Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 619
Hei

Vet ikke om noen her har noen innsikt på dette, men vet det er flere som driver bedrift her, så jeg prøver!

I 2011 tok jeg opp et privat lån, med sikkerhet i ett bygg som står på et ANS hvor jeg, bror og mor er eiere. Dette er noe jeg tydeligvis burde ha skattet på, men ikke har gjort, da jeg ikke har tenkt så langt og verken bank eller regnskapsfører har sagt noe.

Regnskapsfører vil nå at jeg skal betale skatt på det, han vil føre det inn på regnskap for 2022, altså 11 år etter det faktisk har skjedd.
Har lest litt rundt, og ser at staten ikke kan kreve inn beløp (slik jeg tolker det) som skal ha vært krevet inn for over 10 år siden.
Er det sånn at denne skatten på denne sikkerhetsstillelsen faktisk er foreldet?

Takk for all hjelp!
Når det kommer til penger som skulle tilfalt staten så tviler jeg veldig på det. Hadde forhørt meg med advokat
Sitat av Dice Vis innlegg
Hei

Vet ikke om noen her har noen innsikt på dette, men vet det er flere som driver bedrift her, så jeg prøver!

I 2011 tok jeg opp et privat lån, med sikkerhet i ett bygg som står på et ANS hvor jeg, bror og mor er eiere. Dette er noe jeg tydeligvis burde ha skattet på, men ikke har gjort, da jeg ikke har tenkt så langt og verken bank eller regnskapsfører har sagt noe.

Regnskapsfører vil nå at jeg skal betale skatt på det, han vil føre det inn på regnskap for 2022, altså 11 år etter det faktisk har skjedd.
Har lest litt rundt, og ser at staten ikke kan kreve inn beløp (slik jeg tolker det) som skal ha vært krevet inn for over 10 år siden.
Er det sånn at denne skatten på denne sikkerhetsstillelsen faktisk er foreldet?

Takk for all hjelp!
Vis hele sitatet...

Du har helt rett i at det er foreldet. Skatteetaten kan hverken kreve inn eller anmelde deg for forhold skjedd i 2011. Jeg hadde byttet ut denne regnskapsføreren.
Sist endret av KamaLos; 6. desember 2022 kl. 13:49.