Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 15762
Hei,

Jeg lurte på om det var noe vits i å prøve å få kjøpt kloroform over disk på apoteket? Jeg har ikke fått så forferdelig mye tilbakemelding på denne tråden så jeg tenkte jeg måtte høre om det var mulig i det hele tatt.

Er det noen som har noe peiling på hvilke bruksområder kloroform egentlig har, som kan være "dagligdags" nok til at man faktisk kan bruke det som en unnskyldning? Rensing eller et eller annet?
brukes vel til en del laboratorietekniske ting og preservering av organisk materiale... vil anta det foreligger samme begrensninger for kloroform som for rektifisert sprit - du må ha konsesjon for å kjøpe det.
Opprinnelig postet av cyde
brukes vel til en del laboratorietekniske ting og preservering av organisk materiale... vil anta det foreligger samme begrensninger for kloroform som for rektifisert sprit - du må ha konsesjon for å kjøpe det.
Vis hele sitatet...
"Rektifisert" sprit? Kommer isopropanol inn under denne betegnelsen, eller snakker vi om en annen type sprit? Fikk kjøpt en liten hostesaftflaske med isoproanol på apoteket for noen år siden..
rektifisert sprit er renset for biprodukter fra destilleringen. "ren" rektifisert sprit holder 96% etanol, resten vann. Mener å huske at det også finnes noe man kaller "absolutt sprit" e.l., som holder over 98%. dette oppnås ved å tilsette bl.a. isopropanol. uansett, alt over 60% må man ha spesiell tillatelse for å kjøpe.
Vær forsiktig hvis du får tak i kloroform, hvis det blir
utsatt for sollys, danner det den giftige stridsgassen
fosgen.
Hm, ok. Takker for tips. Gjenstår å se om det noen gang blir kloroform på meg, men takker.
Et veldig uskyldig bruksområde er liming av pleksiglass (du "smelter" kantene med kloroform, og setter de samme til f. eks. en boks). Veldig effektivt, faktisk.
Opprinnelig postet av enquiry
Et veldig uskyldig bruksområde er liming av pleksiglass (du "smelter" kantene med kloroform, og setter de samme til f. eks. en boks). Veldig effektivt, faktisk.
Vis hele sitatet...
Jøss.. Det har jeg aldri hørt om.. Vil det si at du har hatt tak i kloroform og gjort dette selv..?
Ikke helt, men jeg arbeidet en tid ved anatomisk avdeling på Universitetet i Tromsø. Der brukte de kloroform for å lage "akvarium" av pleksiglass til preparater som lå på formalin (hjerter, lunger, foster osv.).

Blir helt tett, og skjøtene blir nærmest usynlig. De hadde riktignok et avansert ventilasjonssystem slik at man ikke skulle puste inn for mye kloroform under arbeidet.
Opprinnelig postet av enquiry
Ikke helt, men jeg arbeidet en tid ved anatomisk avdeling på Universitetet i Tromsø. Der brukte de kloroform for å lage "akvarium" av pleksiglass til preparater som lå på formalin (hjerter, lunger, foster osv.).

Blir helt tett, og skjøtene blir nærmest usynlig. De hadde riktignok et avansert ventilasjonssystem slik at man ikke skulle puste inn for mye kloroform under arbeidet.
Vis hele sitatet...
Hm. Kanskje jeg kan få tak i noe ved å opprette kontakt med noen som studerer eller jobber ved en slik avdeling.. Trasig at ikke jeg allerede kjenner noen som driver innenfor dette, hadde gjort ting veldig mye lettere.

Noen får si ifra hvis de kan skaffe, så kan jo en pris avtales. Har ingen rikdommer å dele ut, men det er klart man skal få noe lønn for sitt strev.
Er det lov å spørre hva du skal med det? Barer lurer..
King of Spooning
Acidous's Avatar
Opprinnelig postet av cyde
rektifisert sprit er renset for biprodukter fra destilleringen. "ren" rektifisert sprit holder 96% etanol, resten vann. Mener å huske at det også finnes noe man kaller "absolutt sprit" e.l., som holder over 98%. dette oppnås ved å tilsette bl.a. isopropanol. uansett, alt over 60% må man ha spesiell tillatelse for å kjøpe.
Vis hele sitatet...
At spriten er rektifisert betyr bare at den er destillert mange ganger for å oppnå en høyere prosent med alkohol.
Denne prosessen heter logisk nok rektifiskasjon, og foregår i en rektifikasjonskolonne, hvor deler av den kokte spritblandingen blir sendt i tilbakeløp for å kokes igjen(koker ut mer av vannet).

For å oppnå høyere enn ca. 96% alkohol, må det tilsettes et stoff som gjør det mulig å komme over den grensen.
(Har med en noen kuver, doggpunkt og kokepunkt på på alkoholen og vannet og hvor at de skjærer hverandre). Azeotrop blanding var det det hette...
Ehm isopropanol får en kjøpt på maling butikker for 40 kroner literen. Riktig nokk blå isopropanol. Vet ikke om det er noe forskjell på det og vanlig isopropanol. Jeg bruker det mye til rens av el. utstyr. Spesielt bra til å fjerne kjølepasta..

edit: og mener det en en type kalk sten som brukes å for å få sprit over 96%, men de ekstra prosentene forsvinner jo så fort en åpner korken på flasken/dunken.
Sist endret av RoadKill; 12. desember 2003 kl. 15:35.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Opprinnelig postet av RoadKill
og mener det en en type kalk sten som brukes å for å få sprit over 96%, men de ekstra prosentene forsvinner jo så fort en åpner korken på flasken/dunken.
Vis hele sitatet...
Faktisk så forsvinner de ikke med en gang, det går en liten stund før det forsvinner noe særlig prosenter, så dersom du ikke lar flaska stå åpen lenge av gangen så holder prosentene seg rimelig lenge...