Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5182
Skal destillere vin med hjemmebrentapparat som jeg fant hos onkel som jeg "lånte" litt

Kan det sprenges vist man kjøler det ned med isbiter og vann?

Til dere som gjør det, hvor gjør dere det? Ute? På kjøkkenet? I garasjen?

Noen som har oppskrift til sats? 30%
1. Hva slags apparat er det du har?

2. Hvor bor du? (by, byggefelt, gård osv..)

3. Har ingen oppskrift nei.
legg ut et bildet av apparatet ditt, så er det sikkert folk her som kan fortelle deg hvor du skal koble på kjølingen.
Dette gjør du helst i stua til mora di.

Du finner aldri en satsoppskrift som gir deg 30% med mindre det har kommet noe nytt psykopat-jær i de siste 5-6 årene.
1. Hvis du skal brenne vanlig vin så nei, da kan det ikke sprenges. Men hvis du skal begynne å brenne sterk å netti så kan det være eksplosjonsfare, ja.

2. Garasje/kjeller/loven
Sist endret av Hutch; 21. oktober 2013 kl. 18:06.
Vil ikke brenne 95%

Går det greit og brenne 50%?
Uten de kan sprenge?
du kobler til rennende vann på den lille horisontale pipa som går inn igjennom den tykke pipa, så kommer vannet ut av den andre lille horisontale pipa til høyre der. (du kan blåse inn der du kobler til vannet, så skjønner du hvor det kommer ut)
Spriten kommer ut av den lille pipa som står vertikalt..

Sputniken (den tykke pipa som står på dunken) skal være fylt med klinkekuler etc.

Dersom det ikke er innebygd varmekoble i apparatet ditt så må det stå på en stekeplate. Det skal ikke være for varmt og det skal ikke være for kaldt, det må du selv erfare med ditt apparat.

Sats finner du oppskrifter på dersom du googler "oppskrift sats", med basisen er: gjær, vann og sukker.

Du trenger:
- Rennende vann.
- Elektrisitet.
- En god del sats (50-100 liter)

Ikke fyll beholderen smekke full med sats..holder med 3/4 de første gangene, til du blir mer sikker på hvordan du skal stille temperaturen osv.
50-100Liter???

Faen hvordan skal jeg gjømme det for pappa?
Sitat av komplettdamepc Vis innlegg
Vil ikke brenne 95%

Går det greit og brenne 50%?
Uten de kan sprenge?
Vis hele sitatet...
Du er noob..les deg opp på dette emnet før du går i gang med dette. Det finnes egne forum for hjemmebrenning..et kjapt googlesøk hjelper deg

Sitat av komplettdamepc Vis innlegg
50-100Liter???

Faen hvordan skal jeg gjømme det for pappa?
Vis hele sitatet...
Det stinker død og jævelskap i stor omkrets dersom du ikke har skikkelig ventilasjon. Så dersom du har tenkt å koke sprit på gutte/jenterommet så anbefaler jeg deg heller å lage en plastbrenner.

Ta heller å selge apparatet ditt og kjøp deg en liter sprit..tror ikke du er klar for dette
Sist endret av UngarEffect; 21. oktober 2013 kl. 18:13.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Du er noob..les deg opp på dette emnet før du går i gang med dette. Det finnes egne forum for hjemmebrenning..et kjapt googlesøk hjelper deg



Det stinker død og jævelskap i stor omkrets dersom du ikke har skikkelig ventilasjon. Så dersom du har tenkt å koke sprit på gutte/jenterommet så anbefaler jeg deg heller å lage en plastbrenner.

Ta heller å selge apparatet ditt og kjøp deg en liter sprit..tror ikke du er klar for dette
Vis hele sitatet...
Da er det bare og lære seg det, man får ikke kunnskap om ting fra intet
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Du er noob..les deg opp på dette emnet før du går i gang med dette. Det finnes egne forum for hjemmebrenning..et kjapt googlesøk hjelper deg



Det stinker død og jævelskap i stor omkrets dersom du ikke har skikkelig ventilasjon. Så dersom du har tenkt å koke sprit på gutte/jenterommet så anbefaler jeg deg heller å lage en plastbrenner.

Ta heller å selge apparatet ditt og kjøp deg en liter sprit..tror ikke du er klar for dette
Vis hele sitatet...
Helt enig. Å brenne sprit er ikke noe man kødder med hvis man ikke har litt grunnkunnskap om det fra før, å lage en tråd om det hjelper nesten ingenting. Les deg opp på emnet før du i det hele tatt prøver deg på koking.
hvis du må gjemme dette for pappa anbefaler jeg å spare på apparatet og gjøre det om noen år når du bor for deg selv. å brenne sprit er ikke noe man får gjemt under samme tak.
Og man brenner ikke 50% sprit med ett tradisjonelt apparat heller, det som kommer ut er som regel 90% + og vil man ha det lavere så må man pent blande det ned selv.

ett bilde av apparatet hadde vært morsomt
Sitat av komplettdamepc Vis innlegg
Skal destillere vin med hjemmebrentapparat som jeg fant hos onkel som jeg "lånte" litt

[COLOR=Red]Kan det sprenges vist man kjøler det ned med isbiter og vann?
[/COLOR]
Til dere som gjør det, hvor gjør dere det? Ute? På kjøkkenet? I garasjen?

Noen som har oppskrift til sats? 30%
Vis hele sitatet...
Hvis du klundrer det til, så det blir dårlig kjøling. Med andre ord rommet blir fylt med spritdamp, eksploderer hele rommet/kåken ved en ørliten gnist, ja! Hvis du er i det samme rom når det skjer, er du heldig om du overlever. Husene blir også ofte vrak av en slik pang!

Så dette er for "vannabe hjemmebrennere" livsfarlig, ja!

Og hvis du destillerer 4 l vin (la oss si for enkelhetens skyld 20%), så får du omtrent 7-8 dl 96%, hvis du er flink og har et kjempebra apparat.
Lytt til erfarne folk! Når du destillerer kommer det en damp av alkohol. Denne dampen (lekkasje i apparatet) blandet med luft er eksplosiv. Det er ikke mange uker siden sist det stod om en eksplosjon hvor huset var flyttet fra grunnmuren. UFATTELIGE krefter ja!

Jeg gjorde dette ofte på badet. Lite rom som har tilgang til kaldt vann og sluk for å skylle ned sats og annet søl.

Satsen slutter å gjære når alkoholprosenten blir så høy at den dreper gjærcellene. Typisk rundt 10-15%.

Hvis du har problemer med foreldre, gjør som meg. Jeg avtalte med faren min at han fikk ei flaske eller to ved brenning. Jeg var riktignok bare 14 år gammel første gang jeg fikk til dette hjemme..

Du trenger jo ikke sette så mye mer sats enn det du vil.. Du får som sagt ut ca 10-15% av dette som sprit.
En satsdunk på 10 liter gir deg omlag en til to liter med ren sprit, det dobbelte ved 45-50%...
OMTRENT DA, for å gi deg noen hint!

PS: HB-apparatet mitt la jeg ut til salgs som destillasjons apparat i gratis-blekka her lokalt. MANGE som ringte og ville kjøpe!
Sist endret av woff; 22. oktober 2013 kl. 00:01.
Ett lite råtips er å være tålmodig når du setter satsen, bruk av hurtiggjær o.l setter ofte en bismak på det ferdige produktet. Vanlig gjær funker bra, men du sitter da igjen med en lavere % på satsen, men bedre (og mindre) sprit

Sjekk at apparatet ditt er tett, hvis det er noen lekkasjer så vil alkoholdampen spre seg i rommet pokkesom. Du kan fylle apparatet med vann, og se om det lekker - bare se over det veldig nøye. Kjør på med masse kaldt vann så går det sikkert fint!

Hvis det er varmeinnstillinger på varmeelementet (hvis det er ett på apparatet) så brenn ved litt lavere temperatur over lengre tid, mindre risiko for at noe skal gå galt samt at produktet blir bedre. Det tar ofte en liten dag å brenne, så det er ikke dumt å planlegge godt.

Lykke til!
Hei!

Takk for svar og dere har fått litt vett i huet.
Skal heller lage plastbrenner
Har dyppvarmer allerede, skal bære lese og lære endel på nettsider og kunne endel om det og lage sats.
Vil dere anbefale 30L dunk?
▼ ... flere år senere ... ▼
Har noen noe tips til å lage et apparat. Hvor man får tak i deler. Sveise en rustfri stålkjele sammen med en cap (rustfri bikkjeskål eller lignende), så sveise på tri clamp koblinger til kolonnen. Eller om det finnes smartere løsninger
Sitat av Jojo123 Vis innlegg
Har noen noe tips til å lage et apparat. Hvor man får tak i deler. Sveise en rustfri stålkjele sammen med en cap (rustfri bikkjeskål eller lignende), så sveise på tri clamp koblinger til kolonnen. Eller om det finnes smartere løsninger
Vis hele sitatet...
Få tak i eller kjøp et ølfat, og bruk dette som kokedunk.
2" triclamp kobling passer rett på.

Har ei vm kolonne selv, med 50l ølfat som kokedunk.
Sist endret av JohnnyNonsens; 20. desember 2022 kl. 01:19.