestlandia; 14. november 2018 kl. 19:33.
"Best før" og "siste forbruksdag" er ikke det samme. Står det "siste forbruksdag" skal man somregel ikke bruke produktet etter datoen. Om du vil følge det eller ikke må du jo nesten vurdere selv. Hvis maten virker grei på lukt, smak og utseende kan det godt hende det går greit. Dårlige tegn utenom dårlig lukt eller smak kan vel være slimete kjøtt og endret farge. Jeg personlig tar aldri sjansen på sånt.
Åpne pakka og la den stå litt før du lukter på dem. Det lukter uansett promp med én gang, hvis den vonde lukta ikke blir borte så er det et sikkert tegn på at de er modne for kasting.
Min gode venn som jobber på ett kjøttforedleri spiser restproduksjon som gikk ut i august omdagen. Disse er dog vakuumpakket, men ikke fryst. Merket siste forbruk. Ingenting i veien med dem.
Sist endret av Topkek; 14. november 2018 kl. 20:42.
Se.
Lukt.
Smak.

Er det ikke synlig mugg på matvaren kan du se nærmere og se om det er noe misfarging eller lignende.
Deretter kan du åpne pakken og lukte. La pakkegassen fordufte, ettersom den lukter stramt. Lukter det harskt eller et snev av råttent bør du kaste det. Anbefaler å kjøpe en helt fersk pakke kjøttdeig og lukte på den for å finne ut hvordan ferskt kvernet og spisbart kjøtt skal lukte.
Lag maten og smak forsiktig. Er det ikke usmak så er det fint, så lenge det har vært oppbevart forsvarlig. Jeg hadde spist mat to dager over datoen uten å sjekke engang. Det er kun for å garantere at matvaren er den kvaliteten den selges som at dato settes så snevert.
Sitat av Topkek Vis innlegg
Min gode venn som jobber på ett kjøttforedleri spiser restproduksjon som gikk ut i august omdagen. Disse er dog vakuumpakket, men ikke fryst. Merket siste forbruk. Ingenting i veien med dem.
Vis hele sitatet...

Jeg jobber også med mat og kan fint spise ting som har gått ut på dato. Eneste jeg ikke rører etter siste forbruksdag er fisk og kylling. En dag eller to går fint, men noe særlig lenger enn der før jeg ikke. Det er kun fordi jeg har blitt dårlig av det før.
Uåpnet og alltid lagret i kjøleskapet gjør disse helt trygge og spise
Kan nevne at kjøtt ofte kan lukte surt/rart, spesielt kjøttdeig o.l. som er pakket i vakuum når du først åpner det. La det ligge åpnet litt og lukt etterpå. Når kjøttet først er dårlig, lukter det helt forjævlig. Man kan egentlig ikke ta feil av bedervet kjøttdeig f.eks.

Jeg spiser stort sett det meste lenge etter dato, må bare lukte og passe på at det er lagret kaldt, mørkt og uåpnet. Sånne ferdiglagede kjøttboller som du nevner her, spesifikt folkets, har jeg spist 2-3 uker etterpå dato og det har vært helt OK for min del.