Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1577
Hei. Jeg har lyst å begynne å trene. Har aldri trent utenom i gymtimene på skolen og noe ballspill på fritiden i ungdommen. Jeg er 37 år nå.
Jeg vil begynne å trene for å fjerne magen og for å få mer muskler sånn at jeg ser bedre ut i klær. Er det noen som har peiling på genetisk potensial og kan fortelle meg om jeg har et bra eller dårlig utgangspunkt ? Tåler all kritikk.

Høyde: 198 cm
Vekt: 104 kg



Du ser fryktelig sint ut.. Synes kanskje du kan begynne med å smile litt mer. Du har kanskje litt dårlig genetisk potensiale, men svært godt utgangspunkt. Lykke til!
Sist endret av En deling; 19. januar 2023 kl. 02:38.
Synes allerede du så litt trent ut. har du ingen kompiser som trener, som kan ta deg med og sette deg igang? Evt hør med lokale treningssenter og få noen timer med personlig trener.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Du har breie skuldre og god mageform, forbrenning er vel det eneste du må tenke på. Ha deg et par timer med PT og be om å få lære form og teknikk på frivekter og kabelmaskinen, samt øvelser som trener hele kroppen.

Kjør litt kardio, slutt å drikk brus, lær litt om kosthold. Trener du 3-4 dager i uken tipper jeg den trutmunnen blir om til et smil etter et års tid. Stå på, det er ikke for sent!
Sitat av En deling Vis innlegg
Du ser fryktelig sint ut.. Synes kanskje du kan begynne med å smile litt mer. Du har kanskje litt dårlig genetisk potensiale, men svært godt utgangspunkt. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Jeg pleier ikke å se så sint ut på bilder 🤣 vet ikke helt hva som gikk av meg. Kanskje jeg følte at se sintere ut = se sterkere ut 😅😆 Genetisk potensial dårlig men utgangspunkt bra, takk🤩 Sett at jeg kommer til å trene hele kroppen, hvor ville du lagt ekstra vekt og fukus på ?

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Synes allerede du så litt trent ut. har du ingen kompiser som trener, som kan ta deg med og sette deg igang? Evt hør med lokale treningssenter og få noen timer med personlig trener.
Vis hele sitatet...
Takk for det. Jeg har noen kompiser som trener sammen men de jobber natt og trener veldig sent før de skal på jobb eller veldig tidlig rett etter de er ferdig på jobb 😔 personlig trener blir for dyrt. Jeg har allerede fått medlemskap. Første trening tenkte jeg å filme og så gå over opptaket for å se hva jeg gjør feil mtp form og teknikk. Men det der kanskje veldig teit ut hvis folk tror jeg filmer meg selv av nytelse 🤣😂

Sitat av kamelia Vis innlegg
Du har breie skuldre og god mageform, forbrenning er vel det eneste du må tenke på. Ha deg et par timer med PT og be om å få lære form og teknikk på frivekter og kabelmaskinen, samt øvelser som trener hele kroppen.

Kjør litt kardio, slutt å drikk brus, lær litt om kosthold. Trener du 3-4 dager i uken tipper jeg den trutmunnen blir om til et smil etter et års tid. Stå på, det er ikke for sent!
Vis hele sitatet...
Personlig trener er nok altfor dyrt for meg. Nettopp. Form og teknikk er nok den største utfordringen min å få på plass. Kanskje jeg skal begynne med lette frivekter og så studere form og teknikk på kroppsbyggere på nettet og så prøve å herme så godt jeg kan ? Lese om kosthold er notert,jeg skal kutte ut unødvendig karbo og fett. Kardio var aldeles ikke en dum ide. Kanskje løpe 30 min før hver trening ? Tusen takk for innspill.
Sist endret av Kakemannen211; 19. januar 2023 kl. 03:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er kanskje ikke det smarteste du har gjort å legge ut bilde med ansikt et museklikk unna at du vil ruse deg på morfin.
morkakespisende
Kanskje han bare er skapt av et annet materiale enn deg, Dough, det er ikke alle av oss som er like fisefine
Sitat av supranaut Vis innlegg
Kanskje han bare er skapt av et annet materiale enn deg, Dough, det er ikke alle av oss som er like fisefine
Vis hele sitatet...
Det er din oppfatning, det var velment og et hint at med litt godsnakk med admin kan det kanskje rettes opp i før man ender opp med en sånn identifisering som følger deg resten av livet. Sånne fisefine holdninger har en tendens til å komme med alderspoeng.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av Kakemannen211 Vis innlegg
Jeg pleier ikke å se så sint ut på bilder 🤣 vet ikke helt hva som gikk av meg. Kanskje jeg følte at se sintere ut = se sterkere ut 😅😆 Genetisk potensial dårlig men utgangspunkt bra, takk🤩 Sett at jeg kommer til å trene hele kroppen, hvor ville du lagt ekstra vekt og fukus på ?



Takk for det. Jeg har noen kompiser som trener sammen men de jobber natt og trener veldig sent før de skal på jobb eller veldig tidlig rett etter de er ferdig på jobb 😔 personlig trener blir for dyrt. Jeg har allerede fått medlemskap. Første trening tenkte jeg å filme og så gå over opptaket for å se hva jeg gjør feil mtp form og teknikk. Men det der kanskje veldig teit ut hvis folk tror jeg filmer meg selv av nytelse 🤣😂



Personlig trener er nok altfor dyrt for meg. Nettopp. Form og teknikk er nok den største utfordringen min å få på plass. Kanskje jeg skal begynne med lette frivekter og så studere form og teknikk på kroppsbyggere på nettet og så prøve å herme så godt jeg kan ? Lese om kosthold er notert,jeg skal kutte ut unødvendig karbo og fett. Kardio var aldeles ikke en dum ide. Kanskje løpe 30 min før hver trening ? Tusen takk for innspill.
Vis hele sitatet...
Har du ikke råd til PT bare søker du på YouTube, er mange gode videoer om form og teknikk, full body workout osv. Fordel det utover uken, 3-4 ganger på senter, fordel ut økter på forskjellige muskelgrupper for hver gang, kjører du full workout hele uka (ihvertfall i starten) kjører du deg selv i grøfta. Glad jeg kunne bidra!

Sitat av Kakemannen211 Vis innlegg
Jeg pleier ikke å se så sint ut på bilder 🤣 vet ikke helt hva som gikk av meg. Kanskje jeg følte at se sintere ut = se sterkere ut 😅😆 Genetisk potensial dårlig men utgangspunkt bra, takk🤩 Sett at jeg kommer til å trene hele kroppen, hvor ville du lagt ekstra vekt og fukus på ?



Takk for det. Jeg har noen kompiser som trener sammen men de jobber natt og trener veldig sent før de skal på jobb eller veldig tidlig rett etter de er ferdig på jobb 😔 personlig trener blir for dyrt. Jeg har allerede fått medlemskap. Første trening tenkte jeg å filme og så gå over opptaket for å se hva jeg gjør feil mtp form og teknikk. Men det der kanskje veldig teit ut hvis folk tror jeg filmer meg selv av nytelse 🤣😂



Personlig trener er nok altfor dyrt for meg. Nettopp. Form og teknikk er nok den største utfordringen min å få på plass. Kanskje jeg skal begynne med lette frivekter og så studere form og teknikk på kroppsbyggere på nettet og så prøve å herme så godt jeg kan ? Lese om kosthold er notert,jeg skal kutte ut unødvendig karbo og fett. Kardio var aldeles ikke en dum ide. Kanskje løpe 30 min før hver trening ? Tusen takk for innspill.
Vis hele sitatet...
Har du ikke råd til PT bare søker du på YouTube, er mange gode videoer om form og teknikk, full body workout osv. Fordel det utover uken, 3-4 ganger på senter, fordel ut økter på forskjellige muskelgrupper for hver gang, kjører du full workout hele uka (ihvertfall i starten) kjører du deg selv i grøfta. Glad jeg kunne bidra
Sist endret av kamelia; 19. januar 2023 kl. 18:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er kanskje ikke det smarteste du har gjort å legge ut bilde med ansikt et museklikk unna at du vil ruse deg på morfin.
Vis hele sitatet...
Jeg står jo for det jeg har gjort. Selv om jeg ikke identifiserer meg ikke med det i dag og lever 100% nøkternt. Jeg drikker ikke alkohol engang 😇 og det er så vidt jeg tar paracet. Er det sånne som deg jeg skal passe meg for mener du?
Mandag: Chest & Triceps, 5 øvelser 3 set på begge.
Tirsdag: Rygg & Biceps
5 øvelser 3 set Rygg, 4 øvelser 4 set Biceps.
Onsdag: Fri
Torsdag: Legs, 5-6 øvelser 3 set.
Fredag: Skuldre, 5 øvelser 3 set.

Helg: Kos deg å lad opp til ny treningsuke.
Ta gjerne kontakt om du trenger program / diett tips eller oppsett. Jeg gjør det gratis
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Mandag: Chest & Triceps, 5 øvelser 3 set på begge.
Tirsdag: Rygg & Biceps
5 øvelser 3 set Rygg, 4 øvelser 4 set Biceps.
Onsdag: Fri
Torsdag: Legs, 5-6 øvelser 3 set.
Fredag: Skuldre, 5 øvelser 3 set.

Helg: Kos deg å lad opp til ny treningsuke.
Ta gjerne kontakt om du trenger program / diett tips eller oppsett. Jeg gjør det gratis
Vis hele sitatet...
Jeg kjører samme, men har rygg på mandag siden jeg tar markløft og det tar ganske greit på bakside lår så liker å gi de et par dager pause før jeg trener bein. Altså;

Mandag: Rygg, biceps ofte mage også
Tirsdag: Bryst, triceps og skuldre litt lett
Onsdag fri
Torsdag: Bein og litt mage igjen.

Til TS, ser ut som et godt utgangspunkt. Start med å trene fast og deretter se på kostholdet alt ettersom hva målet ditt er.
Fullkropp 3 ganger i uka er objektivt best for nybegynnere, men kanskje den kjedeligste varianten. Skal du fjerne magefett må du på diett.

Jeg tror du ikke kan bli noe særlig større, men starter du med diett nå, kombinert med både kardio og styrketrening, kommer du til å se bra ut til sommern. No homo

Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Mandag: Chest & Triceps, 5 øvelser 3 set på begge.
Tirsdag: Rygg & Biceps
5 øvelser 3 set Rygg, 4 øvelser 4 set Biceps.
Onsdag: Fri
Torsdag: Legs, 5-6 øvelser 3 set.
Fredag: Skuldre, 5 øvelser 3 set.
Vis hele sitatet...
Så du anbefaler en 3 split til en nybegynner? La oss si han trener bryst på mandag, og proteinsyntesen er noe sånt som 28-48 timer. Best case så vokser bryster i 2 dager, og ingen gains i 5 dager.

Da ville jeg heller trent bryst (i form av fullkropp) annenhver dag i starten.
Sist endret av Superspurv; 30. januar 2023 kl. 22:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Fullkropp 3 ganger i uka er objektivt best for nybegynnere, men kanskje den kjedeligste varianten. Skal du fjerne magefett må du på diett.

Jeg tror du ikke kan bli noe særlig større, men starter du med diett nå, kombinert med både kardio og styrketrening, kommer du til å se bra ut til sommern. No homo



Så du anbefaler en 3 split til en nybegynner? La oss si han trener bryst på mandag, og proteinsyntesen er noe sånt som 28-48 timer. Best case så vokser bryster i 2 dager, og ingen gains i 5 dager.

Da ville jeg heller trent bryst (i form av fullkropp) annenhver dag i starten.
Vis hele sitatet...
Du om det. Helt idiotisk å anbefale til en nybegynner. Han kommer til å fortsatt være stiv i hele overkroppen frem til han skal trene det samme igjen (2 dager).
Har trena hardt i flere år, testa utallige programmer & har mange kjennskaper til PT’er landet rundt.
Beste å anbefale er 3 split & 5x5 på baseøvelser.
Sist endret av jaffarbigbag; 30. januar 2023 kl. 23:06.
Stronglifts 5x5 funka ypperlig for meg og mange andre. Start der
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Du om det. Helt idiotisk å anbefale til en nybegynner. Han kommer til å fortsatt være stiv i hele overkroppen frem til han skal trene det samme igjen (2 dager).
Har trena hardt i flere år, testa utallige programmer & har mange kjennskaper til PT’er landet rundt.
Beste å anbefale er 3 split & 5x5 på baseøvelser.
Vis hele sitatet...
Og takk til deg. All konseus innenfor fagfeltet tilsier at anbefalingen din er helt bak mål. At du har trent hardt i flere år og testet ulike programmer gjør hverken deg eller de såkalte PTene du kjenner til en autoritet på området. Dette er et eget fagfelt, på norsk kalt idrettsvitenskap, med god forståelse av mekanismene bak hypertrofi, restitusjon og du presterer å komme med motsatt og opplest og vedtatt kunnskap.

TL;DR Nei. Ref f.eks Styrketrening - i teori og praksis skrevet av bla Raastad.

OP: Tunge baseøvelser, minimum 2 ganger per uke per kroppsdel. 3 ganger i uken er enda bedre enn to. Er du for støl etter en økt 2 dager senere har du trolig for høyt volum og sådan kan kutte ned. Som nybegynner på studio kan du nærmest se på en vekt og vokse, og det er bedre å opprettholde høyere frekvens og i starten ha lavere volum, enn å på død og liv pushe 5x5 på 85% av 1RM.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Fullkropp 3 ganger i uka er objektivt best for nybegynnere, men kanskje den kjedeligste varianten. Skal du fjerne magefett må du på diett.

Jeg tror du ikke kan bli noe særlig større, men starter du med diett nå, kombinert med både kardio og styrketrening, kommer du til å se bra ut til sommern. No homo



Så du anbefaler en 3 split til en nybegynner? La oss si han trener bryst på mandag, og proteinsyntesen er noe sånt som 28-48 timer. Best case så vokser bryster i 2 dager, og ingen gains i 5 dager.

Da ville jeg heller trent bryst (i form av fullkropp) annenhver dag i starten.
Vis hele sitatet...
Skjønner poenget man vokser jo bare man tar i en handtel. Optimalt støtter jeg det, men gainsa kommer fort dem uansett i starten. Da kan det kanskje være like greit å bruke tid å å innvøve lett løftetekning og sånne ting for det fikk jeg tilbake for å IKKE ha gjort det tror jeg.