Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 785
Har en HDD med ca 400 gig på. Tenkte å dedikere denne til en linux distro. Hvor stor partisjon bør jeg gi /root, /home osv..?
Vil ikke oppleve å få beskjed om at det kun er igjen 4% på /root feks. Skjønner at det ikke er en fasit på dette, men hva ville du selv valg?
Tenkte på ubuntu som distro. Har tatt steget helt nå, og formatert HDD for å fjerne alle spor etter windows Har lekt meg endel med det den siste tiden, og som den nooben jeg er, så blir det ikke for hardocore, selv om jeg kjøre det meste fra terminal. Greit med litt pek og klikk til tider
Sist endret av per-ulv; 31. august 2010 kl. 08:07.
Hmm, i Ubuntu har jeg rundt 5gig som swap, resten er "bruksplass". Har ikke hatt store problemer ^^
Men har du kun to partisjoner da, en til swap og en til /root? Eller deler du det enda mer opp?
Det kan være greit å ha en partisjon til hvor du har det meste av brukerdata. Dette gjør det mindre stress hvis du skal re-installere nytt OS og vil formatere (da du kan la denne brukerpartisjonen være i fred). Denne vil selvsagt være den største.

Ubuntu bruker vel lite plass så sånn ca 20gb til /root, 4gb til /swap og resten til brukermappen.

Jeg bruker ikke linux selv så jeg vet ikke hvor mye /root kan vokse.
Men da sier vi det slik da, tipper det vil holde met 40 gig til /root. 2 gig swap og resten /home. For det er home jeg vil bruke som brukermappe?
Et greit oppsett kan være
/ - max 20 gig burde holde i massevis. Har aldri bruke mer en noen få.
/home
SWAP - Personlig har jeg ikke brukt for dette i 2010.

Et godt alternativ kan være å droppe home partisjonen og heler speile /home/<brukernanv> opp mot Ubuntu-one (ala dropbox). Da kan du heler lage en ren fil partisjon , synes det er mer ryddig.

Har selv et virtuelt NAS stående hjemme, så lokal-lagring er en situasjon jeg ikke møter på så ofte :P
Sitat av kaptein... Vis innlegg
Et greit oppsett kan være
/ - max 20 gig burde holde i massevis. Har aldri bruke mer en noen få.
/home
SWAP - Personlig har jeg ikke brukt for dette i 2010.

Et godt alternativ kan være å droppe home partisjonen og heler speile /home/<brukernanv> opp mot Ubuntu-one (ala dropbox). Da kan du heler lage en ren fil partisjon , synes det er mer ryddig.

Har selv et virtuelt NAS stående hjemme, så lokal-lagring er en situasjon jeg ikke møter på så ofte :P
Vis hele sitatet...
Taaakk for det!
Men hva mener du med å speile? Og hva er dropbox? Vet google er der ute, men om noen gidder å oppsummere kjapt, hadde jeg satt pris på det.
Det med swap har jeg og tenkt på, de fleste har vel 3 gig med ddr3 ram på lur, så det skulle neppe bli behov for?
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Det med swap har jeg og tenkt på, de fleste har vel 3 gig med ddr3 ram på lur, så det skulle neppe bli behov for?
Vis hele sitatet...
Du bør ha swap uansett. OS bruker ofte swap til å lagre ting på, selvom du har uhorvelig mye RAM.

Om du trenger swap-partisjon eller kan nøye deg med swap-fil er jeg litt mer usikker på.
Er vel best å gjøre som det blir anbefalt. Mye nytt å ta høyde for, men jeg har lest endel, testa endel live-cder og funnet ut at jeg liker det jeg ser. Litt knotete å rote i konsollen, men det kommer seg nok når komandoene begynner å sitte.
UbuntuOne/Dropbox fungerer slik at du har en gitt plass på en sentral server du selv kan disponere fritt. Denne plassen synkroniseres opp mot en mappe på din lokale maskin. Denne mappen kan du selv definere og kan inneholder hva som helst. Alle endringer som skjer i denne mappen vil speiles / kopieres på serveren. Alt dette skjer helt sømløst uten at du trenger å gjøre noe som helst aktivt.

eks:
Du har valgt at mappen /home/<dittnavn>/Musikk skal speiles opp mot UbuntuOne. I den mappen har du Platen "Led Zeppelin IV". Hele fil strukturen inkludert alle sporene på platen vil da være synkronisert opp mot serveren til UbuntuOne. Så om du da legget til platen "Dark Side Of The Moon" i mappen Musikk vil den automatisk lastes opp til serveren. Når opplastingen er fullført vil du få en lite beskjed om det.

Da har vi begge platene lagret både på maskinen du sitter på og på serveren uten at du har anstrengt deg noe som helst - fantastisk!

Det kule med dropbox, (har ikke testet ut UbuntuOne så mye pga ikke eksisterende Windows klient) er at man kan dele de mappene som ligger lagret på serveren med sine venner, altså fildeling.

Om de da laster opp en plate , eks "Are You Experienced", vil den automatisk havne både lokalt på disken din og på serveren.


Har selv tidligere synkronisert /home/<brukernanv> med dropbox og er meget fornøyd med det :-)


Lykke til!
Sist endret av kaptein...; 31. august 2010 kl. 17:33.
Ohh, dropbox hørtes jo bare helt nice ut! Må testes ut
Takker for hjelpen folkens. Det meste er oppe og går nå. Fikk akkurat installert nvidia driveren min så nå er alt good shit! Aldri mer windows!
Hehe , har hørt den før du Anyways; Kos deg og husk å teste ut Compiz!
Ser hele tråden er off topic allerede, så jeg fyre bare et nytt spm her istede for å lage en ny tråd.
Here we go:
Er det mulig å få usb sticken til å komme opp som et icon på desktopen når jeg plugger den i? Er sikkert noen smarte hoder som har en form for oppskrift på dette vil jeg tro? Prøvde googel, men fikk opp bare guider på hvordan å boote fra stick. hehe
Sist endret av per-ulv; 3. september 2010 kl. 06:01.
Dette skal skje automatisk i veldig mange distroer (f. eks. Ubuntu).

Hvis du ikke har en distro som støtter dette kan du lese deg opp på HAL/Udev.