Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4383
Kort spørsmål uten dypere forklaring. Kan man bli sittende i isolat i fengsel i 3-4 uker, etter overførsel fra ett fengsel til ett annet, pga papirrot fra fengselets side?? Synes det høres rart ut. Er det mulig å finne ut av om den innsatte lyver om dette?
Sitat av Bettyboop Vis innlegg
Kort spørsmål uten dypere forklaring. Kan man bli sittende i isolat i fengsel i 3-4 uker, etter overførsel fra ett fengsel til ett annet, pga papirrot fra fengselets side?? Synes det høres rart ut. Er det mulig å finne ut av om den innsatte lyver om dette?
Vis hele sitatet...
Ja, det er absolutt mulig.
Ved fengsler med høy sikkerhet er det vanlig at man først blir innsatt i en varetektsavdeling/isolat - før man overføres til en mer passende avdeling for soning av dom. Denne prosessen tar vanligvis en til to uker, uavhengig av om man sitter i varetekt eller ikke.

Hvor lenge man blir sittende i isolat varierer veldig fra fengsel til fengsel og fra sak til sak, men noen uker må man ihvertfall regne med ved besøk i enkelte fengsler.
Selv satt jeg en og en halv måned i isolat uten at dette var påkrevd fra påtalemyndigheten. Sånn ble det bare fordi omstendighetene ved det aktuelle fengselet tilsa at det.
Trådstarter
6 0
Tusen takk for svar ��
Blomzterkasse
Isolat er sjelden brukt og en skal ha vedtak når en er der. Om en ruser seg, er voldelig, eller skader seg selv kan en havne på isolat. Men uten grunn havner en ikke på isolat. Det som knask skriver er tull. Ved overføring osv havner man aldri på isolat, men inntaksavdelingene minner ofte om isolat men er ikke det samme. Når en er på isolat omgåes en aldri andre innsatte.
Jeg kjenner flere som har sonet i fengsel, noen for særdeles grove saker.
Noen har vært mye på isolat, men det har alltid vært pga. vold mot medfanger/betjenter.
At dette har skjedd i Knask sitt tilfelle tviler jeg ikke på, de viser at det KAN skje, men det er ikke normalt.
Skulle da tro du kan saksøke fengselet hvis du satt 1,5 måned i isolat uten grunn.
Trådstarter
6 0
Han er innelåst 21 timer i døgnet og har nå fått innvilget noen individuelle aktiviteter.. kom ikke fra varetekt eller isolat fra tidligere fengsel.
Blomzterkasse
Er han innelåst 21 timer er han ikke på isolat. På isolat er en innelåst 24 timer. Kan bli låst inn i et bur 1 time år dag for å lufte hvis en ønsker. Hvilket fengsel er det snakk om. Jeg har sittet i de fleste norske fengsler.
Trådstarter
6 0
Halden
Blomzterkasse
Det er et av Norges beste fengsel ivertfall. Men fengsel er fengsel, uansett drittkjipt og sitte inne. Får håpe noen besøker han då.
Sitat av Insaine Vis innlegg
Isolat er sjelden brukt og en skal ha vedtak når en er der. Om en ruser seg, er voldelig, eller skader seg selv kan en havne på isolat. Men uten grunn havner en ikke på isolat. Det som knask skriver er tull. Ved overføring osv havner man aldri på isolat, men inntaksavdelingene minner ofte om isolat men er ikke det samme. Når en er på isolat omgåes en aldri andre innsatte.
Vis hele sitatet...

Disse inntaksavdelingene kan i aller høyeste grad karakteriseres som isolat i enkelte fengsler, og selv om man ikke nødvendigvis sitter i full isolasjon med brev og besøksforbud - sitter man likefullt innelåst 23 timer i døgnet - eller 22,5 timer hvis det er sommertid. Uten tilgang på de ordinære privilegiene man har tilgang på ved avdelinger for soning av dom.
C1 ved Åna fengsel er ett eksempel,ja, som du sier blir man innsatt her ved mottak, men det brukes også som isolat.
Varetektsavdelingen i Stavanger fengsel fungerer også både som isolat, tidligere refsing, varetektsavdeling og mottak og det samme gjelder soningsforholdene ved Arendal fengsel.

Jeg var kanskje litt for kjapp i avtrekkeren og burde ha skilt mellom det å sitte på avdelinger som brukes som isolat og det å sitte i full isolasjon, totalt isolert fra omverdenen med brev og besøksforbud. Hvis det var det du mente, trådstarter?
I så tilfelle er jeg helt enig i det insaine skriver.
Trådstarter
6 0
Ja, det var det jeg mente... kan jo ingenting om dette. Hehe
Sitat av Bettyboop Vis innlegg
Kort spørsmål uten dypere forklaring. Kan man bli sittende i isolat i fengsel i 3-4 uker, etter overførsel fra ett fengsel til ett annet, pga papirrot fra fengselets side?? Synes det høres rart ut. Er det mulig å finne ut av om den innsatte lyver om dette?
Vis hele sitatet...
Dét jeg er nysgjerrig på, er hvorfor du tror han lyver, og hva han lyver om
Trådstarter
6 0
Kronisk løgner.., syntes bare det var rart at han skylder på papirrot. Forundrer meg ikke om det skulle være andre grunner, da han lett lyver for å «renvaske» seg selv for fremstå best mulig. (Notorisk)
Blomzterkasse
Jeg syntes papirrot hørtes litt tynn ut. Er det en ting sånne steder kan, er det å ha orden i papirene og det juridiske. Du får erstatning hvis de begår lovbrudd og det prøver de unngå. Gjør de noe feil bruker de som regel ikke mangen minutter på å ordne det.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg satt delvis isolert i skien, pga plassmangel i 31 lange dager.

Sitat av Insaine Vis innlegg
Isolat er sjelden brukt og en skal ha vedtak når en er der. Om en ruser seg, er voldelig, eller skader seg selv kan en havne på isolat. Men uten grunn havner en ikke på isolat. Det som knask skriver er tull. Ved overføring osv havner man aldri på isolat, men inntaksavdelingene minner ofte om isolat men er ikke det samme. Når en er på isolat omgåes en aldri andre innsatte.
Vis hele sitatet...
Norske fengsler bruker isolasjon overdrevet mye skal jeg si deg.

At du får en tv hjelper ikke så mye når du er alene 23,5 timer i døgnet. Tro meg.

Kan legge til gjennomsnittlig sosial interaksjon jeg opplevde under isolasjon :

Kl 7: hei, er du våken?
Kl 8: frokost?
Kl 1530: middag?
Kl 18.30 : vil du ut i buret en halvtime?
Kl 19: god natt

Klokkeslett er kanskje ikke spot on, men stort sett gikk kommunikasjonen gjennom luken på døra uten at den ble åpnet.
Sist endret av Carmex; 17. mai 2018 kl. 12:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg satt delvis isolert i skien, pga plassmangel i 31 lange dager.


Norske fengsler bruker isolasjon overdrevet mye skal jeg si deg.

At du får en tv hjelper ikke så mye når du er alene 23,5 timer i døgnet. Tro meg.
Kan du legge
Kan legge til gjennomsnittlig sosial interaksjon jeg opplevde under isolasjon :

Kl 7: hei, er du våken?
Kl 8: frokost?
Kl 1530: middag?
Kl 18.30 : vil du ut i buret en halvtime?
Kl 19: god natt

Klokkeslett er kanskje ikke spot on, men stort sett gikk kommunikasjonen gjennom luken på døra uten at den ble åpnet.
Vis hele sitatet...
Høres rimelig kjipt ut det der. Kan ikke forestille meg å sitte 1mnd på isolat. Fikk du noen gang panikk av å sitte på isolat? Hvordan endret du deg ettersom tiden gikk?
Sist endret av sinkpad; 18. mai 2018 kl. 14:35.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av sinkpad Vis innlegg
Høres rimelig kjipt ut det der. Kan ikke forestille meg å sitte 1mnd på isolat. Fikk du noen gang panikk av å sitte på isolat? Hvordan endret du deg ettersom tiden gikk?
Vis hele sitatet...
Var vanskelig og sove, mye skriking og banking.

Jeg husker godt dagen jeg slapp opp på avdelingen, det var dagen jeg så t-skjorten min sveve på pulten min. Rakk bare oppleve den ene hallusinasjonen, ble ikke skremt, var informert om hva man kunne oppleve på forhånd.

Satt forøvrig på isolasjon bittelitt i Oslo kretsfengsel og, det var verre, ingen vindu, ingen tv, radio, ingen ordentlig do, ikke vask, og ikke lesestoff. Men var der bare noen døgn.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Norske fengsler bruker isolasjon overdrevet mye skal jeg si deg.
Vis hele sitatet...
Leste dette (og resten av innleggene), og gikk deretter inn på VG og scrollet litt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...orske-fengsler

Spot on
Sitat av Insaine Vis innlegg
Er han innelåst 21 timer er han ikke på isolat. På isolat er en innelåst 24 timer. Kan bli låst inn i et bur 1 time år dag for å lufte hvis en ønsker. Hvilket fengsel er det snakk om. Jeg har sittet i de fleste norske fengsler.
Vis hele sitatet...
Og da når du får timen ute får du vel heller ingen kontakt med andre innsatte heller? Eller har jeg bare sett for mye film
Blomzterkasse
På isolat er man 100% skjermet fra alt og alle ja. Vaktene åpner en luke i døren og titter inn noen ganger i løpet av dagen samt leverer mat. Det er tortur spør du meg. Spesielt når man soner over tid. Et kort opphold kan være greit for å få totalt fred fra alt og alle til å tenke litt. men ingen har godt av isolasjon over tid. Vi er jo sosiale vesener