Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1911
Er dette bare en figure of speak eller er det noe mer i det?

Jeg møtte en gammel kjenning som sa dette til meg her om dagen,syns personlig det er en rar ting å si. Nå er jeg kanskje litt over gjennomsnittet skeptisk av natur men jeg tolker det mer som om han forventet at jeg var utsatt for ett eller annet.

Hva tenker dere, Er det noe får tankene til å spinne litt om noen sier det til deg ?
Sist endret av Bjørneboe; 2. februar 2023 kl. 13:25.
Hadde jeg brydd meg null om. Jeg sier også det til gamle kompiser som
jeg ikke har sett på år og legger ikke noe i det.
Det er bare en annen måte å si "lenge siden sist" på
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det kan jo sies på en passiv-aggressiv måte, men av en gammel kjenning? Vil si du overtenker dette.
Jeg overtenker og liker ikke ikke at folk sier det. Misliker folk som bruker det. På samme måte er for meg «jøss det var en sjelden kar».
Sjelden hva faen mener du med det? Er det flere av deg eller?
Men så roer jeg meg å tenker at jeg må slutte å analysere gladmongoens utrykk som durer gjennom livet uten å tynges av de samme tankene som meg.
Det betyr nok ingen ting nei.

Har hørt mange gamle gubber si det der til hverandre.
Du sier ikke noe om alderen din, men for meg som har passert 40 er det et helt normalt uttrykk. Både "Jøss, lever du" og "Sjelden kar å se" brukes i min omgangskrest med betydning tilsvarende "Lenge siden sist" og "Hyggelig å se deg igjen".
Jeg sier ofte «Du lever fortsatt ja, shit…» til folk. Og avslutter alltid møtet med «Hør på moren din, hun tar aldri feil» som siste ord før jeg drar.
Selv uten å ha fyllt fulle 40 enda så har jeg hørt dette når godt voksne menn møter noen de ikke har sett på 5-20 år. Når det er sagt, dette er freak.no, så hvis dere begge er eller har vært narkiser så kan det vel fort være et bokstavelig spørsmål siden man kanskje antok at personen for lengst har dødd med bakgrunn i diverse avhengigheter.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Selv uten å ha fyllt fulle 40 enda så har jeg hørt dette når godt voksne menn møter noen de ikke har sett på 5-20 år. Når det er sagt, dette er freak.no, så hvis dere begge er eller har vært narkiser så kan det vel fort være et bokstavelig spørsmål siden man kanskje antok at personen for lengst har dødd med bakgrunn i diverse avhengigheter.
Vis hele sitatet...
Bruker ikke utrykket selv, men sånn jeg har hørt det brukt handler det ikke egentlig om død, kun om tid, og fortrinnsvis til folk
man er sikker på at ikke har stått i livsfare eller har vært dødssyk. Man sier det f.eks ikke til noen man vet nylig har gjennomgått
cellegift behandling, kanskje med unntak mellom noen som kjenner hverandre godt og det er en form for galgenhumor.

Har også hørt det brukt mellom folk som akkurat har hatt en felles opplevelse som for eksempel en heavy fyllekule dagen før,
at man er drit fyllesjuk og vet at den man sier til også er klein as hell.
Rundt meg brukes det relativt hyppig.
Også ofte når personer vi ikke har hørt fra på noen år nevnes. Men da er det mer et genuint "jøss, lever han ennå?", da jeg flere ganger har gått glipp av/oppdaget langt senere at tidligere venner har gått bort uten at jeg har fått det med meg.

Men med tanke på at det ihvertfall her, har omkommet like mange eller flere enn jeg har hatt antall leveår, er det kanskje ikke så uvanlig å tenke i den retningen?
Sist endret av SkammeligNykter; 4. februar 2023 kl. 08:25.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg sier ofte «Du lever fortsatt ja, shit…» til folk.
Og avslutter alltid møtet med «Hør på moren din, hun tar aldri feil» som siste ord før jeg drar.
Vis hele sitatet...
Du dominerer as. Jeg liker det

Vurder også å legge til:
"Og bruk alltid solkrem for faen"
Jeg har alltid sett på utsagnet "Jøss, lever du?" som en mer filosofisk greie. Noe ala Schroedingers katt. Du har ikke sett eller hørt noe fra vedkomne på såpass lang tid at for alt du vet så kunne de ha gått bort. Det har ikke noe med deg personlig og livsstilen du lever, det har alt å gjøre med mangelen på interaksjon mellom dere to i en lengre tidsperiode.
Men noen ganger kan jo uttrykket faktisk stemme litt, jeg har noen kompiser som har vært "borte" en stund, dop og psyk, ingen har vist noe ikke en gang familien også plutselig dukker de opp.

Så noen ganger har jeg ikke brukt det som ett uttrykk for lenge siden, men for det jeg faktisk sier.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Du dominerer as. Jeg liker det

Vurder også å legge til:
"Og bruk alltid solkrem for faen"
Vis hele sitatet...
Jeg og broren min da?

Bror; Jeg kommer innom for å fortelle at jeg har sex med menn

(Bror veier opp 2g hasj fra klumpen min og går mot døra med den)

Jeg; Jeg har også sex med menn når du ikke er tilstede. Når er du ferdig på jobb da, styggen?

Bror; Tror ca 22:30

Jeg; Okei, ha sex med menn da.

Bror; Seff.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Er nok mer en talemåte enn det er krenkende å bruke sånne type uttrykk.

Får jeg spørsmål om det fortsatt er liv i meg må jeg jo bare svare at det er jeg neimen ikke sikker på