Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1992
Jeg har begynt på Ritalin (20mg kapsel) og har gått på det i snart en uke. Men jeg merker ikke noe som helst forbedring av denne. Har prøvd å lese litt på nett, men finner lite erfaringer om samme problemet. Det virker som de fleste har virkning på Ritalin
Skal øke dosen etter helgen. Noen som har erfart det samme, men kjent virkning etter doseøkning? Jeg merker altså ingenting.. føler meg muligens litt mer nedfor og «irritert».
Hvis man bruker veldig lave doser så er det mest vanlig å bruke IR tabletter, altså ikke slike depot kapsler. Siden du bruker et depotpreparat så blir 20mg en veldig liten dose spredd over så mange timer at det kan være vanskelig å legge merke til noen effekt eller endring. Du kommer til å få mer virkning når du får trappet opp enda mer.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ta 5 piller om gangen og se om du får effekt
Selv 20mg tabletter er ganske liten dose, jeg måtte opp i 40mg tabletter for og kjenne effekt med 0 toleranse. Men jeg reagerte dårlig på Ritalin (fikk litt bivirkninger). Så blei satt over på 50mg Aduvanz, mye bedre, helt ny hverdag. (men mangen så har god effekt av Ritalin, men veldig inviduelt)

Jeg er en mann på 84kg.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ritalin virket utrolig dårlig for min del også. Etter ca 2 måneder på det fikk jeg byttet til aduvanz funket mye mye bedre, men etter 6-8måneder fikk jeg litt problemer med libido. Går nå på attentin og har ingen bivirkninger, denne medisinen er til stor hjelp ang skole og konsentrasjon, ink aggresjon.
Bare å få byttet til Aduvanz eller Concerta, som Amaste sier, kjenner flere som startet med Rita men fikk nytt liv etter å ha lest seg opp litt ��
Anbefaler å bytte til Aduvanz. Greit nok at folk er forskjellig og alt det der når det kommer til medisiner, men Ritalin er en gammel medisin og det har skjedd MYE på den fronten siden det kom ut. Lisdeksamfetamin oppleves mye reinere, bedre form, varer lengre, ingen nedtur, ikke angst for å nevne noe. Det er også snillere for magen/tarmene. Absoluttt verdt å prøve, synes egentlig det er rart at Ritalin fortsatt brukes som førstevalg når det finnes nyere og bedre alternativer. Vi som har ADHD bruker i all hovedsak medisinen for å få boosta opp dopamin, og så og si ingen ting slår rein amfetamin når det kommer til det, meth er såklart heftigere men lykke til å få det på resept..

Uansett er 20MG Ritalin i depot en liten dose, uten erfaring eller tolleranse bør du egentlig kjenne 20MG men folk reagerer ulikt. Prøv å åpne kapselen og tygg kulene så blir det så å si det samme som 4 x 5MG IR tabletter. Evt ta 2-3stk for å sjekke om du får effekt da. 60MG er innafor og en ganske vanlig dose så det bør være trygt om du ellers ikke har noen skavanker med kar-systemet.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Anbefaler å bytte til Aduvanz. Greit nok at folk er forskjellig og alt det der når det kommer til medisiner, men Ritalin er en gammel medisin og det har skjedd MYE på den fronten siden det kom ut. Lisdeksamfetamin oppleves mye reinere, bedre form, varer lengre, ingen nedtur, ikke angst for å nevne noe. Det er også snillere for magen/tarmene. Absoluttt verdt å prøve, synes egentlig det er rart at Ritalin fortsatt brukes som førstevalg når det finnes nyere og bedre alternativer. Vi som har ADHD bruker i all hovedsak medisinen for å få boosta opp dopamin, og så og si ingen ting slår rein amfetamin når det kommer til det, meth er såklart heftigere men lykke til å få det på resept..

Uansett er 20MG Ritalin i depot en liten dose, uten erfaring eller tolleranse bør du egentlig kjenne 20MG men folk reagerer ulikt. Prøv å åpne kapselen og tygg kulene så blir det så å si det samme som 4 x 5MG IR tabletter. Evt ta 2-3stk for å sjekke om du får effekt da. 60MG er innafor og en ganske vanlig dose så det bør være trygt om du ellers ikke har noen skavanker med kar-systemet.
Vis hele sitatet...
Ja vill også anbefale og prøve og få bytte til Aduvanz. Er veldig skjeldent folk bytter fra Ritalin til Aduvanz og får dårligere effekt og meir bivirkninger. Og effekten er bedre og annerledes i en positiv retning uten tvil. Jeg har en historikk med angst og depresjon, og mye indre uro. Ritalin gjorde alt derre værre. Men den indre uroen og store deler av depresjonen ble veldig redusert da jeg startet og på Aduvanz. Og så varer det lengre, så du slepper og dosere så ofte. 1 kapsel på morgonen/førmiddagen er nok for di fleste (jeg må dessverre ha en ettermiddagsbooster da jeg er nødt til og holde fokuset oppe på slutten av ettermiddagen/begynnelsen på kvelden etter jobb , så tar jeg 10-20mg Attentin)

Grunnen til at di alltid vill at du skal prøve Ritalin(methylfenidat) først er pga staten og det økonomiske..

Det koster staten halvparten av det Aduvanz(lisdeks) koster, så staten er veldig glad i folk som får god effekt av Ritalin og kan stå på det fast.

Metylfenidat: 4 458 NOK Lisdeksamfetamin: 10 599 NOK Atomoksetin: 14 844 NOK Deksamfetamin: 10 833 NOK

Men er ein del nyoppstarta private ADHD klinikker, dei hiver deg rett på Aduvanz, di vet at det er det som funker best, og bryr seg ikke om hva som er billigst og ikke. Er veldig dyrt ut utrede seg, men extremt mye kjappere, har ein økonomi til det, er det absolut og anbefale.

Men ja, prøv en oppjustering av Ritalin, og se. Er du ikke fornøyd, si du vill prøve Aduvanz.
Takk for masse gode tips! Jeg skal øke til 40mg Ritalin på tirsdag - og dersom ikke det har noe særlig effekt skal jeg snakke med legen om å få prøve Aduvanz.

Har flere diagnoser på siden (inkl depresjoner) og merker at jeg er mer nedstemt nå på Ritalin. Så skal absolutt ta det opp med legen