Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  304 66160
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Ligger den granaten forann der? Mens politimannen sitter og blar i en bok? Har du sagt ifra at du har tuklet med den? Enten så er politimannen ekstremt dum ellerså er de rimelig sikker på at den ikke er noe farlig....
Vis hele sitatet...
Som sagt, det skal nok litt til for å detonere en artillerigranat.

Tenk deg da, disse granatene er beregnet på å bli brukt i krig.
De er laget for å tåle å bli fraktet over større avstander og bli lagret i aktive krigsområder.
Det skal nok mer til enn at du mister den i bakken for at den sprenges.

De hadde vært litt ubruklige om de ikke tålte en liten støyt.
Sist endret av Bombasa; 19. mars 2012 kl. 23:32.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Ligger den granaten forann der? Mens politimannen sitter og blar i en bok? Har du sagt ifra at du har tuklet med den? Enten så er politimannen ekstremt dum ellerså er de rimelig sikker på at den ikke er noe farlig....
Vis hele sitatet...
Det skal faktisk litt til før ammunisjon går av, det er jo tross alt en stor riflepatron. Det er også små sjanser for at det er en skarp patron, det er ganske strenge regler på det med skyting med skarpt og registrering av det som blir brukt. Samtidig så det faktisk ut som tennhylsa var fjerna, aka. det er bare en kul suvenir(det finnes mye slikt rundt omkring, granater, 40mm granater, m72, osv.)
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Det skal faktisk litt til før ammunisjon går av, det er jo tross alt en stor riflepatron.
Vis hele sitatet...
Hvor festlig hadde det ikke vært om man kunne rane butikker ved å ta med seg en neve patroner og si
''Gi meg penga ellers hiver jeg patronene i veggen!!''
Sist endret av Bombasa; 19. mars 2012 kl. 23:36.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvor festlig hadde det ikke vært om man kunne rane butikker ved å ta med seg en neve patroner og si
''Gi meg penga ellers hiver jeg patronene i veggen!!''
Vis hele sitatet...
Eller litt mer realistisk, kaste de oppi en gloheit gryte (funker ihvertfall på film)
Sist endret av Xernox; 19. mars 2012 kl. 23:37.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvor festlig hadde det ikke vært om man kunne rane butikker ved å ta med seg en neve patroner og si
''Gi meg penga ellers hiver jeg patronene i veggen!!''
Vis hele sitatet...
ulempen er at om det funka på den måten hadde du nok laget en del hull i deg selv også, uansett uten et løp blir det ikke store kraften da de ikke inneholder et sprenglegeme i hodet
Har da fått bekreftet at dette er en Bofors L70 dummy (L70, 40mm). Sitter faktisk å sammenligner bildene til TS med en relativ dønn lik patron som jeg har, denne ble kjøpt på en militaria messe. Patronen er laget av grønn hard plast og har samme bunn. skrur du av tuppen er det bare ett hull med gjenger som er der.

Jeg har også noen komplette L70 patroner som er totalt fri for eksplosiver, disse ble også kjøpt på samme messe!! Gøyt å samle på og ha som utstilling, men det er viktig at de er merket "FRI FOR EKSPLOSIVER !" Slik at folk ikke får hetta når de ser de

Ligger masse på finn.no, QXL.no og Ebay.com
Sist endret av Xzip; 19. mars 2012 kl. 23:47.
Jeg har lyst til å skrive noe, men har ikke så mye konstruktivt å tilføye..

Til TS: Klapp på skulderen for at du ringte politiet. Og takk for et lite innblikk i livet ditt, det har vært +/- middels interessant lesning


Sitat av toffer125 Vis innlegg
Ikke overraskende: Brukere som leser denne tråden nå: 215 (138 medlemmer og 77 uregistrerte)
Vis hele sitatet...
10,000 visninger på litt over tre timer... ganske vilt, hvert fall etter hva jeg har erfart her tidligere.
Sist endret av Tawon; 19. mars 2012 kl. 23:47.
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Ser nok ut som at det er ekte ja. Hadde det vært fake hadde en eller annen freak funnet den "ekte" kilden en annen plass.

* innlegg nr 400.
Vis hele sitatet...
Jeg sjekket på tineye nå, fant ingen duplikater på noen av bildene.
Sitat av Xzip Vis innlegg
Har da fått bekreftet at dette er en Bofors L70 dummy (L70, 40mm). Sitter faktisk å sammenligner bildene til TS med en relativ dønn lik patron som jeg har, denne ble kjøpt på en militaria messe. Patronen er laget av grønn hard plast og har samme bunn. skrur du av tuppen er det bare ett hull med gjenger som er der.

Jeg har også noen komplette L70 patroner som er totalt fri for eksplosiver!!
Vis hele sitatet...
Hvem har bekreftet det?
Sitat av fomox Vis innlegg
Hvem har bekreftet det?
Vis hele sitatet...
Vel, har fått det sånn ca. bekreftet av en som har jobbet for kongsberg + at jeg har en relativ lik patron i hendene nå. Bildene var jo ikke de beste, så vi får se hva polisen sier Jeg holder som sagt en knapp på Bofors L70 40mm
Jeg vil tro dette vil være en god plass å følle med på om det skjer noe stort.
https://www.politi.no/troms/

Vet ikke helt om TS er den smarteste i skoffen, men han har iallefall fått en god historie å fortelle barnebarna.
Litt av en tråd ja
Kommer ikke til å høres bra ut i nettavisene: Brukeren «cracklab» påstår han har en bunkerpenetrerende granat på soverommet, vennen hans «Executer» kan bekrefte dette.
Jeg vedder også på at det er en L-60 ekserserpatron.
I marinen hadde vi en L-60 på dekk og som kokkejævel måtte vi bære fysisk all ammo.
Kan nevne vi har mistet skarpe blå/kald granater i hytt og pine og ned leidere, så det skal litt til for at dem popper.

Men bedre føre var..
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Det skjer ikke av seg selv.

En kniv vil ikke plutselig rase i full fart mot hjertet ditt. Du får ikke plutselig batterisyre i springen. At rattet på bilen din svikter mens du kjører i full fart mot en fjellvegg er nok mindre sannsynlig enn at ustabile eksplosiver gjør sitt, det de egentlig er ment til å gjøre.
Vis hele sitatet...
Nei, det var nettopp dette jeg ville frem til.
Om artillerigranaten får stå i fred så er den ikke noe å bekymre seg over.
Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
Jeg vedder også på at det er en L-60 ekserserpatron.
I marinen hadde vi en L-60 på dekk og som kokkejævel måtte vi bære fysisk all ammo.
Kan nevne vi har mistet skarpe blå/kald granater i hytt og pine og ned leidere, så det skal litt til for at dem popper.

Men bedre føre var..
Vis hele sitatet...
Er som sagt helt enig med deg, DUMMY / EKSERSER. Enten L60 eller L70! Vanskelig å se ut i fra bildene da det kun er små forskjeller mellom patronene på L60'en og L70'en.

Ser på nammo sine sider at de forsatt produsere både L60 ammo og L70 ammo, så muligheten er stor!

Ammo tåler utrolig mye, ingen problem å miste en slik i bakken(med forbehold)! Bare den kraften patronen blir utsatt for under transport og spesielt under landing av kanoner er ekstrem!
Sist endret av Xzip; 20. mars 2012 kl. 00:20.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Er det bare jeg som oppdaterer VG mange ganger i minuttet for å se om en bombe har gått av?
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Er det bare jeg som oppdaterer VG mange ganger i minuttet for å se om en bombe har gått av?
Vis hele sitatet...
Tviler at den går av, men jeg oppdaterer iTromsø, VG og dagbladet regelmessig for å se om det kommer noe der iallefall
Er forskjell på og miste en patron i bakken og gjøre som trådstarter her og prøve og skru dem opp.....
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Er det bare jeg som oppdaterer VG mange ganger i minuttet for å se om en bombe har gått av?
Vis hele sitatet...
Sitat av sh0rtie Vis innlegg
Tviler at den går av, men jeg oppdaterer iTromsø, VG og dagbladet regelmessig for å se om det kommer noe der iallefall
Vis hele sitatet...

Dere vet at politiet er på besøk hos trådstarter, ikke sant?
Sist endret av Bombasa; 20. mars 2012 kl. 00:19.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Dere vet at politiet er på besøk hos trådstarter, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Du vet at de fortsatt kan skrive en nyhet om det, ikke sant?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Dere vet at politiet er på besøk hos trådstarter, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Jepp, både derfor jeg oppdaterer avisene, og derfor jeg tviler på at den går av
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Er det bare jeg som oppdaterer VG mange ganger i minuttet for å se om en bombe har gått av?
Vis hele sitatet...
Oppdaterer kun tråden her, dukker det opp noe i Dagbladet/VG får vi definitivt høre om det i denne tråden
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Du vet at de fortsatt kan skrive en nyhet om det, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Joda, men du skrev:
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Er det bare jeg som oppdaterer VG mange ganger i minuttet for å se om en bombe har gått av?
Vis hele sitatet...
Tror sjansene for at den bomba smeller nå er tilnærmet null..
Sitat av Bombasa Vis innlegg

Tror sjansene for at den bomba smeller nå er tilnærmet null..
Vis hele sitatet...
Media skriver til stadighet om granatfunn.. Dog, det blir fort NRK, aftenposten eller lokale medier som rapporterer om det..

nrk.no er en overraskende god nyhetsside... Leser den mer enn både vg og db.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Jaha?
[COLOR="White"]titegn[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Ble litt feil det ja... Mente vell noe sånt som at han ikke var den skapeste kniven i skoffen.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Spennende. Kompis av meg fant en 105 millimeter (tror jeg) lysgranat i boden til den nye leiligheten. Har aldri falt meg inn å ringe politiet, men kanskje det er det lureste. Den er så vidt jeg husker prikk lik denne.
Sist endret av kosepaa; 20. mars 2012 kl. 00:57.
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Spennende. Kompis av meg fant en 105 millimeter (tror jeg) lysgranat i boden til den nye leiligheten. Har aldri falt meg inn å ringe politiet, men kanskje det er det lureste. Den er så vidt jeg husker prikk lik denne.
Vis hele sitatet...
Lysgranatene forblir hele etter oppskytning, så kan godt hende du har en brukt en! Disse var meget populær å ta med seg hjem som "suvenir" før i tiden etter F. eks øvelse. Ligger stadig vekk ute for salg på nettet!

men, ey! kom med bilder så kan vi jo ta en titt om den er trygg eller ikke
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av Xzip Vis innlegg
Lysgranatene forblir hele etter oppskytning, så kan godt hende du har en brukt en! Disse var meget populær å ta med seg hjem som "suvenir" før i tiden etter F. eks øvelse. Ligger stadig vekk ute for salg på nettet!

men, ey! kom med bilder så kan vi jo ta en titt om den er trygg eller ikke
Vis hele sitatet...
Det forklarer en del. Har vært i militæret, men aldri vært borti en lysgranat før. Skal ta bilder og legge ut så fort jeg får mulighet. Er de av noen særlig verdi forresten?
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Det forklarer en del. Har vært i militæret, men aldri vært borti en lysgranat før. Skal ta bilder og legge ut så fort jeg får mulighet. Er de av noen særlig verdi forresten?
Vis hele sitatet...
Ikke så stor verdi, men noen hundrelapper kan du nok få for den vist den er ufarlig, vel og merke
Sist endret av Xzip; 20. mars 2012 kl. 01:17.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Mindre irrelevant chatting og litt mer on topic, er dere snille.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Denne er forvørig ikke gammel. Det som forundrer meg er at det ikke er noe skitt på den eller rustmerker eller lignende.
Det er også en ny type dette her, pilammunisjon som denne kom først på markedet etter andre verdenskrig. Jeg bare lurer på hvordan i helvette den har havnet der den havnet. Denne avfyres fra en tanks og er ikke så vanlig at de cruiser rundt i randome skoger eller nabolag.... Når så du sist en leopard cruise rundt i hagen din liksom?
Vis hele sitatet...
Dette er ikke pilammo... Forsvaret har kun sabot ammo i 30mm og 120mm
Har ikke sett noen nyhetssaker om dette på iTromsø, VG, eller NRK. Regner med at politiet også har forlatt stedet med granaten.

Hvordan gikk det?
Trådstarter
Da skal jeg komme med en liten oppdatering.


Jeg tok selv kontakt med politiet etter en lang samtale med min mor. politiet kom og så på "raketten" som lå på rommet mitt,(bilde ligger lengre opp) Dem tok kontakt med bombegruppen i bodø som skal komme opp i dag å hente den, Jeg fikk beskje om at det va trygt å såve med den i huset noe som vi gjore. Men jeg lå på gjesterommet ikke på mitt rom der den den befant seg. Blir kaldt inn til avhør i løpet av uka i følge min mor, Noen som vet om jeg må ha med en foreldrer siden jeg bare er 17 år ? kan jeg være alene i avhøret ? kan jeg vente noen form for straff ? Skal komme med oppdate når jeg har vært i avhøret om hva som blir å skje.!

Og nei avisene er ikke vaslet heldigvis!!
Må du i avhør for at du fant en rakett?
Jurgen1337: Han må i avhør for at han hentet skarpladd ammunisjon med hjem fra et hus han var i.

Freak sitt klassiske svar på avhør: "Nekt, nekt og atter nekt!"

Men på den mer seriøse siden, så kan du nok ikke forvente noen straff. Du får nok kanskje en alvorsprat om at du aldri bør prøve på å ta fra hverandre skarpladde granater som du finner ute.

Tviler på at politiet faktisk vil anmelde deg for å sette offentligheten i fare, ettersom du bare er 17.

Hadde du derimot vært en person som vet nøyaktig hva du driver med (sette offentligheten i fare), kunne du nok forventet straff.

I tillegg var det du som meldte dette inn, så du viste jo at du ikke hadde noen intensjoner på lovbrudd, men det å forklare at du har tatt deg inn i et hus og hentet dette kan bli et annet problem.
Sist endret av Paradigm; 20. mars 2012 kl. 10:09.
I avhøret så kan det være greit å ikke nevne at du har postet om dette på Freak.no, mtp. bilde av den ene politimannen er lagt ut på nett, mest sannsynlig uten hans godkjennelse, og det kan det bli no spetakkel av.

Ellers får du ha lykke til, forklar saken som det er og at du skjønner nå at du burde kontaktet politiet mye tidligere.
Sitat av xcitu Vis innlegg
I avhøret så kan det være greit å ikke nevne at du har postet om dette på Freak.no, mtp. bilde av den ene politimannen er lagt ut på nett, mest sannsynlig uten hans godkjennelse, og det kan det bli no spetakkel av.
Vis hele sitatet...
Bilde var det jo hans venn som la ut, så det kan han ikke bli holdt ansvarlig for. Og politimannen er ikke særlig identifiserbar ettersom han har en telefon som dekker halve ansiktet.
De kommer bare til å spørre deg ut for å få full oversikt over saken, eventuelt gi deg en liten skjennepreken.
Du kommer garantert ikke til å bli straffet, ikke noe å være nervøs for.
De er nok mer interessert i å finne ut hvordan granaten havnet i huset du var i enn å ta deg
Whoa, mye rabalder og oppstyr her, gitt. Jeg elsker freak.no. Det finnes ingen grenser for hva som kan dukke opp her. Forøvrig tviler jeg også på at trådstarter får seg noe annet enn en litt refs.
Sist endret av Lucy In The Sky; 20. mars 2012 kl. 11:13.
er nok for og finne ut hvor du fant den hen, slik att de kan gå videre med saken, om det viser seg og være en skarp sak.
vet ikke om det står i tråden, men hvor fant du den?
Sitat av cracklab Vis innlegg
Dem tok kontakt med bombegruppen i bodø som skal komme opp i dag å hente den!
Vis hele sitatet...
Husk å spørre hvilket våpen denne hører til da! Holder som sagt en knapp på L70 40mm Bofors
for og si det enkelt: du har ikke gjort noe ulovlig. du ringte politiet for og få dem til og hente bomba. du viste ikke hva det var i starten, men når du fant ut hva det var så ringte du. jeg tipper at politimannen kommer til og gi deg skryt for at du sa ifra isteden for og pusle mere på den.


Sitat av GreenRay Vis innlegg
vet ikke om det står i tråden, men hvor fant du den?
Vis hele sitatet...
han fant den i et gammelt hus han var i. trolig en UE tur tror jeg det var
Sist endret av StålSkuff; 20. mars 2012 kl. 11:35.
Egentlig burde du fått en smekk for å være så sinnsyk dum. No offence, men hvem tar med seg en granat inn i huset, lar den ligge der i 6mnd(?), og prøver like så greit å åpne den. Det burde jo ringt varselbjeller for lengst!
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Bra det ordnet seg. Du må komme med en oppdatering når det skjer noe videre TS.
Greit å ha noe å lese mens jeg venter på at altinn fungerer...
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hvis man ser bortifra alt moralpreket, hva kan man bruke en slik granat til hvis man verken har kanon eller annet relevant utstyr? Helst uten å skade seg selv og andre.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvis man ser bortifra alt moralpreket, hva kan man bruke en slik granat til hvis man verken har kanon eller annet relevant utstyr? Helst uten å skade seg selv og andre.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en granat, men en patron! En patron består av hylse med en kule/granat! Ut i fra bildene tviler jeg på at denne er skarp, heller en dummy/ekserser.

Vist du hadde fjernet granaten fra hylsen kunne du brukt granaten til en liten IED (Vist det i det hele tatt var eksplosiver i granaten, noe som jeg tviler på da bildene ikke tilsier det) I hylsen ville du også funnet en stor mengde krutt i form av staver(Vil ikke uttale meg om hva disse består av) , disse kunne du jo laget en rørbombe med f. eks.
Sist endret av Xzip; 20. mars 2012 kl. 13:30.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvis man ser bortifra alt moralpreket, hva kan man bruke en slik granat til hvis man verken har kanon eller annet relevant utstyr? Helst uten å skade seg selv og andre.
Vis hele sitatet...
Du kan med gode kunnskaper, åpne den og tømme den for alt eksplosiver.
Men untatt det så kan du vell ha den som pynt hjemme
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Hvis det er en dummy, får TS lov til å beholde den da?