Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2385
Hei!

Jeg har en 27" iMac fra 2012 stående her som aldri blir brukt. Samtidig har jeg masse laptoper og bringebærpaier som jeg gjerne skulle hatt en skjerm til. Vurderer derfor å selge iMacen og kjøpe ny skjerm. Så innser jeg nå at jeg overhodet ikke har peiling på skjermer. Ser jo skjermer i alle prisklasser på Komplett, men jeg aner ikke hva jeg kan slippe unna med til mitt bruk. Jeg ser jo egentlig for meg at mitt bruk er såpass basic at alle skjermer i 2018 burde duge, men jeg aner jo ikke, så da rådfører jeg meg her!
  • Burde ha (minst) to HDMI-innganger:
  • Fast tilkoblet RPi, brukes kun til progging og ev. streaming av ihjelkomprimert video fra HBO/Netflix.
  • Kobles til laptop i ny og ne, kun for progging
  • Så billig som mulig, og mindre enn jeg får inn ved å selge iMacen
  • Ser for meg noe rundt 27"

Slik jeg ser det, så er det vel ikke kritisk med verken superoppløsning, oppdateringsfrekvens eller perfekt fargegjengivelse her, så alt burde vel duge? Ingen gaming, ingen UHD-avspillinger.

Trenger kanskje noenlunde oppløsning for å progge på en såpass "stor" skjerm rett foran ansiktet mitt? Men 1080p holder kanskje, og det er vel ingen så store monitorer som shipper med lavere oppløsning enn det uansett? Hva tenker dere? Tar gjerne imot lenker til forslag!

Tusen takk for svar!
HP 27" LED 27es er en fantastisk skjerm for prisen og den har greit grensesnitt.
Limited edition
Moff's Avatar
Krav om flere HDMI-kontakter tror jeg blir en utfordring. Jeg har mange ulike skjermer her i huset, men TV-en er den eneste som har mer enn 1 HDMI-kontakt. Du får som regel 2-3 ulike grensesnitt på en normal skjerm, men svært sjelden mer enn 1 av hver type. Det som er normalt nå er DisplayPort (DP) og HDMI. Noen skjermer bruker også DVI, og gamle eller billige skjermer kan også ha VGA. De tre første typene er digitale kontakter, mens VGA er analog. Det betyr at du kan kjøpe en bitteliten adapter som gjør at du kan konvertere en av de andre kontaktene til HDMI. DVI til HDMI og DP til HDMI koster ca. 150 kroner på Komplett. Jeg har en bunke med slike adaptere liggende, og de fungerer helt utmerket.

Det som i all hovedsak er forskjellen på de ulike grensesnittene for en skjerm er båndbredden, altså hvor mye data som kan sendes over ledningen. DP er by far den standarden som takler mest, så det er dette du må benytte hvis du skal ha unormalt høy oppløsning eller oppdateringsfrekvens. Når jeg sier "unormal", så snakker jeg da om oppløsninger over 4-5K, og frekvens over 100 hertz.

En helt standard PC-skjerm kjører på 60 hertz. De to vanligste oppløsningene er 1080p og 1440p. Jeg pleier å anbefale 1080p for 24-tommere og 1440p for 27-tommere. Du får kjøpt 27-tommere med 1080p, og det kan fungere fint hvis du sitter litt på avstand, men jeg synes bildet er en smule kornete med tanke på hvor stor skjermflaten på en 27" er.

Det siste punktet som er verdt å snakke om er paneltype. Det finnes mange ulike teknologier for panel. Det som er mest vanlig på PC-skjermer er TN og IPS. IPS er det beste, men koster også litt mer. Det som kjennetegner TN-panel er at de har litt bedre sortnivå, raskere responstid og at du må sitter midt foran skjermen for at fargene skal se riktige ut. Hvis du ser på skjermen fra siden, så vil fargene "vrenge" seg veldig raskt. Det som kjennetegner IPS er egentlig det motsatte av det jeg nevnte for TN. Litt dårligere sortnivå, tregere responstid, men du kan se på skjermen fra nær sagt alle vinkler uten at fargene endrer seg. Fargegjengivelsen er også vesentlig bedre på IPS. Nå er det sikkert noen som vil si at IPS har bedre sortnivå enn TN, men det jeg refererer til er en snedig effekt som kalles "IPS glow", som gjerne gjør at mørke bilder ikke oppleves like mørke som de ville gjort på et tilsvarende TN-panel. Med det sagt, så er det selvsagt stor forskjell på de ulike modellene. En dyr TN-skjerm kan være bedre enn en billig IPS-skjerm i mange tilfeller, men ikke alltid. Det er forskjell fra produsent til produsent. Det finnes selvsagt flere paneltyper enn TN og IPS også, slik som VA, som er vanlig på TV-er. Disse er imidlertid ikke spesielt godt egnet for PC-bruk. Så kort oppsummert; IPS er best, TN er billigst.

Så hvis du vil ha noe som er så billig som du kan få det, så er det altså bare å se etter en skjerm som er 24 tommer, 1080p, 60 hz og har TN-panel. Om du trenger flere HDMI-utganger så tar du med en liten adapter som passer til en av de andre utgangene som skjermen har.
Trådstarter
Tusen takk for svar, begge to!

Jeg likte godt utseendet til den HP-en, og at den har to HDMI-innganger. Så en bra review av den på YouTube også. Er imidlertid litt skeptisk til oppløsningen, som Moff nevner. iMacen min er vel 1440p, tror jeg, og jeg synes egentlig den er kornete nok. Høres kanskje ut som en 24" med TN-panel blir det riktige.
Sitat av MatFot Vis innlegg
Tusen takk for svar, begge to!

Jeg likte godt utseendet til den HP-en, og at den har to HDMI-innganger. Så en bra review av den på YouTube også. Er imidlertid litt skeptisk til oppløsningen, som Moff nevner. iMacen min er vel 1440p, tror jeg, og jeg synes egentlig den er kornete nok. Høres kanskje ut som en 24" med TN-panel blir det riktige.
Vis hele sitatet...
Kravet ditt om 2 hdmi porter er det største problemet egentlig. Det er veldig mange gode valg om du dropper det kravet og kanskje heller kjøper en adapter.

jeg har en aoc q2577pwq og synes den er fantastisk.
Sist endret av mtew; 24. juni 2018 kl. 16:06.
Hvis skjermen i tillegg til HDMI har DisplayPort eller DVI, kan du bruke en simpel adapter for å gjøre om denne til HDMI óg.