Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 5915
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, ble tatt med 40g hasj men er ikke tidligere straffedømt. Hva kan jeg forvente å få i straff? Og hva blir evt mengden på bot?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Umulig å si, det er mange flere faktorer enn mengde stoff som brukes for beregning av straff
Sist endret av Dodecha; 27. februar 2021 kl. 13:17.
New generation
colakork's Avatar
Hvis du har jobb blir det en dyr bot og hvis ikke kanskje prøvetid 2år og en mild bot.

Dette var vel til eget bruk om de spurte.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av colakork Vis innlegg
Hvis du har jobb blir det en dyr bot og hvis ikke kanskje prøvetid 2år og en mild bot.

Dette var vel til eget bruk om de spurte.
Vis hele sitatet...
Tar de utgangspunkt i lønn? Har ikke jobb.

Ja, det var til eget bruk.
New generation
colakork's Avatar
Da blir det en veldig stor rabatt på boten Du får nok ikke noe stress videre utenom bot tipper jeg.

Kan være stress ang førerkort fordi den mengden cannabis tilsvarer mange røykingser igjennom uka.

Men det siste blir bare synsing. Det spørs hvor mye tid dem har, om du er en drittsekk, om dem er drittsekker/bryr seg mye.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av colakork Vis innlegg
Da blir det en veldig stor rabatt på boten Du får nok ikke noe stress videre utenom bot tipper jeg.

Kan være stress ang førerkort fordi den mengden cannabis tilsvarer mange røykingser igjennom uka.

Men det siste blir bare synsing. Det spørs hvor mye tid dem har, om du er en drittsekk, om dem er drittsekker/bryr seg mye.
Vis hele sitatet...

Heldigvis har jeg ikke førerkort. Hjelper det at jeg oppførte meg underveis og erkjente det der og da uten å prøve å komme med noe bortforklaringer? Ble tatt av sivilpoliti, om det har noe å si
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Og kommer jeg til å bli avhørt etc.?

Ønsker gjerne å forklare at jeg kjøper i bulk og deler med venner, for liker ikke å være innblandet i det kriminelle miljø.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og kommer jeg til å bli avhørt etc.?

Ønsker gjerne å forklare at jeg kjøper i bulk og deler med venner, for liker ikke å være innblandet i det kriminelle miljø.
Vis hele sitatet...
Vil egentlig anbefale å si minst mulig, helst bare at det er til eget bruk.
Om du nevner deling til venner kan de være frekke nok å legge til distribusjon på tiltalen. De vil kanskje også være interessert i å høre hvem disse vennene er etc og muligens straffeforfølge de og.
New generation
colakork's Avatar
Tilståelse dom er noe du får hvis du hjelper politiet å straffe deg/du sparer dem en kveld/dag etterforskning.

Men tilståelsedom hadde ikke hjulpet deg på noen plan når det gjelder lappen og narkotika.

Uansett så tror jeg ikke du hører noe om det utenom at dem kanskje spør deg om du har førerkort. Si nei, du busser .

Når du en dag skal søke om førerkort så bør du være forberedt om at politi kanskje krever edruelighetsbevis i form av urinprøver. Mest sannsynlig hører du ingenting men vær klar (vær clean)
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vil egentlig anbefale å si minst mulig, helst bare at det er til eget bruk.
Om du nevner deling til venner kan de være frekke nok å legge til distribusjon på tiltalen. De vil kanskje også være interessert i å høre hvem disse vennene er etc og muligens straffeforfølge de og.
Vis hele sitatet...
Kan jeg ikke si at vi var en vennegjeng som spyttet inn på en mengde, og deretter holde kjeft?
New generation
colakork's Avatar
Hvis du hjelper en venn å skaffe piz. Så selger du i lovens øyner.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan jeg ikke si at vi var en vennegjeng som spyttet inn på en mengde, og deretter holde kjeft?
Vis hele sitatet...
Du kan prøve, men de vil da prøve presse deg så godt de kan i så mange timer de orker for å få mer informasjon om disse vennene dine.
Klart, det er ikke som på film men de vil prøve å manipulere informasjonen ut av deg på alle mulige måter: at du nå får strengere straff pga tilbakeholding av informasjon etc etc,

Best å si det er til eget bruk og ikke noe mer
Sist endret av Dodecha; 27. februar 2021 kl. 14:14.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av colakork Vis innlegg
Hvis du hjelper en venn å skaffe piz. Så selger du i lovens øyner.
Vis hele sitatet...
Ok, var tross alt kun til meg de 40g men tenkte at det kanskje kunne hjelpe Hadde såklart ikke nevnt noen navn, men hvis det kan gi ytterligere konsekvenser å si at jeg og flere la inn sammen dropper jeg det.

Menmen, får vel bare se. Snuten sa at er jeg heldig kan det bli henlagt, men usikker om han var klar over mengden.

Men blir det avhør?
Jeg fikk samfunnstraff for 50... første gangen jeg ble tatt for å være i besittelse noe annet grinder rester
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan ble du tatt?
Kan jeg spørr åssen du ble tatt? Fryktelig kjipt nå som det er i ferd med å bli "avkriminalisert".
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
skulle veie det opp i en bakgate så kom en sivil bort.
Sitat av tipot Vis innlegg
Kan jeg spørr åssen du ble tatt? Fryktelig kjipt nå som det er i ferd med å bli "avkriminalisert".
Vis hele sitatet...
like fuckt uansett med så store mengder, hjelper lite på at grensa er 10g og du sitter på 40g
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tipper at du får en bot og prøvetid, evn samfunnsstraff.

Jeg fikk 60 dagers fengsel for 180 gram som førstegangsdømt og de gir ikke særlig lavere fengselsstraffer enn det tror jeg.
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke si noe annet til dem enn at det var til eget bruk. Ikke nevn noe som helst om noen andre personer. Dette kjøpte du bare for å bruke selv. Hvem du kjøpte av? Det vet du ikke, for det var en tilfeldig person på gata, eller så sier du "ingen kommentar".

Det hjelper ikke deg å nevne andre personer ihvertfall.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
skulle veie det opp i en bakgate så kom en sivil bort.
Vis hele sitatet...
Det må ha vært temmelig kleint. Har en kompis som ble tatt på akkurat samme måte her i byen. Det var da amf, samme mengde og det endte med 1 års fengsel. - Det blir jo selvfølgelig noe annet, men likevel..... seriøst?
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tviiiiler på at det blir 2 års prøvetid for 40gram hasj.. du får sikkert bare bor eller i værste fall samfunnsstraff
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når jeg var rundt 19år fikk jeg plate på personlig bruk med en bot så tror ikke du burde bekymre deg alt for mye
Jeg fikk 15 dager ubetinget for 45 gram i 2011. Men hadde vært gjennom samfunnsstraff på 180 timer, fotlenke i 3 uker. Så siste dommen ble det avslag på fotlenke og soning i fengsel.
Sitat av Nimja Vis innlegg
Jeg fikk 15 dager ubetinget for 45 gram i 2011. Men hadde vært gjennom samfunnsstraff på 180 timer, fotlenke i 3 uker. Så siste dommen ble det avslag på fotlenke og soning i fengsel.
Vis hele sitatet...
Da er det vel trygt å anta at du fikk den straffen fordi du ikke lærte første gangen.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Da er det vel trygt å anta at du fikk den straffen fordi du ikke lærte første gangen.
Vis hele sitatet...
Det var nok tanken til dommeren ja
2år sperrefrist, prøvetid, pissings og en bot tipper jeg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tviiiiler på at det blir 2 års prøvetid for 40gram hasj.. du får sikkert bare bor eller i værste fall samfunnsstraff
Vis hele sitatet...
Jeg fikk faktisk to år for 50 og samf straff
Anonym bruker
"Sjuk Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk i overkant av 100 timer samf straff for 500g.
Hadde da sluppet ut fra en 2 årsdom 2-3mnd i forveien.
40g=bot
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
like fuckt uansett med så store mengder, hjelper lite på at grensa er 10g og du sitter på 40g
Vis hele sitatet...
Grensa er på 10g ja, men politiet skulle som hovedregel ikke straffe mengder over 10g så lenge det var til eget bruk. En 10r går lett på ei uke for en som er litt innrøyka. De fleste stonerne jeg kjenner kjøper mer en 10g om gangen for å få det litt billigere og å slippe å møte dealer hver uke.
Sitat av tipot Vis innlegg
Grensa er på 10g ja, men politiet skulle som hovedregel ikke straffe mengder over 10g så lenge det var til eget bruk. En 10r går lett på ei uke for en som er litt innrøyka. De fleste stonerne jeg kjenner kjøper mer en 10g om gangen for å få det litt billigere og å slippe å møte dealer hver uke.
Vis hele sitatet...
joa vet det, går for en 10 eller mer i uka når jeg røykte fast, men hvor mye de vil fulge den reglen vet man jo aldri
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tviiiiler på at det blir 2 års prøvetid for 40gram hasj.. du får sikkert bare bor eller i værste fall samfunnsstraff
Vis hele sitatet...
2 års prøvetid er standard
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av tipot Vis innlegg
Grensa er på 10g ja, men politiet skulle som hovedregel ikke straffe mengder over 10g så lenge det var til eget bruk.
Vis hele sitatet...
Sånn er det ikke. Burde kan du påstå men skal gjelder ikke.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Haaha to års prøvetid er standard for hva da? å bli tatt med 40g? Jeg har fårr 2 års prøvetide tidligere for ekstremt mye mer serriøse greier en det der. aldri hørt om at noen jeg kjenner får over en mnd betinget for noe sånt det er bare bot eller samfunsstraff
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Heldigvis har jeg ikke førerkort. Hjelper det at jeg oppførte meg underveis og erkjente det der og da uten å prøve å komme med noe bortforklaringer? Ble tatt av sivilpoliti, om det har noe å si
Vis hele sitatet...
har hjulpet meg flere ganger, lykke til!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sånn er det ikke. Burde kan du påstå men skal gjelder ikke.
Vis hele sitatet...
Veit du hva? Det er det faktisk

Det regjeringen har lagt fram nå. Så ser det faktisk ut til at de beholder de gamle grensene. 1 G molly etc og de «gamle foreslåtte» skal kunne gis påtaleunnlatelse for

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...ruk/id2835347/
Regjeringens rundskriv 2014 sier grensen for forelegg ligger på 15 gram. Folk har fått forelegg for mer enn dette også.

Terskelen på 15 gram, og ikke 10 er hva som er oppført som terskelverdi for påtaleunnlatelse i regjeringens forslag. Derimot er grensen på 10 gram oppgitt som straffri terskelverdi. Nå er riktignok dette kun et forslag, og det gjenstår både høringer og vurderinger.

Har noen her inne noen kilde på at vi per dags dato har en grense for forelegg på 10 gram? tipot, eller 420 master f.eks?

Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg fikk faktisk to år for 50 og samf straff
Vis hele sitatet...
Har du dommen noe sted? Kan du sensurere og laste opp? Jeg nekter å tro på dette da jeg selv har sittet i rettssalen og sett folk få samledom på 9 mnd for vold mot offentlig tjenestemann, ene posten var at de hadde kommet hjem til han og funnet hekkere med både hasj og amf, samt små mengder cola og ecstasy. Det var som sagt vold mot offentlig tjenestemann medregnet i dommen og han fikk 9 mmd. Hvordan kan du få 2 år for 50 gram? Det må jo ha stått noe mer i dommen, eller være noe med omstendighetene? For å spørre litt dumt, blei du tatt for å selge syntetisk cannabis til barneskoleelever eller noe?

2 år ubetinget?

§ 231. Narkotikaovertredelse
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i legemiddelloven § 22 er å anse som narkotika.

Uaktsom narkotikaovertredelse straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.
Vis hele sitatet...
Så du fikk den strengeste straffen som finnes før man når stadiet grov natkotikaoverttedelse? Alt det for en halv plate? Det er jo noe som lukter rart...
Sist endret av knert1; 28. februar 2021 kl. 14:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Har du dommen noe sted? Kan du sensurere og laste opp? Jeg nekter å tro på dette da jeg selv har sittet i rettssalen og sett folk få samledom på 9 mnd for vold mot offentlig tjenestemann, ene posten var at de hadde kommet hjem til han og funnet hekkere med både hasj og amf, samt små mengder cola og ecstasy. Det var som sagt vold mot offentlig tjenestemann medregnet i dommen og han fikk 9 mmd. Hvordan kan du få 2 år for 50 gram? Det må jo ha stått noe mer i dommen, eller være noe med omstendighetene? For å spørre litt dumt, blei du tatt for å selge syntetisk cannabis til barneskoleelever eller noe?

2 år ubetinget?



Så du fikk den strengeste straffen som finnes før man når stadiet grov natkotikaoverttedelse? Alt det for en halv plate? Det er jo noe som lukter rart...
Vis hele sitatet...
Han refererer vel til 2 års prøvetid siden han siterer et innlegg på det?
Sist endret av PVestlandia; 28. februar 2021 kl. 14:14.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Han refererer vel til 2 års prøvetid siden han siterer et innlegg på det?
Vis hele sitatet...
Ok.

Men grense på 10 gram? Når? Hvor?
New generation
colakork's Avatar
Jeg mener at 2års prøvetid, med en veldig rabattert bot er standard straffereaksjon for arbeidsløse uten tidligere dommer, for saker som ikke kan ordnes med en påtaleunnlatelse. Det er vel rett?

Er vel ikke prat om fengsel med mindre han er på prøvetid fra før eller har begått en seriøs dum handling?

Rabatt i bot fordi dem ikke kan ta utgangspunkt i noe lønn
og 2års prøvetid fordi han ikke har gjort noe galt tidligere (han var ung når han stjal eller hva det var).

Hvis han hadde hatt jobb hadde den store forskjellen vært en diger bot that's it.

Også tenker jeg han må ha fast jobb til neste gang han blir tatt, mens han er på prøvetid, fordi så lenge du er i fast jobb gir det mye å mekle om med politet ifh soning og straff??

Håper det gir mening freak, slikker sol og er på mitt 2. glass
Sist endret av colakork; 28. februar 2021 kl. 14:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Har noen her inne noen kilde på at vi per dags dato har en grense for forelegg på 10 gram? tipot, eller 420 master f.eks?
Vis hele sitatet...
Ikke per dags dato, vi snakket om grensen som myndighetene diskuterer ang avkriminaliseringen som kommer og at det er uflaks a bli tatt nå rett før det trer i kraft.
Samfunnsstraff, jeg ble tatt med 40g, i rettssaken på onsdag fikk jeg 228 timer samfunnsstraff og bot på 4500, 16 dager soning om jeg ikke betalte boten. Spørs om det blir sett på som salg, fant de noe klipsposer evt vekt eller lignende?
Et par uker før Fredrik Hauge ble tatt med 10g på stavernfestivalen, så hadde statsadvokaten øket mengden man kan få forelegg for, fra 5 til 15 gram. Er jo en del år siden nå, vet ikke hvordan ting er i dag 2021.
Mvh
Sitat av knert1 Vis innlegg
Regjeringens rundskriv 2014 sier grensen for forelegg ligger på 15 gram. Folk har fått forelegg for mer enn dette også.

Terskelen på 15 gram, og ikke 10 er hva som er oppført som terskelverdi for påtaleunnlatelse i regjeringens forslag. Derimot er grensen på 10 gram oppgitt som straffri terskelverdi. Nå er riktignok dette kun et forslag, og det gjenstår både høringer og vurderinger.

Har noen her inne noen kilde på at vi per dags dato har en grense for forelegg på 10 gram? tipot, eller 420 master f.eks?



Har du dommen noe sted? Kan du sensurere og laste opp? Jeg nekter å tro på dette da jeg selv har sittet i rettssalen og sett folk få samledom på 9 mnd for vold mot offentlig tjenestemann, ene posten var at de hadde kommet hjem til han og funnet hekkere med både hasj og amf, samt små mengder cola og ecstasy. Det var som sagt vold mot offentlig tjenestemann medregnet i dommen og han fikk 9 mmd. Hvordan kan du få 2 år for 50 gram? Det må jo ha stått noe mer i dommen, eller være noe med omstendighetene? For å spørre litt dumt, blei du tatt for å selge syntetisk cannabis til barneskoleelever eller noe?

2 år ubetinget?



Så du fikk den strengeste straffen som finnes før man når stadiet grov natkotikaoverttedelse? Alt det for en halv plate? Det er jo noe som lukter rart...
Vis hele sitatet...
Det å finne den på nettet tror jeg ikke at jeg klarer med mindre noen her inne har tips til hvordan jeg best mulig kan søke på lovdata. Men jeg veit jeg har de papira i dokumentmapps mi. Så skal finne de fram og se om jeg får lastet de opp

Sitat av knert1 Vis innlegg
Regjeringens rundskriv 2014 sier grensen for forelegg ligger på 15 gram. Folk har fått forelegg for mer enn dette også.

Terskelen på 15 gram, og ikke 10 er hva som er oppført som terskelverdi for påtaleunnlatelse i regjeringens forslag. Derimot er grensen på 10 gram oppgitt som straffri terskelverdi. Nå er riktignok dette kun et forslag, og det gjenstår både høringer og vurderinger.

Har noen her inne noen kilde på at vi per dags dato har en grense for forelegg på 10 gram? tipot, eller 420 master f.eks?



Har du dommen noe sted? Kan du sensurere og laste opp? Jeg nekter å tro på dette da jeg selv har sittet i rettssalen og sett folk få samledom på 9 mnd for vold mot offentlig tjenestemann, ene posten var at de hadde kommet hjem til han og funnet hekkere med både hasj og amf, samt små mengder cola og ecstasy. Det var som sagt vold mot offentlig tjenestemann medregnet i dommen og han fikk 9 mmd. Hvordan kan du få 2 år for 50 gram? Det må jo ha stått noe mer i dommen, eller være noe med omstendighetene? For å spørre litt dumt, blei du tatt for å selge syntetisk cannabis til barneskoleelever eller noe?

2 år ubetinget?



Så du fikk den strengeste straffen som finnes før man når stadiet grov natkotikaoverttedelse? Alt det for en halv plate? Det er jo noe som lukter rart...
Vis hele sitatet...
Beklager dobbelt post men jeg skjønner ikke helt tankegangen din her. Vold mot offentlig tjenestemann er som å sende en kar ut på Autobahn med Ferrarri. Da er det klampen i bånn hele tia.

Dette har vært tilståelsesdommer, som regel kjørt på det men holder så klart kun mitt eget navn på papirer og avhør.

Nekter alltid på salg etc men når jeg blir stoppet med 50G på meg er det lite til null vits og motsette seg noe som helst. Og ja, som andre nevner snakker om 2 år prøvetid
Sist endret av 420master; 28. februar 2021 kl. 18:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det går greit. Har skjønt at det var 2 års prøvetid nå, var jeg som ikke leste godt nok der. Men det er per i dag ingen grense på 10 gram. Det er ikke vanskelig å søke på lovdata, og det står ingen ting i legemiddelloven eller straffeloven om en grense på 10 gram heller.

Sitat av 420master Vis innlegg
Nekter alltid på salg etc men når jeg blir stoppet med 50G på meg er det lite til null vits og motsette seg noe som helst. Og ja, som andre nevner snakker om 2 år prøvetid
Vis hele sitatet...
Trenger ikke erkjenne salg fordi man blir stoppet med 50-100 gram? Mange som har blitt tatt med 50 gram hasj til eget bruk uten å erkjenne salg? Hadde de noen spesielle beviser?
Sist endret av knert1; 28. februar 2021 kl. 19:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det går greit. Har skjønt at det var 2 års prøvetid nå, var jeg som ikke leste godt nok der. Men det er per i dag ingen grense på 10 gram. Det er ikke vanskelig å søke på lovdata, og det står ingen ting i legemiddelloven eller straffeloven om en grense på 10 gram heller.



Trenger ikke erkjenne salg fordi man blir stoppet med 50-100 gram? Mange som har blitt tatt med 50 gram hasj til eget bruk uten å erkjenne salg? Hadde de noen spesielle beviser?
Vis hele sitatet...
Vanlig praksis er å følge riksadvokatens rundskriv nr. 2/2014 hvor grensen for forelegg er inntil 15 gram cannabis: https://lovdata.no/artikkel/bruk_og_...alisering/2416
Sitat av frukoman Vis innlegg
Vanlig praksis er å følge riksadvokatens rundskriv nr. 2/2014 hvor grensen for forelegg er inntil 15 gram cannabis: https://lovdata.no/artikkel/bruk_og_...alisering/2416
Vis hele sitatet...
Dette er vel grensen for forelegg. Man kan få flere hundre gram under eget forbruk, det avhenger av om retten tror deg, men man vil da i tillegg til forelegg også dømmes til samfunnstjeneste.
Digital nomade
trippy's Avatar
Jeg fikk 2 måneders bruttolønn i bot og 2 år prøvetid for 50g for 6-7 år siden
Sitat av caperno Vis innlegg
Dette er vel grensen for forelegg. Man kan få flere hundre gram under eget forbruk, det avhenger av om retten tror deg, men man vil da i tillegg til forelegg også dømmes til samfunnstjeneste.
Vis hele sitatet...
Jeg mener alle papirer hos meg under 15g har gått på brudd på legemiddelloven. Alt over har det stått narkotikalovgivningen
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Fikk 15 000,- i bot. Kjipt som arbeidsledig..