Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 12140
Jeg er den uheldige eier av en tomt som har noen strømbokser.

Før jeg begynte å fjerne ble disse tagget hele tiden, nå er det sjeldnere. Men jeg lurer på hva som er poenget, og hva dere får ut av å drive å tagge på slikt. "mole" med en rosa sprayboks eller "musk" skrevet med en tusj.

Hva er greia?

Hvorfor er det ikke mer kunstnerisk og pent i det øyeblikket du velger å gjøre skade på andres eiendom?

Tenker dere noen ganger på de som prøver å holde eiendommen sin i ok stand og må bruke tid (og noe penger) på å fjerne dette?

Hilsen noen som prøver å forstå.
Tagging har blitt en ganske utbredt kultur. Det vil også medføre mange deltakere i denne hobbyen. Det vil dermed også medføre forskjellige synspunkter og forskjellige miljøer i selve miljøet. Det er noen som tar seg god tid og gjør seg flid, og tagger ulovlig, men gjør det vakkert - og det er andre som rett og slett synes tagging er ''ghetto'' og kult, og vil at folk skal føle at dette her er et sted det bor kule streetkids, og de har gjerne ingen kunstneriske evner what so ever. Det er også de som gjør det for å føle seg kule, siden de har sett tagging på film. Vask strømboksen, og sett på en lapp der du skriver at du gjerne vil at de skal slutte. Gjør de ikke det kan du alltids sette opp et skjult kamera ved strømboksen med høy oppløsning, for å dermed kontakte politiet og la de forsøke å gjenkjenne gjerningsmannen.
Trådstarter
13 4
Kamera er vel uaktuelt uten godkjenning fra datatilsynet når det er en vei almennheten ferdes på?

Men jeg vil jo heller si at dette er en ukultur, enn en kultur. I min glade barndom og ungdom på 80/90-tallet hørte vi mye om grafitti, og mange var skikkelig flinke også. Virker som om dette bare har forsvunnet.

Tviler på at en lapp ville funket. Men finner jeg de kidsa som driver med dette så kjenner jeg at jeg er fristet til å spraye deres vindu... Hadde de enda hatt litt kunstneriske evner! Hadde noen kommet å sprayet en blomsterhage på strømboksene ville jeg blitt glad. "mole"-man derimot kan holde seg unna.
Fjerning av tagging er jo bare en innbydelse til at noen andre skal tagge der. Jeg tror ikke du kan gjøre stort for å forhindre det. Du kan stå vakt og buste dem når dem kommer, men personlig skjønner jeg ikke om du gidder å bry deg så mye.

Du kan kanskje henge opp en lapp og disse dem for mangel på talent og at tægsa deres er wack. Kanskje det inspirerer noen til å faktisk lage noe fint med litt farger og så videre.
Ellers kan du nok gjøre fint lite annet enn å fjerne hver gang noen tægger (men da vil det som sagt invitere nye tags, siden det er "blanke ark").
Eller stå vakt som sagt, men det lukter det fritidsproblemer av. Dessuten er det sikkert mange som syns det er spennende å bli jaga bort. Mange som liker å erte på seg "fiender" vil jeg tro
Sist endret av Alzo88; 5. august 2015 kl. 20:03.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sett opp en lapp hvor du skriver
"Fjernes hvis du bare har en tag, bare toys her? Få se en ordentlig piece."
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Bare tenker høyt her, du kjenner ingen med kunstneriske ferdigheter, eller har en liten kunstnerspire inni deg? Mye kan gjøres med litt maling og evt stensiler. Om boksene allerede er dekorert tror jeg terskelen er høyere for å forsøple de med stygge tags.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Gå for stencils! Søk på Banksy eller Dolk. Nydelig.
Sist endret av Duckie; 5. august 2015 kl. 20:24.
Her er Dodecha inne på noe, om du er så lei av å se tags i hytt og pine så får du nesten finne en respektert eller dyktig "tagger" til å dekorere boksen din.
Men er det egentlig ditt ansvar? Eies ikke boksen av kraftlaget? Det blir jo like mye herværk om du maler den hvit som om noen skriver kuk på den i det tilfellet, men jeg går utifra at boksen er din "eiendom".

Blir vell litt det samme som at hunder foreksempel har ett behov for å markere seg, dette gjelder også mennesker(ihvertfall mange av oss).. Men vi har heldigvis andre måter å gjøre det på enn å tømme blæra ut over en lyktestolpe.

Sitat av Duckie Vis innlegg
Gå for stencils! Søk på Banksy eller Dolk. Nydelig.
Vis hele sitatet...
Med mindre du skal leie inn Banksy eller Dolk så kommer det nok til å bli hata på og malt over med engang. Man kan ikke bare stjele noen andres verk tagging og street art er også ganske forskjellig, det er mange som driver med graffiti/tagging som ikke har noe til overs for de som driver med streetart.
Sist endret av Hater; 5. august 2015 kl. 20:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Å kopiere, stjele og å ta inspirasjon er forskjellige ting. Legg merke til at jeg ikke nevnte noen av tingene.
Og hvem er disse menneskene som ikke har noe bedre å foreta seg? Svir av lommepengene fra mor&far på tusjer og spraybokser og løper byen rundt på natta? Høres fryktelig trist ut

Sitat av norf Vis innlegg
Kamera er vel uaktuelt uten godkjenning fra datatilsynet når det er en vei almennheten ferdes på?
Vis hele sitatet...
Når du sender bildet til politiet sier du at du tok det med mobiltelefonen din da du så at dem holdt på Når du har dem på film slik at de kan identifiseres leier du inn et rengjøringsfirma til å fjerne taggen slik at du kan sende foreldrene til "kunstneren" en svær regning.
Sist endret av petterpan2; 5. august 2015 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Å kopiere, stjele og å ta inspirasjon er forskjellige ting. Legg merke til at jeg ikke nevnte noen av tingene.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle endre innlegget mitt men var for treig. Jeg mistolket det du sa.
Trådstarter
13 4
@Alzo88: du tar nok feil. Når boksene er rene blir de tagget mindre på. Antar det er fordi kidsa vil skrive over hverandre. Først kommer "mole", så ser "pole" at "mole" har skrevet og siden han ikke liker han må han skrive over. Er mindre plaget nå enn tidligere. Grunnen til dagens utbrudd er en støvel som har skrevet "musk" på toppen av den ene med tusj.

@Duckie: en slik lapp må jeg vurdere å henge opp. Om ikke annet for å se hvordan de håpløse taggerne reagerer

@Hater: selskapene som eier boksene nekter å bytte dem ut fordi det blir for dyrt. Siden de står på min tomt får jeg male dem om jeg vil, det legger de seg ikke oppi. Jeg måtte bare huske å tape igjen nøkkelhullet. Pr nå har jeg fire bokser på tomta ut mot veien.

Tagging forsøpler utemiljøet, og jeg er opptatt av at det skal se pent ut rundt meg, ikke minst fordi det faktisk også bor barn og eldre her. Utemiljøet har også noe å si for boligpriser, kriminalitet og så videre.

En ting er å ta fritidsproblemene sine utover offentlige bygg, men private tomter kan de prøve å holde seg unna.
Sitat av norf Vis innlegg
@Duckie: en slik lapp må jeg vurdere å henge opp. Om ikke annet for å se hvordan de håpløse taggerne reagerer
Vis hele sitatet...
Dersom dette tilfeldigvis er i Oslo, Stavanger eller Bergen, kan du skrive at de kan øve seg på en av de lovlige veggene som finnes.

Oversikt med kilder på at veggene er lovlige: Lovlige vegger i Norge - Oversiktskart med kilder
Nei, tankene går nok ikke til eieren av strømboksene.
Det er kanskje underlig å bruke tiden på å pisse maling utover alskens uanimerte objekter i bybildet, i mine øyne er det desto underligere å male og fjerne dette, hvorfor er det så viktig å holde boksene grå/rene?
Er det penest? Eller er det noe med orden, broken window theory?
Uansett er du like investert i en slags estetikksfascisme rundt denne boksen, som taggerne, kanskje mer.

Personlig finner jeg ikke noe trist ved å fly rundt på nattestid, investere tid og penger, risikere straff; Kun for å få noe farge rundt på veggene, er ikke dette vanligvis egenskaper man hyller og definerer som dedikasjon?
Kanskje er det ikke så tilfredstillende for øyet?
Det er det da nok av visuelle forstyrrelser i byen som ikke ér, de vil gjerne i tilegg ha, eller selge deg noe, tags ønsker ingenting, kun å være der ett øyeblikk.
Var det så mye finere før? Som oftest ikke, man la kanskje ikke merke til veggen tidligere.

Det at det ikke er så "kunstnerisk" som du nevner, kommer nok av sosiale og historiske faktorer inad i miljøet, jeg sier ikke dermed at det ikke er "kunstnerisk", men jeg tør anta din definisjon av kunst er "fint", og det er ingen som beskylder miljøet for å ha noe ønske om å glede mannen i gata, man er stort sett uinvitert.
Dette har fører til forargelse blant de 'uinviterte', som gir en interessant bi-effekt av "kunst", når var det noen annen kunstform ga deg ett slikt sinne?

Jeg skal selvfølgelig ikke påstå at det finnes høyere kunst innen formen, men det blir unødig, da det er tags vi diskuterer. Hehe.. Er ikke det ofte folks beef med tags? "Hvorfor er det ikke finere?".
Sist endret av Turelli; 6. august 2015 kl. 11:03. Grunn: ordbøyingsfeil
Trådstarter
13 4
@Turelli: jeg er barn av 80-tallet og vet å sette pris på god street art. Jeg hadde kjøpt meg en Banksy hadde jeg hatt pengene. Men det å skrive "Mole" eller "okse" med en biltemalakk vil aldri bli kunstnerisk i mine øyne. Da har jeg mer sans for den som i sin tid male en pingvin med snakkeboble som sa "spis mer fisk" oppe i Jonsvannsveien her i byen. Jeg har også "malt" litt selv, men da har jeg benyttet meg av lerret og spraybokser fra Montana. Dersom du definerer skriving på strømbokser som kunsterisk vil vi nok være grunnleggende uenig.

Jeg finner det veldig trist at de som farer rundt på nattestid tenker de er en reddende ridder for et trist bybilde. Hadde de hatt noe å fare med ville heller ikke huseiere fjernet det de har gjort. Hadde du kommet og utført et kunststykke på mine strømbokser skulle det fått stå, men hverken "okse", "mole" eller "musk" har vist at de har kunsteriske evner.


@Turbolego: jeg holder nok til i Trondheim. Her vet jeg at kommunen har en såkalt "nulltoleranse" mot grafitti og tagging, og alt blir vistnok anmeldt. Noe jeg i realiteten har sett lite til. Offentlige bygninger er vel de dårligste til å fjerne taggingen. Lovlige vegger mener jeg de ga opp, fordi de mente at det bare økte mengden tagging. Om det er hold i den påstanden tviler jeg egentlig på.
Synes tags og throw up's ser så stygt ut, ville vært bedre med piecer som faktisk ser bra ut eller er kule.
Ikke at jeg skal rettferdiggjøre tagging bare det er piecer men det ville sett bedre ut enn alle disse forkorta navn, banneord osv som de slenger opp.
Heng opp "Taggers will be shot" med en pil mot et vindu i byggningen din, der du snekrer sammen en liksom-sniper med en laser på en motor med tilfeldige bevegelser der du sikter den på den mest utsatte boksen. Fortsett så å skru på og av denne laseren med noen dagers mellomrom.


En annen ting er jo att du nå er i en perfekt situasjon til å se hvordan de reagerer på ting. F eks den nevnte lappen eller att du maler boksene rød/svart/grå eller whatever.
Trådstarter
13 4
@Slæsken: du har rett. Det ser bare stygt ut. Men har ikke sett mange gode piecer i Trondheim på en stund heller.

@Mozzie: ikke dumt. Hele greia kan jo bli et godt sosial eksperiment på subgrupper i samfunnet.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Den mannen i sentrum som spiller fiolin eller fele eller hva det er, det kunne man hatt mer av!
Sitat av Duckie Vis innlegg
Den mannen i sentrum som spiller fiolin eller fele eller hva det er, det kunne man hatt mer av!
Vis hele sitatet...
Må ikke glemme Super Mario (ved Leutenhaven) og Pac Man (Er malt over nå, men var malt på muren til Ark bruns)
Sitat av Duckie Vis innlegg
Den mannen i sentrum som spiller fiolin eller fele eller hva det er, det kunne man hatt mer av!
Vis hele sitatet...
Helt enig, utrolig kul 'piece'
Trådstarter
13 4
Sitat av Duckie Vis innlegg
Den mannen i sentrum som spiller fiolin eller fele eller hva det er, det kunne man hatt mer av!
Vis hele sitatet...
Hvor i sentrum kan jeg gå for å se denne?

Bor rett ved sentrum, men er alt for dårlig til å se meg rundt når jeg går dit.
Sitat av norf Vis innlegg
Hvor i sentrum kan jeg gå for å se denne?

Bor rett ved sentrum, men er alt for dårlig til å se meg rundt når jeg går dit.
Vis hele sitatet...
Motsatt side av Prinsen kino.

https://www.google.no/maps/search/pr...7i13312!8i6656

Og her er Super Mario

https://www.google.no/maps/@63.43007...7i13312!8i6656

Og Pac Man



https://norwegianstreetart.wordpress...eim-streetart/

Vi har jo faktisk et par stilige motiver her i Bartebyen

Slikt som dette mener jeg er med på å lyse opp byen! Jeg drar ofte på smilebåndet når jeg leser et sitat eller ser en stilig figur!
Sist endret av GreenRay; 8. august 2015 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
13 4
Og jeg som tilbragte halve videregående på Ni Muser, se der ja!

SuperMarioen var fint bortgjemt, bare synd med den stygge taggingen rundt.

Pacman har jeg ikke fått med meg heller. Sånn er det når man bare henger i bydel øst og ikke krysser brua.

Skulle ønske det var mer sånt, og mindre tagging. Ville heller hatt Godzilla eller blomster på strømboksene, enn "okse" og "mole".
Sitat av woff Vis innlegg
Blir kanskje litt mindre kunst nå? http://www.dagbladet.no/2015/08/07/n...ning/40497520/
Vis hele sitatet...
Er alt dette i Tr.heim? Utrolig mye stilig!
Trådstarter
13 4
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Er alt dette i Tr.heim? Utrolig mye stilig!
Vis hele sitatet...
Det der var i Oslo soppvanderne, vi har ikke t-bane i Trondheim. Jeg håper du mener linkene GreenDay la ut.

Det som var tagget på vognene i artikkelen var ikke pent derimot. Det er ikke det jeg vil kalle kunst, selv om woff tydeligvis mener det. Glad mannen ble stoppet, håper de straffer ham med et opphold på tegnekurs.
Beklager at ironien ikke framkom av innlegget mitt norf!
Tagging har ikke noe med kunst å gjøre. Dette er kun hærverk og utøverne bør absolutt straffes.
Grafitti derimot, utført av flinke artister og på steder hvor dette er tillatt er ofte virkelig flotte kunstverk!
Trådstarter
13 4
Sitat av woff Vis innlegg
Beklager at ironien ikke framkom av innlegget mitt norf!
Tagging har ikke noe med kunst å gjøre. Dette er kun hærverk og utøverne bør absolutt straffes.
Grafitti derimot, utført av flinke artister og på steder hvor dette er tillatt er ofte virkelig flotte kunstverk!
Vis hele sitatet...
Da er vi enige. Beklager at jeg ikke tok ironien!
Det at jeg definerer det som kunst er fordi det får folk til å uttale seg, synse og mene hvorvidt det ér kunst, eller ikke.
Dette at maling på vegg gir tilskueren ett behov for refleksjon, er en viktig faktor i kunst.
Så bryr ikke kunsten seg så mye hvorvidt tilskueren synes det er fint eller ikke.

Men ja, det kan alikevel se ut til at vi deler en uenighet.

Du nevner at du vil holde det rent da det bor barn rundt i området, hva får deg til å peke ut barn som ett særlig offer for "forsøplingen"?

Selv om jeg mener det er kunst, går jeg selvfølgelig med på at ikke alt er like god kunst.
Jeg vil jeg alikevell oppfordre til å titte litt nærmere på disse forhatte taggene; Det finnes kvalitet i linjer, plassering, utnyttelse av flaten, teknikk, verktøy, og åpenbart farger/kontrast. Om man oppriktig er nyskjerrig altså, prøver ikke konvertere noen, men jeg ser ikke disse krusedullene forsvinne i noen nær fremtid, hvorfor ikke få noe ut av dem?
Trådstarter
13 4
@Turelli: Hvilken refleksjon gjør du deg når du ser "mole" skrevet på en strømboks? Hvilken tolkning kan du gi meg av det "bildet?
Tagging/graffiti handler om mye mer enn bare å påføre Oslo sporveier skade. Det er et miljø, ofte av kunstneriske mennesker. Kanskje litt på kant med loven, kanskje litt tøffe oppvekster. Toysa( de yngre taggerne) gir seg ofte etter de blir tatt en gang, mens de som fortsetter, som blir "kjent" i miljøet har ofte stor stjerne ikke som taggere, men som artister. Som dere sikkert har skjønt har jeg selv vært der men jeg var heldigvis en toy

De er ikke alle bare drittunger
Jeg ser jo ingenting nå, kun din beskrivelse av "verket"
Poenget mitt er at alle ser ut til å Føle en del rundt dette (mest raseri), at det frembringer følelser er da ganske utvilsomt ganske imponerende, da det kun er snakk om en malingsflekk.
Crimea River
Alec's Avatar
Ingen raseri fra min side. Kun oppgitte følelser relatert til at andre må ta kosten av skadeverket som blir utført av taggerne.
Tankene mine når jeg ser taggingen går til stakkarene som må vaske det bort igjen og til de reisende som sitter igjen med regningen.

Jeg er helt enig i at tagging på tillatte steder kan kalles kunst, men tagging på andres eiendom er i mine øyne forsøpling.
Noen taggere som ble inspirert av tråden her på forumet? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/v...er/a/23502441/

Synd, som det blir sagt i kommentarene under, at gapestokken er borte.. Hadde vært kjekt om disse friske (?) unge (?) gutter (?) hadde måttet sone en helg eller to på kirkebakken til almen bespottelse. Tror kanskje jeg hadde tatt turen for å se på (og kanskje hatt med en boks spraylakk til utvortes bruk i lomma).
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg mener det er en social code of conduct i taggermiljøet som tilsier at det kun skal tagges på offentlige plasser. Stemmer det, eller har den kanskje falmet bort?
Sitat av Duckie Vis innlegg
Jeg mener det er en social code of conduct i taggermiljøet som tilsier at det kun skal tagges på offentlige plasser. Stemmer det, eller har den kanskje falmet bort?
Vis hele sitatet...
Vil si at det i største grad fortsatt er i fokus.

Dette med bombing av gatenavn på strømbokser er jo bare en måte for taggeren å si "her var jeg", eller "jeg eier dette området". Selv om skrivestilen er pen, er det fortsatt uten videre mål og mening. Bare en funksjon for å tilfredsstille egoet. Noen ganger også for å utkonkurrere andre crews i byen med å representere flest bokser.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av woff Vis innlegg
Blir kanskje litt mindre kunst nå? http://www.dagbladet.no/2015/08/07/n...ning/40497520/
Vis hele sitatet...

Skjønner ikke at Sporveien eller hva de heter gidder å bruke så mye penger på å fjerne graffiti. Kan de ikke bare la det stå da, så lenge det ikke er på vinduer og lykter og slikt så gjør det vel ikke noe... Lurer på hva som hadde skjedd om de hadde sluttet med å fjerne graffiti...
kanskje fordi det ser helt mongo ut? skulle tro det var gjengen fra tangerudbakken som hadde fått hvert sitt malingspann og gått helt på rampage
Sitat av Oshugon Vis innlegg
kanskje fordi det ser helt mongo ut? skulle tro det var gjengen fra tangerudbakken som hadde fått hvert sitt malingspann og gått helt på rampage
Vis hele sitatet...
Det virker som du har veldig lite innsikt inn i hvordan graffiti ser ut. Du kan jo se på https://www.youtube.com/watch?v=B6UWFlFp2dQ for å se hvordan de som har drevet med dette litt gjør det.

Til de som lurte på hva ville skjedd hvis de lot det som ikke dekka viduer, merking og lys være igjen. Det ville nok stått ganske lenge, siden mange innen graffiti følger et par enkle regler og en av dem er at: tags går ikke over noe, throw ups går over tags, pieces går over throw ups, murals går over pieces, og at en bedre throw up går over dårligere throw up etc. Det vil bli litt "beef" mellom noen av crewsa, men sånt skjer alltid.
Sist endret av Json; 21. august 2015 kl. 15:07.
det er forbanna morro!!
Sitat av Duckie Vis innlegg
Sett opp en lapp hvor du skriver
"Fjernes hvis du bare har en tag, bare toys her? Få se en ordentlig piece."
Vis hele sitatet...
Cosign1010
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tagging er bare trist men noe av det beste med amsterdam er jo all gatekunsten på de forskjellige bygningene syns kommunene kunne betalt noen som virkelig kan sakene sine til og slå seg løs over stygge tags.

Jeg likte forslaget om og si at de suger og må trene mer før de kan gå løs på boksene dine

Hadde det vært mine bokser, så hadde jeg tatt kontakt med ett par av de som kommenterer "emire & lillebror - avor (baosj)" for noen av de gutta der er RÅ på gatekunst og sagt at du skal kjøpe spraybokser til de hvis de lager noe pent.

Her jeg kommer fra, så er det vaneligt og la de beste piecene stå