Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2705
Det er mye diskusjon om Norsk landbruk om dagen, og landbruket møter kanskje mer motstand i dag enn noen sinne. Motstanden er riktignok ikke direkte mot det Norske landbruket, men mot subsidiene landbruket mottar, og for de fleste agronomer vil fjerning av subsidiene medføre kroken på døren.
Jeg skjønner at tallene kan virke høye, men når man rygger litt tilbake og ser på det hele bildet skjønner jeg ikke motstanden. Norge er avhengig av det Norske landbruket og tapene det vil medføre å fjerne det er større enn pengene som legges i det.
For om subsidiene fjernes er det ikke bare de ca 43.000 bøndene som får det tøft, hele bygdenorge går en tøff fremtid i møte. For utenfor de store byene så er landbruket en enorm sysselsetter. Regnskapskontor, utstyrsleverandører, byggevarebutikker og matforedlingsindustri er kun et par eksempler på bedrifter som ville få problemer hvis de mistet sine største kunder/levrandører. For selv om bønder i Norge ikke har spesielt god råd, så er det veldig mye penger som flyttes grunnet landbruket, og pengeflyttting gir arbeidsplasser!
Så da er spørsmålet, er kostnadene for subsidiene til bøndene større enn trygd og tapte skatteinntekter for alle de som har sine arbeidsplasser takket være det Norske Landbruket?
I doubt... much!
Landbruket er noe Norge trenger, og vi er så heldige at vi er så godt som selvforsynte på noen felter. Så hvorfor skal vi legge ned vår matproduksjon, når det er så mange andre der ute i verden som mangler mat. Da kommer spørsmålet om solidaritet, skal vi importere mat som andre trenger mer enn oss, når vi hadde greid å produsere den maten selv? Det er som kjent matmangel i Verden, og da har alle land etter min mening plikt til å prøve å mette sine egne mager, og kunne hjelpe de landene som ikke greier det. Da har vi mulighet til å gi støtte til oppbygging av landbruk i U-land, og la den maten bli værende i det landet, isteden for at vi må ta maten fra de som sulter.

Produksjon av mat i Norge er både lønnsomt og solidarisk, kan noen da svare meg på hvorfor landbruket møter så stor motstand? Skyldes det ene og alene ren uvitenhet, eller er det gode argumenter for fjerning av subsidiene? (og da kroken på døren for store deler av Norsk landbruksindustri)
Jeg har lenge ment at vi her i Norge sakte men sikkert burde legge landbruket mer eller mindre dødt. Skrev en post om det her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=185748

Fikk mye kjeft for den...
Vi trenger å være selvforsynte til en viss grad, hvis ikke har andre land utrolig stor makt over oss hvis det blir krig eller konflikt.
Sist endret av nikons; 27. oktober 2011 kl. 20:05.
Historisk sett har bøndene blitt holdt nede av øvrigheta, dette gjelder monarkier over hele Europa. Monarkene har fryktet bonden, for han er i sin natur selvstendig, og kan leve i stor grad uavhengig av andre yrkesgrupper. Bonden produserer noe alle er avhengig av og er forutsetningen for et større samfunn, nemlig mat.

Bonden, og andre matproduserende yrker er etter min mening de viktigigste yrkesgruppene vi har, samtidig høster de lite respekt og status av samfunnet forøvrig. Familiedrevne gårder har vært fundamentet i norsk landbruk. Gårdene har blitt drevet av folk som har egeninteresse i å se gården vedlikeholdt og forbedret utover et profittgrunnlag, fordi gården går videre nedover i familien. Hver generasjon har gjerne bidratt med en byggekloss i form av et påbygg eller arealutvidelse, og gårdene har således kunnet blitt vedlikeholdt og forbedret på en forsvarlig måte.

Det som nå er tendensen er at familiegårdene dør ut, og blir tatt over av en mer industriellorientert fellesordning der pur profitt regjerer. Ungdommen ønsker ikke lenger å ta over gårdene, fordi de ser den økonomiske belastningen det tilsier, og at det ellers i arbeidsmarkedet er økonomisk sikrere og bedre betalte jobber som appellerer mer.
Subsidiene er også fordelt feil, de store får enormt (Per Olaf Lundteigen), og de små får lite. Hva ønsker vi; svære industriellorienterte gårdsbruk, eller flere, mindre, sikrere familie gårdsbruk?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg har lenge ment at vi her i Norge sakte men sikkert burde legge landbruket mer eller mindre dødt. Skrev en post om det her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=185748

Fikk mye kjeft for den...
Vis hele sitatet...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Det er liten tvil om at jordbruk I Norge ikke er lønnsomt.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig så liten tvil om det? Jeg tar altså helt feil i at arbeidsplassene landbruket skaper, inntjener det Norge bruker/investerer i landbruket?
Jeg skal ikke påstå at landbruket ikke skaper masse positive ringevirkninger. Innlegget mitt er jo satt på spissen, men man må jo spørre seg om dette er det beste vi kan bruke så mye penger på. Kunne man brukt disse pengene på å skape andre arbeidsplasser som faktisk var lønnsomme samtidig som de ga ringevirkninger?
Sist endret av Halalgeir; 27. oktober 2011 kl. 20:29.
Det er godt mulig Norge ikke er avhengig av landbruket og påstandene om at det ikke er lønnsomt stemmer nok dessverre. Det som overrasker meg er at norske statsborgere vender seg mot denne delen av vår norske kultur som har eksistert så lenge det har vært nordmenn. Landet har alltid hatt landbruk og hadde vi ikke hatt det, hadde det ikke bodd mennesker i vår del av verden.

Jeg syns vi skal vende et blikk mot Sverige. Der ser vi at bygdene er "nedlagt" pga. en politikk som er disktriksfiendtlig. Hadde virkelig Norge vært Norge hvis vi kun hadde hatt bosetning i byene? Mange turister som ferierer i Norge er overrasket over at det bor mennesker overalt. Vi har hatt en ok distriktspolitikk i Norge, og det er i hovedsak det, som har hindret landets befolkning å klynge seg i og rundt byene.

De opprinnelige røttene til Norge og vår befolkning er fra bygda og det er her det meste av vår kulturarv ligger. Synes dere som er imot landbruk og vil fjerne dette skal se bakover i tid, og å tenke litt over hvordan dere vil at Norge skal se ut i fremtiden.

For min del, vil ikke Norge være Norge uten landbruk og bygder slik det er i dag.
Kulturbonden er helt avhengig av subsidiene for å overleve som yrkesgruppe. Det burde dog ikke være slik at subsidiene er en forutsetning for å kunne drive landbruk. Var på lukket møte i SenterPartiet forrige uke hvor både Per O. Lundteigen og Lars Peder Brekk var tilstede. Det var flere som uttalte det som slektet på skam over å måtte leve på subsidier for å kunne drive gården, og mente det skulle være mulig å drive med overskudd som melke/korn bonde uten å være et slags veldedighetsformål for samfunnet. Økonomien blandt bønder er spessielt dårlig i år mtp avlingene og gjødselprisene.
Sist endret av Fossen; 27. oktober 2011 kl. 20:33.
Sitat av mranders0n Vis innlegg

Jeg syns vi skal vende et blikk mot Sverige. Der ser vi at bygdene er "nedlagt" pga. en politikk som er disktriksfiendtlig. Hadde virkelig Norge vært Norge hvis vi kun hadde hatt bosetning i byene? Mange turister som ferierer i Norge er overrasket over at det bor mennesker overalt. Vi har hatt en ok distriktspolitikk i Norge, og det er i hovedsak det, som har hindret landets befolkning å klynge seg i og rundt byene.

De opprinnelige røttene til Norge og vår befolkning er fra bygda og det er her det meste av vår kulturarv ligger. Synes dere som er imot landbruk og vil fjerne dette skal se bakover i tid, og å tenke litt over hvordan dere vil at Norge skal se ut i fremtiden.

For min del, vil ikke Norge være Norge uten landbruk og bygder slik det er i dag.
Vis hele sitatet...
Dette syns jeg er et svært godt argument for subsidiene!
På slutten av forrige årtusen ble det foretatt en opptelling i norsk landbruk. Det var da 55000 bønder og 10000 byråkrater. Altså 1 byråkrat pr 6. bonde.
Bøndende og deres kunder betaler dyrt for dette, kunden får dyr mat, som kan kjøpes billigere i Sverige. Bonden må i ytterste konsekvens gå i fra gården sin. Mange norske gårdsbruk har vært i samme familie i hundrevis av år og må oppleves som en tragedie. Byråkraten har oppsigelsesvern.

Det hele er en dødsdom og en tragisk kveling av norsk landbruk, dessverre.
Sitat av mranders0n Vis innlegg
Det er godt mulig Norge ikke er avhengig av landbruket og påstandene om at det ikke er lønnsomt stemmer nok dessverre. Det som overrasker meg er at norske statsborgere vender seg mot denne delen av vår norske kultur som har eksistert så lenge det har vært nordmenn. Landet har alltid hatt landbruk og hadde vi ikke hatt det, hadde det ikke bodd mennesker i vår del av verden.

Jeg syns vi skal vende et blikk mot Sverige. Der ser vi at bygdene er "nedlagt" pga. en politikk som er disktriksfiendtlig. Hadde virkelig Norge vært Norge hvis vi kun hadde hatt bosetning i byene? Mange turister som ferierer i Norge er overrasket over at det bor mennesker overalt. Vi har hatt en ok distriktspolitikk i Norge, og det er i hovedsak det, som har hindret landets befolkning å klynge seg i og rundt byene.

De opprinnelige røttene til Norge og vår befolkning er fra bygda og det er her det meste av vår kulturarv ligger. Synes dere som er imot landbruk og vil fjerne dette skal se bakover i tid, og å tenke litt over hvordan dere vil at Norge skal se ut i fremtiden.

For min del, vil ikke Norge være Norge uten landbruk og bygder slik det er i dag.
Vis hele sitatet...
Har kjørt gjennom Sverige på vei til Finnmark og kan love dere at der ser det stusselig ut på bygda, spesielt i de nordre traktene.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg

Fikk mye kjeft for den...
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du mene noe sånt?
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Hvordan kan du mene noe sånt?
Vis hele sitatet...
Det er jo et innlegg satt på spissen. Hovedpoenget er å problematisere en av de store utgiftene vi har i Norge. Hvorfor er det en selvfølge at de som bor i byene skal subsidiere så mye av den aktiviteten som skjer i rurale strøk?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
. Hvorfor er det en selvfølge at de som bor i byene skal subsidiere så mye av den aktiviteten som skjer i rurale strøk?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det en selvfølge at bygdefolket som produserer faktiske varer med en reel verdi (tertierærneringen) skal leve med en økonomi på 0 grensa eller i værste fall i underskudd mens byfolket sitter i etater og kløpper håret til hverandre?
Sitat av Fossen Vis innlegg
Hvorfor er det en selvfølge at bygdefolket som produserer faktiske varer med en reel verdi (tertierærneringen) skal leve med en økonomi på 0 grensa eller i værste fall i underskudd mens byfolket sitter i etater og kløpper håret til hverandre?
Vis hele sitatet...
Sitter byfolket i etater og klipper hår?
http://www.abcnyheter.no/nyheter/oko...-flest-verdier

Hvorfor er det å skape fysiske varer bedre enn å for eksempel lage et dataprogram? Hvorfor produsere fysiske varer med tap?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Sitter byfolket i etater og klipper hår?
http://www.abcnyheter.no/nyheter/oko...-flest-verdier

Hvorfor er det å skape fysiske varer bedre enn å for eksempel lage et dataprogram? Hvorfor produsere fysiske varer med tap?
Vis hele sitatet...
Med fare for å virke nedlatende;
Spiser du mat? Hvor tror du maten din kommer fra? Butikken?
Sist endret av Fossen; 27. oktober 2011 kl. 21:15.
Veldig mye av den maten jeg spiser kommer fra land hvor landbruket får mye mindre subsidier enn i Norge. Du er nedlatende. Slutt med det og diskuter på en ordentlig måte.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Hvorfor er det å skape fysiske varer bedre enn å for eksempel lage et dataprogram? Hvorfor produsere fysiske varer med tap?
Vis hele sitatet...
Fordi mat er en forutsetning for at et samfunn skal kunne eksistere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fossen Vis innlegg
Hvorfor er det en selvfølge at bygdefolket som produserer faktiske varer med en reel verdi (tertierærneringen) skal leve med en økonomi på 0 grensa eller i værste fall i underskudd mens byfolket sitter i etater og kløpper håret til hverandre?
Vis hele sitatet...
Byer har større overskot per person, mindre energibruk per person, mindre arealbruk per person. Og for å dyrke maten vi treng, så er det jævla ineffektivt med ein norsk bonde med eit par hundre mål. Det tar ikkje dobbelt mengde arbeid å dyrke dobbel mengde jord, for å sei det enkelt.

Så om argumentet er at dei skaper verdier vi er avhengige av, så bør vel sentralisering vere eit gode, slik at vi kan få enda større overskot?

Eg er forøvrig for støtte til utkantane i Noreg, for å behalde dei, og for å halde kulturlandskapa vi har opparbeida gjennom busettjing ved like. Det er ein pris eg er fullt ut villig til å betale.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Veldig mye av den maten jeg spiser kommer fra land hvor landbruket får mye mindre subsidier enn i Norge. Du er nedlatende. Slutt med det og diskuter på en ordentlig måte.
Vis hele sitatet...
Nettop det at så mye mat kommer fra utlandet er jo skremmende, spesielt ned tanke på den markedsøkonomien globalt og klimaforandringer. Om mattransporten til foreksempel Finnmark skulle stoppet opp ville det vært matmangel etter 2 uker, fordi det ikke finnes tilstrekkelig kornlagre og gårdsdrift er nedlagt. Kun 7% av mat produsert globalt krysser landegrensene, skulle noe skje i land vi importerer fra står vi i en kinkig situasjon.
Sitat av Fossen Vis innlegg
Nettop det at så mye mat kommer fra utlandet er jo skremmende, spesielt ned tanke på den markedsøkonomien globalt og klimaforandringer. Om mattransporten til foreksempel Finnmark skulle stoppet opp ville det vært matmangel etter 2 uker, fordi det ikke finnes tilstrekkelig kornlagre og gårdsdrift er nedlagt. Kun 7% av mat produsert globalt krysser landegrensene, skulle noe skje i land vi importerer fra står vi i en kinkig situasjon.
Vis hele sitatet...
Illusjonen om et selvforsynt Norge er akkurat det: En illusjon. Vi klarer det på et par områder, men vil aldri bli gjeldende på så mange veldig mange områder. Med andre ord, vi er uansett avhengig av import av matvarer. Å produsere korn i finnmark ser jeg på som delevis håpløst. Det finnes garantert god jordbruksjord der, men det gjør det også på Svalbard. Burde vi subsidiere kornproduksjon der også?

Jeg er forøvrig enig i Slashdot sitt syn. Jeg er villig til å subsidiere landbruket for å beholde bomøsteret og kulturlandskapet, men det bør ikke skje uten debatt. Dessuten har jeg ikke til nå klart å bli overbevist om at det er den pengemessige lønnsomheten til landbruket som burde være argumentet for å opprettholde det, snarer tvert i mot.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Dessuten har jeg ikke til nå klart å bli overbevist om at det er den pengemessige lønnsomheten til landbruket som burde være argumentet for å opprettholde det, snarer tvert i mot.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det er mye mer enn bare penger som taler for det norske landbruket, men igjen, jeg anser landbruket som en veldig vital del av den norske økonomien.
Også er det som du sier, fraflytta og forfallende gårdsbruk er utrolig trist å se, for det er med sikkerhet en/flere personer som har slitt for den gården, og den stå-på-viljen, den er en del av den norske kulturarven!
Nå er det desverre slik at mange steder i verden som det blir produsert og Norge importerer stort fra, holder på å bli utpint og tørket ut. Hvordan skal da vi "sterke nordmenn" overleve hvis vi ikke har dyrket mark eller nok bønder som har kunnskap om å dyrke jorda?
Den eneste fornuftige løsningen er å øke tollen på importert mat og filleriste matvarekjedene som tar mesteparten av profitten.
Det er ikke naturlig for en bonde å måtte befinne seg i å få lønnen sin fra staten for å overleve.
Sist endret av Or3c; 27. oktober 2011 kl. 22:13.
Sitat av Or3c Vis innlegg
Den eneste fornuftige løsningen er å øke tollen på importert mat og filleriste matvarekjedene som tar mesteparten av profitten.
Vis hele sitatet...
Det eneste fornuftige er å først gi endel av de fattige landene tilgang på vestlig kornteknologi og deretter senke tollbariærene våre. På den måten får vi billigere mat samtidig som utviklingsland kan få et effektivt jordbruk med vekster som ikke bukker under for sykdommer. Den grønne revolusjonen som tok av på 60-tallet har faktisk ikke nådd hele verden enda!
Sitat av Or3c Vis innlegg
Den eneste fornuftige løsningen er å øke tollen på importert mat og filleriste matvarekjedene som tar mesteparten av profitten.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal Rimi-Hagen få råd til den nye 70-fots yacht'en sin da?

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Det eneste fornuftige er å først gi endel av de fattige landene tilgang på vestlig kornteknologi og deretter senke tollbariærene våre. På den måten får vi billigere mat samtidig som utviklingsland kan få et effektivt jordbruk med vekster som ikke bukker under for sykdommer. Den grønne revolusjonen som tok av på 60-tallet har faktisk ikke nådd hele verden enda!
Vis hele sitatet...
Enig på at vi i større grad skal hjelpe fattige land på matproduksjon, men ikke helt sikker på om jeg synes det er en god ide å importere det de produserer...
Er det da ikke bedre at man heller gir den fattige befolkningen den maten i steden, også kan vi heller produsere det kornet vi kan selv, og importere resten fra de som allerede har for mye?
Sitat av Cadenzai Vis innlegg
Hvordan skal Rimi-Hagen få råd til den nye 70-fots yacht'en sin da?
Vis hele sitatet...
Selge overprisede billigkaker.

Si meg, finnes det noe værre enn å være totalt avhengig av noe du ikke kan stole på i en eventuell matkrise?
Sist endret av Or3c; 27. oktober 2011 kl. 22:21.
Sitat av Cadenzai Vis innlegg
Hvordan skal Rimi-Hagen få råd til den nye 70-fots yacht'en sin da?


Enig på at vi i større grad skal hjelpe fattige land på matproduksjon, men ikke helt sikker på om jeg synes det er en god ide å importere det de produserer...
Er det da ikke bedre at man heller gir den fattige befolkningen den maten i steden, også kan vi heller produsere det kornet vi kan selv, og importere resten fra de som allerede har for mye?
Vis hele sitatet...
Mange fattige land (og mange fattige land er matvareprodusenter), må senke prisene på sine landbruksprodukter for å konkurere med subsidierte norske bønder. Dette gjør at disse landene får lite penger av eksporten sin. Dette er noe av årsaken til fattigdom i enkelte land.
Er i mot sentralisering over hele spekteret, men spesielt når det gjelder mat. Uten konkurranse blir utvalget mindre og incentivet til å levere et godt produkt svakere. Var voksen før jeg visste at tomater kom i hundrevis av varianter. Er det ikke ganske betenkelig at omtrent hvert eneste produkt man får i butikken smaker det samme som sist? Hvilke kjemikalier er med i den prosessen? Vi lever lenger enn aldri før, men antall livstilssykdommer øker jo i takt og vel så det. Hvordan hadde det sett ut om vi trakk fra årene på dialyse og kunstig lunge, for å nevne noen? Hyggelig å se at NRK vier tid til palmeolje. Hadde ikke vært uhørt med en liten reportasje om Chiquita, heller. Helt annen problemstilling, men med samme årsak; For mye makt på for få hender. Håper ikke de subsidiene går til kyllingplantasjer og grisefabrikker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Er i mot sentralisering over hele spekteret, men spesielt når det gjelder mat.
Vis hele sitatet...
Du har sentralisering å takke for at du er i stand til å skrive innlegg på nFF. Du har sentralisering å takke når du kan spise kjøtt kvar dag. Det er enkelt og greit eit resultat av eit samfunn som går fra sjølvberging til overskot.
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Vi lever lenger enn aldri før, men antall livstilssykdommer øker jo i takt og vel så det. Hvordan hadde det sett ut om vi trakk fra årene på dialyse og kunstig lunge, for å nevne noen?
Vis hele sitatet...
Helseproblema har blitt færre. Som resultat av at vi lev lenger får vi ein del ellers sjeldne sjukdomer som resultat.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg er forøvrig enig i Slashdot sitt syn. Jeg er villig til å subsidiere landbruket for å beholde bomøsteret og kulturlandskapet, men det bør ikke skje uten debatt. Dessuten har jeg ikke til nå klart å bli overbevist om at det er den pengemessige lønnsomheten til landbruket som burde være argumentet for å opprettholde det, snarer tvert i mot.
Vis hele sitatet...
Og her mener jeg du er inne på noe viktig.

Det stemmer forsåvidt som du har sagt tidligere at landbruk i Norge er ulønnsomt, produksjon generelt er relativt ulønnsomt i Norge, vi ser jo hvor mye som er blitt flagget ut osv.

Og vi er avhengig av at landbruket skal subsidieres av staten for at prisene på norskprodusert mat ikke skal bli høyere.

Men, som du sier så er det flere grunenr til å opprettholde landbruksnæringen i Norge:
- Bevaring av kulturlandskapet
- Bomønster / levende bygder
- Samt at jeg prinsipielt mener at det er viktig å ha en viss grad av selvforsyning.

Økonomisk kan vi også si at landbruksnæringen er med på å generere inntekt også for andre bransjer. Så det blir feil å bare se på summene staten bruker på subsidier.

Norsk kulturlandskap er ganske enestående, og gårdsdrift/dyrehold rundt om i landet er med på å hindre igjengroing av bygdene. Dette er noe som er positivt for blandt annet turistnæringen.

Så ja, jeg er for subsidiering, av flere grunner, men kanskje systemet ikke er optimalt i dag?
Det er jo ingen tvil om at på mange av de største gårdene med flate, store og fruktbare jorder er mindre behov for subsidier enn diverse småbruk med dårligere jord, hvor det også ligger mer arbeid bak avlingene. Kanskje man kan få en ordning som fordeler mer etter behov?
Herregud, Sverige liberaliserte landbruket sitt gradvis mer og deres eksport har VOKST!
Har vi konkurranse og ikke statlig styring ville landbruket i Norge vært mer effektivt og Norge ville VÆRT MER SELVFORSYNT! JEEEZ!
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Herregud, Sverige liberaliserte landbruket sitt gradvis mer og deres eksport har VOKST!
Har vi konkurranse og ikke statlig styring ville landbruket i Norge vært mer effektivt og Norge ville VÆRT MER SELVFORSYNT! JEEEZ!
Vis hele sitatet...
Husk at terrenget og grunnlaget for jordbruk i Sverige er ganske ulikt Norge. Sverige er relativt flatt og har mye dyrkbart areal i forhold til Norge.
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Husk at terrenget og grunnlaget for jordbruk i Sverige er ganske ulikt Norge. Sverige er relativt flatt og har mye dyrkbart areal i forhold til Norge.
Vis hele sitatet...
Korrekt!

Relativt er vel hovedtrykket der.

Videre hadde Sverige det samme, umoralske systemet som Norge og alle de samme argumentene imot ble fremmet, så jeg tenkte det var relevant.

Men Norge har langt mer kapital til investering og kan dermed gjøre store framgang i jordbruksteknologi hvis markedet tillates.
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Korrekt!

Relativt er vel hovedtrykket der.

Videre hadde Sverige det samme, umoralske systemet som Norge og alle de samme argumentene imot ble fremmet, så jeg tenkte det var relevant.

Men Norge har langt mer kapital til investering og kan dermed gjøre store framgang i jordbruksteknologi hvis markedet tillates.
Vis hele sitatet...
Sjekk google maps selv. Sammenlign Norge og Sverige. Hele sør-Sverige er flatt med godt jordsmonn. Norge har noen få flekker hovedsaklig rundt omkring langs kysten i sør. I tillegg legger du til at Norge er såpass rikt at man får godt betalt for helt vanlige jobber, som gjør det enda dyrere å hyre inn arbeidskraft nok når det trengs.

Å liberalisere landsbrukspolitikken vår vil være billigere, men det burde overhodet ikke være noen tvil om at mange gårdsbruk kommer til å måtte legges ned. Personlig mener jeg at dagens system er verdt det både for matvaresikkerhet i globale kriser og for å opprettholde dagens bosetningsmønstre.. men jeg har forståelse for de som mener det koster mer enn det smaker.

Å mene at en liberalisering kommer til å føre til mer jordbruk i Norge er bare virkelighetsfjernt dog.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har sentralisering å takke for at du er i stand til å skrive innlegg på nFF. Du har sentralisering å takke når du kan spise kjøtt kvar dag. Det er enkelt og greit eit resultat av eit samfunn som går fra sjølvberging til overskot.
Vis hele sitatet...
Du utelater viktige elementer her. Teknologisk utvikling er alfa omega for det nivået av utvikling vi ser i dag. Oppfinnelsene traktor, tresker og kunstgjødsel har frigjort ressurser som gjør sentralisering fullstendig unødvendig for å oppnå et produksjonsnivå tilsvarende det vi har i dag. Sentralisering har kanskje framskynda prosessen og muliggjort litt lavere priser, men det er det mest positive jeg kan si om det, og når man tar med i betraktningen at det går med omtrent ti tonn korn i produksjon av ett tonn kjøtt, så blir det svært betenkelig at kjøtt er så billig som det er. Legg fra deg to brød og du har nok til en pakke kjøttdeig. Her er det noe som ikke stemmer. Mer konkurranse hadde pressa prisene ned på et forsvarlig nivå, men selvfølgelig ikke på samme nivå som kan oppnåes med sentralisering - til det er transport og andre kvantitative fordeler for store, men til gjengjeld, så hadde utvalget vært større. Hvem vet, kanskje ku fra Torsteinsfjord er det beste som finnes? Dessuten er det store farer forbundet med sentralisering. Mange gode grunner for å ulovliggjøre monopolvirksomhet, den første og største av de er at man kan styre prisene som man selv vil.

Uansett hvor digg det er med kjøtt, så støtter jeg ikke megakomplekser der kuer blir piska inn i kjøttkverna etter å stått i sin egen møkk, lenka fast til trauet hele livet. Da betaler jeg heller litt mer.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Helseproblema har blitt færre. Som resultat av at vi lev lenger får vi ein del ellers sjeldne sjukdomer som resultat.
Vis hele sitatet...
At vi lever lenger er ikke noe godt argument for at vi skal si det er greit å gi ungene våre mat med veksthormoner, fett som ikke brytes ned i kroppen og konserveringsmidler med molekylrekker så lange at det får sukker til å se ut som vann. Greit nok at vi tåler mer og har redskap og mulighet til å rette opp mange vranger, men livskvalitet handler om mer enn antall år. Fedme er et økende problem, vi spiser piller som aldri før og alkoholinntaket er på høyde med 1880. Psykologiens mange mangler er en lang diskusjon, så det skal jeg bare nevne, men ikke glem at alt henger sammen med alt. Kosthold er elementært for velvære, både på kort sikt og lang sikt, og det er naturlig å ta med kosthold i beregningen når man funderer over hvor det er blitt av dugnadsånden etter krigen, samholdet i familien og respekten for ens læremestere. Er noen år med suppe og sugerør verdt et liv som stadig mer er blottet for innhold?
Sist endret av Tap_the_Apex; 8. november 2011 kl. 00:29. Grunn: jada, jada
Jeg synes at det norske landbruket fortsatt skal subsidieres og tas vare på, man tenker gjerne ikke på det men gårdsbruket skaffer jobb til flere enn bare gårdseier. I gjennomsnitt skaper hver gårdseier 5 arbeidsplasser, i form av avløserarbeid, behov for felleskjøpet og salg av annet gårdsutstyr.

Hvis det en gang i framtiden blir krise og mangel på mat, hvem er det som vil selge oss korn da? Penger kan ofte bli verdiløse, å står man på bar jord (no pun intended) uten ett fungerende landbruk så har man seriøse problemer.