Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 8728
Jeg vet ingenting om hvem hva hvor eller hvorfor.

Hvis livet etter døden finnes, var jeg en gang i tiden redd for at dette skulle være en evighet i et tomrom, uten mulighet til å sanse eller føle noe annet enn ens egne tanker. Noe som høres ut som et evig helvette, da man ville blitt fullstendig syk og tanke-loop fucka.

Men så fant jeg min kjæreste. Å så innså jeg at jeg at det er like umulig for meg å motbevise at jeg kan bli stuck i limbo-tomrommet, som det umulig for meg å motbevise at jeg kan ende opp i dette tomrommet for evig tid sammen med den jeg elsker. Og en evighet sammen med den man elsker, høres uendelig fint ut.

Jeg kan ikke vite, og tror heller ikke på at det er slik som dette, men det at muligheten "er der" gjør at jeg heller har et lite glimt for hva som venter meg etter døden, istedenfor at jeg er redd hva som kommer etter døden.

Takk for meg.
Personlig tror jeg ikke det finnes noen gud, men jeg tror at det er noe mer mellom himmel og jord. Som for eksempel det vi kaller for "englevakt". Tror ikke nødvendigvis det er engler, men ar det er noe som passer på med om det skal skje om det skal skje med noe før min tid for å dø er der. Jeg tror ikke alle nestenulykker bare er flaks eller de som blir alvorlig syke blir friske uten at det er ment at det skal skje. Usikker på om jeg spora av her, men jaja.

Har aldri hatt tro på det med synd, men tror på karma. Gjør jeg noe bra, så får jeg det bra. Vice versa. Verden består definitivt av mer enn bare oss her.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Spar den tonen til neste gang du brenner ganen med varm pizza a.
Jeg har ikke vært kjip mot deg på noe vis så du har ingen grunn til sparke.
Vis hele sitatet...
Å plis. Du åpner med å karakterisere meg som høy på meg selv, og når jeg prøver etter beste evne å svare deg seriøst på trådens tema så er responsen din at de filosofiske krumspringene mine er uinteressante for folk uten exphil? Folk er ikke arrogante bare fordi de er interessert i andre ting enn det du er, og du er ikke dum fordi du ikke er opptatt av filosofi. OK? Snakkes i en tråd der vi begge er interessert i temaet.

Sitat av Nether Vis innlegg
Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Måtte ikke det isåfall være en begrensning han har lagt på seg selv, i og med at naturlovene er hans skaperverk? Det er for meg et åpenbart paradoks dersom han både er årsaken til reglene og i utgangspunktet underlagt dem. Klart, man kan tro at sånne selvmotsigelser ikke er selvmotsigelser for gud, men da er vi tilbake til robhols poeng igjen - da går det ikke an å diskutere det.

Sitat av robhol Vis innlegg
Det er verken meningen å stoppe resonnementet prematurt, eller det som faktisk skjer. Konklusjonen er allerede klar, gyldig og basert på nok informasjon, det tar bare tilfeldigvis ikke spesielt lang tid.
Vis hele sitatet...
Konklusjonen var forsåvidt klar på forhånd, ja. Jeg innser at det å nitidig dissekere en allerede forkastet teori med hensikt å finne ut nøyaktig hvor den faller i fisk er en øvelse for spesielt interesserte, men jeg synes faktisk det er interessant. At det er en tilsynelatende helt absurd teori som utrolig mange (også oppegående) folk likevel tror på, gjør det ekstra interessant.

Jeg begynner å få følelsen at vi har radikalt forskjellige tilnærminger til dette uansett. Jeg er ikke direkte interessert i det spirituelle, eller spesielt mye indre "logikk", jeg er interessert i hvordan religioner påvirker troende, ikke-troende og verden generelt. Det spirituelle er noen ganger relevant for dette, ofte ikke.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Men i spørsmålet "tror du på gud?" vil jeg påstå at det er nettopp det som er relevant. Da diskuterer vi jo hvorvidt det er/kan være sant, ikke hvilken effekt det har at folk tror på det. Er du ikke enig i det? Jeg mener jo også bestemt at det var det du tok opp i innlegget, så det vel ikke helt urimelig at det var det jeg trodde du ville diskutere.

Innvendingen din oppfattet jeg sånn at det blir feil å kommentere fra mitt perspektiv/uten mer bakgrunnsinformasjon. Det er jeg fundamentalt uenig i (i den grad jeg skjønner hva du mener i det hele tatt), og har prøvd å forklare hvorfor.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke det i det hele tatt, selv om jeg ser at det lett kunne leses sånn. Jeg oppfattet innlegget ditt som en lettvint avfeiing uten vilje til å egentlig gå inn i de retoriske spørsmålene du fremsatte. Den oppfatningen var tydeligvis feil, men fwiw så var den basert på mitt inntrykk av deg, som er alt annet enn lettvint og overfladisk.

Når jeg prøver å gi komplimenter, pleier jeg vanligvis å unngå formuleringer som "pinlig" og "du har ikke satt deg inn i dette", men jeg er ikke noen ekspert. Faktisk er jeg nesten pinlig dårlig på dem, jeg også.
Vis hele sitatet...
Haja, ja jeg er ikke så god på sånt kliss. Man burde sikkert ikke trenge å forklare et komplinent, litt som man ikke bør trenge å forklare en vits, men siden jeg tydeligvis kommer så fundamentalt feil over til deg så gir jeg det et forsøk: Jeg vet hvordan du vanligvis diskuterer, og hvis du har en overfladisk og lettvint behandling av et tema så er det nærliggende å tro at det er mot bedre vitende. Postet under flertallet av brukernavn her inne hadde jeg tenkt at de hadde prøvd så godt de kunne. Beklager at jeg ikke gav deg benefit of the doubt der.

Det være fair, og "seriøst" nok, å bruke en religions påstander for å finne ut om den gir mening eller ikke. Om det kun er å gi mening internt for seg selv (noe de forresten heller aldri gjør IMO, case in point) så hjelper det meg lite. Det er det eksterne som har noe å si for meg, og for verdenen, og derfor fokuserer jeg på det.

Jeg ser ikke risikoen for å gå glipp av noe relevant, rett og slett, når alt det eksterne/etterprøvbare er beviselig feil, og feil skal være "umulig". Da kan ikke argumentasjonen reddes, uansett hvor mye forståelse man viser, eller hva religionens "interne logikk" har å si om saken. Det er uansett en puslespillbit som aldri kan passe i vårt univers, og som jeg derfor avskriver kontant.

Når sporet i diskusjonen helt innlysende uansett fører til "det er hele resten av puslespillet som er feil", hver gang, gir det lite insentiv til å grave dypt.
Det er heller ikke spesielt seriøs, grundig argumentasjon, bortsett fra at den er seriøst, grundig idiotisk. Der tror jeg vi var enige, eller hur?
Vis hele sitatet...
Nja. Jeg er enig i at det er er galt. Idiotisk...vel, det er i alle fall ganske absurd. Men når vi diskuterer ontologiske spørsmål så er jo alle teorier litt absurde, så jeg synes ikke det automatisk diskvalifiserer. Jeg har i alle fall ikke kommet over noen teori om væren som ikke inneholder elementer som ikke lar seg forklare. Som jeg prøvde å forklare i sist innlegg så finner jeg ingen holdepunkter for at en åndelig dimensjon finnes (som vel må sies å være utgangspunktet for en religion). Men jeg er ikke uten videre med på at det er så opplagt idiotisk som mine ikketrosfeller ofte eplekjekt slår fast. Mange av de samme ikketrosfellene aksepterer gjerne reduksjonistisk materialisme uten videre skepsis, og forsvarer det ofte likeså dogmatisk som noen kristen predikant. Det er idiotisk å ukritisk akseptere en hvilken som helst metafysisk teori, religiøs eller ikke. Dette er altså ikke rettet mot deg, men en generell betraktning, for å ha det sagt. Jeg vil bare nyansere ideen om at religion er idiotisk og ateisme er uidiotisk. Det må forsvares skal det være uidiotisk, det også.

Det var ment som et eksempel på en logisk umulighet (i vårt univers, da...) som gjør hele resten av tankerekken (eller... rekken...) meningsløs. Som et velkjent matematisk "bevis" for at 1 == 2, som baserer seg på at man ikke ser hvor feilen er. Likevel, ikke det viktigste.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i dette, skjønte bare ikke konkret hva i min argumentasjon som rammes av det.

Ser ikke argumentet om entydighet eller hvorfor det er relevant - formuleringen "ondskap" er definitivt vag, men heller ikke poenget slik jeg leser den. "Ondskap" leser jeg som en stand-in for "generelt jævlige ting", som også er vagt. Det har likevel lite å si om man snakker om kreft eller krig - utover at det virker litt douchy av Gud, og direkte unødvendig.
Vis hele sitatet...
Poenget var at "jævlige ting" kan være nødvendig for et større gode, eller kan være et uunngåelig resultat av å unngå et større onde. Det er jo ikke egentlig paradoksalt, men ganske dagligdags. Jeg synes i alle fall det er logisk at en autentisk relasjon forutsetter frihet til å velge den bort - og dermed at en autentisk relasjon med Godheten(TM) forutsetter mulighet for å velge fravær av det gode. Gir ikke det mening?

Med det sagt legger jeg ballen stort sett død for mitt vedkommende. Er så useriøs, vett'.
Vis hele sitatet...
Stort sett død? Den triller litt, liksom? Får litt blandede signaler her, du er klar på at du ikke er interessert i diskusjonen, men kommer jo også med en rekke innspill til å fortsette den. Det føles litt masete å svare på dem, men santidig teit å ikke gjøre det. Du får gjøre som du vil med det. En autentisk meningsutveksling fortsetter tross alt friheten til å velge å la være å delta.
Ja, jeg tror på Gud. Alle er skapere i sitt eget liv. Kortene man blir utdelt er helt tilfeldige. Som familie, hvor man kommer fra osv. Hva man klarer å gjøre ut av livet er opp til en selv. Gud ønsker at menneskeheten skal utvikle seg. Klarer du ikke å utvikle deg i dette livet vil du i det neste livet få samme oppgave - helt til du klarer det du kom til denne planeten for.
Sitat av *pi Vis innlegg
Å plis. Du åpner med å karakterisere meg som høy på meg selv, og når jeg prøver etter beste evne å svare deg seriøst på trådens tema så er responsen din at de filosofiske krumspringene mine er uinteressante for folk uten exphil? Folk er ikke arrogante bare fordi de er interessert i andre ting enn det du er, og du er ikke dum fordi du ikke er opptatt av filosofi. OK? Snakkes i en tråd der vi begge er interessert i temaet.
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke.

Jeg åpnet med å si meg enig i det jeg trodde var Fulmen sin beskrivelse av hvordan enkelte folk (du) med den største
selvfølgelighet tegner og forklarer om Guds gjøren og laden.

Denne
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Er det logisk å anta at man kan pønske ut motivene eller begrensingene til en åpenbart langt mer avansert skapning?
Vis hele sitatet...
"Høye tanker om" og "arrogant" var karakteristikker du lanserte

Her
Sitat av *pi Vis innlegg
At jeg har høye tanker om meg selv? Det kan godt være at jeg har gitt det inntrykket, men hvis du sier det fordi du tror jeg har påstått å forstå motivene til en gud jeg ikke tror på, eller en kunstig superintelligens jeg heller ikke tror på, så har du ikke lest grundig nok. Kom gjerne med reell kritikk på noe jeg faktisk har sagt, hvis du mener jeg oppfører meg arrogant.
Vis hele sitatet...
Det kom ikke fra meg, men jeg er selvfølgelig enig med deg i at du var arrogant.
Alle som hevder å vite noe om Gud er det
Sist endret av vindaloo; 24. november 2022 kl. 04:59.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Er det logisk å anta at man kan pønske ut motivene eller begrensingene til en åpenbart langt mer avansert skapning?

AI-skrullingene gjør akkurat samme greia, de starter med å definere en superintelligens for så å forutsi hva den kommer til å gjøre. Har man ikke litt høye tanker om seg selv da?
Vis hele sitatet...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Stemmer ikke.

Jeg åpnet med å si meg enig i det jeg trodde var Fulmen sin beskrivelse av hvordan enkelte folk (du) med den største
selvfølgelighet tegner og forklarer om Guds gjøren og laden.

Denne


"Høye tanker om" og "arrogant" var karakteristikker du lanserte

Her
Vis hele sitatet...
Nei, fulmen lanserte det, og refererte da til kristne og AI-skrullinger. Du rettet det mot meg i et innlegg som nå er slettet, men som jeg siterer i innlegget over det du siterer her.

Det kom ikke fra meg, men jeg er selvfølgelig enig med deg i at du var arrogant.
Alle som hevder å vite noe om Gud er det
Vis hele sitatet...
Jeg hevder ikke å vite noe om gud, det ville vært absurd da jeg ikke tror på gud. Jeg hevder å vite noe om hva kristne tror om gud, og diskuterer holdbarheten i det trossystemet. Hvis du fortsatt ikke har skjønt at jeg ikke er kristen du er du enten dum eller vrang eller begge deler.
Det er vel minst like arrogant å tro at de vet hva jeg mener med noe som helst. Selv ikke jeg gjør det
Hvorfor driver folk og krangler her i tråden? Gjør det et annet sted.

For å svare på spørsmålet fra trådstarter:
Jeg er skeptisk til at det finnes en gud, men ser samtidig at det som skjer på planeten idag samsvarer med det som står i bibelen.

Kanskje det er kun meg på jorden, og dere er illusjoner skapt for å teste meg? Kanskje du tenker det samme og ble truffet akkurat nå? Hvordan vet du at jeg ikke er en illusjon som er skapt for å fortelle deg nettopp dette?

Du kan kanskje klemme din mor og kjenne at hun er til stede, men hvordan kan du vite helt sikkert at du ikke er en spiller i et slags SIMS-spill, og alt du føler og ser er virtuelt?

Ingenting ble til en vakker planet med beboere som utsletter seg selv. Hvem eller hva var det som skapte dette ingenting? Hvem eller hva utløste The Big Bang?

En ting til jeg må ta med om meg selv; Da jeg i en periode studerte bibelen sammen med venner som er Jehovas Vitner, så ble jeg rådet til å be til Jehova ved behov. Jeg trodde ikke at det var noen som hørte bønnene mine, eller at det ville hjelpe, men jeg prøvde likevel, jeg ville vise vennene mine respekt.

Det jeg for det meste har «bedt om hjelp til» handlet om hvilke valg jeg skulle ta i vanskelige tider. For å være helt ærlig, så ble jeg litt skremt når jeg senere innså at jeg faktisk fikk signaler fra omgivelsene mine som fortalte meg hvilket valg jeg burde ta. Om det er tilfeldig eller ikke, kan jeg ikke vite, men det skjedde faktisk flere ganger, og opphørte når jeg fullførte bibelstudiet og valgte å ikke gå dypere inn i det. JV-vennene mine hadde håpet på å få meg inn i menigheten, men jeg følte at det var for hjernevasket for meg.
Jeg tror ikke, jeg vet. Bla.a har jeg observert 100-vis av ganger der folk har vert ekle mot andre at det i løpet av kort tid har slått tilbake på dem selv.
Dette gjelder både på godt og vondt. Dersom du gir til veldedighet f.eks. så vil også det slå tilbake i form av at du selv blir mer velstående. Det er forøvrig selvopplevd.
Du kan f.eks gjøre et eksperiment for å se om det virker selv om jeg ikke vil anbefale at du går rundt og er ekkel mot andre.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Jeg tror ikke, jeg vet. Bla.a har jeg observert 100-vis av ganger der folk har vert ekle mot andre at det i løpet av kort tid har slått tilbake på dem selv.
Vis hele sitatet...
...men du ser aldri at snille folk får kreft, eller egoister får godt betalte jobber? Personlig kan jeg ikke si at jeg tegn til noe universelt rettferdighetsprinsipp i sving, når alt kommer til alt.
Man kan jo lese seg litt opp på "confirmation bias"
Sitat av *pi Vis innlegg
...men du ser aldri at snille folk får kreft, eller egoister får godt betalte jobber? Personlig kan jeg ikke si at jeg tegn til noe universelt rettferdighetsprinsipp i sving, når alt kommer til alt.
Vis hele sitatet...
Kreft forårsakes av at man inntar kreftfremkallende kjemikalier, dvs. tilsetningsstoffer i mat, innhalering av tobakksrøyk og annet. Det er ikke Guds vilje at man skal spise av kunnskapens tre og produsere slikt kjemisk svineri.

Når det gjelder egoister som tjener store summer, så slår det også tilbake på dem selv ved at de fleste av dem har et overforbruk av alkohol og narkotiske stoffer som bl.a. kokain, så jeg vill ikke si at de slipper unna Guds vrede de heller.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Jeg tror ikke, jeg vet. Bla.a har jeg observert 100-vis av ganger der folk har vert ekle mot andre at det i løpet av kort tid har slått tilbake på dem selv.
Vis hele sitatet...
Joda, akkurat som for en ca. 10–20 år siden, så døde det 1–3 millioner mennesker årlig av malaria. Noe som blir 2740–8220 daglig. I all hovedsak er dette barn, som får malaria for første gang. Dette blir som å lesse 6–18 Boeng 747 fly proppfulle med hovedsak barn, og ta av og dundre rett i fjellveggen. Dette skjedde daglig!.. Tallene har sunket litt, men det tilsvarer nok noen flylaster daglig i dag også.

Så når det står i skapelsesberettelsen, at den femte dagen skapte han alt liv (bortsett fra mennesket). Ja så har herren også skapt malaria-parasitten Plasmodium sp.
Eller hva med loaloa-marken, som borrer seg i øyne på barn og voksne, og gjør dem etter hvert blinde?
Hva med kreftsykdom hos barn?
Eller at tusenvis av barn dør årlig av diaré, da dem ikke har rent drikkevann.



Så kan kristne jo gjøre et oppgjør med deg selv, som tilber noe som har skapt noe så grimt. Sammen med at han/henne/det ikke ordner opp i dette.


For er det én ting som er sikkert, så er det at uskyldige ikke blir spart!..
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
tilsetningsstoffer i mat
Vis hele sitatet...
Hvis det var riktig, hvorfor ser vi også kreft i naturen?
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Kreft forårsakes av at man inntar kreftfremkallende kjemikalier, dvs. tilsetningsstoffer i mat, innhalering av tobakksrøyk og annet. Det er ikke Guds vilje at man skal spise av kunnskapens tre og produsere slikt kjemisk svineri.

Når det gjelder egoister som tjener store summer, så slår det også tilbake på dem selv ved at de fleste av dem har et overforbruk av alkohol og narkotiske stoffer som bl.a. kokain, så jeg vill ikke si at de slipper unna Guds vrede de heller.
Vis hele sitatet...
Sååå... når folk får fortjent lykke/ulykke så er det et ugjendrivelig bevis på at Gud griper inn, og når de får ufortjent lykke/ulykke så er det et bevis på menneskets syndighet? Snedig.
Tror ikke Gud har troen på meg, ass. Tror jeg har vært en blanding mellom Hitler, Stalin, Mao, Mengele, Pot, Himmler og Eichmann i mitt forrige liv (hvis det finnes noe slik svada greier)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Sååå... når folk får fortjent lykke/ulykke så er det et ugjendrivelig bevis på at Gud griper inn, og når de får ufortjent lykke/ulykke så er det et bevis på menneskets syndighet? Snedig.
Vis hele sitatet...
Dette er, fra kilder jeg anser som relativt fornuftige, [sjekker notater] lettvint, overfladisk argumentasjon som ikke engasjerer religionen på dens premisser, og som tyder på at du ikke har satt deg så dypt inn i dette.
Gud er død, og det er kun pedofile som fremdeles tror på Jesus...
Forrige århundre klamret folk seg til andre ideologier, som sosialisme, og hundrevis av millioner vantro døde uansett.

Det er ikke noe poeng å tro på noe, massesuggesjonen tar deg uansett og så står du plutselig der å nyter å sende klimafornektere til Auschwitz eller brenne transofober på bålet... I barmhjertighetens navn.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Joda, akkurat som for en ca. 10–20 år siden, så døde det 1–3 millioner mennesker årlig av malaria. Noe som blir 2740–8220 daglig. I all hovedsak er dette barn, som får malaria for første gang. Dette blir som å lesse 6–18 Boeng 747 fly proppfulle med hovedsak barn, og ta av og dundre rett i fjellveggen. Dette skjedde daglig!.. Tallene har sunket litt, men det tilsvarer nok noen flylaster daglig i dag også.

Så når det står i skapelsesberettelsen, at den femte dagen skapte han alt liv (bortsett fra mennesket). Ja så har herren også skapt malaria-parasitten Plasmodium sp.
Eller hva med loaloa-marken, som borrer seg i øyne på barn og voksne, og gjør dem etter hvert blinde?
Hva med kreftsykdom hos barn?
Eller at tusenvis av barn dør årlig av diaré, da dem ikke har rent drikkevann.



Så kan kristne jo gjøre et oppgjør med deg selv, som tilber noe som har skapt noe så grimt. Sammen med at han/henne/det ikke ordner opp i dette.


For er det én ting som er sikkert, så er det at uskyldige ikke blir spart!..
Vis hele sitatet...
Det er dermed ikke sagt at de får det verre i dødsriket enn om disse barna hadde måtte levd et langt liv i afrika. Afrikanere har jo i lengre tid drevet med satanisme som religion og enkelte har drevet med kanibalisme og andre bestialske skikker og ritualer så det ville være rart om gud skulle ha noe med dem å gjøre.

Forøvrig er jeg enig i at det er mye som virker urettferdig, men jeg har veldig mange ganger opplevd at det folk gjør mot andre får de igjen med renter.


Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvis det var riktig, hvorfor ser vi også kreft i naturen?
Vis hele sitatet...
Er ikke godt nok informert om det du nevner her. Kan du utdype litt mer?

Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Tror ikke Gud har troen på meg, ass. Tror jeg har vært en blanding mellom Hitler, Stalin, Mao, Mengele, Pot, Himmler og Eichmann i mitt forrige liv (hvis det finnes noe slik svada greier)
Vis hele sitatet...
Det handler vel mer om hva du har på kontoen din, dvs. hvordan du oppfører deg mot andre, hvor mye du gir av din overflod osv. For som det står i bibelen: Dersom du er lunken så skal han spytte deg ut av sin munn.
Sist endret av Ingebrigt; 26. november 2022 kl. 08:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg

Det handler vel mer om hva du har på kontoen din, dvs. hvordan du oppfører deg mot andre, hvor mye du gir av din overflod osv. For som det står i bibelen: Dersom du er lunken så skal han spytte deg ut av sin munn.
Vis hele sitatet...
Haha, verden er en urettferdig plass å bo. Vei dine ord med omhu før du uttaler deg om en persons rettmessighet. Fortjener jeg virkelig lidelse og dødsdom, som har vært en tortur av en prosess som skriver seg tilbake fra jeg var 12 år av, samt mishandling og overgrep i barndommen, mens jeg evner å mentalisere andre og gi rom for tilgivelse på tross av det utilgivelige? Fortjener jeg å bli drept psykisk av de som skulle omfavnet meg gjennom trygghet da jeg var lita, og drept under skalpell av dem som bærer slike gudekomplekser ved sin side, at det menneskelige svinner helt hen?

Svar meg gjerne igjen, og se om jeg er en lunken person som fortjener urettmessigheter jeg aldri selv unner noen - selv ikke de som selv har påført meg det.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg tror ikke på gud, og jeg vil gjerne utfordre folk som mener det samme om å gjenta etter meg : Kjære gud, om du finnes kan du være så snill å gi meg et tegn å gjøre mitt første fødte barn tilbakestående?
Dette synes jeg er en fin måte å skissere at jeg virkelig ikke tror på gud så derfor har jeg ingenting å frykte ved å si noe sånt. Men fortsatt så møtes jeg ofte med store øyne og spørsmål om hvorfor jeg noen gang kunne ønske noe sånt, og da gjerne av folk som sier de ikke tror på gud, men som også gjerne unnlater å gjenta frasen, "bare for sikkerhetskyld" . noe som for meg får det til å virke som de tror på gud..
Sist endret av Absurd; 26. november 2022 kl. 22:55.
Nå konkluderer du litt for raskt. Jeg liker stuntet, men du må være klar over at det å si noe gjør det litt virkelig. Selv om man VET at det ikke kan påvirke fremtiden vil folk flest vegre seg for å tenke slike tanker, langt mindre si de høyt.
PS: Å skrive noe ned er gjerne enda mer effektivt.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Nå konkluderer du litt for raskt. Jeg liker stuntet, men du må være klar over at det å si noe gjør det litt virkelig. Selv om man VET at det ikke kan påvirke fremtiden vil folk flest vegre seg for å tenke slike tanker, langt mindre si de høyt.
PS: Å skrive noe ned er gjerne enda mer effektivt.
Vis hele sitatet...
Hehe ja jeg ser hva du mener og det er jo satt litt på spissen. Selvom jeg ikke tror på huldra feks. så ville jeg ikke gått rundt i skogen om natten å skreket etter henne
Sitat av Absurd Vis innlegg
Hehe ja jeg ser hva du mener og det er jo satt litt på spissen. Selvom jeg ikke tror på huldra feks. så ville jeg ikke gått rundt i skogen om natten å skreket etter henne
Vis hele sitatet...
Jeg er absolutt ikke-troende, og jeg liker tilnærmingen din til å bevise det. Min er nesten lik. Jeg har en kontrakt liggende i word. Enkelt forklart sier den. At du selger sjelen din til meg for 1 krone, er du villig til å signere den? Jeg vippser lett 1 krone til deg, som bevis på at du ikke tror på Gud
Jeg tror ikke universets eksistens er rent tilfeldig, hvor vidt Big Bang er 100% korrekt eller ikke tørr jeg ikke svare på men jeg er nesten overbevist om at det var noe/noen der ute som forårsaket det. Tror ikke på Gud i egen form, i hvertfall ikke slik det blir beskrevet i bibelen. Det sagt så tror jeg på Gud som "konsept" i mangel på en bedre beskrivelse. Jeg er overbevist om at våre avdøde slektninger fortsatt eksisterer i ett eller annet format og at de vokter over oss på en eller annen måte.

Til de av dere som har sett Interstellar.. Jeg tror denne filmen var inne på noe!
Kanskje Kjærlighet er meningen med livet.. Noen vil kanskje hevde at "Kjærlighet" i likhet med "God og ond" Ikke betyr noe som helst på en kosmisk skala fordi dette er menneskelige Oppfinnelser. Personlig vil jeg heller kalle det "Oppdagelser".. Disse elementene har eksistert siden tidenes morgen, tok oss bare en stund å oppdage dem!


Blie litt dypere enn planlagt men skitt au
Sist endret av Gnarve; 27. november 2022 kl. 01:13. Grunn: Ryddigere tekst
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Jeg er absolutt ikke-troende, og jeg liker tilnærmingen din til å bevise det. Min er nesten lik. Jeg har en kontrakt liggende i word. Enkelt forklart sier den. At du selger sjelen din til meg for 1 krone, er du villig til å signere den? Jeg vippser lett 1 krone til deg, som bevis på at du ikke tror på Gud
Vis hele sitatet...
Blir jo litt rart å selge den til deg, men vi kunne solgt den til djevelen kanskkje?
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Haha, verden er en urettferdig plass å bo. Vei dine ord med omhu før du uttaler deg om en persons rettmessighet. Fortjener jeg virkelig lidelse og dødsdom, som har vært en tortur av en prosess som skriver seg tilbake fra jeg var 12 år av, samt mishandling og overgrep i barndommen, mens jeg evner å mentalisere andre og gi rom for tilgivelse på tross av det utilgivelige? Fortjener jeg å bli drept psykisk av de som skulle omfavnet meg gjennom trygghet da jeg var lita, og drept under skalpell av dem som bærer slike gudekomplekser ved sin side, at det menneskelige svinner helt hen?

Svar meg gjerne igjen, og se om jeg er en lunken person som fortjener urettmessigheter jeg aldri selv unner noen - selv ikke de som selv har påført meg det.
Vis hele sitatet...
Har faktisk opplevd mye av det samme selv og livet går ikke på skinner nå heller men er 1000 ganger bedre enn da jeg brukte alkohol og piller istedenfor. Og i tillegg er jeg blitt en meget velstående person.
Jeg velger også en sunn livstil der sunn mat og fysisk aktivitet (yoga, mye husarbeid, turgåing etc.) gir meg både ro og livsglede og den veien jeg er inne på nå tror jeg ikke er tilfeldig, men styrt av høyere makter som takk for min innsats i hans tjeneste.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Blir jo litt rart å selge den til deg, men vi kunne solgt den til djevelen kanskkje?
Vis hele sitatet...
Da får du gjerne et bevis dersom det funker også, i form av at du blir dritgod på bluesgitar eller noe.

Sitat av Absurd Vis innlegg
Jeg tror ikke på gud, og jeg vil gjerne utfordre folk som mener det samme om å gjenta etter meg : Kjære gud, om du finnes kan du være så snill å gi meg et tegn å gjøre mitt første fødte barn tilbakestående?
Dette synes jeg er en fin måte å skissere at jeg virkelig ikke tror på gud så derfor har jeg ingenting å frykte ved å si noe sånt. Men fortsatt så møtes jeg ofte med store øyne og spørsmål om hvorfor jeg noen gang kunne ønske noe sånt, og da gjerne av folk som sier de ikke tror på gud, men som også gjerne unnlater å gjenta frasen, "bare for sikkerhetskyld" . noe som for meg får det til å virke som de tror på gud..
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det er så enkelt. Jeg for min del ville nok ikke hatt problemer med å si bloody mary foran speilet eller leke med ouijabrett for gøy. Jeg tror ikke på at noe skjer. Å skulle si høyt at jeg ønsker noe jeg virkelig ikke ønsker, ville derimot skapt en sterk følelse av dissonnans hos meg. Jeg tror heller det er det ubehaget jeg ville følt behov for å beskytte meg mot, enn muligheten for at mitt uttalte ønske skulle gjøre det virkelig. Vi har et ganske sterkt behov for kongruens i hva vi tenker, føler og gjør, for å oppleve oss som eit integrert selv. Av samme grunn tror jeg ikke jeg ville likt å selge sjelen min til noen heller. Jeg tror riktignok ikke på en sjel i åndelig forstand, men jeg har jo en opplevelse av å ha ett eller annet som er meg, og det skurrer å ikke skulle beskytte det mot å bli fragmentert og spredt rundt. Det har mer med en følelse av integritet å gjøre enn redsel for praktiske konsekvenser.

Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Har faktisk opplevd mye av det samme selv og livet går ikke på skinner nå heller men er 1000 ganger bedre enn da jeg brukte alkohol og piller istedenfor. Og i tillegg er jeg blitt en meget velstående person.
Jeg velger også en sunn livstil der sunn mat og fysisk aktivitet (yoga, mye husarbeid, turgåing etc.) gir meg både ro og livsglede og den veien jeg er inne på nå tror jeg ikke er tilfeldig, men styrt av høyere makter som takk for min innsats i hans tjeneste.
Vis hele sitatet...
Beklager, men dette er den mest usympatiske typen religiøsitet jeg vet om. Det er fint at ting har ordnet seg for deg, men å bruke din suksess og andres ulykke som argument for at gud er mer fornøyd ned deg enn med dem... det er bare kjipt. Mon tro om gud kommer til å straffe deg for det?
Sist endret av *pi; 27. november 2022 kl. 03:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Beklager, men dette er den mest usympatiske typen religiøsitet jeg vet om. Det er fint at ting har ordnet seg for deg, men å bruke din suksess og andres ulykke som argument for at gud er mer fornøyd ned deg enn med dem... det er bare kjipt. Mon tro om gud kommer til å straffe deg for det?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal ikke gud være mer fornøyd med dem som bidrar med pengegaver til sultende folk?
Og mon tro om han ikke straffer deg for å kalle en av hans tjenere usympatisk?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Hvorfor skal ikke gud være mer fornøyd med dem som bidrar med pengegaver til sultende folk?
Og mon tro om han ikke straffer deg for å kalle en av hans tjenere usympatisk?
Vis hele sitatet...
Det et særdeles forstyrrende å se en person bagatellisere malariaepedemien for det finnes en mulighet for "at de har det bedre i dødsriket", som vi må presisere: er en total fantasi uten noe rot i virkeligheten.

I tillegg til det så bryter du med hovedpoenget i det nye testamentet, at alle er likeverdige i "guds" øyne og har sjansen for frelse.
Man kan jo også, til og med nevne, at denne typen holdning mot andre mennesker er noe Jesus, og i følge han, "gud" ville sett særdeles negativt på.

Eller forkaster du kanskje det nye testamentet og følger de gamle?

Nei, det er litt vanskelig å følge med på hva som er hva i disse fantasiverkene som er løst samlet inn fra diverse kilder skrevet i gamle språk som er oversatt og oversatt og redigert av de adelige igjen og igjen for å holde seg til et visst narrativ.
Sist endret av Dodecha; 27. november 2022 kl. 15:24.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det et særdeles forstyrrende å se en person bagatellisere malariaepedemien for det finnes en mulighet for "at de har det bedre i dødsriket", som vi må presisere: er en total fantasi uten noe rot i virkeligheten.

I tillegg til det så bryter du med hovedpoenget i det nye testamentet, at alle er likeverdige i "guds" øyne og har sjansen for frelse.
Man kan jo også, til og med nevne, at denne typen holdning mot andre mennesker er noe Jesus, og i følge han, "gud" ville sett særdeles negativt på.

Eller forkaster du kanskje det nye testamentet og følger de gamle?

Nei, det er litt vanskelig å følge med på hva som er hva i disse fantasiverkene som er løst samlet inn fra diverse kilder skrevet i gamle språk som er oversatt og oversatt og redigert av de adelige igjen og igjen for å holde seg til et visst narrativ.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen tro på at alle mennesker er like i guds øyne. Da ville jo bibelens budskap om at det ligger en frelse i å forbedre seg være meningsløs.
Dersom alle mennesker er like i guds øyne så hadde det ikke eksistert en trussel om helvete i bibelen og folk som A. Hitler, J Stalin, Mor Theresa m.fl. ville alle blitt vurdert likeverdig og kommet til himmelen.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Jeg har ingen tro på at alle mennesker er like i guds øyne. Da ville jo bibelens budskap om at det ligger en frelse i å forbedre seg være meningsløs.
Vis hele sitatet...
Nå er mitt inntrykk av bibelen at det er troen som frelser, og at hovmodige folk som tror de er rettferdige nok til å fortjene himmelbilletten typisk går på en smell når regnskapet skal gjøres opp. Rimelig sikker på at jeg har Luther på min side der i alle fall, men du er kanskje katolikk? Isåfall stiller det seg kanskje annerledes.

Uansett, så vidt jeg husker er det rikelig med beskrivelser i Bibelen av hvordan kristne lider på jorden, så det virker ubibelsk å bruke jordisk suksess som indikator på god kristenhet.

Min forakt mot akkurat den holdningen er uansett av mer verdslig moralsk art: Når noen rammes av ulykke og ligger nede, virker det ufølsomt å bruke anledningen til å minne dem om at de sannsynligvis også er mislikt av gud og mindre verdt enn deg. Det hjelper ikke at du kaster penger etter dem for å understreke poenget. Skam og fordømmelse har aldri hjulpet noen på beina.
Sist endret av *pi; 27. november 2022 kl. 17:51.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå er mitt inntrykk av bibelen at det er troen som frelser, og at hovmodige folk som tror de er rettferdige nok til å fortjene himmelbilletten typisk går på en smell når regnskapet skal gjøres opp. Rimelig sikker på at jeg har Luther på min side der i alle fall, men du er kanskje katolikk? Isåfall stiller det seg kanskje annerledes.

Uansett, så vidt jeg husker er det rikelig med beskrivelser i Bibelen av hvordan kristne lider på jorden, så det virker ubibelsk å bruke jordisk suksess som indikator på god kristenhet.

Min forakt mot akkurat den holdningen er uansett av mer verdslig moralsk art: Når noen rammes av ulykke og ligger nede, virker det ufølsomt å bruke anledningen til å minne dem om at de sannsynligvis også er mislikt av gud og mindre verdt enn deg. Det hjelper ikke at du kaster penger etter dem for å understreke poenget. Skam og fordømmelse har aldri hjulpet noen på beina.
Vis hele sitatet...
Det er på ingen måte min mening å fordømme noen men å fortelle hva som var vendepunktet i mitt liv og så må andre få gjøre som de vil. Det kan selvsagt bli hardt med en omvendelse og jeg gikk selv rundt i mange år og ventet på et under uten at noe skjedde.
Dvs. at bønn alene fører ingen steds. Veien til Gud går gjennom kristus, dvs. at man må følge ham ved å gå i hans fotspor, og som han gjorde så må også alle vi andre gjennom en slags korsfestelse før ting går til det bedre.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Har faktisk opplevd mye av det samme selv og livet går ikke på skinner nå heller men er 1000 ganger bedre enn da jeg brukte alkohol og piller istedenfor. Og i tillegg er jeg blitt en meget velstående person.
Jeg velger også en sunn livstil der sunn mat og fysisk aktivitet (yoga, mye husarbeid, turgåing etc.) gir meg både ro og livsglede og den veien jeg er inne på nå tror jeg ikke er tilfeldig, men styrt av høyere makter som takk for min innsats i hans tjeneste.
Vis hele sitatet...
Så du tror genuint at en person som er blitt sengeliggende og må ha alt av livsførsel intravenøs skal legge om livsstilen sin, og slik skal en viss høyere makt fikse livet mitt, som et sykehus har klart å ruinere som følge av 3 operasjoner som har fått fatale følger, grunnet sykdommens sjeldenhet, samt mangelen på å lytte til pasienten? Men da skal jeg ta med meg sengen ut, det intravenøse stativet, hjemmesykepleien og alt av pumper og slanger opp trapper, ned bakker og ut, samt utøve yoga, som jeg hverken har helse til og som er livsfarlig for meg mtp luftembolisme. Men den er grei! Har så masse å glede meg over med morfinpumper, å lure på hvor lenge kroppen klarer å holde i dette osv. Du ga meg virkelig informative innspill her.

Ser at jeg virkelig har fortjent det jeg har fått slengt i fanget🙃
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Så du tror genuint at en person som er blitt sengeliggende og må ha alt av livsførsel intravenøs skal legge om livsstilen sin, og slik skal en viss høyere makt fikse livet mitt, som et sykehus har klart å ruinere som følge av 3 operasjoner som har fått fatale følger, grunnet sykdommens sjeldenhet, samt mangelen på å lytte til pasienten? Men da skal jeg ta med meg sengen ut, det intravenøse stativet, hjemmesykepleien og alt av pumper og slanger opp trapper, ned bakker og ut, samt utøve yoga, som jeg hverken har helse til og som er livsfarlig for meg mtp luftembolisme. Men den er grei! Har så masse å glede meg over med morfinpumper, å lure på hvor lenge kroppen klarer å holde i dette osv. Du ga meg virkelig informative innspill her.

Ser at jeg virkelig har fortjent det jeg har fått slengt i fanget🙃
Vis hele sitatet...
Jeg kunne selvfølgelig ikke vite at du var sengeliggende. Når du skriver at du ble ødelagt av medisinsk behandling så kan man ihvertfall ikke skylde på gud siden hans vilje er at man ikke skal spise av kunnskapens tre og utvikle den type vitenskap.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Jeg kunne selvfølgelig ikke vite at du var sengeliggende. Når du skriver at du ble ødelagt av medisinsk behandling så kan man ihvertfall ikke skylde på gud siden hans vilje er at man ikke skal spise av kunnskapens tre og utvikle den type vitenskap.
Vis hele sitatet...
Så, du sier implisitt at hans vilje er at når man blir syk så skal man faktisk ikke oppsøke lege, men heller la naturen (herunder: Gud) gå sin gang?
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Når du skriver at du ble ødelagt av medisinsk behandling så kan man ihvertfall ikke skylde på gud siden hans vilje er at man ikke skal spise av kunnskapens tre og utvikle den type vitenskap.
Vis hele sitatet...
Legit poeng. Muligens litt torpedert av at det er framført på internett, men la oss ikke henge oss opp i det.
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Så, du sier implisitt at hans vilje er at når man blir syk så skal man faktisk ikke oppsøke lege, men heller la naturen (herunder: Gud) gå sin gang?
Vis hele sitatet...
Det er rett og slett naturstridig at det skal være en art på jorden som aldri skal beskattes. Dersom man ikke lar naturen gå sin gang så får man andre problemer som f.eks videreføring av alvorlige sykdommer fra en generasjon til den neste og det ser vi resultatet av i disse dager der stadig flere får kreft, diabetes, allergier og annet svineri som folk må slite med fra de er små til de går i graven.
Man kan da spørre seg selv om det er guds vilje? Er det bedre å streve i 80 år enn å leve i 60? Jeg tenker da på den økte gjennomsnittsalderen som følge av slik livsforlengende medisinsk behandling.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Jeg kunne selvfølgelig ikke vite at du var sengeliggende. Når du skriver at du ble ødelagt av medisinsk behandling så kan man ihvertfall ikke skylde på gud siden hans vilje er at man ikke skal spise av kunnskapens tre og utvikle den type vitenskap.
Vis hele sitatet...
Du troller, ellers synes jeg synd på deg.

Ingen vet noe sikkert, vi er alle agnostikere
Alle er ikke agnostikere.
Vi vet jo at religion er piss og at de religiøse lyver til, og fikler i buksa til barn, så vi er ateister.
Har egentlig aldri skjønt poenget hvorfor kristendom og religion blir diskutert på freak. Joda, freak har stor takhøyde, men jeg tviler på at det er så forferdelig mange religiøse som er en freaker.

Flesteparten er ateister som mener religiøse er noen skrullinger som tror på noe overnaturlig, og noen få liker å trolle i slike tråder. Jaja , worst case så dør jo slike tråder ut relativt fort.

Også tror jeg ikke noen ikke religiøse har et åpent sinn og er nysjerrig heller (foruten Pi*). Takk for meg (:
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Har egentlig aldri skjønt poenget hvorfor kristendom og religion blir diskutert på freak. Joda, freak har stor takhøyde, men jeg tviler på at det er så forferdelig mange religiøse som er en freaker.

Flesteparten er ateister som mener religiøse er noen skrullinger som tror på noe overnaturlig, og noen få liker å trolle i slike tråder. Jaja , worst case så dør jo slike tråder ut relativt fort.

Også tror jeg ikke noen ikke religiøse har et åpent sinn og er nysjerrig heller (foruten Pi*). Takk for meg (:
Vis hele sitatet...
Dette problemet er ikke spesielt for freak. Jeg på min side opplever freak som det stedet der man faktisk finner folk som setter pris på en prinsippiell diskusjon uten å nødvendigvis ha en dypt personlig overbevisning å forsvare, men dette temaet er nok et unntak.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Alle er ikke agnostikere.
Vi vet jo at religion er piss og at de religiøse lyver til, og fikler i buksa til barn, så vi er ateister.
Vis hele sitatet...
Så hvor er beviset ditt. Poenget mitt er at ingen har beviser for noe som helst, derfor kan de ikke vite noe sikkert. Agnostikere er tvilere fordi de ikke vet.
Var selv en beinhard ateist på mine yngre år, men har i det siste glidd sakte mot agnostisk ateisme. Dette innebærer at man ikke tror på en gud, samtidig som jeg ikke tror man noensinne vil få svar på om Gud eksisterer.

Når jeg ser på verden og forklaringene vi har så langt på hvordan den fungerer, så tenker jeg at den er akkurat slik man kunne tenkt seg uten Gud. Og alt man enda ikke vet og forklarer med Gud, tror jeg bare er et tidsspørsmål før vi kan forklare på helt naturlige måter.
Mange tror ikke på Gud siden det finnes mye rart i skriftene som er basert på synsing fra dentids religiøse dvs. at de har konstruert en forklaring som kan være feilaktig eller selvmotsigende og framstilt Gud som en slags person som har all makt og bare gjør godt uavhengig av hvilken livsførsel folk fører.

Jeg har imidlertid tro på at Gud er en kombinasjon av flere elementer dvs. en ånd eller en slags holdning som man kan velge, dvs. at man kan bare gjøre gode gjerninger, eller være ond, eller vingle mellom det ene og det andre. Jeg er imidlertid overbevist om hva man velger får konsekvenser og slår tilbake på den som velger å være enten god eller ond, og det har jeg selv observert utallige ganger på andre personer og også av egne erfaringer.

Komikere som har gått langt over streken og vert morsom på andres bekostning på en jævlig måte har fått igjen så det monner. Også enkelte politikere som har gått langt over grensen har fått igjen med renter.

Man kan da spørre hvorfor uskyldige også blir rammet, men det er en konsekvens av at folket ikke følger Guds ord men heller velger å gå sine egne egoistiske veier slik at det på en eller annen måte kan ramme en tredjepart. Gud har f.eks ikke bedt oss om å utvikle teknologi som dreper, så det er ikke hans feil at folk blir drept i trafikken eller i krig eller noe annet av det folk ikke forstår at Gud reddet dem fra.
Sist endret av Ingebrigt; 29. november 2022 kl. 13:11.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
vi er alle agnostikere
Vis hele sitatet...
Er du agnostisk når det kommer til troll, Odin, enhjørninger og krystall healing også?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Er du agnostisk når det kommer til troll, Odin, enhjørninger og krystall healing også?
Vis hele sitatet...
Vet du ett hundre prosent sikkert at det ikke finnes skapninger på jorda vi ikke vet om? Krystallhealing hva nå enn det er, har vel vitenskapen vist oss at det bare er placebo.

Noen andre dumme eksempler?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Vet du ett hundre prosent sikkert at det ikke finnes skapninger på jorda vi ikke vet om? Krystallhealing hva nå enn det er, har vel vitenskapen vist oss at det bare er placebo.

Noen andre dumme eksempler?
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke et dumt eksempel, det er å belyse et særdeles spesielt punkt blant troende: Hvorfor er akkurat den guden/troen de ble introdusert via foreldre/samfunn den rette?

Hvorfor er det latterlig å tro på Krishna men ikke Jesus? Hvorfor er det tåpelig å tro på Hanuman men ikke på gud?

Om jeg virkelig skal trekke ut en hånd til troende kan man, på tynnt grunnlag, kanskje si at ideen om gud er universiell, men hvordan han/hun/det oppfører/mener/har til mål som er noe vi mennesker aldri vil kunne begripe da et slikt ekstraordinært vesen ville være så forbi vår mentale evne at vi må nesten ta oss til takke med at vi aldri vil begripe noe av det.

Eller.. som du vet, Occhams barberblad: Menneskers psyke er giret opp til å forklare det uforklarlige, å se mønstre eller konstruere en tilværelse der man kan akseptere det som skjer rundt seg. Gud er et menneskelig konsept, et produkt av vår psyke for å trøste oss selv i en fæl kjip verden.
Sist endret av Dodecha; 29. november 2022 kl. 17:32.
@Nod: Nei, jeg vet ikke om det finnes uoppdagede enhjørninger. Jeg forkaster bare ubegrunnede påstander uten videre seremoni. Dette er ikke agnostisisme som sier at man ikke kan vite noe om det overnaturlige.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av Fyllekjøreren Vis innlegg
Kanskje det er kun meg på jorden, og dere er illusjoner skapt for å teste meg? Kanskje du tenker det samme og ble truffet akkurat nå? Hvordan vet du at jeg ikke er en illusjon som er skapt for å fortelle deg nettopp dette?
Vis hele sitatet...
Dette kalles Solipsisme og kan egentlig ikke bevises eller motbevises. Det høres ut som et dypt filosofisk emne, men er meningsløst å prate seriøst om. Jeg regner med at du oppfører deg i det daglige som om den eksterne virkeligheten faktisk eksisterer og det ville fått konsekvenser for deg om du begynte med det motsatte.

Sitat av Fyllekjøreren Vis innlegg
Ingenting ble til en vakker planet med beboere som utsletter seg selv. Hvem eller hva var det som skapte dette ingenting? Hvem eller hva utløste The Big Bang?
Vis hele sitatet...
Singulariteter er et emne som fortsatt ikke er forstått, men per i dag så mener ikke forskere at ingenting ble til alt vi ser. Det er for det meste Kristne apologeter som liker å si dette fordi det er en enkel måte å forklare Big Bang på og kan vris til å ligne litt på bibelhistorien. Klassisk fysikk bryter sammen under disse forholdene så modellene og matten vi bruker i dag er ikke helt klar for singulariteter og The Big Bang er ikke så enkelt som at ingenting ble til alt.

Det er også litt meningsløst å snakke om hva som utløste eller kom før The Big Bang om ikke tid i seg selv eksisterte. Selv om forskere ikke har et konkret, 100% svar på hva som skjedde så betyr ikke det at magi er neste svar på lista.

Det handler egentlig bare om å bli komfortabel med å si "Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men jeg vil gjerne finne det ut" i stedet for å ta til takke med "På grunn av magi" bare fordi det er et svar.