Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1760
har sett litt på kabel modem uncapping for å få høyere hastighet på linjen. på kabelmodem fungerer det slik att hastighets begrensningen ligger i en fil som modemet automatisk henter via TFTP fra ISP sin server. Man lurer firmwaren til modemet til å kunne hente inn en modifisert fil fra en lokal TFTP server i stedet.

Kan til og med logge inn og se hastigheten (NB! dette er fra NTL kabel i england hos min fetter).

Network Access : Allowed
Maximum Downstream Data Rate : 1024000
Maximum Upstream Data Rate : 100000
Maximum Upstream Channel Burst : 1600
Maximum Number of CPEs : 1
Modem Capability : Concatenation Enabled, Fragametation Enabled, PHS Disabled

Når jeg loggett inn på ADSL modemet til NextGentel med standard passord kunne jeg se att den også henter ned en fil med innstillinger for abonnementet via TFTP. Spørsmålet er da om noen vet om denne filen inneholder verdier for hvilken hastighet abonnementet har?

Noen cisco dudes her vet vel hvordan nextgentel gjør dette?
Sist endret av cspace; 1. oktober 2005 kl. 02:30.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Informasjon om hastighet ligger i sentralen, og du kan ikke bruker mer enn du er allokert der.
Grunnen til at den informasjonen også ligger i routeren er fordi den må vite hva den har tilgjengelig og hva som er de optimale settings for å kunne levere en stabil tilkobling.
Sist jeg leste om hvordan man kunne få bedre fart på adsl var å "hacke" modemet på denne måten. Man satt opp en lokal TFTP server som spoofet serveren som hadde konfigurasjonsfilene. Modemet laster ned konfigurasjon om fart og lignende fra din egen server istedet for nextgentel sin. Vet ikke om nso har noen vet noe mer enn meg enn dette, men det funket i hvertfall for de som la denne informasjonen ut på internet. Ja informasjonen om hastighet ligger i sentralen men siden dette er kjent for å funke regner jeg med at det er oppsettet som modemet har som bestemmer hvilken fart du skal ha.

Du kan jo se på disse linkene:
http://www.tcniso.net/Nav/Tutorials/TFTPEnforce/
http://www.tcniso.net/Nav/Tutorials/UncapSteps/
Sist endret av dword; 1. oktober 2005 kl. 11:13.
Virker svært interessant! Noen som har prøvd dette på NGT?

NGT har vel egentlig ganske god sjangs til å finne ut av det? F.eks ved hastighetsoppgradering?
Sist endret av ZerBox; 1. oktober 2005 kl. 11:28.
Tviler dette lar seg gjøre, and if so, så hadde NGT vært klar over problemet (de er jo ikke dum heller) og brukt løsninger som fikset dette problemet
skal prøve å få lest ut TFTP filen til NGT og se hva den inneholder.
Jeg kan bekrefte at det virker på kabelmodem, men tror ikke det virker på adslmodem, da de bruker en litt annen metode.
hvilket kabel nett da? canal digital, upc??
har vært kjent att det fungerer på motorola surfboard blant annet....kan du fortelle litt om hvilken metode adsl bruker?
jeg har lest om noe som het "fuck upc", dette var hvisnok et program som en kunne bruke på en eldre versjon av modemet til chello. andre siser at dette var noe som fungerte FØR fordi det var en gammel versjon av docsis.

dette skal hvis være rettet.
JA det stemmer, men det finnes andre metoder for modemene til UPC. Se linkene til dword.
Har kabelnett fra Smartcall(.no) og de bruker motorola surfboard. Ikke sikker på om det funker enda, kanskje 2 år siden jeg sist gjorde det, har 4mbit alikevel nå så =)
testet på UPC/Chello:
Software Version: SB4200E-0.4.4.8-SCM00-NOSH
Hardware Version: 3
MIB Version: II
GUI Version: 1.0
VxWorks Version: 5.3

© Copyright 1997-2000

noen som vet om dette er oppgradert slik at dette ikke funker??

eventuelt noen som har fått det til å fungere på UPC, dette er snakk om motorold surfboard.

dette fant jeg her http://192.168.100.1/mainhelp.html


---------------------------------------------------------------------------------------------------

http://192.168.100.1/address.html

Configuration Manager
Messages

This page displays status information.


Page not available.
det er vel bare å teste de forskjelige programmene.. se om du får tak i config filen først da alt avhenger av dette.
Dette funker ikke med NGT! Eller for den saks skyld hos noen som bruker zyxel / Siemens / Cisco utstyr i sentralene sine. (skal kun være påståelig på utstyr jeg kjenner). Men tror nok de fleste som lager slikt access utstyr tenker på dette under produksjon.

Jeg jobber daglig med samme utstyr som NGT bruker i sine DSL sentraler og kan med 100% sikkerhet si at dette kan ikke kunden forandre. Dette settes sentralt ved hjelp av profiler. Du må ha tilgang til management server eller login på selve sentralen via ssh / telnet. Vil tro de fleste ISP'er faktisk har sitt admin-nett adskilt fra kundene slik at du vil aldri få muligheten til å prøve å logge inn der en gang.



PS: Litt morsomt er det at Siemens nye IP baserte xDSL sentral (DSLAM) faktisk er linux basert. :-D
Sist endret av neurotor; 4. oktober 2005 kl. 14:40.
Sitat av neurotor
Dette funker ikke med NGT! Eller for den saks skyld hos noen som bruker zyxel / Siemens / Cisco utstyr i sentralene sine. (skal kun være påståelig på utstyr jeg kjenner). Men tror nok de fleste som lager slikt access utstyr tenker på dette under produksjon.

Jeg jobber daglig med samme utstyr som NGT bruker i sine DSL sentraler og kan med 100% sikkerhet si at dette kan ikke kunden forandre. Dette settes sentralt ved hjelp av profiler. Du må ha tilgang til management server eller login på selve sentralen via ssh / telnet. Vil tro de fleste ISP'er faktisk har sitt admin-nett adskilt fra kundene slik at du vil aldri få muligheten til å prøve å logge inn der en gang.



PS: Litt morsomt er det at Siemens nye IP baserte xDSL sentral (DSLAM) faktisk er linux basert. :-D
Vis hele sitatet...
Grunnen til at dette fungerer på noen kabel modem er jo fordi man ikke tenkte på dette da systemet ble designet eller så hadde det jo ikke funket.
Sist endret av dword; 4. oktober 2005 kl. 16:36.
Sitat av dword
Grunnen til at dette fungerer på noen kabel modem er jo fordi man ikke tenkte på dette da systemet ble designet eller så hadde det jo ikke funket.
Vis hele sitatet...
Den egentlige grunnen er nok at internett over kabel og internett over xDSL fungerer totalt forskjellig, så det finnes ingen rimelig grunn til å tro at en teknikk som funker på kabel skal funke på xDSL. På xDSL begrenses båndbredda _I_ sentralen, og da kan du herpe modemet ditt så mye du vil uten at det har noe å si.