Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 871
Hei,

jeg har en MacBook Air 2017 (pr nå Sierra 10.12.6).

Den har blitt lite brukt og ikke oppdatert. Ønsker nå å sjekke om det er mulig å oppdatere til Monterey (eller andre nyere enn den jeg har). Iflg apple.com skal det være mulig, men jeg får det ikke til.

Må jeg oppgradere til alle de "mellom" den jeg har og Monterey før det fungerer?

Har lastet ned Monterey men får feil når jeg forsøker å installere.

Noen som vet?
Hvordan lastet du ned Monterey? Hvilken feil får du?

Det enkleste er å bruke systemoppdatering eller App store. Da skjer alt automatisk.
Du skal ikke behøve å laste det ned fra andre kanaler enn det du har på macen din. Klarer den ikke å søke opp oppdateringen så er nok ikke systemet ditt støttet.
Tror muligens macen din er for gammel. Min macbook pro fra 2016 kan ikke oppdateres til Monterey. Leste en artikkel fra Tek.no om at noen macer er for gamle for det.
2017 Air er på Apple’s liste i hvert fall, men det er et gammelt OS du er på, så mulig du må opp på 10.13 først.

Anbefaler deg å ta en backup av det du evt trenger av filer og å kjøre en full reinstallasjon, formatere disker osv.

Hold inne Option-Command-R eller Shift-Option-Command-R for å starte recovery over internett.

Start recovery alternativer: https://support.apple.com/en-us/HT201255

Monterrey støttede enheter: https://support.apple.com/en-us/HT212551
Det er 100% unødvendig å måtte mekke bootable usb, backup og formatering etc bare for å oppdatere.
Det tar mye lenger tid å finne ut hvordan dette kan gjøres enn å bare søke det opp fra systemet selv.
Og er det ikke støttet så er det irrelevant hvordan ts forsøker å dytte det inn, det blir bare tidsfordriv.
(Og ja jeg vet det finnes workarounds, men er det så viktg å måtte være på monterey)

Søk opp og installer fra eple logoen i venstre hjørne så langt det går, ikke kompliser ting uten grunn.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Det er 100% unødvendig å måtte mekke bootable usb, backup og formatering etc bare for å oppdatere.
Det tar mye lenger tid å finne ut hvordan dette kan gjøres enn å bare søke det opp fra systemet selv.
Og er det ikke støttet så er det irrelevant hvordan ts forsøker å dytte det inn, det blir bare tidsfordriv.
(Og ja jeg vet det finnes workarounds, men er det så viktg å måtte være på monterey)

Søk opp og installer fra eple logoen i venstre hjørne så langt det går, ikke kompliser ting uten grunn.
Vis hele sitatet...
Gjør det skikkelig med en gang så slipper du å gjøre det igjen er mitt motto. Særlig når du skal oppdatere 4-5 major versjoner av OSet
Mottoet ditt er korttenkt all den tid ts tydelig viser at kunnskapen er begrenset.
Gjør det enkelt, 100 ganger bedre.
Synes du jeg tar feil så får du forklare hvorfor det er verdt risikoen.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Mottoet ditt er korttenkt all den tid ts tydelig viser at kunnskapen er begrenset.
Gjør det enkelt, 100 ganger bedre.
Synes du jeg tar feil så får du forklare hvorfor det er verdt risikoen.
Vis hele sitatet...
Hvilken risiko?

Det er bokstavelig talt en tastaturkombinasjon ved oppstart, så fikser apple resten om brukeren kan trykke ‘Godkjenn’ noen ganger.

Risikoen ved å ikke oppdatere (som er alternativet, mtp. at TS ikke får oppdatere via App Store) fra et OS som nådde EOL for over 2 år siden er derimot ikke ubetydelig.

Kanskje jeg har misforstått problemet TS har, men jeg tror også du har et skjevt bilde av prosessen jeg foreslår å installere fra usb. Dessuten er backup bare sunn fornuft, og formatering av en gammel disk med antagelig mye rusk er bare god hygiene.
Sist endret av i_et_nøtteskall; 13. desember 2022 kl. 01:02.
At sluttbruker formaterer men ikke har usb som er opprettet korrekt eller støttet os og da sitter uten fungerende maskin.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
At sluttbruker formaterer men ikke har usb som er opprettet korrekt eller støttet os og da sitter uten fungerende maskin.
Vis hele sitatet...
Men TS trenger jo ikke å bo på samme kontinent som en usbspinne en gang.

Ikke et eneste sted i prosessen trenger du mer en hender, en macbook air produsert i 2017, strøm og internett. Du kan til og med velge mellom øyne og øre.

MacBook Air 13-tommers 2017 modell er støttet fra apple, hvis du hadde giddet å lese første linja i den første posten min.