Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1251
Hei Freaks!

Jeg skal kontrollere 13 RGB-LEDs, med vedlagt kretsskjema.. (Se mer tekst under bildet)
http://i1142.photobucket.com/albums/n601/4pekatt/null_zpsa9b37b7a.jpg

1 - Strømmen går gjennom en 12V spenningsregulator, for å sikre stabil driftsspenning
2 - Strømmen går til hver sin resistor for å trappe ned spenningen til diodens driftspenning.
3 - På hver "kanal" er det en seriemotstand, for å hindre at LEDene brenner seg (pga lav motstand)
4 - Jeg har lagt inn en bryter for å skru av/på hver fargekanal
5 - Strømmen fordeler seg på 13 LEDs og ett potmeter, som alle er koblet i parallell. Teorien her er at å skru på potmeteret vil gjøre at mer av strømmen ledes vekk fra LEDene, og heller ledes gjennom potmeteret. Dermed blir lyset i LEDene svakere.

Som dere ser er det tre, nesten identiske kanaler for justering av hver farge. I tillegg har jeg tegnet inn en skisse over hvordan RGB-LEDene skal kobles.

Jeg har noen spørsmål rundt dette:

1 - Vil dette fungere som jeg ønsker?
2 - Er resistorene dimensjonert rett?
3 - Er 1KOhm nok på potmeteret?
4 - Skal seriemotstanden være koblet som metode 1 eller 2 i dette bildet?
http://i1142.photobucket.com/albums/n601/4pekatt/null_zps1eae54fc.jpg


Jeg er relativt fersk på dette feltet, så jeg håper på å få noe konstruktive kommentarer tilbake her.. Takk!

http://www.youtube.com/watch?v=CmWOd...ature=youtu.be

Dette er i samme gaten som det jeg er ute etter
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1: kopl diodane i serie, ikkje i paralell. Ettersom dioder aldri har lik karkateristikk, så vil du risikere at ein brenn opp lenge før dei andre. Du får og utnytta spenninga betre, istadenfor å svi av 3/4 som varme.
2: for å regulere LED's så er PWM ein bra metode. Det finst mange ferdige kretser, med og utan microcontrollere.
Trådstarter
Med tanke på at dette er RGB-LEDer, hvordan skulle jeg koblet dem i serie?

Jeg hadde helst ønsket å slippe PWM, men jeg blir alltid anbefalt det.. :-)

Jeg har først lyst til å prøve dette, uten PWM.

Er det korrekt at potmeteret vil bestemme hvor mange mA som går gjennom LEDene i mitt oppsett?

Er det metode 1 eller metode 2 som er korrekt for serieresistorene?
Oh herro there.. ^_^
Sitat av slashdot Vis innlegg
1: kopl diodane i serie, ikkje i paralell. Ettersom dioder aldri har lik karkateristikk, så vil du risikere at ein brenn opp lenge før dei andre. Du får og utnytta spenninga betre, istadenfor å svi av 3/4 som varme.
2: for å regulere LED's så er PWM ein bra metode. Det finst mange ferdige kretser, med og utan microcontrollere.
Vis hele sitatet...
Hva hvis 4pekatt hadde satt en liten resistor (typ 0.1ohm) på hver eneste katode? Var ihvertfall dette forslaget jeg fikk når jeg prøvde meg på noe tilsvarende.. Jeg brukte forsåvidt RGB leds med felles anode (+) siden dette fungerte bedre med Arduino uno , Men siden TS tydeligvis ikke ønsker en microkontroller i prosjektet så har jeg ingen direkte erfaring.

Jeg ville personlig også brukt PWM til å justere fargene , siden dette fungerer bra i de fleste tilfeller. Hvis du ombestemmer deg 4pekatt og velger å gå for microkontroller ville jeg valgt en arduino (Uno, mega eventuelt due)

også ville jeg skaffet meg noen irf-520 transistorer (for 1W leds) eller BC547B (for mer normale) også noen 220ohms resistorer til basis på transistorene fra arduinoen.
Jeg vet ikke hvor kraftige leds du har så jeg kan ikke si om motstandene er dimensjonert riktig. Erstatt heller potmeteret med 39Ohm motstandene og drop disse 1k motstandene (det er en dårlig løsning). Øk heller verdien til 0.47Ohm motstanden for å sikre at ingenting tar kvelden. Som slashdot nevner så er det en dårlig løsning å koble de i parallel som du har gjort, i så fall skulle du hatt et potmeter til hver enkelt led.

Å dimme ved hjelp av potmeter går fint det, men du vil få en veldig ulineær dimming. Du må også passe på at ikke varmeutviklingen i potmeteret blir for høyt, dette er en av grunnene til at PWM er å foretrekke.

Nå vet jeg ikke hva slags strømkilde du har, men husk at du må ha en spenning som er 1-2.5V høyere for å regulatoren i det hele tatt skal fungere. Siden det kun er leds du skal gi strøm til tror jeg du kan droppe regulatoren.