Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2621
God morgen

Jeg har planer om å sette opp en trådløs bridge over en avstand på cirka 3 kilometer. Til dette har jeg sett litt på produkter fra Ubiquiti som har et stort utvalg produkter opp til 1GB-link over 100km (Så stor er hverken lommeboka eller behovet).

Har noen erfaringer med Ubiquiti? Hvilke produkt ville du anbefalt til forskjellige rekkevidder?

Jeg tenker på;
a) godt nok signal og kapasitet til å få fullt utnytte av 100/50 Mbps internettlinje
a) Om jeg kan unngå det vil jeg ikke ha en stor parabol på husveggen. NanoStation gjør for eksempel litt mindre ut av seg.
b) pris

Sist endret av Freak; 1. mars 2015 kl. 16:32.
Også veldig interesert i dette. Hvorfor skal du ha en bridge på noen km avstand ??
Hei!
Jeg har litt erfaring med ubnt-produkter, spesielt 5ghz-serien.
Har satt opp link med to nanoer på ca 1km. Har ikke testet makshastighet, men deler 20mbit internett og makser ut den iallefall.
Du trenger fri sikt (husk freznell-sonen). Ellers er ubiquitiproduktene enkle å jobbe med, og har avansert funksjonalitet. Så er det om 3km blir for langt da...?
Personlig har jeg brukt Mikrotik sitt utstyr på jobb, og kan anbefale det, Det som er viktig er som tidligere nevnt at det er klar sikt
Hvis du reelt vurderer 1GBps radiolink i Norge så håper jeg du har tenkt over behovet for lisens ifra Norsk Kommunikasjonsmyndighet (tidligere Post- og Teletilsynet).
I praksis (iallefall med Nera/Ceragon-utstyr) må du ha lisens i Norge hvis du tenker mer enn 10 Mbps radiolinjer (maksimal tillatt utstrålt effekt uten lisens er på 4 W e.i.r.p.)
Om du ikke importerer selv så får du kjøpt de Ubiquintu antennene hos sagi.no. Dei har også erfaring med montering/hastigheter/kvalitet og rekkevidde på disse.

Edit: Dei skaffer dei andre du finner på siden til Ubiquinti også men tror M5 skal være tilstrekkelig.
Sist endret av suppesos; 2. mars 2015 kl. 16:50.
Om kravet til hastighet er litt lavere, så vil jeg anbefale denne antennen:

http://eshop.lmc.no/main.aspx?page=article&artno=Mach+5

5km rekkevidde på full hastighet. Opptil 50km rekkevidde.
bare pass deg for å blande deg borti andres frekvenser..

kan fort vanke litt mer enn 1500 i bot..

og ja. du vil bli funnet om du klusser til andres frekvenser