Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  468 40370
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
Mannen skal ha like mye å si i abortdiskusjonen som dama, nekter dama så stikker jeg av
Vis hele sitatet...
Det er lett å si, men hvordan skal det kunne gjennomføres? Det blir rett og slett opp til damen, uansett hvordan vi vrir og vender på det.

Vi har mange eksempler på at mannen vil ha abort, eller mannen vil beholde, mens damen er den som bestemmer. Det kan i enkelttilfeller virke urettferdig, men hvis noen kan komme med en praktisk løsning på det problemet så har vi en annen diskusjon. Jeg ser ikke for meg et samfunn med rettsaker hvor mannen prøver å få en dom på damen som tvinger henne til å ta abort.
Så dama skal f.eks få barnet om mannen nekter abort? Nei vet du hva OnkelBlå..
@Matthiesen
Hva er jeg gjort for å ikke fortjene å delta i en slik diskusjon? Jeg har fortalt hva jeg mener om saken, og prøvd å argumentere for mitt personlige syn.

@GothQueen
Her er det naturen selv som dreper, og det er naturlig, ikke fremprovosert av mennesket, med det formål å drepe.

@Lille Nikotin
Selvsagt finnes det en fare for overbefolkning. Derfor bør folk holde seg til kyskhet og måtehold, og sørge for at man ikke blir nødt til å drepe noen for å hindre et negativt utfall.


Jeg vil fortsatt ta med sammenligningen med dødsstraff. Hvem har retten til å gi og å ta liv?
Her er selvsagt det sentrale spørsmålet: Når er det et liv?

"5. Sentence of death shall not be imposed for crimes committed by persons below eighteen years of age and shall not be carried out on pregnant women." Jeg regner med at alle er enige i denne menneskeretten for gravide kvinner. Men hvordan kan man forsvare den dersom man er for abort?
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Selvsagt finnes det en fare for overbefolkning. Derfor bør folk holde seg til kyskhet og måtehold, og sørge for at man ikke blir nødt til å drepe noen for å hindre et negativt utfall.
Vis hele sitatet...
Hva vil du definere som måtehold hvis man ikke kan bruke prevansjon? Ta eksempel med et ektepar som har 3 barn, vil ikke ha flere. Er deres sexliv over?
Legger merke til at du ikke svarte på det med runking. Selv om jeg var krass så forventer jeg et svar. Seriøst, hva synes du om det? Det passer ikke helt inn med prevansjonsargumentet ditt dersom du runker selv. Tenk litt.
Sitat av Weili Vis innlegg
Legger merke til at du ikke svarte på det med runking. Selv om jeg var krass så forventer jeg et svar. Seriøst, hva synes du om det? Det passer ikke helt inn med prevansjonsargumentet ditt dersom du runker selv. Tenk litt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke for, men det er ikke like fælt som prevensjon siden det ikke oppstår noe potensielt barn.

2352. Ved onani forstår man overlagt opphisselse av kjønnsorganene for å oppnå kjønnslig nytelse ved dette. "I tråd med en vedvarende tradisjon har både Kirkens læreembede og de troendes moralske omdømme uten å nøle hevdet at onani er en alvorlig tøylesløs handling." "Uansett grunn står overlagt bruk av kjønnsdriften utenom normalt ekteskapelig samliv i motsetning til dens bestemmelse." Da søkes kjønnslig nytelse utenom "det seksuelle forhold som kreves av den moralske orden, den som virkeliggjør, i sammenheng med sann kjærlighet, den hele og fulle mening med gjensidig hengivelse og menneskelig forplantning".

For å kunne foreta en rettferdig bedømmelse av den enkeltes moralske ansvar og til rettledning i sjelesorgen må man ta i betraktning følelsesmessig umodenhet, vanens makt, angstfølelse eller andre psykiske eller sosiale faktorer som kan minske, om ikke redusere den moralske skyld til et minimum.
Vis hele sitatet...
Hva vil du definere som måtehold hvis man ikke kan bruke prevansjon? Ta eksempel med et ektepar som har 3 barn, vil ikke ha flere. Er deres sexliv over?
Vis hele sitatet...
Ja.
Tror nok vatikanet ville være et bedre bosted for deg enn den siviliserte verden, Myrddin.

De holdningene du legger frem trodde jeg virkelig ikke jeg noensinne ville få oppleve, i den tidsalderen vi er i nå.
Dette er jo helt medieval.. Dark Ages style.

Takk og lov er folk flest litt mer oppegående nå til dags, ellers ville det virkelig se mørkt ut..
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Jeg er ikke for, men det er ikke like fælt som prevensjon siden det ikke oppstår noe potensielt barn.
Vis hele sitatet...
Det står ingenting i Bibelen om onani slik vi forstår det. Iflg. Herren er det dog bedre å bedrive hor og ejakulere inni kvinnen, siden det da oppstår et potensielt barn, enn å "hoppe av i svingen".

Sitat av Første Mosebok, 38. kapittel
9 Men Onan visste at barna ikke skulle høre ham til. Når han hadde omgang med sin brors kone, lot han sæden gå til spille på jorden, for at broren ikke skulle få etterkommere. 10 Men det Onan gjorde, var ondt i Herrens øyne, og han lot også ham dø.
Vis hele sitatet...
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Jeg er ikke for, men det er ikke like fælt som prevensjon siden det ikke oppstår noe potensielt barn.
Vis hele sitatet...
Jo, i teorien så gjør en kondom at du hindrer sæden i å nå eggene, når du runker så gjør du jo også det, du 'søler bort' en hel dose som kunne ha befruktet en kvinne.

Det som jeg har størst problemer med å forstå med deg er jo at du vil at en hver sexakt skal føre til barn. Nå vet jeg ikke om du har vært i et forhold, men jeg ser for meg at sexlivet i et forhold basert på denne modellen hadde vært ganske kjipt for begge to. Enten er damen konstant gravid/ammer eller så er hun på vei til å bli gravid, ser for meg at dette er ganske ødeleggende for forholdet over lengre tid. For eksempel kan en av partene begynne å holde igjen på sexen fordi de ikke vil ha flere barn, dermed mister forholdet den formen som nærhet som jo er (som oftest) foreholdt partnere i et forhold. Og vis meg den damen, i vår tid, som med glede ønsker å bli redusert til en føde og foringsmaskin. Et barn er avhengig av moren i minst 6 måneder etter fødselen. Vet ikke om du klarer å sette deg inn i hva det faktisk innebærer. Det er grunn til at de aller fleste familier stopper på 2-4 barn. Med din modell for sex og prevansjon så måtte kvinnen vært hjemmeværende og familien fø på 8-10 unger, dersom de ønsket å ha et normalt sexliv. Og hva med ungene da? Jeg sier ikke at alle i en slik storfamilie lider, men det sier seg selv at ikke alle ungene kan få like mye oppmerksomhet som i en mindre familie. Så egentlig; Tenk på ungene, bruk dong.
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Jeg er ikke for, men det er ikke like fælt som prevensjon siden det ikke oppstår noe potensielt barn.
Vis hele sitatet...
Det oppstår da ikke noe potensielt barn når man bruker prevensjon
Blir ikke det litt som at hvis en kvinne ikke har sex hver gang hun har eggløsning så har hun drept et potensielt barn?

Her er det naturen selv som dreper, og det er naturlig, ikke fremprovosert av mennesket, med det formål å drepe.
Vis hele sitatet...
Man har aldri et formål om å drepe ved uaktsomt drap. Og dårlig fruktbarhet som følge av dårlig helse er alltid din egen feil!
Sitat av 0bs Vis innlegg
Så dama skal f.eks få barnet om mannen nekter abort? Nei vet du hva OnkelBlå..
Vis hele sitatet...
Okei, når jeg tenker meg om er det litt mer komplisert enn det som først slo meg.
Har ikke lest alle innlegg, men føler for å si noe, da jeg synes noen har et alt for enkelt syn på abort.
Selv hadde jeg ikke levd om min mor hadde latt seg overtale av min biologiske far.

Jeg synes alt for mange debuter alt for tidlig med sex, er du ikke voksen nok til og ta de forhåndsregler eller konsekvenser som følger med sex, er du heller ikke klar for å ha sex.
Jeg er også overbevist om at de fleste uønskede graviditeter skyldes for ung alder, som i at h*n føler seg for ung til å bli foreldre.

Så jeg mener det kreves en holdnings endring, abort skal ikke være et godtatt alternativ for sløv ungdom som leker voksne og har sex fordi det er så kult og tøft.
Som jeg allerede har sagt er du ikke klar for å få barn, så sørg for at du ikke setter deg i en situasjon der det kan oppstå, prevensjon er et alternativ, avholdenhet et annet.

Det finnes selvfølgelig mange situasjoner der abort kan forsvares, og jeg er på ingen måter totalt motstander av abort, men jeg syne det har blitt en litt for avslappet holdning når det kommer til abort.

Unge jenter som blir gravide kan etter abort måtte gå igjennom et program som både støtter og lærer for å forebygge en ny uønsket graviditet.
Man kunne på ungdomskoler hatt et program der man gjennom simulering med "baby dukke", type med sensorer av ymse slag som registrerer alt som skjer med dukken, for å bevisstgjøre ungdommen.
Noe som allerede gjøres i andre land.

Jeg synes med andre ord at abort i noen tilfeller blir feil, det at det passer litt dårlig akkurat nå, men kanskje om et år, er en grunn jeg mener ikke er tilstrekkelig for å ta abort, tenker da spesielt på om mannen ønsker og beholde barnet.
Sist endret av Veggen; 22. mai 2010 kl. 22:58.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av methewall Vis innlegg
Så jeg mener det kreves en holdnings endring, abort skal ikke være et godtatt alternativ for sløv ungdom som leker voksne og har sex fordi det er så kult og tøft.
Vis hele sitatet...
Ungdom har ikke sex fordi det er "kult og tøft", men fordi det er jævlig godt.
Skal ikke nekte for at sex er godt, men har vondt for å tro at 2 trettenåringer som driver og har sex for første gang på en fest eller noe, gjør det for at det er så innmari godt.
Og kom ikke og fortell meg at det er helt greit at man debuter i denne alderen, det at mange gjør det, sier bare noe om hvor sykt deler av samfunnet har blitt.
Som 13 er man på ingen måte klar til å ta konsekvensen av å ha sex, for en ikke uvanlig konsekvens av sex er faktisk barn, noe man ikke er klar til å forsørge når man selv bare er et barn
Hvis det kun er orgasmen som er poenget, kan man fint klare det aleine, og da skal det veldig mye til for at noen blir gravide.

(beklager om jeg virker krass, men synes temaet er for alvorlig til å spøke med)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av methewall Vis innlegg
Skal ikke nekte for at sex er godt, men har vondt for å tro at 2 trettenåringer som driver og har sex for første gang på en fest eller noe, gjør det for at det er så innmari godt.
Vis hele sitatet...
Nei, et langt betre spørsmål er vel kvifor evolusjonen har programmert oss til å like det, og grunnen til det er jo åpenbar - det er gunstig for å bevare genene sine. Og når en har litt promille er det gjerne enklere å bryte barrierer - så det forklarer gjerne den biten av det.
Sitat av methewall Vis innlegg
Og kom ikke og fortell meg at det er helt greit at man debuter i denne alderen, det at mange gjør det, sier bare noe om hvor sykt deler av samfunnet har blitt.
Vis hele sitatet...
Reint fysisk så er jo trettenårsalderen en rimelig debutalder. En er stortsett kjønnsmoden, og det er jo ikkje poeng i å utsette det. Om du ser ellers i naturen så parer jo dyr seg straks dei er kjønnsmodne stortsett.

Det samme ser du jo historisk - eg tipper at tidlig i menneska si historie så var seksuell debutalder omtrent når dei var kjønnsmodne.
Sitat av methewall Vis innlegg
Som 13 er man på ingen måte klar til å ta konsekvensen av å ha sex, for en ikke uvanlig konsekvens av sex er faktisk barn, noe man ikke er klar til å forsørge når man selv bare er et barn
Vis hele sitatet...
Så er jo spørsmålet om det å fjerne abort vil redusere antallet trettenåringer som blir gravide på fylla. Eg tviler litt. Eg trur tvert imot at det vil føre til oppblomstring av illegale aborttilbod, ei dreining i retning av at abort er tillatt for dei med mykje penger som kan betale for det, enten i Noreg eller andre plasser, samt at vi får en haug sosialklienter som fikk unge når dei var 16-17, og dermed går glipp av utdanning. Eg er ikkje sikker på om det er veldig positivt akkurat.
Sitat av methewall Vis innlegg
Hvis det kun er orgasmen som er poenget, kan man fint klare det aleine, og da skal det veldig mye til for at noen blir gravide.
Vis hele sitatet...
Den der blir så tåpelig at det er umulig å kommentere...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, et langt betre spørsmål er vel kvifor evolusjonen har programmert oss til å like det, og grunnen til det er jo åpenbar - det er gunstig for å bevare genene sine. Og når en har litt promille er det gjerne enklere å bryte barrierer - så det forklarer gjerne den biten av det.

Reint fysisk så er jo trettenårsalderen en rimelig debutalder. En er stortsett kjønnsmoden, og det er jo ikkje poeng i å utsette det. Om du ser ellers i naturen så parer jo dyr seg straks dei er kjønnsmodne stortsett.

Det samme ser du jo historisk - eg tipper at tidlig i menneska si historie så var seksuell debutalder omtrent når dei var kjønnsmodne.

Så er jo spørsmålet om det å fjerne abort vil redusere antallet trettenåringer som blir gravide på fylla. Eg tviler litt. Eg trur tvert imot at det vil føre til oppblomstring av illegale aborttilbod, ei dreining i retning av at abort er tillatt for dei med mykje penger som kan betale for det, enten i Noreg eller andre plasser, samt at vi får en haug sosialklienter som fikk unge når dei var 16-17, og dermed går glipp av utdanning. Eg er ikkje sikker på om det er veldig positivt akkurat.


Den der blir så tåpelig at det er umulig å kommentere...
Vis hele sitatet...
Bare det at trettenåringene skal ha drukket alkohol er jo uhørt. Jeg kan godta litt vin til nattverd, men ellers bør foreldrene sørge for at barna sine holder seg unna slikt.

Jeg tror det er en endring av moral i hele samfunnet som må til. Vi er blitt for løsslupne, for radikale. Dette med at man fikk barn så fort man ble kjønnsmodne i steinalderen er helt urelevant, fordi det samfunnet var ganske forskjellig fra det vi har nå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Bare det at trettenåringene skal ha drukket alkohol er jo uhørt. Jeg kan godta litt vin til nattverd, men ellers bør foreldrene sørge for at barna sine holder seg unna slikt.
Vis hele sitatet...
Eg er einig i at det ikkje er spesielt heldig, og at vi bør generelt begrense rusbruk. Men samtidig bør vi sørge for å redusere konsekvensane for individ og samfunn av noko vi *veit* vil skje, og skjer.

Får en unge, detter ut av utdanning, og får dårlig lønna jobb går samfunnet glipp av store inntekter, og får sannsynligvis store utgifter til trygd.

I tillegg er det slik at unger i stor grad hermer etter foreldra i utdanning, så det er ikkje bare en generasjon som går tapt - det er potensielt mange.

Og det er kun den økonomiske sida. I tillegg kjem den tvilsome menneskelige sida.
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Dette med at man fikk barn så fort man ble kjønnsmodne i steinalderen er helt urelevant, fordi det samfunnet var ganske forskjellig fra det vi har nå.
Vis hele sitatet...
Det er veldig relevant når du prøver å peike på samfunnsutviklinga som uheldig. Mennesker er produkter av evolusjon, og evolusjonsmessig er det åpenbart at det ikkje er direkte negativt å få unger straks du er klar for det.

Og en må ha instinkta til menneska i bakhodet når en diskuterer seksualitet imho, for vi er dyr av våre drifter. Vi kan kontrollere det til en viss grad, men ting som alkohol endrer jo åpenbart impulskontrollen vår.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, et langt betre spørsmål er vel kvifor evolusjonen har programmert oss til å like det, og grunnen til det er jo åpenbar - det er gunstig for å bevare genene sine. Og når en har litt promille er det gjerne enklere å bryte barrierer - så det forklarer gjerne den biten av det.
Vis hele sitatet...
Ja og at 13 åringer fester og drikker er det jo ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved?

Sitat av slashdot
Reint fysisk så er jo trettenårsalderen en rimelig debutalder. En er stortsett kjønnsmoden, og det er jo ikkje poeng i å utsette det. Om du ser ellers i naturen så parer jo dyr seg straks dei er kjønnsmodne stortsett.
Vis hele sitatet...
Ja for all del, la oss forkaste all fornuft og vende tilbake til å følge våre dyriske lyster.

Sitat av slashdot
Så er jo spørsmålet om det å fjerne abort vil redusere antallet trettenåringer som blir gravide på fylla. Eg tviler litt. Eg trur tvert imot at det vil føre til oppblomstring av illegale aborttilbod, ei dreining i retning av at abort er tillatt for dei med mykje penger som kan betale for det, enten i Noreg eller andre plasser, samt at vi får en haug sosialklienter som fikk unge når dei var 16-17, og dermed går glipp av utdanning. Eg er ikkje sikker på om det er veldig positivt akkurat.
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg foreslått å fjerne abort?
Jeg sier at unnskyldningen det passer litt dårlig akkurat nå, men kanskje om et år, er for tynn.
Det kom ikke tydelig nok fram , men jeg tenker her på en situasjon der to voksne mennesker i et parforhold, gift eller annet, blir gravide på tross av forsiktighetsregler eller uforsiktighet, ikke bør ta abort kun på grunnlaget at det passer litt dårlig akkurat nå.
Og i eksempler som dette synes jeg det blir feil med abort, sett fra et moralsk ståsted.
Jeg har på ingen måte fore slått å fjerne abort, det jeg derimot foreslo var:
Sitat av methewall
Unge jenter som blir gravide kan etter abort måtte gå igjennom et program som både støtter og lærer for å forebygge en ny uønsket graviditet.
Man kunne på ungdomskoler hatt et program der man gjennom simulering med "baby dukke", type med sensorer av ymse slag som registrerer alt som skjer med dukken, for å bevisstgjøre ungdommen.
Noe som allerede gjøres i andre land.
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot
Den der blir så tåpelig at det er umulig å kommentere...
Vis hele sitatet...
Deg om det.
Sist endret av Veggen; 23. mai 2010 kl. 00:11.
Alternativt, bruk prevansjon. Eller abbort, om uhellet først er et faktum. Ja, barn er et uhell, en enkel "mishap" når man ikke aktivt forsøker å lage barn.

Det at 13åringer flyr rundt og fester og drikker seg snydens er selvsagt ikke en god ting, men det er samtidig ikke til å unngå. Beklageligvis. Det eneste vi kan gjøre er å forsøke å forebygge det så godt vi bare kan, og hjelpe når det først har gått galt.

Og hvordan i helvete Myrddin får det for seg å forsvare å fore barn med rødvin, natteverd eller ei, er rett og slett idiotisk. Vi har aldersgrense på alkohol for en grunn, og som om det ikke var ille nok at de drikker seg dritings på egen hånd, skal pokker meg de vokse fore dem på rødvin i samme slengen, med den syltynne unnskyldningen at religionen sier det er greit. Dette blir rett og slett for tynt.
EDIT: Jeg retter ikke denne direkte mot deg, Myrddin. Men jeg har utallige ganger sett kristne foreldre gjøre dette.

De som sier at man kan la være å ha sex om man ikke vil ha barn, må da ha et ufattelig kjedelig sexliv. Dere har virkelig gått glipp av noe. Time to wake up. Vi er ikke lenger i mørketiden.
Sist endret av Lille Nikotin; 23. mai 2010 kl. 00:45.