Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1198
Heisann, jeg har begynt å interessere meg for web-design, men jeg er ikke noe spesielt flink til å kode.
Kan litt grunnleggende html og css, men ikke noe mer enn det.

Har laget dette i photoshop, så det grafiske har jeg jo og hadde tenkt å sette det sammen til noe som virket og ikke bare var et bilde. Problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg skal lage det, og hva jeg skal lage det i. Har prøvd meg i html/css, men det gikk ikke så bra.

http://th05.deviantart.net/fs71/300W/i/2009/346/6/2/WoodenBox_Web_Interface_by_audunellerno.jpg

Trenger bare noe enkelt hvor jeg kan ha et bilde-galleri hvor bildene ligger på siden og man bare har knapper (ikke lightbox altså, hvor bildene åpnes i et nytt "vindu").

Så kriterier:
1. Enklest mulig, aldri kodet før omtrent
2. Bildegalleri alá det på bildet
3. Dynamisk bredde (gjelder bare de svarte feltene på siden)


Det at siden hadde et oppsett med en kolonne til venstre, en til høyre og to oppå hverandre i midten ville tydeligvis ikke funke. Dessuten fant jeg ikke noe bildegalleri som funket bortsett fra lightbox og thickbox, men de blir feil igjen.
Har tenkt litt på å lære litt flash, men av en eller annen grunn får jeg ikke kjørt 32-bits Adobe-programmer på pcen min, men det er en annen sak.

Er det mulig å gjennomføre dette i html/css eller har dere noen tips til hvordan jeg kan få til gallerifunksjonen?
Og hvordan lærte dere det, dere som kan det? Tips til tutorials o.l.

Tusen takk til de som kan hjelpe litt.
Du kommer aldri noen vei uten XHTML og CSS. Det ER webdesign regelrett. Etter dette så er det mer enn nok å lære seg for å gjøre det hele enda bedre med en ekstra "touch". Da kommer PHP, MySQL og Javascript inn i bildet. Dessuten vil du trenge et program til å lage koden din i, men dette vet du jo fra før. Likevel, om du bruker PC vil jeg anbefale Notepad++ og om du bruker en MAC vil jeg anbefale TextMate og/eller Coda. Lykke til!

CSS-Tricks - Her får du en grunnleggende opplæring i webdesign i form av videoer.
W3Schools - Denne er et must.

Og btw, et veldig kult design om jeg skal få si det selv.
Sist endret av Athleon; 22. desember 2009 kl. 23:07.
Okei, takk. Får sette meg ordentlig inn i XHTML da, og så jobbe videre med CSS.
Bruker Notepad++ fra før
Kan også anbefale Zend Development Enviroment koblet opp til en ftp server, enklere blir det ikke. Et fantastisk program, og da kan du bare lagre så kommer det rett på weben. Den er utmerket for php, men kan html og css også.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av staM Vis innlegg
Kan også anbefale Zend Development Enviroment koblet opp til en ftp server, enklere blir det ikke. Et fantastisk program, og da kan du bare lagre så kommer det rett på weben. Den er utmerket for php, men kan html og css også.
Vis hele sitatet...
Bare sånn FYI så går dette helt greit med notepad++ også
FTP Plugin om den allerede ikke ligger der for deg.

Kan også anbefale Komodo EDIT, som er gitt ut for Win/Linux/Mac, Open Source.
For å få til bildegalleriet på best måte anbefaler jeg å bruke jQuery med plugins.

Her finner du et par plugins for bildebruk: http://sixrevisions.com/resources/14...g-with-images/

jCarousel Lite burde være midt i blinken for bildene på toppen av designet ditt.