Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1733
Jeg har fått henvisning om omskjæring pga. trang forhud, men er i tvil om jeg ønsker å gjennomføre inngrepet på det nåværende tidspunkt. Er det noen som har gjennomført det, som kan fortelle om fraværet av forhud medførte at du "kjente" dette fraværet (eller en annen kroppsfølelse) på varig basis? Jeg vil anta at når penis uten forhud kommer i kontakt med underbuksen, vil dette kjennes betraktelig annerledes ut, og at dette ikke nødvendigvis er noe enhver vil venne seg til hundre prosent.
Har null erfaring men jeg regner med at du blir vant med dette...
Jeg har vært igjennom det samme selv for tre fire år siden. Selve operasjonen var ganske kjip, og noen uker med ubehag mens ting gror. Nå som det har gått noen år er alt som det var før nisselua måtte tas av. Ingen forandring under sex, ikke noe "slitasje" mot boxer o.l, og det kjennes helt som før.
Trådstarter
2 0
Mange takk for svar.

Sitat av EmpireOfTheCats Vis innlegg
Jeg har vært igjennom det samme selv for tre fire år siden. Selve operasjonen var ganske kjip, og noen uker med ubehag mens ting gror. Nå som det har gått noen år er alt som det var før nisselua måtte tas av. Ingen forandring under sex, ikke noe "slitasje" mot boxer o.l, og det kjennes helt som før.
Vis hele sitatet...
Du har for så vidt svart på det følgende for din egen del, men tenker det kan være noen individuelle forskjeller, og hvis det skulle være flere innspill, kan det også være relevant: Ved urinering har jeg ikke en veldig "konsentrert" stråle, og jeg velger derfor som regel å sitte, selv om jeg også kan stå med risiko for noe søl. Jeg skulle ikke tro at denne situasjonen vil påvirkes negativt ved å fjerne forhuden, men hvis kroppen pga. årelang "tilvenning" ikke tilpasser seg, kan det vel tenkes at urinering vil bli noe annerledes. Det kan også nevnes at jeg opplever ikke å få tømt meg hundre prosent hver gang, og at jeg gjerne må opp flere ganger om natten for å late vannet.

Jeg synes ellers at vurderingen jeg fikk fra urolog som grunnlag for henvisning, var veldig kort og summarisk (og jeg finner heller ikke henvisningen/journaloppføringen på Helsenorge, kun journalnotatet fra fastlegen), og jeg lurer derfor på om jeg burde få en second opinion fra en annen urolog. F.eks., på spørsmål om delvis omskjæring vs. fullstendig omskjæring, var svaret kun at sykehuset også utfører førstnevnte; jeg fikk altså ikke noe svar angående hva han syntes var mest hensiktsmessig, og jeg valgte dessverre ikke å forfølge temaet. Problemstillingen er nevnt i innkallingsbrevet jeg har fått, hvor det står "I noen tilfeller spaltes en trang ring av selve forhuden, men for de fleste er det nødvendig å fjerne forhuden (medisinsk omskjæring) for å få god åpning og bra kosmetisk resultat.". Timen jeg har fått i form av dagkirurgi, er grytidlig om morgenen, og det virker rart dersom jeg først skal få en vurdering der om problemstillingen som jeg burde ha fått mer utfyllende svar om fra den første urologen. Jeg ser også at legen som skal utføre inngrepet, bare har fire måneders erfaring som urolog, hvis man ser bort fra en foregående ni måneder lang lege-i-spesialisering-periode. Han trenger naturligvis å opparbeide seg erfaring, men hvis jeg kun tenker ut fra egne interesser, er det kanskje best å prøve å få gjort inngrepet, som jeg har hørt er forbundet med en mindre risiko, ved et sykehus med best mulig renommé og av en lege som i hvert fall ikke er så uerfaren som personen i mitt tilfelle?
Jeg ble omskjært som baby, så jeg har dessverre ingen sammenligningsgrunnlag for før og etter, men uansett er erfaringen min at det går fint når det kommer til sex, tissing, og sånt. Har vanlig stråle.
Hvis penisen er skjev i buksa kan jeg merke noe, men det fikses kjapt ved å bare flytte på den. Er ingen ubehag, bare at du "føler" den litt mer.

Har dessverre ikke så mye mer å bidra med, men dette er i hvert fall min erfaring de siste 30 årene.
Jeg måtte også opprerere grunnet for treng forrhud i tennårene. Men, uruologen jeg snakket med informerte om de kunne opperere dette uten å fjerne forhuden. Noe jeg var veldig glad for og Jeg gikk for det. Han sa at det var en sjangse for at de ble nødt til å fjerne den helt, men mest sansylig skulle det gå bra.

Han gjorde et meget bra stykke kirurgi der. Det var enstund jeg hadde ganske markant arvev rundt der han hadde skåret, men det er nesten borte nå mange år senere. og forhuden funker helt fint


Nå kan det hende situasjonen er anderledes for deg og at det samme ikke er mulig med din tilstan. Eller at uruologen, ønsker den enkleste løsningen, eller ikke har erfaring med det.

Uansett tenker jeg du kan spørre om denne muligheten, og si at du vet dette er noe som har blitt gjort for andre. Dersom du er intresert i det selv.

Så nå at du hadde skrevet lengre nede om delvis omskjæring vs full omskjæring. Så tenker jeg at det skal være helt opp til deg hva du ønsker av disse to, så lenge begge er mulig. Stå på krava og ikke godta full omskjæring hvis du ikke ønsker det. Og det er mulig å opperere uten å fjerne forrhuden.

Ellers ønsker jeg deg lykke til, er ikke kult med for trang forrhud!
Sist endret av ReeferBear; 31. januar 2023 kl. 13:21.
morkakespisende
Jeg ble omskjært som voksen--han er skjææært da

Du kan få valget mellom "halv" eller "hel/full" omskjæring, jeg har full. Du møter opp, får tre sprøyter i pikken og én i armen, rir ut en seanse av sykepleiere som vasker pikken din og snakker til deg, så når medikamentene kicker inn (umiddelbart, bedøvelse/smertestillende/beroligende) starter legen operasjonen, som ikke var smertefull i det hele tatt forbi sprøyter i skrukk og pikkhue. Jeg vil si operasjonen for min del var ferdig på langt under en time, men jeg var selvfølgelig også forhåndsruset som den gode borgeren jeg er.

Det er noen uker med ubehag/bandasjer/blod før den begynner å helbrede ordentlig. På starten vil den være hoven/lilla rundt hele, men dette forsvinner fort. Jeg hadde forsiktig sex f.o.m. 3 måneder ut men følte meg sår opptil et halvt år etterpå. Det er mye vaselin og bandasjebytting på denne tidsperioden og man lærer seg å bli strategisk med øldrikking og urinering.

Når pikken nå er flere år etter operasjon er den like god, om ikke bedre enn før i akten av sex men dette vil man merke som veldig individuelt. Jeg personlig hadde problemer med 'trange hull' tidligere som nå er løst og jeg føler meg mer selvsikker som følge av dette. Det kan oppleves kjipt å gå 'commando' altså uten boxershorts i jeans, men det er vel ikke å foretrekke for noen uansett.
Sist endret av supranaut; 31. januar 2023 kl. 13:23.