Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1426
Jeg har en kamerat som leier underetasjen i et hus. De som eier huset skal selge og leietaker har ikke fått en oppsigelse på leiligheten fra eier. Eneste beskjed han har fått er via kona til eier om at de skal selge og at han mest sannsynlig må ut. Tror huseier ikke vil si han opp tilfelle det tar tid å selge huset, men det skaper naturligvis uforutsigbarhet for kameraten min.

Jeg er ingen ekspert på den slags juss så tenkte å høre her. Vil jo tro at man har noen rettigheter selv om huset selges.
Frem til en eventuell ny eier overtar så kan kameraten ta det med ro med at de må forholde seg til oppsigelsestid. Problemer kan dukke opp med ny eier da en leieavtale følger nåværende eier. Det er den uforutsigbarheten som følger med å leie.
Uvaksinert 👍
Den nye eieren overtar leieboeren. Det er heller ikke lov å endre kontrakten. Men det står jo i leiekontrakten ang oppsigelsestid osv. Kjøper kan si opp leiekontrakten hvis han har en saklig grunn, som at han skal bruke det selv eller pusse opp.

Sitat av Dough Vis innlegg
Frem til en eventuell ny eier overtar så kan kameraten ta det med ro med at de må forholde seg til oppsigelsestid. Problemer kan dukke opp med ny eier da en leieavtale følger nåværende eier. Det er den uforutsigbarheten som følger med å leie.
Vis hele sitatet...
Feil, leieavtalen blir med på kjøpet.

https://www.husleie.no/ressurser/art...av-utleiebolig
Sist endret av daffe; 21. september 2022 kl. 18:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser man det ha var visst feil det da.
Suverent!

Takker og bukker.
Er da forstatt veldig sannsynlig en oppsigelse med oppsigelsestid å forholde seg til.
De færreste selger og kjøper med leietager.

"Hva som anses som saklig grunn vil avgjøres skjønnsmessig, men normalt vil salg av bolig utgjøre saklig grunn for oppsigelse."

Den slipper man uansett ikke unna.
Sitat av Dough Vis innlegg
Er da forstatt veldig sannsynlig en oppsigelse med oppsigelsestid å forholde seg til.
De færreste selger og kjøper med leietager.

"Hva som anses som saklig grunn vil avgjøres skjønnsmessig, men normalt vil salg av bolig utgjøre saklig grunn for oppsigelse."

Den slipper man uansett ikke unna.
Vis hele sitatet...
Min utheving...

Er det tilfellet? Da jeg kjøpte huset var leietager på vei ut, men ingenting ville vært bedre enn om vedkommende ble boende. De fleste som kjøper hus med utleie gjør det vel for å ha ekstra inntekten?

Jeg har ikke noe tall på det, men det virker intuitivt for meg?
Sitat av Cikey Vis innlegg
[i]Er det tilfellet? Da jeg kjøpte huset var leietager på vei ut, men ingenting ville vært
bedre enn om vedkommende ble boende. De fleste som kjøper hus med utleie gjør det vel for å ha ekstra inntekten?
Vis hele sitatet...
Er vel ikke så stress å skaffe ny leieboer?
Har nok ikke tall på dette nei det er også bare min intuisjon.

Den som orker kan jo tilbringe tiden på Finn.
Søk utleiedel 1200 treff. Leieboer 6.
Sitat av Dough Vis innlegg
Er da forstatt veldig sannsynlig en oppsigelse med oppsigelsestid å forholde seg til.
De færreste selger og kjøper med leietager.

"Hva som anses som saklig grunn vil avgjøres skjønnsmessig, men normalt vil salg av bolig utgjøre saklig grunn for oppsigelse."

Den slipper man uansett ikke unna.
Vis hele sitatet...

Kanskje du skulle lest litt videre i orginalkilden du ikke gadd å referere til:


Du må ha en gyldig grunn for å kunne si opp leieforholdet. Eksempler på gyldige grunner for utflytting kan være renovering i utleieboligen, at utleier skal bo der selv, eller at leietaker har misligholdt husleiekontrakten. Som hovedregel vil også salg av bolig være saklig grunn for oppsigelse. Det er imidlertid slik at en oppsigelse ikke bare vurderes ut fra om utleier har en saklig grunn for oppsigelse. Det skal også vurderes om den er rimelig. Selv om man har saklig grunn for oppsigelse kan derfor oppsigelsen bli satt til side som ugyldig dersom den vil virke urimelig for leietaker.
Som regel hvis man ønsker å si opp leietakerne i forbindelse med salg av bolig, er det viktig å ha god kommunikasjon med leietakerne boende i boligen. I praksis kan mye løse seg ved hjelp av god kommunikasjon. På den annen side har leietaker et sterkt oppsigelsesvern og kan protestere på oppsigelsen dersom hen har en tidsubestemt kontrakt. Hvis leietaker protesterer, kan det være tidkrevende å få ut leietaker. Dette vil kunne ende opp i Husleietvistutvalget og også videre opp i domstolen.
Vis hele sitatet...

https://www.husleie.no/ressurser/art...av-utleiebolig
Sitat av Dough Vis innlegg
Er da forstatt veldig sannsynlig en oppsigelse med oppsigelsestid å forholde seg til.
De færreste selger og kjøper med leietager.

"Hva som anses som saklig grunn vil avgjøres skjønnsmessig, men normalt vil salg av bolig utgjøre saklig grunn for oppsigelse."

Den slipper man uansett ikke unna.
Vis hele sitatet...
Sitat av voktern Vis innlegg
Kanskje du skulle lest litt videre i orginalkilden du ikke gadd å referere til:


https://www.husleie.no/ressurser/art...av-utleiebolig
Vis hele sitatet...
Kansje lese litt selv på det du siterer og da særlig på den setningen jeg først siterte før du gjorde det igjen selv?

Jeg gjentar for å unngå mer tvil og misforståelser:
[b]"Hva som anses som saklig grunn vil avgjøres skjønnsmessig, men normalt vil salg av bolig utgjøre saklig grunn for oppsigelse."
Vis hele sitatet...