Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 956
Har hatt oppsettet mitt med en Sony STR-595 reciever og 4 fronthøytalere(på 4 utganger, ingen parallelkobling av meg) og 2 mindre bakhøytalere. Fronthøytalerene er noen eldre(30 år) bokser og gir meg igrunn en meget grei lyd. Men ved surround blir det fryktelig lite lyd på bakhøytalerene. "Problemet" har alltid vært slik, men jeg har ikke orket å tenkt på det før nå.

Alle 4 fronthøytalerene har 6 ohms impedans, mens bakhøytalerene har 4ohm. De første dagene med reciveren var det fryktelig lite lyd å få ut av de 4 fronthøytalerene, men det har tatt seg opp i det siste. Og jeg blir litt forvirret av min egen elektrokunnskap når I=U/R så spørsmålet er som lyder, er høytalere lettest å drive for forsterkeren med høy eller lav impedans? Og kan den elendige lyden bak skyldes at høytalerene er 4ohm? Og burde være minst 8. Kan jeg også bare hive inn en 4ohms motstand i serie for å skape 8ohm uten at lyden blir ødelagt?
Vanlighvis skulle du ikke merke problemer med 4 ohms høytalere bak for du spiller høyt.

Altså en forsterker som ikke takler 4 ohms høytaler klipper tidligere en om du har 8 ohm.

En 4 ohms høytaler kan spille høyere på en mindre forsterker. Forutsatt att forsterkeren klarer den lave mottstanden.

Slenge inn en mottstand er nok ikke lurt da mottstander blir brukt i delefiltret. Skjipt og plutselig dele bort noen frekvenser du ønsker og beholde.

Men hvis bakhøytalera er "dipole" så er det ikke uvanlig att disse spiller lavere.
Dette kan du trygt løse ved og gå inn reciverens settup og øke volumet til bak høytalera.


Men hva skal du med 4 fronthøytalere?
Dette vil vel bare forstyrre lydbildet.

Fjern to av dem. Og du vil trolig få ett mye bedre lydbildet.
Og det er trolig att forsterkerens "B" utgang ikke tåler store høytalere. Og du har faktisk gjort en parallelkobling. Selv om koblingen ligger inne i forsterkeren og via en bryter.
Sist endret av tjukken; 13. desember 2003 kl. 23:52.