Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 3708
Anonym bruker
"Lei Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Store norske leksikon (SNL) fikk nylig en artikkel om betegnelsen "narkoman" hvor det blir beskrevet som nedsettende. De fleste anerkjente norske aviser har i tillegg tatt totalt avstand fra betegnelsen og har erstattet den med "rusavhengig", blant annet VG og Aftenposten. Nettleksikonet Wikipedia har også sluttet med betegnelsen.

Det jeg lurer på er hva personene det gjelder tenker, altså dem med som sliter med avhengighet. Jeg har en oppfatning om at det er greit å bruke ordet hvis du selv er det, men ikke ellers – altså likt som det rasistiske n-ordet (neger). Dette forumet føles ut som rett sted å spør – så del tankene deres, jeg er interessert i å høre dere ståsted er på ordet "narkoman"

Lenke til SNL-artikkelen: https://sml.snl.no/narkoman
Mani betyr jo overdreven lykke, og på litt samme måte så er narkomani *overdreven* bruk og avhengighet.
Lignende eksempler: Schizofreni, "frenzy". Alkoholiker, Alkohol + iker.

Det er mindre nedsettende å bruke to sammensatte og fullstendige ord, som f.eks narkotika-avhengig, rus-avhengig eller alkhol-avhengig. Selv rusmisbruker er finere enn narkoman.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"Narkoman" kommer jo fra det juridiske begrepet "narkotika" som betyr ulovlige rusmidler.

Å skille mellom lovlig og ulovlig rusmiddelbruk blir stigmatiserende ja. Alt er jo rusmiddelavhengighet uavhengig om det lovlig eller ulovlig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Store norske leksikon (SNL) fikk nylig en artikkel om betegnelsen "narkoman" hvor det blir beskrevet som nedsettende. De fleste anerkjente norske aviser har i tillegg tatt totalt avstand fra betegnelsen og har erstattet den med "rusavhengig", blant annet VG og Aftenposten. Nettleksikonet Wikipedia har også sluttet med betegnelsen.

Det jeg lurer på er hva personene det gjelder tenker, altså dem med som sliter med avhengighet. Jeg har en oppfatning om at det er greit å bruke ordet hvis du selv er det, men ikke ellers – altså likt som det rasistiske n-ordet (neger). Dette forumet føles ut som rett sted å spør – så del tankene deres, jeg er interessert i å høre dere ståsted er på ordet "narkoman"

Lenke til SNL-artikkelen: https://sml.snl.no/narkoman
Vis hele sitatet...
Ordet neger er i utgangspunktet ikke rasistisk, og vi har faktisk ingen ord som beskriver like godt som dette ordet. Det finnes absolutt ingen ord som kan erstatte dette, annet enn ordet med i og dobbel G. Språk handler først og fremst om kommunikasjon. Inntil vi har et ord som erstatter neger er der vanskelig å slutte å bruke det. Alt må sees i kontekst.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Ordet neger er i utgangspunktet ikke rasistisk, og vi har faktisk ingen ord som beskriver like godt som dette ordet. Det finnes absolutt ingen ord som kan erstatte dette, annet enn ordet med i og dobbel G. Språk handler først og fremst om kommunikasjon. Inntil vi har et ord som erstatter neger er der vanskelig å slutte å bruke det. Alt må sees i kontekst.
Vis hele sitatet...
Tror det riktig norske ordet for neger er afro Normann
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Ordet neger er i utgangspunktet ikke rasistisk, og vi har faktisk ingen ord som beskriver like godt som dette ordet. Det finnes absolutt ingen ord som kan erstatte dette, annet enn ordet med i og dobbel G. Språk handler først og fremst om kommunikasjon. Inntil vi har et ord som erstatter neger er der vanskelig å slutte å bruke det. Alt må sees i kontekst.
Vis hele sitatet...
What the fuckety fuck? N-ordet er i aller høyeste grad rasistisk. Vi har nok av andre ord som "beskriver like godt", hva mener du? Er det vanskelig for deg å forstå hva ordene afrikaner eller melaninrik beskriver?
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Ordet neger er i utgangspunktet ikke rasistisk, og vi har faktisk ingen ord som beskriver like godt som dette ordet. Det finnes absolutt ingen ord som kan erstatte dette, annet enn ordet med i og dobbel G. Språk handler først og fremst om kommunikasjon. Inntil vi har et ord som erstatter neger er der vanskelig å slutte å bruke det. Alt må sees i kontekst.
Vis hele sitatet...
Neger og nigger er veldig utdaterte og krenkende å bruke. Hvis du må påpeke hudfargen eller etnisiteten til noen, hvorfor ikke bare si det på en måte som ikke sjenerer andre?

Ps: "Snønigger" er et skjellsord som blir brukt av enkelte mot Nordmenn, svensker og andre land med vikingrøtter. Hadde du syntes det var greit å høre, hvis du var på ferie i f.eks Egypt eller Sør-Afrika?

(Snakker fra erfaring rundt overnevnte forresten)
Sist endret av tullekontohehe; 14. november 2022 kl. 10:02.
Jeg har lurt litt på det samme ang. ordet/begrepet "Junkie"
Er det nedlatende å bruke?
Sist endret av vindaloo; 14. november 2022 kl. 10:06.
Og en siste ting:


Mørkhudet, brun og i verste fall svart er mye mildere ord enn neger. Når MÅ du si neger istedenfor mørkhudet eller svart?

Hvis du på død og liv skal stå å forsvare din rett til å kalle folk for neger for et offentlig publikum, så håper jeg i det minste at du praktiserer denne holdningen din likt mot alle, uavhengig av rase og hudfarge. For om ikke, så er det ihvertfall diskriminering.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg har lurt litt på det samme ang. ordet/begrepet "Junkie"
Er det nedlatende å bruke?
Vis hele sitatet...
Spør deg selv: Ville du bli krenket om noen du overhørte en bekjent eller kjenning fortelle noen andre at du er en junkie?



Det er nedlatende, men en del mildere enn narkoman, ihverfall etter min mening.


Vet ikke hvordan andre bruker disse ordene, men personlig tenker jeg på "den" typen folk som ses på gaten som narkomane eller narkiser, spesielt hvis de er eldre, tynne og går med uteligger klær. Hvis de ser litt mer velstelte ut, ser jeg på den som junkies. Det skal mye til (og jeg snakker om sprøytebruk), før jeg ville omtalt noen jeg kjenner som narkomane. Men junkie er et ord jeg har mye lavere terskel for å bruke.

Kanskje en generell gruppering kan lages:


Alkohol, Cannabis, kokain, ghb, ecstacy (og andre partyrusmidler) ol... Hvis det går over moderat++ bruk så kan det kalles for junkie, i min mening...

Benzo havner midt på treet. Kanskje et fint ord er "pillenarkoman".

Amfetamin, meth, heroin, andre opiater (inkl. ulovlig anskaffet legemidler)... Narkoman.
Sist endret av tullekontohehe; 14. november 2022 kl. 10:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tenker at Junkie er en mer teknisk/klinisk beskrivelse av en handling mer enn det beskriver personen som
utfører handlingen.

Og at det dermed også går et klart skille der mellom de som bruker sprøyter og ikke.
Sist endret av vindaloo; 14. november 2022 kl. 10:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av celtseus Vis innlegg
What the fuckety fuck? N-ordet er i aller høyeste grad rasistisk. Vi har nok av andre ord som "beskriver like godt", hva mener du? Er det vanskelig for deg å forstå hva ordene afrikaner eller melaninrik beskriver?
Vis hele sitatet...
Er ikke melaninrik også rasistisk i seg selv? Siden den impliserer at hvite er melaninfattige?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke melaninrik også rasistisk i seg selv? Siden den impliserer at hvite er melaninfattige?
Vis hele sitatet...
Nei.
Sitat av celtseus Vis innlegg
What the fuckety fuck? N-ordet er i aller høyeste grad rasistisk. Vi har nok av andre ord som "beskriver like godt", hva mener du? Er det vanskelig for deg å forstå hva ordene afrikaner eller melaninrik beskriver?
Vis hele sitatet...
Afrikaner er jo som å si at noen er fra Eurasia. Kan jo være alt fra koreanere til baskere.

Melaninrik er også en håpløs betegnelse. Noen av klodens mest melaninrike folk bor jo ikke i Afrika (eksempelvis melanesere).

"Neger" (negro) er forsåvidt også nokså upresist, og ble vel opprinnelig brukt av spanjakkene og portugiserne for å betegne folk av bantu-avstamning. Cirka distribusjon av bantuspråk:

Sitat av celtseus Vis innlegg
What the fuckety fuck? N-ordet er i aller høyeste grad rasistisk. Vi har nok av andre ord som "beskriver like godt", hva mener du? Er det vanskelig for deg å forstå hva ordene afrikaner eller melaninrik beskriver?
Vis hele sitatet...
De to ordene betyr ikke det samme som neger. Poenget med språk er at man skal kommunisere og forstå hverandre. Igjen, hvorfor skal vi fjerne er beskrivende ord fra språket uten et alternativ?
Sitat av celtseus Vis innlegg
What the fuckety fuck? N-ordet er i aller høyeste grad rasistisk. Vi har nok av andre ord som "beskriver like godt", hva mener du? Er det vanskelig for deg å forstå hva ordene afrikaner eller melaninrik beskriver?
Vis hele sitatet...
Da er vel også araber i aller høyeste grad rasistisk?
Sitat av hernameisari Vis innlegg
Tror det riktig norske ordet for neger er afro Normann
Vis hele sitatet...
Afro-Viking hvis vi først skal
Sitat av noguhso Vis innlegg
Da er vel også araber i aller høyeste grad rasistisk?
Vis hele sitatet...
Bare hvis du sier sandneger ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=06q83Twtw1M
Sist endret av BlaBlaHJHD; 14. november 2022 kl. 19:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er sprøytebruker, og jeg har ingenting i mot junkie eller narkoman - selv om jeg her på institusjon blir oppfordret til å bruke «rusavhengig». Like greit å kalle en spade for en spade, for jeg er normalt såpass på kjøre at hvis junkie ikke passer meg så lurer jeg på hvem det skulle passe…Æ kjøre E6, deinn strakaste vein…
Sist endret av tasmus82; 14. november 2022 kl. 20:19.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
«Junkie» er jo fra det engelske ordet «junk» som betyr søppel. Det er absolutt nedlatende og kalle andre mennesker for søppel. Jeg anser «junkie» som den engelske varianten av «narkoman», altså begge er nedlatende.

«Rusmiddelavhengig» (eller forkortet: rusavhengig) derimot er både presist og nøytralt. Så kan du jo alltid bruke mer spesifikke betegnelser for ulike rusmidler, slik som «heroinavhengig».
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sa du nettopp at fordi du mener narkoman er norsk oversettelse for junkie så må også narkoman bety søppel? Wow.. Hvis man ikke trenger logikk lenger så kan man vel likegodt si at feite folk er beltemisbrukere?
Sitat av tullekontohehe Vis innlegg
Ps: "Snønigger" er et skjellsord som blir brukt av enkelte mot Nordmenn, svensker og andre land med vikingrøtter. Hadde du syntes det var greit å høre, hvis du var på ferie i f.eks Egypt eller Sør-Afrika?
Vis hele sitatet...
Jeg personlig ville kontret det med "sandnigger", siden vi tydeligvis kan bruke [sett inn hva som helst før]nigger.

Ellers er det snownigger som blir det riktige ordet du leter etter.

Huff, nå har jeg vært for mye på 4chan igjen.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke melaninrik også rasistisk i seg selv? Siden den impliserer at hvite er melaninfattige?
Vis hele sitatet...
Nei, det går bare den ene veien fordi vi er priviligerte.



Sånn for å ikke være for mye offtopic. Jeg synes det blir vanskelig å sammenlikne "nigger" med "narkoman" hvis det kommer til nedlatende utsagt.
1. Å være en narkoman er delvis/indirekte(eller direkte?) selvforskylt.
2. Samfunnet vi lever i har helt selv klart å stigmatisere narkomane. Oppegående folk som bruker neger/nigger i 2022 er nok bare uopplyste.
Sist endret av Superspurv; 15. november 2022 kl. 12:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At jeg er en, og at det er selvforskyldt og helt og holdent min egen arroganse og ignoranse og mangel på selvinnsikt sin feil.
360⁰
Sist endret av Majao Gibensis; 15. november 2022 kl. 14:06. Grunn: Innlegg nummer 360
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sa du nettopp at fordi du mener narkoman er norsk oversettelse for junkie så må også narkoman bety søppel? Wow.. Hvis man ikke trenger logikk lenger så kan man vel likegodt si at feite folk er beltemisbrukere?
Vis hele sitatet...
Ikke gidd å bruk en stråmann. Jeg sa aldri at narkoman betydde junkie, men at det var tilsvarende; begge er jo nedlatende ord brukt mot rusmiddelavhengige.

Den ene er engelsk, den andre er norsk. Betydningen er forskjellig, men det de har til felles er at de begge er pejorativ i samme kategori.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
"Narkoman" kommer jo fra det juridiske begrepet "narkotika" som betyr ulovlige rusmidler.

Å skille mellom lovlig og ulovlig rusmiddelbruk blir stigmatiserende ja. Alt er jo rusmiddelavhengighet uavhengig om det lovlig eller ulovlig.
Vis hele sitatet...
Feil. Det Norske ordet narkotika har etymologisk opphav fra det greske medisinskfaglige ordet narcōticus, som kan oversettes grovt til "noe som reduserer smerte eller induserer søvn". Det er en god ting at dinosaur begrepene "narkotika / narkoman" fases ut til fordel for mer deskriptive ord som "rusavhengig". Mest fordi begrepet (slik det blir brukt idag) ikke inkluderer alkoholikere til tross for at de utgjør den andelen av rusmisbrukere som gjør desidert mest skade på seg selv og andre. De slipper dermed unna den sjikanerende tyngden som merkelappen "narkoman" tilføyer folk som foretrekker mindre skadelige former for bevisthets endring.
Sist endret av Juicekongen; 15. november 2022 kl. 17:02.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Feil. Det Norske ordet narkotika har etymologisk opphav fra det greske medisinskfaglige ordet narcōticus, som kan oversettes grovt til "noe som reduserer smerte eller induserer søvn".
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde trykket på lenken som ble henvist til, så ville du sett at artikkelen har en hel egen seksjon om etymologisk opphav, hvor oversettelsen din fremkommer.

Etymologi er jo ordhistorie, og det stemmer at den opprinnelige betydningen dreide seg om nummende søvn. Men etter narkotikalovgivningen fra 1912 – så har betydningen vært illegale rusmidler – det sentralstimulerende middelet kokain ble jo inkludert, som vi alle vet har stikk motsatt effekt enn søvn.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det beviser jo det motsatte av det du påstod.. En som bruker kokain her og der på fest er jo narkoman, men ikke junkie/rusavhengig..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

...men etter narkotikalovgivningen fra 1912 – så har betydningen vært illegale rusmidler – det sentralstimulerende middelet kokain ble jo inkludert, som vi alle vet har stikk motsatt effekt enn søvn.
Vis hele sitatet...
Det er jo det som er hele poenget mitt. Ordene har gått fra å ha en veldig presis betydning fra et farmakologisk synspunkt, til å bli en samlebetegnelse for stoffer som aldri burde sammenlignes med opiater i utgangspunktet.
En junkie bruker utelukkende sprøyter.
Var junkie, men om noen omtaler meg som det i dag. Bli æ jævlig forbanna.
Snakke om seg selv er greit.
I min vennegjeng tuller vi ofte med hvem som bruker mest stoff, men det treffer på en annen måte når en venn av en venn eller noen jeg nesten ikke kjenner sier de kjenner meg som "den narkisen"
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NIDAROLS Vis innlegg
I min vennegjeng tuller vi ofte med hvem som bruker mest stoff, men det treffer på en annen måte når en venn av en venn eller noen jeg nesten ikke kjenner sier de kjenner meg som "den narkisen"
Vis hele sitatet...
Når folk som ikke kjenner meg kaller meg ditt eller datt treffer meg pent lite, hvorfor bry seg om hva noen som ikke kjenner deg mener om deg?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når folk som ikke kjenner meg kaller meg ditt eller datt treffer meg pent lite, hvorfor bry seg om hva noen som ikke kjenner deg mener om deg?
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sånn det funker.

Hvis noen kommer bort og sier at man ser fucked up ut så treffer det uansett.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er ikke helt sånn det funker.

Hvis noen kommer bort og sier at man ser fucked up ut så treffer det uansett.
Vis hele sitatet...
Før, ja, men nå så gir jeg egentlig faen i det. Og hadde jeg vært narkis og sett fucked up ut så hadde jeg bare tenkt at de har vell rett.
Fått endel sånne kommentarer men elsker det. Kanskje ikke folk flest er sånn, tenkte nok mere over det før men nå gidder jeg ikke.
Jeg tror jeg er en såkalt usynlig/oppegående narkoman. Jeg er på 2. året psykologi(profesjon) her i oslo. Jeg er ruset i timene, utenfor timene, tja... egentlig hele tiden. I mitt studie sveiper vi såvidt innom dette tema(til nå) jeg er ikke avhengig av et spesifikt stoff, men heller avhengig av å ikke være edru. Det er vanskelg, og jeg forstår ikke hvordan jeg har havnet her, jeg er snart halveis i min utdanning.

Jeg har spurt meg selv, hvorfor jeg gjør det jeg gjør? jeg har ingen affeksjon eller tilknytning til menneskelige følelser selvom jeg forstår dem. Jeg har "lidd" et tap av en lillesøster og hennes barn, begravelsen var grusom lang, og jeg ville heller hjem å lese. Jeg ville hjem å lese ellers havner jeg bakpå de andre og sånn skal det ikke virker som en idiot. Jeg var innom DPS og de slang fra seg diagnoser, noe jeg godt kunne satt selv, jeg hater dem og alle de som jobber der - helt inntil jeg fikk en kompetent empatisk og pen psykolog.

jeg tar opp plassen for mange, som trenger behandling mer enn meg, selvstyrt. de trenger ikke meg, og jeg ikke dem. Selvom jeg er student føler jeg meg over enhver behandler, ingen matcher meg. Jeg er ikke smart men min EQ strekker seg langt lenger enn...tja hvertfall dere. jeg ser meg selv overlegen mennesket. 2 venner av meg er kirurger, og de ser på menneske som en pute sa han ene, kommer det noen fjær ut så får det være, man må knuse noen egg for å lage en omelett

snu mitt navn, så finner dere min gamle bruker
Sist endret av noguhso; 18. november 2022 kl. 21:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@noguhso
Får starte med å si at det var trist å lese om søsteren din og barnet hennes.
Resten av bio/CV-en ser imponerende ut.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Før, ja, men nå så gir jeg egentlig faen i det. Og hadde jeg vært narkis og sett fucked up ut så hadde jeg bare tenkt at de har vell rett.
Fått endel sånne kommentarer men elsker det. Kanskje ikke folk flest er sånn, tenkte nok mere over det før men nå gidder jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke bare om selvtillit eller modenhet.
Tror vi er utstyrt med et instinkt fra naturens side om at det er viktig hvordan andre oppfatter oss.
Både med tanke på å virke avskrekkende på andre menn og for å få damer.
Sist endret av vindaloo; 18. november 2022 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
@noguhso
Får starte med å si at det var trist å lese om søsteren din og barnet hennes.
Resten av bio/CV-en ser imponerende ut.


Det handler ikke bare om selvtillit eller modenhet.
Tror vi er utstyrt med et instinkt fra naturens side om at det er viktig hvordan andre oppfatter oss.
Både med tanke på å virke avskrekkende på andre menn og for å få damer.
Vis hele sitatet...
Interessant at du nevner det, det handler litt om instinkt osv og det er jævlig spennende.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Interessant at du nevner det, det handler litt om instinkt osv og det er jævlig spennende.
Vis hele sitatet...
Nødvendig å gjenta? Han sa jo det..
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nødvendig å gjenta? Han sa jo det..
Vis hele sitatet...
Nei men det gikk opp ett lys for meg som kanskje er noe over snitt interessert i instinkter og litt det han prata om.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette er en sak flere burde få med seg.

Syntes absolutt ikke at man skal slenge rundt seg med det ordet. Det har jo blitt brukt i lange tider for å snakke nedlatende om en utstøtt gruppe.

Personlig er jeg ikke helt begeistret for å automatisk kalle folk for rusmisbruker heller, hvem er jeg til å si om rusbruken til andre faller inn under misbruk.

Selv er jeg en ivrig rusbruker, og føler at «rusbruker» er det mest passende å bruke om man nå skal tilegnes en så definerende tittel.
Sist endret av Jeglikerdegikke; 2. desember 2022 kl. 19:41.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av tullekontohehe Vis innlegg
Kanskje en generell gruppering kan lages:


Alkohol, Cannabis, kokain, ghb, ecstacy (og andre partyrusmidler) ol... Hvis det går over moderat++ bruk så kan det kalles for junkie, i min mening...

Benzo havner midt på treet. Kanskje et fint ord er "pillenarkoman".

Amfetamin, meth, heroin, andre opiater (inkl. ulovlig anskaffet legemidler)... Narkoman.
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt kokain med sprøyter mange ganger, det er minst like narkomane som speed men du blir fortere psykotisk.

Jeg tror det funker dårlig å deke opp slik
Hater å kategorisere mennesker, da mennesker består av flere dimensjoner. Man ER ikke narkoman, men LIDER av en narkotisk avhengighet/overlevelsesmekanisme. Blir for "enkelt" og stigmatiserende å støte personer, som er som alle oss andre innerst inne - bestående av verdier, med bagasje, en verdi i seg selv mv. - og bare sette dem i en bås og holde dem på en armlengdes avstand, dog, for å forsmedeliggjøre det ytterligere, i en negativ forstand. Det er da det er viktig å se bak handling til dem som utøver sitt misbruk, for vedkommende ER ikke narkoman. Personen har bare et problem, som fanden meg ikke blir bedre av at samfunnet avskyr og dytter dem vekk slik de blir gjort nå til dags
Å kalle noen narkoman er et ekstremt nedlatende ord. Rusmisbruker er mer passende.
Å bli stemplet som narkoman (spesielt om man gjør det selv) fremstår som et individ som er et tapt prosjekt.
Kaller man seg dermed for rusmisbruker så er det lettere å tenke at man har et problem, og egentlig ikke ønsker å ha det sånn. Man har rett og slett problemer med impulskontroll, og vet at det man driver med er destruktivt for en selv og de nærme rundt seg. Ord betyr mye.
Sitat av Sadhana Vis innlegg
Å kalle noen narkoman er et ekstremt nedlatende ord. Rusmisbruker er mer passende.
Å bli stemplet som narkoman (spesielt om man gjør det selv) fremstår som et individ som er et tapt prosjekt.
Kaller man seg dermed for rusmisbruker så er det lettere å tenke at man har et problem, og egentlig ikke ønsker å ha det sånn. Man har rett og slett problemer med impulskontroll, og vet at det man driver med er destruktivt for en selv og de nærme rundt seg. Ord betyr mye.
Vis hele sitatet...
Ikke enig; er et par hakk over-the-top å bestemme hva andre skal kalle seg.

Om noen vil kalle seg fulltids-narkoman skal jeg komme å leke smart liksom. Nei du er ikke narkoman.
Og er noen gammel, nei du sier feil : du er alder-utfordret, er bare oppi hue ditt, alder er bare et tall. haha
Sist endret av random_120937; 3. desember 2022 kl. 19:50. Grunn: komma
Sitat av emenasalism Vis innlegg
Ikke enig; er et par hakk over-the-top å bestemme hva andre skal kalle seg.

Om noen vil kalle seg fulltids-narkoman skal jeg komme å leke smart liksom. Nei du er ikke narkoman.
Og er noen gammel, nei du sier feil : du er alder-utfordret, er bare oppi hue ditt, alder er bare et tall. haha
Vis hele sitatet...
Hva er det du prøver å si? Skjønner ikke helt hva du prøver å bidra med.
Sitat av emenasalism Vis innlegg
Ikke enig; er et par hakk over-the-top å bestemme hva andre skal kalle seg.

Om noen vil kalle seg fulltids-narkoman skal jeg komme å leke smart liksom. Nei du er ikke narkoman.
Og er noen gammel, nei du sier feil : du er alder-utfordret, er bare oppi hue ditt, alder er bare et tall. haha
Vis hele sitatet...
Sitat av Sadhana Vis innlegg
Hva er det du prøver å si? Skjønner ikke helt hva du prøver å bidra med.
Vis hele sitatet...
Henger meg på her: Hva var budskapet ditt? Her drøftet vi om begrepet "narkoman" eller "narkomani" om du vil. Vil nå si at du er budskapsutfordret, for å tale i dine termer
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Henger meg på her: Hva var budskapet ditt? Her drøftet vi om begrepet "narkoman" eller "narkomani" om du vil. Vil nå si at du er budskapsutfordret, for å tale i dine termer
Vis hele sitatet...
"Å bli stemplet som narkoman (spesielt om man gjør det selv) fremstår som et individ som er et tapt prosjekt." ok videre
"Kaller man seg dermed for rusmisbruker så er det lettere å tenke at man har et problem, og egentlig ikke ønsker å ha det sånn "

du kan lese eller ?
Rusavhengig kan da ikke være så ille?
Sitat av emenasalism Vis innlegg
"Å bli stemplet som narkoman (spesielt om man gjør det selv) fremstår som et individ som er et tapt prosjekt." ok videre
"Kaller man seg dermed for rusmisbruker så er det lettere å tenke at man har et problem, og egentlig ikke ønsker å ha det sånn "

du kan lese eller ?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kan lese helt fint - både med og uten briller

Jeg vil da bringe fram i lyset en høyst passelig (i mine øyne) representant som sporer seg tilbake til marxismens tid anno 1880-1990, ved navn Antonio Gramsci. Man har nevnte bevegelse å takke, for at vi den dag i dag har fokus på hegemoni, og dets utvidede dimensjoner som har fulgt i kjølvannet som en ytterligere følge attpåtil av bevegelsens utvikling. Nå skal jeg ikke greie ut i det vide og brede om Gramsci - tross hans sentrale posisjon i historiens linjer - men det er tre "grunnpilarer" som skiller seg ut for diskusjonens øyemed, dog i den hegemoniske forstand; et nytt hegemoni skapes kun gjennom endring av folks bevissthet, ubevissthet (herunder primitive tanker og følelser), verdenssyn og hva moralsk standard gjaldt.

I forlengelsen av denne reformen, om du vil, skulle skillet mellom marxisme som filosofi og bevissthet viskes ut. Gramsci hadde den grunnholdning at vi alle mennesker var filosofer, gitt nettopp det kriterium at menn OG KVINNER (liberal i sin tankegang altså, sett hen til sin tidsperiode) evnet å gjøre seg opp en mening om verden; et idésett som gir livet en overordnet mening. "Folkevett", som begrepet Gramsci i så henseende introduserte, henspilte på individers oppfattelse av verden (filosofi) som hovedsaklig er motsetningsfullt - som attpåtil medfører forvirring - bestående av brøkdeler fra ulike idéer som spenner seg fra ulike kilder og tidsperioder. Den positive energien her er folks aktive handlinger mot/motstand mot undertrykkelse (herunder: narkomane/narkomani). Folkevettet er her den dominerende ideologi skapes, men da også her motstanden ytes. Marxismens oppgave blir da ren kritikk av folkevettet.

Så, du godeste herremann, er du folkevettet her eller marxismen? Hvis du kan lese, da?