Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 866
Hei!

Jeg holder på med et PM system. Og der har jeg kommet et stykke, men nå sliter jeg litt. Jeg henter ut PM'ene slik at det vises:

$tittel et stort mellomrom her $fra
et stort mellomrom her $dato

$meldingen
et stort mellomrom her Svar|Slett
Vis hele sitatet...
Når man trypper på slett, vil jeg at det skal komme index.php?side=innbox&slett=$IdPåNyhetenManVilSletteHer

og når man trykker på svar, vil jeg at det skal komme index.php?side=innbox&svar=$IdPåNyhetenManVilSvarePåHer .

Jeg vil at det skal legges inn i if og sånn (noe jeg egentlig kan gjøre selv. Spørringer og sånn klarer jeg også selv.) Jeg vil bare ha til den delen med at om man trykker på den nyheten som har den id'en, så kommer id'en etter &svar= og &slett= . Noen som kan hjelpe meg med et slikt script?Jeg er ikke helt stø på $_GET[];

Foresten. Noen som vet om et sted som forklarer hvordan man bruker $_GET[]; ?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Når du skal bruke GET så er det ikke værre enn at du lagrer det i en variabel eller bruker den direkte. Eksempelvis, hvis du nå har en side index.php?id=10 så kan du printe ut slik:

Kode

$id = $_GET['id'];
echo 'ID: ' . $id;
eller

Kode

echo 'ID: ' . $_GET['id'];
Av dette skjønner du kanskje hvordan du kan lage linkene dine?

Edit: Skal du lage en link blir det altså slik:

Kode

echo '<a href="?side=innboks&slett=' . $_GET['id'] . '">Slett</a>';
Etter dette så behandler du selvfølgelig "slett" slik at du hiver inn id-en i en query.
Sist endret av m0b; 15. august 2005 kl. 22:25.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Trådstarter
Tja... =/ Skjønte ikke mye mer... Jeg har det sånn at i index.php?side=innbox, hvor alle meldingene man har fått, vises. Deretter vil jeg at man skal trykke p en link og komme til index.php?side=innbox&slett=$id . Jeg vil at scriptet skal finne ut hvilken id det er, og jeg kan da lage en slags if som finner ut om det er slett eller svar og enten slette meldingen med den id'en eller hente ut det som står i melding der id'en er dittogdatt...

Noen som forstår meg bedre nå?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Iden finner du jo fra database-queryen, gjør du ikke? Simpelt nok, dette hives inn i en loop og da vil du ha korrekt id til hver av linkene.

Edit: For å vinne ut om slett eller svar variablene er satt så kan du eventuelt ty til med noe slik som dette.

Kode

if( isset($_GET['slett']) )
// Slett linken er trykket
elseif( isset($_GET['svar']) )
// Svar linken er trykket
Men, nå vet jeg ikke om jeg forstår deg korrekt.
Sist endret av m0b; 15. august 2005 kl. 22:30.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Trådstarter
Ja, ok. Da skriver jeg dette der hvor linken skal være:

Kode

<?php
echo '<a href="?side=innboks&svar=' . $_GET['id'] . '">Svar</a>';
?>
|
<?php
echo '<a href="?side=innboks&slett=' . $_GET['id'] . '">Slett</a>';
?>
Men hvordan skal den finne ut i hva som er id'en i side &slett= og ut i fra det, slette meldingen med id'en?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Ah, sånn og forstå. Nei, de greiene der slenger du inn i en løkke med database-queryen din.

Altså.

1. Send inn query, og si at du skal ha ut idene.
2. Lag en loop og la den gå igjennom svarene(idene).
3. Sleng inn idene i link-echoen.
Sist endret av m0b; 15. august 2005 kl. 22:34.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Trådstarter
Sitat av |d13m0b
Ah, sånn og forstå. Nei, de greiene der slenger du inn i en løkke med database-queryen din.
Vis hele sitatet...
Øhhh... Løkke? :P Tilbake på skolebenken med meg gitt :P
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Ja, jeg foreslår at du setter deg ned og leser på grunnleggende php FØR du begynner å lage script. Beklager, men slik er verden.

www.php.net

Edit (mye edit her nå): Og for øvrig håper jeg du lærer deg grunnleggende php før du spør om queries og alt annet slikt som er litt mer for "viderekommende". Man går ikke til en bilmekaniker om han kan forklare deg hvordan du setter inn turbo i bilen din og setter inn alle mulig rare chips, før du i det hele tatt kan å skifte olje eller fylle bensin på kjerra, gjør man vel?
Sist endret av m0b; 15. august 2005 kl. 22:41.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Trådstarter
Nja... Bare løkker jeg "droppa" i læringen min ^^ Jeg kan querries og sånn... Vet hvordan ting henger sammen og sånn i php. Men det er ikke alt jeg har vært borti. Når jeg er borti det, lærer jeg det. Nå er jeg borti $_GET, og har lært det. Nå kan jeg det til neste gang. Hvertfall min læremetode. Bare at ting jeg ikke er stø på, eller ikke får til, spør jeg om. Har selvfølgelig lett lenge etter svaret.

Jeg lette lenge etter stedet å fylle på. Jeg spørte en mekaniker, og han svarte meg. Nå vet jeg hvordan jeg fyller tanken, for nå har jeg vært borti det og fått det inn med teskje.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Bra, les løkker så får du nok til med greiene dine også.