Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 8579
Leste en artikkel på aftenposten:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle931749.ece

Flere taggere har laget en film på 80min hvor man ser dem tagge ned t-banevogner og hvordan de går frem for å gjennomføre dette.

Synes selv at grafitti kan se bra ut bare det er gjennomført og ikke bare en 'signatur' eller noen ord som er sprayet på en vegg. Har flere steder sett "gjennomført" grafitti, inni tuneller og på vegger, som kunst, men når jeg ser 'signaturer' sprayet på et hushjørne ser jo ikke dette bra ut.

Taggerne selv mener at det er unødvendig å fjerne bilder som er skikkelig gjennomført. (fra artikkelen)

Synes at de som har laget filmen og medvirket i filmen er 'barnslige' unger som tror de gjør noe 'tøft' og som derfor 'får respekt' av andre.

Hva synes dere om dette er det kult og gjøre opprør mot myndighetene (anarki), er dette bare dårlig gjort og hva med de som holder på med grafitti som blir møtt med fordommer fra alle kanter?
Opprør er ikke det samme som anarki. Tagging er søppel, grafitti er pent.
Syntes grafitti er utrolig kult, det gjør byen mer fargerik og spennende, synd vi ikke har noe av det her i Narvik.
Så lenge grafittikunstnerne ikke lager stygge signaturer på alle bygninger, tagger over vinduer, og tagger på gamle vakre bygg syntes jeg de egentlig bare skulle få lov jeg.
Hvor kult hadde det ikke vært med fargerike nytaggede sporvogner hver uke? Ser virkelig ikke helt problemet, de er jo så stygge fra før av uansett.
Tagging er jo bare helt jævelig... Det er jo folk som tagger "navnet" sitt eller noe med feks en svart farge..
Grafitti derimot kan være fint å se på.. Men liker ikke den tradisjonelle grafittien, altså ord bakt inn i fargesulamitter.. Det er så.. uhm "neger-rappersk"..
Bilder som er sprayet derimot, tegninger osv kan være ganske bra laget!
Slike filmer får man forøvrig kjøpt på Blackout i Oslo.
Sist endret av kazoo; 15. desember 2004 kl. 17:49.
Ordentlig gjennomført grafitti-malerier er tøft på de riktige stedene. IKKE hvor som helst. Er klart imot tagging i all form da jeg ikke ser sjarmen i skriblerier som "WUM", "Wazzup?" og lignende sprayet opp på ellers pene fasader.

Noen fasader i byen er kjedelige, men det blir ikke særlig pent etter at folk har begynt å tagge der.
Trådstarter
Opprinnelig postet av Lee
Hvor kult hadde det ikke vært med fargerike nytaggede sporvogner hver uke? Ser virkelig ikke helt problemet, de er jo så stygge fra før av uansett.
Vis hele sitatet...
Ja det hadde vært genialt om det hadde vært noen t-banevogner som stod til grafittikunstnernes disposisjon, hadde vi fått mange fine t-banevogner kjørende rundt i oslo.
Jeg synes ikke det "kunst" hvis man bare tagger noen bokstaver eller noe sånt, men vi hadde et slags veggmaleri på ungdomskolen jeg gikk på før det var mere "kunst"
Jeg har ikke så mye imot graffiti, men når folk sprayer på folks område / vegg så blir det for teit. Så lenge eieren ikke har bedt om det så er det hærverk. Utrolig barnslig og teit måte å gjøre "opprør" på.
og bare så dere vet det: TAGGING ER GRAFITTI!
Og hva begrunner du svaret ditt med?
umm.. er enig i at tagging eller bombing ikke er spess pent, men er ganske glad i piecer. disse kan jo være veldig mye, også det "neger- rapperske" som Raymond kalte det. holder på med en piece selv nå som skal opp snart :P

edit:
Opprinnelig postet av Flyer
og bare så dere vet det: TAGGING ER GRAFITTI!
Vis hele sitatet...
ehh.. egentlig så er det å kalle tagging det samme som grafitti det samme som å kalle en lada for porsche..
Trådstarter
Som jeg ser det er det to typer tagging

1 Grafitti, som er godt gjennomførte 'malerier'

2 Signatur eller ord, som er dårlig gjennomført, noe alla ta frem sprayboksen og skrive noe for deretter løpe og skryte til venner
Kom på denne i farta:
http://www.bombtheworld.net/

Tagg på togvogner! Kjedelig, men noen finner det sikkert interessant!
Opprinnelig postet av Flyer
og bare så dere vet det: TAGGING ER GRAFITTI!
Vis hele sitatet...
Wow!

Jøss. Mr. Saklig 2004. We have a winner.
tok faktisk toget fra oslo, retning drammen i går (og det skjer sjelden), og ved enkelte stasjoner skammet jeg meg over å tilhøre samme generasjon som de som driver med tagging... når du ikke kan gå forbi en rutetabell uten å skrivet kallenavnet ditt med sprittusj er det nok på tide å skaffe seg en hobby ja...

samme gjelder de som får en eller annen pervers glede av å ødelegge t-bane vogner. med fare for å høres veldig kald og kynisk ut:

jeg gråt ikke akkurat over han som døde da han kom borti høyspentledningene over jernbanen mens han skulle tagge en vogn...
Grafitti oppstod i new york på 70 tallet, når noen ungdomer begynte å skrive navnet sitt i form av en tagg. Flere og flere begynte med det og da ble det vanskeligere å bli lagt merke til. For å bli lagt merke til lagde taggerne større tagger og tagger med farge noe som utviklet seg til å bli det man kaller en piece, som opprinnelig kommer av ordet masterpiece.
En piece er det dere kaller for grafitti, men for writere(folk som skriver grafitti) vil tagging altid være en del av grafitti. Og det vil aldri forsvinne.... hehe
Jeg er veldig fasinert av graffiti. Dette gjelder både piecer og tags.

Jeg tror jeg går mot strømmen når jeg synes at signaturene har en sjarm. Liker å se på dem. Studere oppbygning osv. Noe av problemet ligger vel i at det er så sinnsykt mange dårlige tags. Det samme gjelder med piecer. Det skal litt mer til en en hel haug med farger for å få til et skikkelig resultat.

Jeg har ingen problemer med at noen vegger blir "tilgriset" med graffiti så lenge det er kvalitet over det..
jeg er ganske enig med "Bare egil band - tagging"
Better than thou.
Nå skal dere høre, ingen bryr seg. De som bedriver grafitti/tagging gjør det for sin egen skyld. For å åpnå status i miljøet. Ingen bryr seg om hva folk som ikke er i miljøet mener om det.

Er det forresten ikke merkelig at det blir gitt millioner til ungdomsidrett, kunstprosjekter, o.l., men det finnes ingen steder å male lovlig lengre?
Lovligvegger bidrar til mindre ulovlig grafitti, og det har ihvertfall Bergens kommunestyre begynt å forstå.
finnes vel bare én i oslo tror jeg..?
Better than thou.
Ingen, Oslo kommune fører nulltolleranse.
Svolvær har ca. EN grafitti. og det er en tag uansett
litt morsomt egentlig, for før sto det skrevet med rød spray; "Slutt med dop".
I de mange år den frasen sto der, kom det liksågodt en og avslutta setninga med bosktavene "apir", og da ble det stående "Slutt med dopapir"... hehehe
Hvis det ikke kom fram tidligere:

Graffitti: Kunst, hvis såfremt det gjøres ordentlig, uansett en kunstform.

Tagging: Skrabbel/signatur/forpesting av samfunnet/statements som MAKE LOVE NOT WAR osv osv... (alle som kan graffitti er vel generelt ganske sur på de som gir de et dårlig rykte, nemlig taggerne).
Tagging og grafitti er to sider av samme sak. Jeg drev og skrev før i tiden og mange av vennene holder fortsatt på.

Hvordan kan man diskutere om noe er kunst?

Kuntnerisk frihet! Ned med 0-toleransen!

Fuck security consept!

YO: Terg, Pøbel, latx, cmla, leso, piko, FB, KAC og ODK!
Fortsett med gatekunsten!
Det skal komme en i Bergen. Det var en ved Landmark, men den ble lagt ned og malt over. Husker ikke helt hvor det var, men tror det var en plass rundt Sentralbadet .Det kom opp i media fordi kommunestyret godtok ikke og opprette en vegg på Studentsenteret, som skal rives..
Opprinnelig postet av felix_poker
Tagging og grafitti er to sider av samme sak. Jeg drev og skrev før i tiden og mange av vennene holder fortsatt på.

Hvordan kan man diskutere om noe er kunst?

Kuntnerisk frihet! Ned med 0-toleransen!

Fuck security consept!

YO: Terg, Pøbel, latx, cmla, leso, piko, FB, KAC og ODK!
Fortsett med gatekunsten!
Vis hele sitatet...
Å si at grafitti og tagging er to sider av samme sak er som å si at signaturen din og en tegning du lager er det samme. Ulogisk? Ja. Les min forrige post. Og de som har en egen tolkning på ord kan bare drite å poste de, da den virkelige betydningen av ordet er det som teller ikke om du har et annet forhold til det.
Better than thou.
Ikke snakk om ting du ikke har peiling på, grafitti inneholder både piecer og tags, det er bare en common misconseption blandt wannabes at grafitti og tagging er to uavhengige ting.
Kilde various internett sider da jeg ikke gidder å søke veldig mye da jeg egentlig ikke kunne drite mer i det da jeg hverken liker noen av dele på noen offentlige bygg, anyways:
– Synes du det er noe forskjell på grafitti og tagging?

– Selvfølgelig er det det! Folk som vet hva de gjør, og lager kunst de maler grafitti. Tagging er stygt!

– Hvorfor definerer du grafitti som kunst?

– Fordi det er fint å se på, de bruker mange fine farger som passer sammen.

– Hva synes du om at folk protesterer så fælt mot grafitti på offentlig plass?

– Jeg skjønner det egentlig ganske godt, de som driver med det bør spørre om lov først! Men det er viktig å se forskjellen på tagging og grafitti, det er ikke rart folk blir sinna på tagging på offentlig plass!
Vis hele sitatet...
Dette kommer nok ikke frem i noen ordbok, men mener det er ganske common understanding, mulig det er annerledes på sørlandet..
Synes det er utrulig stygt når det er på vegger rundt omkring i byer..Vandalisme..Kan de ikke heller stikke hjem og mekke seg en piece på veggene der?
Better than thou.
n0||i: Sier Kesia Næsse (14), fra Askim. Kesia er "kunstliker", og uten at jeg vet det tviler jeg meget sterkt på at denne jenta driver med graf, eller har særlig tilknyttning til miljøet.

Forøvrig bor jeg i Oslo, som strengt talt er norsk grafs hovedstad. Har et hav venner og bekjente som driver med dette, men føler ikke noe særlig for namedropping.
Kuntnerisk frihet! Ned med 0-toleransen!
Vis hele sitatet...
du kan strengt tatt ikke påberope deg kunstnerisk frihet når det du driver med faktisk er ødeleggelse av andres eiendom...
Better than thou.
Ingen med respekt for seg selv tagger på privatpersoners eiendom uansett. Alt av firmaer ol., derimot..
firmaer som er eid av andre mennesker ja?

det er jo absolutt ingen forskjell! så lenge du ødelegger andres eiendom kan du ta på deg så mye kunsterisk frihet du vil, det gjør deg ikke til en mindre idiot...
Norsk læreren min (Snål dame. dr.grad osv. litt Freak) sa at hun likte Grafitti og at det var fint. Hun synes mange hus burde få litt graffitti på seg. Er vel det de fleste mener. bombing/tagging/throw-ups er bare for tapere. "Å jeg er så tøff". Endel som gjør det som opprør mot staten med å male tog. Har endel venner og bekjente i miljøet og det er "taperne" som tagger og slik. De ok folka maler skikkelig
Bombing og picer etc hører sammen(graffiti). Og begge er fint så lenge det er "bra" laget.
Opprinnelig postet av Raymond
Tagging er jo bare helt jævelig... Det er jo folk som tagger "navnet" sitt eller noe med feks en svart farge..
Grafitti derimot kan være fint å se på.. Men liker ikke den tradisjonelle grafittien, altså ord bakt inn i fargesulamitter.. Det er så.. uhm "neger-rappersk"..
Bilder som er sprayet derimot, tegninger osv kan være ganske bra laget!
Vis hele sitatet...



Jeg er dønn enig.
t3h_sinner: Hvor mange er det som bare lager piecer? Vil tippe at andelen ligger på under 1%. Slik du uttaler deg, snakker du både positivt og dritt om de samme personene.
Tagging er ikke noe fint syntes jeg.
Og heller ikke frafitti, hvis de ikke er FERDIGE.
Halvferdige grafittier ser ikke ut. For det meste.

Men ferdige, pene grafittier syntes jeg at bare pynter.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Opprinnelig postet av Carlo
Ingen, Oslo kommune fører nulltolleranse.
Vis hele sitatet...
Det finnes faktisk en...! =)
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av RoadKill
Opprør er ikke det samme som anarki. Tagging er søppel, grafitti er pent.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke lest alle postene her, og jeg uttaler meg om noe jeg har vage kunnskaper om.

I mitt hode (som assosierer med andre ting, jeg klarer for eksempel å forstå hva folk mener når de skriver feil, som orddelingsfeil *sarkastisk*) er tagging det å skrive gruppa si eller sitt eget navn på en vegg. Alt fra å gjøre det med en tynn liten ekkel malingssprut til en litt større "piece" som yoyoerne kaller det. Grafitti ser jeg mer på som de flotte "piecene" (tilbake til yoyo-språket) som viser folk.

Om dette er kunst er et litt vanskelig spørsmål. Betegnelsen kunst er nok ganske så åpen. Personlig så ser jeg på alt visuelt som kunst.
usertitle import
bleh's Avatar
Som Carlo allerede har sagt, gi faen i å uttale dere om ting dere har NULL NIX NADA peiling på. Ikke si at graffiti er piecer og tagging er stygt og blablabla.

Blir kvalm om å lese så mange innlegg fra folk som åpenbart har INGEN peiling om graffiti.


edit: trykkleif
Sist endret av bleh; 15. desember 2004 kl. 21:36.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Det er jo de som syns mord er kunst, så hvorfor ikke grafitti?
det at det er "kunst" gjør det vel ikke no mer lovlig da.
Kan vi ikke alle bare lese Cecilie Høygårds bok "Gategallerier" ( skrevet i samarbeid Oslo Politietat og flere av datidens stjerner innen moderne kunst, for selv om treige nordmenn nekter å godta det er grafitti faktisk en modernistisk kunstform akseptert av fler og fler land i europa ) og så møtes igjen her og diskutere hva som er hva av graff og hærverk. Som nevnt tidligere, en "tagger" med selvrespekt besudler ikke "privat" eiendom.
Og de det så vakkert står skrevet om i avisartikkelen er ikke fjorten år gamle kvisetryner med bad attitude og poskatusj.
Disse gutta ( og jentene ) lever for kunsten, på samme måte som Van Gogh og Munch gjorde, om enn ikke like lukrativt :P
Enda...

Hadde jeg bare hatt litt sterkere nerver og en anelse bedre kondisjon hadde jeg sansynligvis stått forran en eller annen vegg i Trondheim med en can i hånda og "ødelagt" den "pene" infrastrukturen as we speak

Ehm...og bare så det er nevnt ( jeg har jo mitt gode rykte å ta vare på ) er jeg IKKE en pøbel med buksa på hæla og 50Cent plakater på rommet, ei heller ei hasjpipe under senga ! Det hender jeg misbruker Insulin, men det er bare fordi jeg må !

Bare for å avkrefte myten om at graffere er slemme... :P
Sist endret av bjarneper; 16. desember 2004 kl. 01:11.
de kan male og kose seg så mye de på SIN EGEN EIENDOM så mye de vil for min del. men når staten er nødt til å bruke penger på å fjerne grafitti når det er så utrolig mange ting som er mye viktigere å bruke penger på, så kan jeg rett og slett ikke respektere de som driver med tagging og grafitti. samme hvor kunstnerisk det er.
er staten nødt til å bruke penger på dette da?
Har ikke gidda og lest igjennom hele posten, men svarer på spørsmålet "Tagging kunst eller hærverk?"

Jeg ser på det sånn at tagging og grafitti er forskjellig.
Tagging er bare for herk, og grafitti er kunst.
Men begge deler er hærverk for det, siden det ikke er låv!
Better than thou.
Så les hele tråden først da din tosk. Ingenting verre enn idioter som ikke leser hele tråden, men som absolutt skal si sin mening, selv om den er postet en million ganger tidligere.