Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 3456
Hei,

Jeg skal bygge en ny gaming pc snart og tror jeg har kommet i mål med hvilke deler jeg skal ha, og da trenger jeg noen innspill fra dere. Det er noen ting jeg er helt blank på, eks hovedkort, skjermkort og CPU. Her er listen http://www.komplett.no/k/shoplist.as...7-041C784CCFD5

Hvor lenge vil dette setup’et spille spill på ultra?(Hvor lenge før den blir utdatert)
Pcen skal brukes til gaming(lol, Bioshock infinite, Bf3, Bf4, etc). Er dette en bra setup?
Noen innspill? Hva kan endres?
Prisklasse 9000-13000

Takk for svar!
Liker setupen, men du kunne ikke tenkt deg en litt større PSU da? vet ikke hvor mye det GPU kortet og MB der drar, men kunne jo gått litt opp fra 750, men det er evt det eneste og si noe på.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Ville droppet windows og heller kjøpt større SSD.
http://freak.no/forum/showthread.php...windows+lovlig
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Ville absolutt byttet ssd'en til en som ikke baserer seg på den idiotiske SF-2281 kontrolleren, har nevnt hvorfor tusen ganger, så gidder ikke ramse opp alt negativt med den nå, Crucial m500 og samsung 840 evo er solide ssder som ikke tømmer lommeboka.

Skjermkortet ville jeg bytta til et Asus DC2 kort eller et MSI twinfrozr kort, du kan også med god samvittighet spare litt penger på å gå for et 760 kort istedet, det vil holde i massevis til bf4 og alt annet egentlig.

Windows kan du som sagt skaffe på alternative måter.

For pengene du nå har spart burde du deffinitivt invistere i en CPU kjøler, Noctua NH-D14 er et skikkelig solidt valg.

Du kan også gå for en RM PSU istedet, så får du en som er fulstendig modulær, samt benytter en stillere vifte. Også lar du ver å høre på han soppen som sier 750w er lite, han har ikke peil i hele tatt, jeg kjører 750w på mitt system og jeg kjører doble skjermkort og mitt oppsett trekker ikke mer en rundt en 550w på max.

Ville også vurdert et kabinett som ikke ser ut som et romskip og man går lei etter en uke, Define R4 fra Fractal Design er et stilrent kabinett som er støydempet. Dette fåes også med vindu om det skal vere ønskelig.
har selv 760 twin razor fra msi, genialt hele pakka. kjører på 1250mhz uten problemer i det hele tatt, drar alt av spill. Eneste jeg ville gjort var og gå for 760 eller 770 om du har penger og skiftet ram brikker til noe mer "matchende" om du er litt kresen på utsende slik som jeg.


selv skal jeg har rød/svart , og jobber med saken
Trådstarter
39 1
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Skjermkortet ville jeg bytta til et Asus DC2 kort eller et MSI twinfrozr kort, du kan også med god samvittighet spare litt penger på å gå for et 760 kort istedet, det vil holde i massevis til bf4 og alt annet egentlig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ville du dette? Er det veldig stor forskjell på de?
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Windows kan du som sagt skaffe på alternative måter.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skal kjøre dualboot, med windows og Ununtu. Er litt enig at jeg ikke trenger å kjøpe det, men tenkte det var det enkleste
Sitat av Frufsa Vis innlegg
For pengene du nå har spart burde du deffinitivt invistere i en CPU kjøler, Noctua NH-D14 er et skikkelig solidt valg.
Vis hele sitatet...
Er dette virkelig nødvendig? Blir det SÅ varmt? Jeg eller vennene mine har aldri hatt noe problemer med varmen så vi må ty til CPU kjøler
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Zupp Vis innlegg
Hvorfor ville du dette? Er det veldig stor forskjell på de?

Ja, jeg skal kjøre dualboot, med windows og Ununtu. Er litt enig at jeg ikke trenger å kjøpe det, men tenkte det var det enkleste

Er dette virkelig nødvendig? Blir det SÅ varmt? Jeg eller vennene mine har aldri hatt noe problemer med varmen så vi må ty til CPU kjøler
Vis hele sitatet...
forskjellen er at asus har mye bedre support en gainward, samt at dc2 kjøleren er langt bedre en phantom kjøleren både ytelsesmessig og støymessig.

Det er enklere å pirataktivere windows, da slipper du å taste inn den lange koden

Varmemessig er kjøleren til intel helt grei, men når det kommer til støynivå er den helt ekstrem, om du sier du ikke bryr deg om at maskina bråker har du ikke prøvd en stille maskin.
Trådstarter
39 1
Sitat av Frufsa Vis innlegg
forskjellen er at asus har mye bedre support en gainward, samt at dc2 kjøleren er langt bedre en phantom kjøleren både ytelsesmessig og støymessig.

Det er enklere å pirataktivere windows, da slipper du å taste inn den lange koden

Varmemessig er kjøleren til intel helt grei, men når det kommer til støynivå er den helt ekstrem, om du sier du ikke bryr deg om at maskina bråker har du ikke prøvd en stille maskin.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Har byttet ut SSDen til en Samsung 840 Evo og fjernet windows fra listen og ser på å bytte ut skjerkortet. fortsatt usikker på strømforsyningen, har du et tips til en annen enn den jeg har valgt? Også en annen vifte/vannkjøling til prossesoren?
Sist endret av Zupp; 11. oktober 2013 kl. 16:59.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Zupp Vis innlegg
Takk for svar! Har byttet ut SSDen til en Samsung 840 Evo og fjernet windows fra listen og ser på å bytte ut skjerkortet. fortsatt usikker på strømforsyningen, har du et tips til en annen enn den jeg har valgt? Også en annen vifte/vannkjøling til prossesoren?
Vis hele sitatet...
psu: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=796966
CPU kjøler: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=512803
Trådstarter
39 1
Takk! Vil 650W være nok? tenker på å oppgradere pcen etter noen år, og da vil jeg ikke måtte oppgradere strømforsyning også.
Sitat av Zupp Vis innlegg
Takk! Vil 650W være nok? tenker på å oppgradere pcen etter noen år, og da vil jeg ikke måtte oppgradere strømforsyning også.
Vis hele sitatet...
ville nok kjørt på med en 750w da. Strømforsyning er noe du kan beholde veldig lenge om du kjøper riktig når du først kjøper det. Tror 650w kan bli litt lite hvis du skal overclocke, sette inn enda ett skjermkort og kaste inn noen flere disker.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
ville nok kjørt på med en 750w da. Strømforsyning er noe du kan beholde veldig lenge om du kjøper riktig når du først kjøper det. Tror 650w kan bli litt lite hvis du skal overclocke, sette inn enda ett skjermkort og kaste inn noen flere disker.
Vis hele sitatet...
tja, jeg kjører 3820 og to 680 kort på en 750w strømforsyning, og jeg er ikke i nerheten av å stresse psu'en, så 650w er plenty i massevis, det trengs ikke en atomreaktor for å drive en pc.

TS: tar du å linker en oppdatert liste?
Trådstarter
39 1
Byttet ut I5 med I7 og la til 8 GB ekstra(nå er det 16GB)
Her er den oppdaterte lista

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...0-24CD00159C1F
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Kan jeg spørre hva pokker du skal med i7? 16gb ram skal jeg vere med på, men ikke om du kjøper 4 dims, det blir teit, da du låser deg for oppgradering siden.

og hvorfor ikke cpu kjøler, intel kjøleren er søppel, ville også egentlig valgt dc2 kortet over twinfrozr, da det har en smule bedre kjøling, selv om dette "bare" har 2gb vram er dette plenty nokk til 1080p spilling, det er først når vi begynner å snakke om masive oppløsninger vi ser noe annet en negativ virkning på ytelse.
Trådstarter
39 1
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Kan jeg spørre hva pokker du skal med i7? 16gb ram skal jeg vere med på, men ikke om du kjøper 4 dims, det blir teit, da du låser deg for oppgradering siden.

og hvorfor ikke cpu kjøler, intel kjøleren er søppel, ville også egentlig valgt dc2 kortet over twinfrozr, da det har en smule bedre kjøling, selv om dette "bare" har 2gb vram er dette plenty nokk til 1080p spilling, det er først når vi begynner å snakke om masive oppløsninger vi ser noe annet en negativ virkning på ytelse.
Vis hele sitatet...
Jeg viste det var noe jeg glemte... Har lagt CPU kjøler til på listen nå, har byttet ut RAMen med 2*8.

Snakket med en It person som sa at jeg burde bytte ut I5 mot I7, vanligvis ville det blitt veldig mye dyrere, men han kan skaffe det billigere og da gjør jeg det.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Zupp Vis innlegg
Jeg viste det var noe jeg glemte... Har lagt CPU kjøler til på listen nå, har byttet ut RAMen med 2*8.

Snakket med en It person som sa at jeg burde bytte ut I5 mot I7, vanligvis ville det blitt veldig mye dyrere, men han kan skaffe det billigere og da gjør jeg det.
Vis hele sitatet...
Ja du har nok snakket med en IT person som startet sin kariere på tidlig på 2000-tallet, og ikke har vert den flinkeste til å oppdatere seg, med mindre han er en helt ubrukelig sjel generelt sett når det kommer til HW.

Forskjellen på i5 og i7 har siden sandybridge kom i 2011 vert identiske cpu'er, hvor i7'en har hatt litt mer catche og hyperthreathing, noe du i din spillhverdag ikke vil merke noe som helst til. Om du derimot driver med ting som videoredigering, 3d moddelering, cad tegning etc vil du merke forskjell.
Du har ikke vurdert skjermkort fra AMD? R9 280x koster 100kr mindre og gir nær identisk ytelse og kommer mest sansynlig til å yte bedre en 770 de neste årene pga AMD konsoller og mantle, uten å gå alt for nøye inn på det så vil neste genrasjons konsoll være opptimalisert for amd og med Mantle som i bunn og grunn vil gjøre amd sine nyeste grafikkort (7000 serien og oppover) temelig gode.

dersom du skulle finne på å ville ha flere skjermkort senere har også AMD begynt å forbedre den avdeling betydlig ettersom du ikke trenger en Crossfire bridge og du kan bytte mellom for eksempel 7950 og R9 280x

og frufsa har rett om at i7 er teit å bruke penger på. noen få spill vil du ha en marginal forskjell og den forskjellen er ikke verdt 1000kr
Kun jeg som mener at 120GB SSD er for lite i 2013? Jeg mener at du kan legge inn noen lapper til i en 250GB SSD. Tror ikke du blir å angre
Mener det er lite ja. Nesten slik at en kun får plass til ett spill. Men spørs hvor mye en har tenk å legge i det. Ville hatt 120/128gb ssd i stedet for ingen ssd.
Sist endret av sweem; 12. oktober 2013 kl. 14:40.
Har du rom for 4gb 770 ville jeg gjort det, 4gb gir deg muligheten til og kjøre multiple skjemer uten problemer, dette kortet vill imo holde lenge. Hvis du ikke kommer til og kjøre høyere enn 1920x1080 kommer du langt med 2gb.

Et kort til kan sikkert kjøpes billigere i fremtiden og forlenge levetiden for systemet. 2x 4gb 770 vil glatt kjøre 4k monitor når det kommer.

Kjøp 2 rambrikkker, ikke 4. Ikke kjøp i7 hvis du vil spare noen kroner. 750w er nok for 2x skjermkort, 650W vil være i grenseland.

Vurder om det kan være aktuelt og vannkjøle GPU i fremtiden og sjekk isåfall om det finnes vanblokker til kortet du velger. Vurder også vannkjøling til CPU, er ikke mye dyrere en en luftkjøler hvis du kjøper et lukket system, custom vannkjølig blir fort endel dyrere.

Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Squashie Vis innlegg
Har du rom for 4gb 770 ville jeg gjort det, 4gb gir deg muligheten til og kjøre multiple skjemer uten problemer, dette kortet vill imo holde lenge. Hvis du ikke kommer til og kjøre høyere enn 1920x1080 kommer du langt med 2gb.

Et kort til kan sikkert kjøpes billigere i fremtiden og forlenge levetiden for systemet. 2x 4gb 770 vil glatt kjøre 4k monitor når det kommer.

Kjøp 2 rambrikkker, ikke 4. Ikke kjøp i7 hvis du vil spare noen kroner. 750w er nok for 2x skjermkort, 650W vil være i grenseland.

Vurder om det kan være aktuelt og vannkjøle GPU i fremtiden og sjekk isåfall om det finnes vanblokker til kortet du velger. Vurder også vannkjøling til CPU, er ikke mye dyrere en en luftkjøler hvis du kjøper et lukket system, custom vannkjølig blir fort endel dyrere.

Vis hele sitatet...
Hvordan i huleste huliheita får du 650w til å være i grenseland for 2 770 kort??

Vannkjøling er teit, unødvendig mye penger, mye annet man kan oppgradere som gir langt lavere støynivå en vannkjøling.
Lukket vannkjøling er enda teitere, yter dårligere en luft, er dyrere en luft og langt mindre pålitelig en luft.

Og utifra ts sitt budskjett er det lite trolig at han skal oppgradere til flerskjermsspilling i nermeste fremtid, og i hvertfall ikke 4k, TS får skyte meg om jeg tar feil. Du må også huske på at 4gb kort yter dårligere en 2gb kort på samme minnebuss.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Vannkjøling er teit.
Vis hele sitatet...
lol

SLI + CPU ++ blir fort mange W hvis man ønsker og overklokke. Det å ligge opp mot topp belastning på PSU kan gi kortere levetid, støy, varme og i værste fall ustabil strømtilførsel noe som igjenn kan gjøre hele systemet ustabilt. Jeg sier ikke at 650W ikke er nok, jeg sier at jeg ville anbefale 750w, er ikke så mye dyrere og gir mere spillerom i fremtia.
Sitat av Squashie Vis innlegg
lol

SLI + CPU ++ blir fort mange W hvis man ønsker og overklokke. Det å ligge opp mot topp belastning på PSU kan gi kortere levetid, støy, varme og i værste fall ustabil strømtilførsel noe som igjenn kan gjøre hele systemet ustabilt. Jeg sier ikke at 650W ikke er nok, jeg sier at jeg ville anbefale 750w, er ikke så mye dyrere og gir mere spillerom i fremtia.
Vis hele sitatet...
Skjønner lite av at du lol'er når du attpåtil nevner problemer i fleng og støtter i den forstand uttalelsen til Frusa.

Er du klar over at ett 770 kort trekker ca 200W i Furmark ved 1280x1024, 0xAA? Selv med dette, som er en usannsynlig høy last, så har en god klaring. Du kommer heller ikke noe særlig lenger med vannkjøling på Haswell, bittelitt men det er ikke verdt det. Da må du frem med hammer, helst en trekloss + en skrustikke. Har vurdert vannkjøling selv, men jeg kom frem til at det ikke lønnet seg. Det er de aller fleste enig i, tro det eller ei. Da kan en heller kjøpe seg bedre komponenter i stedet?
200W pr. VGA pluss 150w på OC cpu/hovedkort HD etc og du nærmer deg 90% belastning på PSU, da mener jeg det er verd å kjøpe 750W istedet, hvis han ønsker og holde muligheten for SLI og OC åpen for framtia.

Hvor har du det fra at "de aller fleste er enige i at vannkjøling ikke lønner seg"?
Nå er vel ikke prisforskjellene på 750w og 650w så store? Ville gått for en 750w, som sagt over her, fint å ha mulighetene åpne, ihvertfall når man først skal bruke penger på en bra penger.

Er derimot enig med at vannkjøling ikke lønner seg.
Sitat av Squashie Vis innlegg
200W pr. VGA pluss 150w på OC cpu/hovedkort HD etc og du nærmer deg 90% belastning på PSU
Vis hele sitatet...
Nei

Sitat av Squashie Vis innlegg
Hvor har du det fra at "de aller fleste er enige i at vannkjøling ikke lønner seg"?
Vis hele sitatet...
Ovenfor
Trådstarter
39 1
Sitat av Clank Vis innlegg
Kun jeg som mener at 120GB SSD er for lite i 2013? Jeg mener at du kan legge inn noen lapper til i en 250GB SSD. Tror ikke du blir å angre
Vis hele sitatet...
Sitat av sweem Vis innlegg
Mener det er lite ja. Nesten slik at en kun får plass til ett spill. Men spørs hvor mye en har tenk å legge i det. Ville hatt 120/128gb ssd i stedet for ingen ssd.
Vis hele sitatet...
Ja, litt enig med dere begge, tror jeg kjøper en 250GB, Takk!
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Hvordan i huleste huliheita får du 650w til å være i grenseland for 2 770 kort??

Vannkjøling er teit, unødvendig mye penger, mye annet man kan oppgradere som gir langt lavere støynivå en vannkjøling.
Lukket vannkjøling er enda teitere, yter dårligere en luft, er dyrere en luft og langt mindre pålitelig en luft.

Og utifra ts sitt budskjett er det lite trolig at han skal oppgradere til flerskjermsspilling i nermeste fremtid, og i hvertfall ikke 4k, TS får skyte meg om jeg tar feil. Du må også huske på at 4gb kort yter dårligere en 2gb kort på samme minnebuss.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvorfor du har så mye imot lukket vannkjøling? rart dem selger så mye av det? Mye finere å ha en corsair h80 enn den stygge noctua kjøleren som er så himla stor. Kjølingen på f.eks en h80 er mer en bra nok uansett. Sjansen for att en av corsair sine lukkete vannkjølings systemer er også svært liten.

http://www.SPAMSPAMSPAMSPAMSPAMSPAMS...20_pro_024.jpg
Sist endret av tennbrikket; 12. oktober 2013 kl. 20:47.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor du har så mye imot lukket vannkjøling? rart dem selger så mye av det? Mye finere å ha en corsair h80 enn den stygge noctua kjøleren som er så himla stor. Kjølingen på f.eks en h80 er mer en bra nok uansett. Sjansen for att en av corsair sine lukkete vannkjølings systemer er også svært liten.

http://www.SPAMSPAMSPAMSPAMSPAMSPAMS...20_pro_024.jpg
Vis hele sitatet...
Og plutselig en dag så ryker pumpa di, vips så er hele pc'en ubrukelig.
Ryker vifta så er pc'en ubrukelig.
Ryker begge viftene på en nh-d14, er pc'en fortsatt fult brukans.
Også kommer vi ikke unna støy, en h80 har du to enheter som bråker, pumpe og vifter, på d14 har du en, vifte.
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc3/1392049_10151604497001901_1451392629_n.jpg?dl=1


Lurer fortsatt på hvordan du kommer frem till at de fleste mener at vannkjøling ikke lønnner seg? Hver er disse "de fleste"? Hvordan finner man ut om vannkjøling er lønnsomt?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Squashie Vis innlegg
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc3/1392049_10151604497001901_1451392629_n.jpg?dl=1


Lurer fortsatt på hvordan du kommer frem till at de fleste mener at vannkjøling ikke lønnner seg? Hver er disse "de fleste"? Hvordan finner man ut om vannkjøling er lønnsomt?
Vis hele sitatet...
Og så vekk fra en psu kalkulator som drar på noe inn i granskauen, og over på faktiske tall.
http://www.SPAMSPAMSPAMSPAMSPAMSPAMS...urround_2210/2

552W under load, altså en 650W strømforsyning er plenty stor nok.
Her snakker vi også om en langt mer strømsulten cpu, raskere ram, vannkjøling for å nevne noe.

Nå har ikke jeg påstått at de fleste er enige i det, men vannkjøling vil aldri "lønne seg" du vil aldri få det du betaler som utelling i kjøling, og luftkjøling er kommet til det pungtet at man får så bra kjøling med luft at det skal godt gjøres å bygge det stillere med vann.

Edit: hva nå enn som skjer med linkene vet jeg ikke, men det er komplett umulig å få linken riktig, den endres automatisk til spamdrittet... endr spam greiene til legitreviews(dåt)com så blir det riktig link
Sist endret av Frufsa; 12. oktober 2013 kl. 21:53.
Sitat av sweem Vis innlegg
men jeg kom frem til at det ikke lønnet seg. Det er de aller fleste enig i, tro det eller ei.
Vis hele sitatet...
Jeg refererte til Sweems post...

Ang. lønnsomhet. Slik du ser på det er det da heller ikke lønnsomt å ha et fint kabinett med vindu i sidepanelet, det er ikke lønnsomt å bruke tid på kabel-management, ikke lønnsomt å planlegge en build med tanke på farver(etter specc self.), ikke lønnsomt å gjøre noe som helst utover det og skru sammen maskinen.

Custom vannkjøling koster, om det er lønnsomt eller ikke kommer vel an på om du er 14 år og går med avisa, eller om du er en voksen mann med god inntekt. Custom vankjøling er desuten jvlg morro å bygge og ser bra ut... Blir litt som og skru på en gammel veteranbil eller og trimme, skru, og style en sportsbil, er ikke lønnsomt men det er morro og holde på med og der er morro og ha etterpå...

Btw, sakset fra artikkelen du linket til:

Since each card has a 250W TDP, it is safe to assume that you should have a 850W or larger power supply for a setup like this.
Sitat av Squashie Vis innlegg
Jeg refererte til Sweems post...

Ang. lønnsomhet. Slik du ser på det er det da heller ikke lønnsomt å ha et fint kabinett med vindu i sidepanelet, det er ikke lønnsomt å bruke tid på kabel-management, ikke lønnsomt å planlegge en build med tanke på farver(etter specc self.), ikke lønnsomt å gjøre noe som helst utover det og skru sammen maskinen.

Custom vannkjøling koster, om det er lønnsomt eller ikke kommer vel an på om du er 14 år og går med avisa, eller om du er en voksen mann med god inntekt. Custom vankjøling er desuten jvlg morro å bygge og ser bra ut... Blir litt som og skru på en gammel veteranbil eller og trimme, skru, og style en sportsbil, er ikke lønnsomt men det er morro og holde på med og der er morro og ha etterpå...[/i]
Vis hele sitatet...
Nei, det å ha vindu i kabinettet er ikke så ideelt hvis du har tenkt å oppgradere ved en senere anledning, for når en skal kjøpe deler må/burde en også ta hensyn til at det skal se litt pent ut. Da KAN det bli litt mer kostbart og du kan ikke kjøpe akkurat det du har lyst på. Er det verdt å fire på ytelsen til fordel for ett kabinett som har vindu? Har rådet endel å ikke velge det.

Custom vannkjøling er helt uavhengig av inntekt når det kommer til lønnsomhet.
Skjønner fortsatt ikke hvordan du beregner lønnsomhet eller hvordan du kommer fram til at de aller fleste er enig i at det ikke lønner seg... Har du ringt rundt og spurt alle sammen? Mener du at det er en generell enighet på freak.no om at vannkjøling ikke er lønnsomt kan jeg lett finne 10 andre forums der de anbefaler vannkjøling... Er det lønnsomt hvis 500kr senker 10 grader? 1000kr for 5 grader?

Du kan ikke bare si at vannkjøling ikke er lønnsomt uten og forklare hvordan du beregner denne lønnsomhten. Ettersom du tydelig ikke bryr deg om det estetiske, skulle det være mulig og komme med noen tall som viser at det ikke er lønnsommt.... Selv har jeg brukt mange tusen på PC og synes det var verd hver krone....

Til trådstarter ang PSU, som du ser er det uenighet om hvor stor PSU du trenger, google SLI 770 PSU og du ser at de fleste anbefaler 750 eller 850, kan ikke finne noen som anbefaler lavere...
Sitat av Squashie Vis innlegg
Du kan ikke bare si at vannkjøling ikke er lønnsomt uten og forklare hvordan du beregner denne lønnsomhten. Ettersom du tydelig ikke bryr deg om det estetiske, skulle det være mulig og komme med noen tall som viser at det ikke er lønnsommt
Vis hele sitatet...
Du måler i det estetiske og litt vann, men jeg måler i ytelse. Vannkjøler ikke ett hd6850 kort når du kunne brukt pengene til ett 780 kort, tatt som eksempel. Det er hd6850 kortet du sier er lønnsomt å kjøpe her, jeg hadde valgt 780.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
En ting jeg aldri har sjønt, hvorfor i huleste huliheita skal folk absolutt ha "lavest mulig tempraturer", en cpu på 50* uter 100% identisk med en cpu på 30*, det som derimot gir deg noe tilbake er å få ned støynivået.

Og grunnen til at det blir anbefalt store psu'er på slike sider er at de skal ha spillerom, slik at uansett hvilken psu du velger og hvordan resten av systemet ditt ser ut kan du kjøre det uansett med en slik psu.

og ja, om han skulle kjøre sli fra begynnelesn av hadde det ikke vert noe i veien for å kjøpt en større psu, men hvorfor skal alle absolutt kjøre flere skjermkort, jeg skal selge det ene kortet mitt nå, fordi SLi er noe forbanna dritt, og jeg ser ikke hensikten med å kjøre 2 kort som støyer, når et kort gir plenty ytelse til alt jeg spiller.
Jeg har aldri sagt hvilket kort han skal kjøpe... Og du har enda ikke svart på hvordan du vet at alle mener at vannkjøling ikke er lønnsomt...

Hva angår støy så var det mere støy nar jeg hadde luftkjøling på grafikk kortene enn ved vannkjøling.

Luft: 4x 80mm vifte på full guff @75c-80c
Vann: 2x 120mm på lav rpm @40c

Disse små viftene lager mye støy på høy hastighet og de går opp og ned i hastighet, noe som gjør støyen mere merkbar enn 2-3 120mm vifter på lav/konstant hastighet.
Hadde gtx 670, asus sitt dcu2 kort, det var stille som graven. Selv har jeg en pc som er stille og dette med luft. Det var vel sikkert du som handlet feil GPU i utgangspunktet? Du får såpass stille grafikk kort på luft nå til dags at det er unødvendig å vannkjøle det.

Slutt på å diskutere det tema her inne for min del. Da for det i så tilfelle opprettes en ny tråd.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Diskutere om vannkjøling lønner seg blir jo litt som å diskutere hva som smaker best av taco og pizza.
Men har du først hatt vannkjølte skjermkort som ligger på rundt 40 grader uansett load og aldri bråker mer en en quiet edition vifte på 50%. Så tror jeg ikke du går tilbake til den bråkete (iforhold) orginalkjøleren.
Trådstarter
39 1
Burde jeg vente å se på hva AMD kommer med?
Sitat av Zupp Vis innlegg
Burde jeg vente å se på hva AMD kommer med?
Vis hele sitatet...
Skjermkort mener du? AMD har presentert sin nye generasjon skjermkort, mellom 240x og opp til 290x. 290x blir vistnok veldig bra, tenker å kjøpe dette selv. 280x ser også veldig bra ut.

Kan lese anmeldelse av 260x og 280x her
Trådstarter
39 1
Vet ikke om det forsatt er noen igjen i tråden, men

Jeg har bestemt meg og her er sluttresultatet: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...7-370C95FF0A5F

Blir evt kjøpt en vifte/lukket vannkjøling hvis jeg syntes den orginale vifta fra intel bråker for mye, Takk for svar!
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Zupp Vis innlegg
Vet ikke om det forsatt er noen igjen i tråden, men

Jeg har bestemt meg og her er sluttresultatet: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...7-370C95FF0A5F

Blir evt kjøpt en vifte/lukket vannkjøling hvis jeg syntes den orginale vifta fra intel bråker for mye, Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal du på død og liv kjøpe et kort med en bråkete kjøler fra en produsent med elendig support, som atpåtill har mer ram en du trenger, og vil derfor yte dårligere?
og hvorfor ikke bruke de usle få kronene å gå opp til en RM psu istedet for TX?
Da får du en psu som yter bedre, samt er helt modulær.

også bytter du til denne psu'en, så har du spart inn det det en RM psu koster.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=791618
akkurat samme ssd'en bare uten at mikkmakket du ikke trenger.
Sitat av Zupp Vis innlegg
Blir evt kjøpt en vifte/lukket vannkjøling hvis jeg syntes den orginale vifta fra intel bråker for mye, Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Har akkurat samme prosessor som deg med stock vifte, og den plager meg ikke veldig. Hvis du går fra vannkjøling til den vifta gjør den sikkert ikke det, men for alle som er vant med litt lyd funker den helt greit.
Trådstarter
39 1
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Hvorfor skal du på død og liv kjøpe et kort med en bråkete kjøler fra en produsent med elendig support, som atpåtill har mer ram en du trenger, og vil derfor yte dårligere?
og hvorfor ikke bruke de usle få kronene å gå opp til en RM psu istedet for TX?
Da får du en psu som yter bedre, samt er helt modulær.

også bytter du til denne psu'en, så har du spart inn det det en RM psu koster.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=791618
akkurat samme ssd'en bare uten at mikkmakket du ikke trenger.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker 2 skjermer, men den ene er brukes bare til Skype, Spotify og diverse andre greier

Hva er forskjellen mellom RM og TX, så på noen som hadde kjøpt TX og de syntes den var helt grei ikke altfor bråkete. Tror du manger en link der.

Takk!
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Zupp Vis innlegg
Jeg bruker 2 skjermer, men den ene er brukes bare til Skype, Spotify og diverse andre greier

Hva er forskjellen mellom RM og TX, så på noen som hadde kjøpt TX og de syntes den var helt grei ikke altfor bråkete. Tror du manger en link der.

Takk!
Vis hele sitatet...
Du kan ha 500 skjermer men fortsatt kun spille på en, og dermed ikke trenge mer en 2gb vram.
Det går ene og alene på hvilken oppløsning du skal spille på.

Og det var bare jeg som skrev feil, og mente at du skulle bytte til ssd'en jeg linka til.

Forsjellen mellom RM og TX er at RM er mer effektiv, har hybridvifte(altså vifta spinner ikke før det er behov for det) samt at den er fulstendig modulær (atlså du kan ta av alle kablene du ikke bruker, dette gjør det mye enklere å rydde i kabinettet).
Trådstarter
39 1
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Du kan ha 500 skjermer men fortsatt kun spille på en, og dermed ikke trenge mer en 2gb vram.
Det går ene og alene på hvilken oppløsning du skal spille på.

Og det var bare jeg som skrev feil, og mente at du skulle bytte til ssd'en jeg linka til.

Forsjellen mellom RM og TX er at RM er mer effektiv, har hybridvifte(altså vifta spinner ikke før det er behov for det) samt at den er fulstendig modulær (atlså du kan ta av alle kablene du ikke bruker, dette gjør det mye enklere å rydde i kabinettet).
Vis hele sitatet...

Har byttet til SSDen nå og byttet til Corsair RM750. Takk! Skal se hva jeg gjør med skjermkortet
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Forsjellen mellom RM og TX er at RM er mer effektiv, har hybridvifte(altså vifta spinner ikke før det er behov for det) samt at den er fulstendig modulær (atlså du kan ta av alle kablene du ikke bruker, dette gjør det mye enklere å rydde i kabinettet).
Vis hele sitatet...
Litt off topic her, men er det noe forskjell på fullstendig modulær og modulær? Har en CX750M her. De eneste kablene som må være i der er 8 pin og 32 pin, som må kobles til motherboardet uansett, resten er valgfritt.

Hva er da forskjellen på en fullstendig modulær og en modulær?
Sitat av fatfro Vis innlegg
Litt off topic her, men er det noe forskjell på fullstendig modulær og modulær? Har en CX750M her. De eneste kablene som må være i der er 8 pin og 32 pin, som må kobles til motherboardet uansett, resten er valgfritt.

Hva er da forskjellen på en fullstendig modulær og en modulær?
Vis hele sitatet...
forskjellen er at du kan ta av alle kabler på fullt modulære modeller, noe som kommer godt med hvis du skal bytte kabler (for eksempel grunnet lengde) eller sleeve dem