Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 9423
Hei, ville gjerne hørt noen tanker rundt borgervern. Jeg tror fort at dette kunne løst mye, jeg mener for eksempel: Jeg vet at jeg hadde vært mye mer redd for å bli tatt av borgervern en å bli arrestert av politi.

Et borgervern ville jo såklart hatt både positive og negative konsekvenser, jeg har på følelsen at det fort kunne blitt voldelig/misbrukt.

Uansett, jeg googlet litt, og borgervernet i uganda tror jeg det var, var helt sykt. De løste det meste med å brenne folk. Er det ikke slik at per norsk lov i dag kan man foreta borgerarrest? tror det var paragraf 127, husker ikke under hvilken lov.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Nå er det kanskje ikke helt sånn at når vi i Norge leter etter metoder for å bli mer demokratiske og et bedre land å bo i, så ser vi mot Uganda. Det er en grunn til at borgervern ikke er lovlig i Norge lenger, slike grupper vil raskt kunne få skummelt mye makt noe som ikke akkurat er heldig med tanke på at de like gjerne kan være ekstremister eller grauthau som oppegående folk, de som er med i borgervernet. Jeg føler meg tryggere når jeg er beskytta av folk som faktisk har tatt en utdanning for å feks bli politimann.
Trådstarter
Joda, det er bare slik at, (ihvertfall føler jeg det slik) at det er for lite politi, bare i helgen var det 5 voldtekter i oslo.
Brenn voldtektsmenn!
Om noen lurer på hvorfor borgervern er en dårlig idé, er det bare å se kommentaren overfor.
Tror ikke borgervern er det som skal til.
Vi må enten få mere synlig politi i gata ellerså må rett og slett andre grupper som feks vektere og lignende som i allefall har noe juss utdannelse på plass i steden hvis politiet absolutt ikke har ressurser. Men er enig med andre her i tråden at om vi skal se oss om etter måter å gjøre norge bedre på er ikke akkurat uganda det beste alternativet
Trådstarter
Ugandautspillet mitt var mest ment som skrekkeksempel på borgervern gone wrong. Tror virkelig ikke det hadde gått så langt her til lands.

En annen ting er jo om et evt borgervern her hadde vært bevæpnet eller ikke.

Fant ut hvilken lov:

Straffeprosesslovens paragraf 176
§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.
Vis hele sitatet...
Dette betyr vel i praksis at borgervern er lov..?
Sist endret av Xenu; 31. oktober 2011 kl. 05:34.
Du kan under visse omstendigheter legge folk i borgerarrest. Til dwtte kan du bruke makt ut i fra hva situasjonen tilsier. F.eks. om du ser noen forgripe seg på ei jente kan du legge han i bakken og holde han i sivil arrest frem til politiet kommer. kravet er at du må ta personen i fersk gjerning.

om dette er din definisjon av borgervern, så er det lovlig
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Du kan under visse omstendigheter legge folk i borgerarrest. Til dwtte kan du bruke makt ut i fra hva situasjonen tilsier. F.eks. om du ser noen forgripe seg på ei jente kan du legge han i bakken og holde han i sivil arrest frem til politiet kommer. kravet er at du må ta personen i fersk gjerning.

om dette er din definisjon av borgervern, så er det lovlig
Vis hele sitatet...
Tja om man da hadde samlet en gjeng som patruljerte gatene på kvelds tid, med strips og walkietalkier så kunne man jo forhindret mye bråk, voldtekter og innbrudd.
Sitat av Xenu Vis innlegg
Tja om man da hadde samlet en gjeng som patruljerte gatene på kvelds tid, med strips og walkietalkier så kunne man jo forhindret mye bråk, voldtekter og innbrudd.
Vis hele sitatet...
Det har vi..
De rusler rundt og hjelper dau drukne folk
De har også kontakt med politiet
Trådstarter
Sitat av TobNor Vis innlegg
Det har vi..
De rusler rundt og hjelper dau drukne folk
De har også kontakt med politiet
Vis hele sitatet...

Så vidt jeg vet så anholder ikke natteravnene noen som helst?
Det hadde vell gjort det hvis det trengtes, men noen klarer og fikse problemer uten lenking og overfall.
Trådstarter
Sitat av TobNor Vis innlegg
Det hadde vell gjort det hvis det trengtes, men noen klarer og fikse problemer uten lenking og overfall.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke politiet.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av aioe Vis innlegg
Om noen lurer på hvorfor borgervern er en dårlig idé, er det bare å se kommentaren overfor.
Vis hele sitatet...
Tja, hvorfor det egentlig? Jeg er lei av at denne gjengen drittmennesker har fratatt oss, og kanskje kvinner spesielt, tryggheten. At man ikke skal kunne gå fritt i byen man bor uten å frykte for å bli overfalt, der går min grense. Snillismen har gått for langt, og jeg synes igrunn det hadde vært greit å lage et bål av noen voldtektsmenn, så hadde kanskje de likesinnede tenkt seg litt om.

Nå er jo som regel forklaringen at de er traumatiserte og kommer fra en brutal kultur, kanskje brutalitet er det eneste budskapet de forstår?
Jeg har tenkt tanken ofte, å bevæpne seg med jernrør og patrollere rundt i gatene. Må selfølgelig være grupper som har kontakt med hverandre over tlf. Tar man noen på fersken så rundjuler man dem såpass at de må spise maten sin gjennom et sugerør resten av livet.
Sitat av Xenu Vis innlegg
Tja om man da hadde samlet en gjeng som patruljerte gatene på kvelds tid, med strips og walkietalkier så kunne man jo forhindret mye bråk, voldtekter og innbrudd.
Vis hele sitatet...
Count me inn om det blir noe av dette.

har lite truen på Politiet for tiden å natteravner har jeg aldri sett i Oslo(selvom de sikkert prøver så godt de kan)
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Tja, hvorfor det egentlig? Jeg er lei av at denne gjengen drittmennesker har fratatt oss, og kanskje kvinner spesielt, tryggheten. At man ikke skal kunne gå fritt i byen man bor uten å frykte for å bli overfalt, der går min grense. Snillismen har gått for langt, og jeg synes igrunn det hadde vært greit å lage et bål av noen voldtektsmenn, så hadde kanskje de likesinnede tenkt seg litt om.

Nå er jo som regel forklaringen at de er traumatiserte og kommer fra en brutal kultur, kanskje brutalitet er det eneste budskapet de forstår?
Vis hele sitatet...
Du som er oppvokst her derimot, burde forstå verdien av rettssikkerhet og respekten for menneskerettighet, og dermed holde deg for god for slike utspill.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du som er oppvokst her derimot, burde forstå verdien av rettssikkerhet og respekten for menneskerettighet, og dermed holde deg for god for slike utspill.
Vis hele sitatet...
Det Rettsystemet du snakker om ser bare fint ut på papiret, ikke noe annet. De fleste voldtekstmennene blir nesten alltid frifunnet. Vil du ha kilder? Les samtlige artikler som ligger på vg,db og aftenposten.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det Rettsystemet du snakker om ser bare fint ut på papiret, ikke noe annet. De fleste voldtekstmennene blir nesten alltid frifunnet. Vil du ha kilder? Les samtlige artikler som ligger på vg,db og aftenposten.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over statistikkene, takk. Det utgjør ingen forskjell når det handler om å ivareta grunnleggende rettsprinsipper. Vi kan ikke løpe rundt og brenne folk som vi vil. Hvis dere ikke forstår hvorfor, så synes jeg virkelig synd på dere.
Sist endret av mentalmelt; 31. oktober 2011 kl. 11:34.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du som er oppvokst her derimot, burde forstå verdien av rettssikkerhet og respekten for menneskerettighet, og dermed holde deg for god for slike utspill.
Vis hele sitatet...
Mentalmelt, la meg begynne med å si at jeg stort sett er enig med deg i de fleste diskusjoner og standpunkt, og prinsipielt er jeg også enig i verdien av rettssikkerhet og respekten for menneskerettigheter. Nå føler jeg derimot at en grense er nådd for min del, hvor man ikke kan føle seg trygg i egen by, og flere mennesker blir traumatisert, noen for livet, hver eneste helg. Det virker heller ikke å være noen enkel løsning på dette problemet, og det virker å være et gjennomgangsmønster for de som står bak.

Jeg ser ikke på meg selv som en rasist, men når man leser side opp og side ned om problemene afrikanske menn har blitt for samfunnet, så gjør man sine tanker. Jeg har også erfart det på nært hold, samtlige ganger jeg har kommet opp i ubehagelige situasjoner, har det vært i forbindelse med afrikanere.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men for min del er smertegrensen både nådd og passert, og all den tid tradisjonell straff ikke ser ut til å ha noen form for preventiv effekt, synes jeg det er greit å tenke annerledes. Ikke nødvendigvis i form av å kaste folk på bålet, men kanskje en gruppe individer som tar loven i egen hånd. Jeg ville ikke felt en tåre om noen hadde slått en sånn jævel til grønnsak.
Problemer kommer når denne borgervernsgruppa har fått såpass blod på tann at de begynner med "preventivt" arbeid.
Men ja, skjønner frustrasjonen. Vi trenger en tjue tredve Charles Bronson patruljerende i mørke gater, "taking out the trash".
Sist endret av Bothrops; 31. oktober 2011 kl. 11:58.
Jeg vil nå si at det er et problem når en gjeng 16åringer går rundt på nattestid og banker folk med jernrør, uavhengig om det er straff eller preventivt.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Mith, ja, det er jeg enig i, men i en utopisk verden, hvor dette hadde resultert i 0 voldtekter/ran hadde jeg valgt det fremfor dagens alternativ når som helst.
Heffalompen:

Du sier at grensen din er nådd, fordi man ikke lenger kan føle seg trygg i sin egen by. la meg spørre deg, hvor mye tryggere ville du følt deg hvis haugevis av tilfeldige hobby-helter løp rundt og brant folk de mente var voldtektsforbrytere? Hva slags trygghet mener du det vil skape? Om man blir vitne til en voldtekt, så bryter man naturligvis inn, men fra det til å danne gjenger som løper rundt med fakler og høygafler, det er et ganske langt strekk.

Jeg mener, ærlig talt, vi vil da ikke ha lynsjemobber i gatene? Hvor finnes garantien for at de kun tar skyldige, eller at de tar noen som er skyldige i det hele tatt? Skal vi gi opp hele grunnlaget for rettstaten vår, til fordel for systemer som vi i dag forbinder med steder som Johannesburg og andre lovløse byer? Er det standarden vi skal sette for oss selv? Nei, ellers takk for tilbudet, men den planen kan dere bare skrote med det samme. Dette er nemlig ikke en løsning på problemet, det er kun nok et problem, og et langt mer alvorlig et sådan. Vi har da nok problemer og ressursmangler fra før, om vi ikke skal måtte hanskes med ville lynsjemobber i tillegg.
Sist endret av mentalmelt; 31. oktober 2011 kl. 12:17.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Jeg lanserte ikke det som en endelig løsning, og jeg ser selvfølgelig at det er problematisk å få gjennomført. Det jeg sier er at man kanskje må tørre å tenkte litt annerledes nå som det viser seg i all tydelighet at systemet vi har i dag ikke får bukt på problemet, på noen som helst måte. Jeg støtter ikke nødvendigvis hobby-helt scenariet ditt, men jeg står fast ved at jeg ikke ville felt en tåre hvis noen hadde rundjult en voldtektsmann som ble tatt på fersken, om det så var til han gikk av med døden.
Dere er ikke de eneste som tenker på dettte!
http://www.dagbladet.no/2011/10/31/n...land/18830806/
dette hadde aldrig gått, jeg havnet i slåsskamp fordi en pakistaner prøvde å drege ei veninne av meg med sieeg inn på et do, å gjett hvem som ble siktet i denne saken.
JEG! jeg ble annmeldt for legemsbeskadigelse
Heffalompen:

Jeg hadde heller ikke vært noe videre lei meg for det, isolert sett, selv om det åpenbart ikke er den rette løsningen. Men implikasjonene av å organisere noe sånt er så vannvittige at jeg kan ikke helt skjønner hvorfor vi snakker om det i utgangspunktet. Jeg vet jo at du forstår hvorfor ideen er håpløs. Hobby-helt scenariet var for øvrig i utgangspunktet ikke mitt, men ditt. Det var du som talte i favør for å brenne voldtektsmenn. Jeg går egentlig ut i fra at du ikke mente det seriøst, men når du allikevel velger å skrive det, så står det naturligvis ikke uimotsagt.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Så ingen av oss hadde blitt spesielt neffor om noen hadde drept en voldtektsmann med vold, men du hadde blitt det hvis han hadde blitt brent på bålet? Neida, jeg er selvfølgelig enig, det sømmer seg ikke å brenne folk i dagens samfunn, hells, det sømmer seg ikke i noen samfunn. Jeg var kanskje litt hissig på grøten når jeg skrev det første innlegget, og lot min evne til innlevelse ta overhånd.

Ingen skjede skadd, ingen skade skjedd!
Trådstarter
Med visse restriksjoner og krav kan vel et borgervern fungere? @Mentalmelt, det trenger jo ikke å resultere i en lynsjemobb.
Visse restriksjoner har vi alt i lovverket, så ja, borgervern bestående av voksne, edru mennesker i grupper på 3-4 bevæpnet med refleksvest og mobiltelefoner fungerer faktisk utmerket.
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Visse restriksjoner har vi alt i lovverket, så ja, borgervern bestående av voksne, edru mennesker i grupper på 3-4 bevæpnet med refleksvest og mobiltelefoner fungerer faktisk utmerket.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke, du leser avisene for tiden?
Vel, nå er det ikke slik at natteravner får betalt av kommunen for å drive på, så hvis du mener det trengs flere så er det bare å melde seg frivillig. Eller forventer du at alle andre skal stille opp på dugnad så fort det er noe å klage over?
Sist endret av Mith; 31. oktober 2011 kl. 13:22.
Trådstarter
Jeg sier at vi trenger noe med litt mer krutt en natteravner, noen som kan ordne opp når politi ikke strekker til.
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Så ingen av oss hadde blitt spesielt neffor om noen hadde drept en voldtektsmann med vold, men du hadde blitt det hvis han hadde blitt brent på bålet?
Vis hele sitatet...
Jeg blir ikke spesielt nedfor av nyheter generelt, men jeg blir naturligvis engasjert når noen foreslår å anvende en brutal dødsstraff mot mennesker som ikke engang har fått en rettssak.
Sitat av Xenu Vis innlegg
Med visse restriksjoner og krav kan vel et borgervern fungere? @Mentalmelt, det trenger jo ikke å resultere i en lynsjemobb.
Vis hele sitatet...
Nei, et ordentlig organisert "borgervern" med gode retningslinjer og tett samarbeid med Politiet behøver ikke å resultere i en lynsjemobb. Det ser vi jo på Natteravnene, som i flere år har hjulpet mennesker i nattetimene i Oslos gater allerede. Drap og bålbrenning derimot, som er det jeg snakker om, er en smule mer problematisk å forholde seg til.

Sitat av lifehackerx Vis innlegg
Men de kan løpe rundt og voldta jentene/damene våre?
Vis hele sitatet...
Hvorfor spør du meg om det? Er du under inntrykk av at jeg mener det er akseptabelt? isåfall, kan du vennligst forklare meg hvordan du har klart å innbille deg det?
Sitat av Xenu Vis innlegg
Jeg sier at vi trenger noe med litt mer krutt en natteravner, noen som kan ordne opp når politi ikke strekker til.
Vis hele sitatet...
Ja, og argumentet i mot det er at det er totalt urealistisk å skulle gi noen andre enn politiet myndighet til å bruke vold mot andre. Det er kanskje greit å holde diskusjonen på et nivå som faktisk er gjennomførbart?

Oslo kommune har feks. leid inn vektere til å patruljere området langs Akerselva og nedre Grunerløkka, men det ser ikke ut som om det hjelper noe særlig. I tillegg er det dyrt og det er en offentlig oppgave å sørge for ro og orden i gatene, ikke private vektere.

Problemet henger også sammen med dopsalg og skjenkepolitikk i det aktuelle området, men det har hittil vært liten politisk vilje til å gjøre noe med de faktorene.
Sist endret av Mith; 31. oktober 2011 kl. 13:39.
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, og argumentet i mot det er at det er totalt urealistisk å skulle gi noen andre enn politiet myndighet til å bruke vold mot andre. Det er kanskje greit å holde diskusjonen på et nivå som faktisk er gjennomførbart?

Oslo kommune har feks. leid inn vektere til å patruljere området langs Akerselva og nedre Grunerløkka, men det ser ikke ut som om det hjelper noe særlig. I tillegg er det dyrt og det er en offentlig oppgave å sørge for ro og orden i gatene, ikke private vektere.
Vis hele sitatet...
Er vel forskjell på å utøver vold og bruke makt?
Sitat av aioe Vis innlegg
Om noen lurer på hvorfor borgervern er en dårlig idé, er det bare å se kommentaren overfor.
Vis hele sitatet...
Jepp, er verste fall er det bare en modernisert form for heksebrenning.
Vi har kommet alt for langt her i Norge til å falle tilbake til slik steinaldermentalitet

Sitat av Mr.Jack Vis innlegg
Brenn voldtektsmenn!
Vis hele sitatet...
Vurdert å sende PM til crew med ønske om å bytte navn til Institoris?

Vær glad for at vi har rettsystemet vi har her i Norge, en dag kan det være nettopp deg som sitte i saksa for et eller annet og da tviler jeg på at det er aktuelt å sitte der og hyle om borgervern.
Mobber med mennesker som tror de er over loven har ofte en tendens til å mangle evnen til å tenke klart og vil dermed trekke forhastede konklusjoner.
Forhastede konklusjoner og primitiv tankegang generelt er en meget dårlig kombinasjon i konfliktløsning, etterforskning osv.

Inhabilitet (av nektende -in og habil) eller ugildhet (det motsatte av uhildet) betegner det å ha personlige interesser i en sak som skal behandles slik at man etter vanlig skikk ikke kan delta i behandlingen men må fratre sin stilling midlertidig, ihvertfall gi avkall på å utføre handlinger som kan påvirke utfallet av behandlingen. Inhabilitet som et juridisk begrep angir at dommer eller forvaltningsperson utfra sitt forhold til saken eller dens parter anses avskåret fra å delta i behandlingen av den.
Vis hele sitatet...
Å organisere seg for å observere og holde vakt er en idè jeg heller kan ønske velkommen, ihvertfall til politikerne kan punge ut mer penger slik vi i det minste kan ha mer politi i gater og smug.

Noe lignende natteravnene kanskje?
Sitat av Xenu Vis innlegg
Er vel forskjell på å utøver vold og bruke makt?
Vis hele sitatet...
Nei. Vold er et annet ord for makt. Staten, gjennom politi, har monopol på voldsbruk i de aller fleste rettstater, nettopp for å hindre at hvem som helst tar loven i egne hender.
Sist endret av Mith; 31. oktober 2011 kl. 13:50.
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei. Vold er et annet ord for makt. Staten, gjennom politi, har monopol på voldsbruk i alle rettstater, nettopp for å hindre at hvem som helst tar loven i egne hender.
Vis hele sitatet...
Jeg så for meg strips, og kanskje pepperspray/taser.
lifehackerx:

Spørsmålet ditt provoserer meg. Det impliserer at du setter opp et falskt dilemma, og at du tilegner meg meninger jeg slett ikke har. Det er nemlig ikke slik at vi enten tillater voldtekt, eller så brenner vi voldtektsmenn. Tro det eller ei, men det finnes en rekke løsninger mellom de to polene der, som ikke er så vannvittig brutale og middelalderske. At jeg er imot brenning av mennesker betyr ikke at jeg er for voldtekt, så vennligst spar meg for den typen insinuerende meningstillegging.
Sitat av Xenu Vis innlegg
Jeg så for meg strips, og kanskje pepperspray/taser.
Vis hele sitatet...
Javel, men det er da ikke lov for hvem som helst å bruke hverken pepperspray eller strips mot andre, med mindre det er i nødverge. Taser er forbudt selv for politiet.
Skulle man havne i en slik situasjon er det nesten garantert tryggere og minst like effektivt å være 3-4 stykker med refleksvester og mobiltelefon. Jeg tør påstå at det er ingen som klarer å voldta noen når 3-4 voksne edru mennesker prøver å stoppe det, samtidig som man vet at politiet er like rundt hjørnet. Hva skal man da med våpen?
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Javel, men det er da ikke lov for hvem som helst å bruke hverken pepperspray eller strips mot andre, med mindre det er i nødverge. Taser er forbudt selv for politiet.
Skulle man havne i en slik situasjon er det nesten garantert tryggere og minst like effektivt å være 3-4 stykker med refleksvester og mobiltelefon. Jeg tør påstå at det er ingen som klarer å voldta noen når 3-4 voksne edru mennesker prøver å stoppe det, samtidig som man vet at politiet er like rundt hjørnet. Hva skal man da med våpen?
Vis hele sitatet...
Var kanskje ikke mitt mest gjennomtenkte innlegg, uansett det er tid for forandringer spør du meg!
Sitat av Xenu Vis innlegg
Var kanskje ikke mitt mest gjennomtenkte innlegg, uansett det er tid for forandringer spør du meg!
Vis hele sitatet...
Det er vel nettopp dette som er det store problemet ved denne debatten, at ting ikke er så veldig gjennomtenkt.
Tenker da på det store og hele, ikke bare om denne debatten på nFF.
Mentalmelt.
Jeg antar at det er ingen her som har tanker om å brenne noen. Jeg er selvfølgelig ikke for dette, og har heller ikke gitt noe utspill for det heller. Når det gjelder de innvandrerne som voldtar; jeg mener at de overhodet ikke har noe å gjøre i landet vårt etter de har gjort noe så grusomt. De burde bli sendt ut av landet og fått straff i sitt hjemland. Rett å slett fordi de ikke fortjener å sitte i et norsk fengsel.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Om innleggene er gjennomtenkte eller ikke, så er det tydelig at dette er noe som engasjerer og provoserer! Det er et komplisert problem, og da er det som regel ikke så mange enkle løsninger.

Jeg ser mange som fordømmer idèene som har kommet opp, både av seriøs og useriøs karakter, men jeg ser lite forslag til hva dere mener kan hjelpe til å løse problemene.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av lifehackerx Vis innlegg
Mentalmelt.
Jeg antar at det er ingen her som har tanker om å brenne noen. Jeg er selvfølgelig ikke for dette, og har heller ikke gitt noe utspill for det heller. Når det gjelder de innvandrerne som voldtar; jeg mener at de overhodet ikke har noe å gjøre i landet vårt etter de har gjort noe så grusomt. De burde bli sendt ut av landet og fått straff i sitt hjemland. Rett å slett fordi de ikke fortjener å sitte i et norsk fengsel.
Vis hele sitatet...
Hva med nordmenn som voldtar?
Sist endret av Cheroxx; 31. oktober 2011 kl. 14:28. Grunn: Heffalompen kom meg akkurat i forkjøpet så la på sitat
Cheroxx

Hva vil du fram til? Om det er en innvadrer eller en norsk statsborger som voldtar burde vel den sammen staffen gjelde for begge. Vi mister all tillit vi hadde til invandreren som vi ønsket å hjelpe, men han trosset dette, dermed fortjerner ikke han å få være i det landet her.

Tilbake til spørsmålet ditt: hva med nordmenn som voldtar?
Han må jo selvfølgelig bli straffet. Vi kan jo ikke sende han til noe annet land, han er jo født og oppvokst her?
Bare for å presisere først kravene for borgerarrest:
- Personen må pågripes på fersk gjerning
- Strafferammen for forbrytelsen må være minst 6 måneder
- Maktbruk forutsetter også at personen forsøker å stikke av

I tilfelle en voldtekt vil også reglene om nødverge kunne komme til anvendelse, hvor man kan benytte nødvendig makt for å avverge/stanse forbrytelsen.

Hovedutfordringene rent juridisk bak disse reglene er for det første hvorvidt forbrytelsen har en strafferamme over 6 måneder. Et eksempel i så måte er nasking/butikktyveri hvor verdien av det stjålne godset avgjør strafferammen. Om jeg husker rett går grensen ved 3000 kroner, er totalverdi mindre kan den mistenkte gi fra seg godset og forlate åstedet. Er verdien over kan man foreta en borgerarrest.
Dog er det for seksualforbrytelser det jevnt over en strafferamme på 1 år eller høyere, slik at man har en relativt "sikker" sak for borgerarrest.

Det andre dilemmaet er "nødvendig makt". Er man flere vil sannsynligvis enhver bruk av våpen anses som overdreven maktbruk. Borgervernet vil også på generell basis risikere tiltale og straff for bæring av våpen på offentlig sted.

Utfordringen ved et borgervern-lignende system er at man veldig fort handler i situasjoner hvor man er "føre var", og hvor det er flere vurderinger som skal gjøres med tanke på om det er en ulovlig handling man er vitne til. Det er veldig fort gjort å tippe over grensen hvor man opptrer som dommer og bøddel, eller hvor det gjøres en feilvurdering som kan bli kostbar for en selv.

Ønsker man faktisk å gjøre en innsats vil sannsynligvis noe av det mest effektive være å bli med i Natteravnene. Å ta ansvar for hverandre er også vesentlig - følg jentene hjem, pass på så ingen blir gående alene og så videre. Alternativt får man samle gutta på natten i helgene og sette seg fore at alle ensomme jenter man møter skal følges trygt hjem.
Sitat av lifehackerx Vis innlegg
Mentalmelt.
Jeg antar at det er ingen her som har tanker om å brenne noen. Jeg er selvfølgelig ikke for dette, og har heller ikke gitt noe utspill for det heller. Når det gjelder de innvandrerne som voldtar; jeg mener at de overhodet ikke har noe å gjøre i landet vårt etter de har gjort noe så grusomt. De burde bli sendt ut av landet og fått straff i sitt hjemland. Rett å slett fordi de ikke fortjener å sitte i et norsk fengsel.
Vis hele sitatet...
Du sier du antar det, men allikevel har det vært flere innlegg her i tråden som peker i motsatt retning. Det er disse holdningene jeg har kritisert, og det er denne kritikken du besvarte med spørsmålet om hvorvidt jeg mener at innvandrere kan løpe rundt og voldta jenter. Jeg regner med at du ser hvordan dette spørsmålet setter opp et kunstig dilemma, selv om det kanskje ikke var meningen.

Jeg synes for øvrig heller ikke at asylsøkere som begår alvorlige lovbrudd fortjener å vandre rundt i Oslos gater. Vi må få ned behandlingtiden på asylsøknader i betydelig grad, og jeg mener vi også må være åpne for debatten om lukkede asylmottak i en eller annen forstand.