Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6957
HEI!

Får nøklene til ny leilighet i morgen og noe av de første tingene på listen er så klart nett.

Har snakket med canal digital og de sier at GET er de eneste som kan levere Nett og TV dit. Det var ca sånn å forstå på svensken jeg snakka med.

Problemet da er at GET leverer ikke bredbånd uten TV.

Har søkt høyskole så nett er ett must, som om det ikke er det fra før...

Håper noen har noe kunnskap om dette.. Og beklager hvis jeg skriver på feil sted.

Målet er at det ikke skal koste mer enn 400kr måneden.

Helst mer enn 2mbps opphastighet, selv om det kanskje kan bli vanskelig for den prisen.

Leiligheten ligger 1725 Sarpsborg - Østfold

Takk for all hjelp på forhånd og god helg!


ekstra:

Min mor bor 2 kvartaler unna og har en 70/10 linje tror den snart blir 100/10.

Har lurt på om det går ann å forsterke signalet og sende det ned til oss siden hun ikke trenger på langt nær så høy hastighet.
Regner med forsåvidt at det er ett kapittel for seg selv, men hvis dette er ett alternativ tar jeg gjerne imot råd.
King Of Nipples
0rgasmatr0n's Avatar
Vet ikke om du har snakket med get, men om leiligheten er i en blokk, har ofte get kollektive avtaler med blokken. Da kan start tv pakken, eller grunnpakken være betalt av blokken. Vist ikke get er et alternativ, så er det ingenting som stopper deg fra å gå til telenor eller nextgentel, om du har telefon/uttak. -Tidligere get ansatt.
Trådstarter
12 1
Mange takk for svar!

Har nå sjekket bredbåndsleverandører som nextgentel osv. Det viser seg at maks opphastighet er på 1mbps, problemet er at kabelen (kobber) er 1.4km lang og sånn jeg har forstått det så mister man effekt etter 900 meter.
Er den typen som helst ville blitt lovt en minimum hastighet.

Skal snakke med huseieren, det er fire leiligheter i huset så det kan tenkes.

Forresten, kan hende jeg er litt dum, men å betale så mye for 700-800 ms, er ikke det rett og slett dyrt?

Nok en gang mange takk for svar, dette er til stor hjelp!
Sitat av Xission Vis innlegg
Mange takk for svar!

Har nå sjekket bredbåndsleverandører som nextgentel osv. Det viser seg at maks opphastighet er på 1mbps, problemet er at kabelen (kobber) er 1.4km lang og sånn jeg har forstått det så mister man effekt etter 900 meter.
Er den typen som helst ville blitt lovt en minimum hastighet.

Skal snakke med huseieren, det er fire leiligheter i huset så det kan tenkes.

Forresten, kan hende jeg er litt dum, men å betale så mye for 700-800 ms, er ikke det rett og slett dyrt?

Nok en gang mange takk for svar, dette er til stor hjelp!
Vis hele sitatet...
Hadde heller satsa på å strekke en kabel fra boligen min til hennes bolig, eller ordna noe trådløse greier. Betale for noe sånt som Tiscali tilbyr, og ha det HJEMME? NEI!
Sitat av Xission Vis innlegg
Mange takk for svar!

Har nå sjekket bredbåndsleverandører som nextgentel osv. Det viser seg at maks opphastighet er på 1mbps, problemet er at kabelen (kobber) er 1.4km lang og sånn jeg har forstått det så mister man effekt etter 900 meter.
Er den typen som helst ville blitt lovt en minimum hastighet.

Skal snakke med huseieren, det er fire leiligheter i huset så det kan tenkes.

Forresten, kan hende jeg er litt dum, men å betale så mye for 700-800 ms, er ikke det rett og slett dyrt?

Nok en gang mange takk for svar, dette er til stor hjelp!
Vis hele sitatet...
på 1.4km med kabel bør de fleste DSL levrandører levere 20ish mbit vdsl blir kansje litt problematisk, men med adsl skal dette gå helt fint.


ingen av de som leverer via coax'n gidder å investerere i filtre som gjør at de kan filtrere ut tv-signalene (de tviholder desverre på de analoge kanalene) og kun levere internett. dumt egentlig, da det er mange som kun ønsker internett og ikke bare tv. men de får bare ralle på
Har du noenlunde grei sikt opp til mora di kan du sette opp en slik i hver ende.
Trådstarter
12 1
Tusen takk for alle svar! Dette er til stor hjelp!
Blir stadig litt klokere!

Forresten, så lenge ned hastigheten er over 10mbps er det greit, men vil helst ha minimum 2mbps opp, med tanke på gameing etc..

Har direkte sikt til taket på huset til ho mor fra vinduet våres.
Noen som har peiling på slik point-to-point wifi ''greier''.

hva slags utstyr trenger man for under 200m?
Sist endret av Xission; 2. mars 2014 kl. 17:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1 mb/ps opplasting holder, med mindre du driver med filopplasting.
Trådstarter
12 1
Sitat av Sondrec Vis innlegg
1 mb/ps opplasting holder, med mindre du driver med filopplasting.
Vis hele sitatet...

Holder dette for opp til 4-5 pcer?
Du trenger jo ikke noe høy opp hastighet så lenge du ikke deler filer på nett eller hoster servere for minecraft etc.
Det eneste du trenger er ned hastighet.
Sitat av Xission Vis innlegg
Har direkte sikt til taket på huset til ho mor fra vinduet våres.
Noen som har peiling på slik point-to-point wifi ''greier''.

hva slags utstyr trenger man for under 200m?
Vis hele sitatet...
Da rekker det nok med 2stk Nanostation Loco M5.

Disse setter du opp som en trådløs bridge, "sender + mottager". Da plugger du "senderen" inn i ruteren til mora di, og "mottageren" til en switch/ap hos deg. Plukk gjerne med deg noen veggfester til å henge de på. Disse er beregnet for å henge ute.

Har ikke konfigurert disse selv, men dei skal være helt kurrante å sette opp etter hva jeg har hørt.
Trådstarter
12 1
Sitat av suppesos Vis innlegg
Da rekker det nok med 2stk Nanostation Loco M5.

Disse setter du opp som en trådløs bridge, "sender + mottager". Da plugger du "senderen" inn i ruteren til mora di, og "mottageren" til en switch/ap hos deg. Plukk gjerne med deg noen veggfester til å henge de på. Disse er beregnet for å henge ute.

Har ikke konfigurert disse selv, men dei skal være helt kurrante å sette opp etter hva jeg har hørt.
Vis hele sitatet...

Høres supert ut! Takk for svar! Når man kjøper de, får man da en sender og en mottaker?
Forstår ikke hva som er sender og mottaker herjeg..
Noen rimeligere alternativer, eller er dette det beste?

Sånn som jeg har forstått det så kan disse sende flere kilometer, derfor jeg lurte på om det finnes noe billigere?
Når man kjøper de, får man da en sender og en mottaker?
Vis hele sitatet...
Nei, du må kjøpe 2stk, de er identiske og du setter dem opp til å kun snakke med hverandre. Så det blir i grunn bare en "trådløs nettverkskabel".

Forstår ikke hva som er sender og mottaker herjeg..
Vis hele sitatet...
Det er helt forståelig, dem er både sender og mottager begge to ettersom du skal ha 2veis kommunikasjon.

Noen rimeligere alternativer, eller er dette det beste?
Vis hele sitatet...
Det kan godt være, men ettersom dem klokker inn på rundt 500kr pr stk (+moms vist du er uheldig) så tror jeg det skal noe til å finne noe som er billigere, som har rekkevidde på flere hundre meter(og oppover) som ikke detter ut hver gang det regner og sinker torrentene dine.

Sånn som jeg har forstått det så kan disse sende flere kilometer
Vis hele sitatet...
Dem påstår at dem har den rekkevidden, men de fleste har lett for å skryte litt så om dem faktisk rekker så langt er uvist. Disse er testet til en brakkerigg på jobben på den avstanden du trenger og det virker utmerket. Den som er hakket dyrere (Nanostation M5) har en kollega testet på ca 3.5km med stort hell.


[Mors ruter] <-CAT5-> [POE] <-CAT5-> [NS] <-wifibridge-> [NS] <-CAT5-> [POE] <-CAT5-> [PC/switch/AP]

CAT5 = nettverkskabel
POE = Power over ethernet, er strømadapteret til NanoStation. Gir strøm via nettverksledningen
NS = Nanostation Loco M5
AP = AccessPoint/trådløs nettverk

Hos din mor:
Som du ser trekker du nettverkskabel fra en nettverkskontakt/switch/ruter hos din mor til POE strømadapteret og så en ny nettverkskabel fra den og til Nanostation som er montert hos din mor. Denne kommuniserer trådløst med NanoStation hos deg.

Hos deg:
Her trekker du en nettverkskabel fra NanoStation til strømadapteret. Strømadapteret har 2 nettverkskontakter, en til NanoStation og til tilkobling. Du kan plugge PC'n direkte i strømadapteret eller koble til en switch, trådløst aksesspunkt eller hva du måtte ønske.

De to Nanostation boksene snakker kun med hverandre og du vil ikke kunne bruke de til å koble pc'n til direkte via trådløst nettverk.

Med i hver pakke følger det med strømadapter, strømkabel og en kort nettverkskabel til å koble mellom strømadapteret og Nanostation. Nettverkskabelen er en helt vanlig nettverkskabel så om den blir for kort så bruk hvilken som helst nettverkskabel du har liggende.
Trådstarter
12 1
Sitat av suppesos Vis innlegg
Nei, du må kjøpe 2stk, de er identiske og du setter dem opp til å kun snakke med hverandre. Så det blir i grunn bare en "trådløs nettverkskabel".


Det er helt forståelig, dem er både sender og mottager begge to ettersom du skal ha 2veis kommunikasjon.


Det kan godt være, men ettersom dem klokker inn på rundt 500kr pr stk (+moms vist du er uheldig) så tror jeg det skal noe til å finne noe som er billigere, som har rekkevidde på flere hundre meter(og oppover) som ikke detter ut hver gang det regner og sinker torrentene dine.


Dem påstår at dem har den rekkevidden, men de fleste har lett for å skryte litt så om dem faktisk rekker så langt er uvist. Disse er testet til en brakkerigg på jobben på den avstanden du trenger og det virker utmerket. Den som er hakket dyrere (Nanostation M5) har en kollega testet på ca 3.5km med stort hell.


[Mors ruter] <-CAT5-> [POE] <-CAT5-> [NS] <-wifibridge-> [NS] <-CAT5-> [POE] <-CAT5-> [PC/switch/AP]

CAT5 = nettverkskabel
POE = Power over ethernet, er strømadapteret til NanoStation. Gir strøm via nettverksledningen
NS = Nanostation Loco M5
AP = AccessPoint/trådløs nettverk

Hos din mor:
Som du ser trekker du nettverkskabel fra en nettverkskontakt/switch/ruter hos din mor til POE strømadapteret og så en ny nettverkskabel fra den og til Nanostation som er montert hos din mor. Denne kommuniserer trådløst med NanoStation hos deg.

Hos deg:
Her trekker du en nettverkskabel fra NanoStation til strømadapteret. Strømadapteret har 2 nettverkskontakter, en til NanoStation og til tilkobling. Du kan plugge PC'n direkte i strømadapteret eller koble til en switch, trådløst aksesspunkt eller hva du måtte ønske.

De to Nanostation boksene snakker kun med hverandre og du vil ikke kunne bruke de til å koble pc'n til direkte via trådløst nettverk.

Med i hver pakke følger det med strømadapter, strømkabel og en kort nettverkskabel til å koble mellom strømadapteret og Nanostation. Nettverkskabelen er en helt vanlig nettverkskabel så om den blir for kort så bruk hvilken som helst nettverkskabel du har liggende.
Vis hele sitatet...
Dette var til veldig stor hgjelp, men kanskje litt for sent..

Jeg har kjøpt meg ny ruter med egen antenne uttak, og kjøpt meg en ekstern antenne som garanterer 500 meters rekkevidde.

Håper dette fungerer, kjøpte det på kjell&company av en annsatt som påsto dette var hans fagfelt. Han sa at jeg ikke ville trenge så dyrt utstyr for den korte avstanden.

Endte opp med å bruke 1600kr på 2 rutere fra dlink en antenne til å ha ute og 10m antenne ledning. Hvis noen kan fortelle meg at jeg har kjøpt katta i sekken, så er det bare til å si fra, så gidder jeg ikke åpne forpakningene og leverer de tilbake.

Må takke dere som har hjulpet meg! Har blitt litt klokere..

God helg!
Har du tenkt på mobilt bredbånd?

Jeg er avhengig av noenlunde ok internett-tilkobling i jobb og ikke minst fritid (spiller endel online, laster ned endel tv-serier o.l) og jeg har 4g-tilkobling fra Telenor og jeg oppnår disse resultatene:

http://www.speedtest.net/my-result/3327111073

Dette er hvis jeg klarer å holde meg under 30GB / mnd, som igjen er helt oppnåelig for mitt bruk

Jeg spiller som sagt endel, både med xbox 360 (via ethernet-kabel fra pc til xbox) og på pc. Sålenge det er bra dekning så ligger jeg på 40-50 ping til de fleste norske spill-servere.
Dette er da med 4g-dekning, hadde 3g for 4-5mnd siden og da lå jeg på 25mbit inn og 7-8 ut, men pingen lå for det meste rundt den samme. Oppnår rundt 3-4Mbit / sec nedlasting fra Torrentleech.org

Edit: spilling merkes nesten ikke på mengde nedlastet data!
Sist endret av weedsuit; 8. mars 2014 kl. 00:25.
Trådstarter
12 1
Sitat av weedsuit Vis innlegg
Har du tenkt på mobilt bredbånd?

Jeg er avhengig av noenlunde ok internett-tilkobling i jobb og ikke minst fritid (spiller endel online, laster ned endel tv-serier o.l) og jeg har 4g-tilkobling fra Telenor og jeg oppnår disse resultatene:

http://www.speedtest.net/my-result/3327111073

Dette er hvis jeg klarer å holde meg under 30GB / mnd, som igjen er helt oppnåelig for mitt bruk

Jeg spiller som sagt endel, både med xbox 360 (via ethernet-kabel fra pc til xbox) og på pc. Sålenge det er bra dekning så ligger jeg på 40-50 ping til de fleste norske spill-servere.
Dette er da med 4g-dekning, hadde 3g for 4-5mnd siden og da lå jeg på 25mbit inn og 7-8 ut, men pingen lå for det meste rundt den samme. Oppnår rundt 3-4Mbit / sec nedlasting fra Torrentleech.org

Edit: spilling merkes nesten ikke på mengde nedlastet data!
Vis hele sitatet...
Hm.. Aldri sett noen slike resultater før.. Men det kan vel ikke være stabilt? Sånn som jeg har forstått det så er så godt som alt mobilt bredbånd overbooket, det er rett og slett for mange kunder.. Desverre er det Data kvote så lav litt skummelt for meg, men det vr et godt forslag! Og godt og høre t mobilt bredbånd fungerer for deg! Jeg har mista helt trua på det, men dette forandrer litt!

Sweet!
Hvorfor betale for et ekstra mobilabb når han kan få gratis bredbånd fra sin mor? Det vil si etter en engangssum på 1000-1500kr i utstyr som han igjen eiger til senere bruk?

Edit: De hastighetene der så ikke verst ut
Sist endret av suppesos; 8. mars 2014 kl. 18:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
12 1
Takk for alle svar. Men når har jeg en ny utfordring.

Har kjøpt 2 routere og en antenne for ekstra rekkevidde.

Foreløpig er routeren hos mor koblet til internett(så hun har internettillgang trådløst i huset) plus at antennen er koblet til og sender signaler ned mot leiligheten min.

Nå lurer jeg på hvordan jeg skal koble ruteren som jeg har i min leilighet til routeren hos mor.

**Der hvor jeg har laptopen min nå (som er i den enden av leiligheten som er lengst fra senderen/antennen) kan jeg inni mellom finne nettverket fra mor.

Planen nå er å sette opp en router i det vinduet som er nærmest senderen. (for så å gi trådløst nettverk i leiligheten min). Dette blir vel kanskje et trådløst access point/extender av noe slag. Beklager for min uvitenhet..

Kort og enkelt: Kan noen fortelle meg hvordan jeg kobler en Ukonfigurert ''Dlink Cloud Router N300'' til et eksisterende nettverk? For nå å bruke den nye ruteren til å utvide nettverket.
Eller skal jeg bare levere den inn og kjøpe noe annet i steden?

Håper dette er nok informasjon, og gjerne fortell meg om jeg skal opprette en ny tråd et annet sted på forumet.




Tegning:
*fra Mor*
Vegg/internett-modem-router-antenne

---Hva skal jeg videre gjøre i leiligheten min?---


Takk for alle svar på forhånd og beklager rotete post, er superforvirra nå..

God helg!
Sist endret av Xission; 8. mars 2014 kl. 23:59.
Du har laget en tråd for å få tips og forslag om noe du føler deg usikker på, for så etter å ha fått flere forslag kaster alle forslagene og handler inn utstyr som du ikke vet om vil virke eller i det hele tatt kunne utføre den oppgaven som de er tiltenkt? Gratulerer!

Vil tro du trenger en retningsbestemt antenne i begge ender og sette opp routeren hos deg som range extender, noe du sikkert må flash'e dd-wrt inn på den for å kunne, dersom din d'link DIR-XXX støtter dd-wrt.

Routeren hos din mor settes opp som ap slik at routerfunksjonen her ikke er i bruk. (støttes av dd-wrt om du først er i farten med flashing)
Sist endret av suppesos; 10. mars 2014 kl. 16:45.
Trådstarter
12 1
Sitat av suppesos Vis innlegg
Du har laget en tråd for å få tips og forslag om noe du føler deg usikker på, for så etter å ha fått flere forslag kaster alle forslagene og handler inn utstyr som du ikke vet om vil virke eller i det hele tatt kunne utføre den oppgaven som de er tiltenkt? Gratulerer!

Vil tro du trenger en retningsbestemt antenne i begge ender og sette opp routeren hos deg som range extender, noe du sikkert må flash'e dd-wrt inn på den for å kunne, dersom din d'link DIR-XXX støtter dd-wrt.

Routeren hos din mor settes opp som ap slik at routerfunksjonen her ikke er i bruk. (støttes av dd-wrt om du først er i farten med flashing)
Vis hele sitatet...
Beklager hvis du føler jeg har 'kastet' forslaget ditt og andres. Men jeg rådførte meg med en annen som jeg kunne diskutere dette med på samme linje som jeg gjør her på freak bare ansikt til ansikt.
Jeg har tatt alle forslag til betraktning og trodde jeg gjorde ett godt valg, jeg fikk tross alt beskjed om at dette skulle funke, og litt info om hvordan jeg skulle sette det opp. Som tidligere nevnt i denne tråden så er problemet at jeg selv ikke vet hvordan jeg skal ordne resten, så det er her jeg er dreti meg ut. Det er vel ikke så rart at jeg velger å handle fra et sted hvor jeg selv kan kjøre når det gjelder garanti og service? Men nok en gang, beklager.


Vil det være bedre å bytte den ene routeren (den som jeg har hos meg) og få en trådløs repeater tilbake? Er det løsningen?

Takk for svar og håper jeg ikke blir missforstått. Jeg setter pris på hjelpen jeg får her på freak.
Sist endret av Xission; 12. mars 2014 kl. 14:16.
Var kansje litt rask på avtrekkeren i kritikken min der, beklager det :P
Uansett så vil jeg tro det vil være lettere og mer stabilt med ubiquintu løsningen, spesielt om du skal ha dem stående inne. På garantifronten så ryker garantien din i det sekundet du flasher dd-wrt inn på routerene din, noe jeg tror du må, men her kan jeg ta grundig feil. Det står nok bedre beskrevet i manualen til routeren om det lar seg gjøre med original firmware. Det kan være kompisen din vet noe jeg ikke vet, er ikke noen ekspert på området selv.

- Hva heter routermodellen din? DIR-XXXYYZ whatever? Forhåpentligvis så støtter den dd-wrt.
- Google ->DIR-"din modell" dd-wrt<-
- Finn guide på dd-wrt forum med ny firmware og flash ny firmware
- Google dd-wrt "ditt problem", feks repeater bridge
- Sett opp ordentlig kryptering på wifi hele veien fra din mor (WPA2)
- Ved problemer prøv også å søke på youtube
- Velg en kanal som er ledig slik at du minimerer støy fra andres wifi, har du en android telefon kan du bruke "wifi analyser" som er gratis på google play til å se hvilke kanaler tigjengelige wifi er på.
- Bruk 5GHz i stedet for 2.5GHz om det går, igjen på grunn av at det sansynligvis er mindre andre wifi nettverk i nabolaget på 5GHz (kontra 2.4GHz)
- Standard sendestyrke med dd-wrt er høyere enn original firmware, denne kan boostes mer, men booster du for mye får du mer støy og du kan ødelegger routeren din, bruk google som hjelpemiddel for å se hvor mye du kan booste om det skulle være nødvendig.
- Velg "assign WAN" to "LAN" så inngår WAN porten i switch'en slik at du får 5 port i stedet for 4.
- Om nødvendig prøv med retningsbestemt antenne i begge ender(du kjøpte bare 1)
-Vurder skjult SSID

Jeg har ikke satt opp slik repeater bridge selv så mye av det som står over her har jeg ingen erfaring med 1on1 så du må nesten prøve å bruke google og youtube som hjelpemiddel, der er mye god hjelp å få både der. Kjører dd-wrt på 2 routere selv og de fant jeg gode guider til å flashe på nett. dd-wrt gir deg mange nye muligheter som helt originale routere ikke gjerne ikke har. Selv har jeg feks en Linksys E300 til 300 spenn på komplett som kjører VPN så jeg kan koble meg på å se Altibox TV-"Overalt" fra overalt, fjernstyre pc via RDP, tilgang til delte mapper osv..

Om alt skulle hørest for avansert ut med flashing så ta med deg begge routerene til kompisen din og få hjelp av han til å sette de opp. Da vil han trenge litt info om IP oppsett på din mors router. De to nye routerene kan settes opp uten DHCP slik at IP adresser styres fra hennes router og ikke dine, men dine må alikevel få en fast ip adresse som er innenfor ip range og subnet til nettet hennes, og da helst en ip som ikke ligger i DHCP.

Dette ble litt mye og litt rotete, men thar she blows! Får håpe det er til noe hjelp.
Trådstarter
12 1
Sitat av suppesos Vis innlegg
Var kansje litt rask på avtrekkeren i kritikken min der, beklager det :P
Uansett så vil jeg tro det vil være lettere og mer stabilt med ubiquintu løsningen, spesielt om du skal ha dem stående inne. På garantifronten så ryker garantien din i det sekundet du flasher dd-wrt inn på routerene din, noe jeg tror du må, men her kan jeg ta grundig feil. Det står nok bedre beskrevet i manualen til routeren om det lar seg gjøre med original firmware. Det kan være kompisen din vet noe jeg ikke vet, er ikke noen ekspert på området selv.

- Hva heter routermodellen din? DIR-XXXYYZ whatever? Forhåpentligvis så støtter den dd-wrt.
- Google ->DIR-"din modell" dd-wrt<-
- Finn guide på dd-wrt forum med ny firmware og flash ny firmware
- Google dd-wrt "ditt problem", feks repeater bridge
- Sett opp ordentlig kryptering på wifi hele veien fra din mor (WPA2)
- Ved problemer prøv også å søke på youtube
- Velg en kanal som er ledig slik at du minimerer støy fra andres wifi, har du en android telefon kan du bruke "wifi analyser" som er gratis på google play til å se hvilke kanaler tigjengelige wifi er på.
- Bruk 5GHz i stedet for 2.5GHz om det går, igjen på grunn av at det sansynligvis er mindre andre wifi nettverk i nabolaget på 5GHz (kontra 2.4GHz)
- Standard sendestyrke med dd-wrt er høyere enn original firmware, denne kan boostes mer, men booster du for mye får du mer støy og du kan ødelegger routeren din, bruk google som hjelpemiddel for å se hvor mye du kan booste om det skulle være nødvendig.
- Velg "assign WAN" to "LAN" så inngår WAN porten i switch'en slik at du får 5 port i stedet for 4.
- Om nødvendig prøv med retningsbestemt antenne i begge ender(du kjøpte bare 1)
-Vurder skjult SSID

Jeg har ikke satt opp slik repeater bridge selv så mye av det som står over her har jeg ingen erfaring med 1on1 så du må nesten prøve å bruke google og youtube som hjelpemiddel, der er mye god hjelp å få både der. Kjører dd-wrt på 2 routere selv og de fant jeg gode guider til å flashe på nett. dd-wrt gir deg mange nye muligheter som helt originale routere ikke gjerne ikke har. Selv har jeg feks en Linksys E300 til 300 spenn på komplett som kjører VPN så jeg kan koble meg på å se Altibox TV-"Overalt" fra overalt, fjernstyre pc via RDP, tilgang til delte mapper osv..

Om alt skulle hørest for avansert ut med flashing så ta med deg begge routerene til kompisen din og få hjelp av han til å sette de opp. Da vil han trenge litt info om IP oppsett på din mors router. De to nye routerene kan settes opp uten DHCP slik at IP adresser styres fra hennes router og ikke dine, men dine må alikevel få en fast ip adresse som er innenfor ip range og subnet til nettet hennes, og da helst en ip som ikke ligger i DHCP.

Dette ble litt mye og litt rotete, men thar she blows! Får håpe det er til noe hjelp.
Vis hele sitatet...

Hey! Dette var til stor hjelp! Nå har jeg litt mer å gå etter! Jeg skal drøfte dette litt ellers så ble det foreslått å bare bruke en extender hos meg i steden for routeren. Det skulle vist ikke være noe problem å byttet inn routeren. Blir dette for avansert så blir det nok en extender i steden, har forstått at de er enkle å bruke.

Takk for all hjelp.

Oppdatering kommer..