Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 721
Jeg har noen wma filer her og lurte på hva dere synest er best, OGG eller mp3? Vet OGG er mindre,bedre kvalitet i forhold til størrelsen osv, men de fleste bruker mp3 likevel? Mest sannsynlig jeg tar OGG, hva synest dere?

Edit: 100 post!

EDIT2: Heh, merka ikke at det stod mwa i topic, det er WMA jeg mener, men det skjønner dere seff:P
Sist endret av papercut; 6. desember 2003 kl. 17:05.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
.ogg ffs
hva med vma da? det er jo lite og med god kvalitet..
Mente du wma med vma? Det suger jo, ille kvalitet, tar opp et hælvete med plass. Filer bruker også å bli defekte med det drittformatet. Typisk Microsoft å komme med sin egen piss-codec.

Jeg ville konvertert det til .ogg, siden .ogg er best, men musikk blir ofte dårligere når man encoder de på nytt.
Sist endret av klarhimmel1234; 6. desember 2003 kl. 17:24.
Spørs hva du skal bruke dem til i fremtiden. Hvis du vil ha det ut på cd og spille på dvd spiller velger du Mp3, men hvis du bare skal ha de på dataen velger du .ogg eller bare har det på .wma.

Husk at kvaliteten blir bare dårligere når du konverterer mellom codecs.
Jeg har brukt mp3 hele tiden, men etter som jeg har gått mer og mer over til linux har jeg "konvertert" til ogg.. Jeg hadde nok gått for ogg..
Ministry of Love
sptz's Avatar
du gir faen i og konvertere de. Det er absolutt det dummeste du gjør.. Men neste gang du ripper fra cd så lager du ogg filer.. Da kan (bør) du bruke CDex
Å konvertere et lossy format (wma) til ett annet lossyformat (ogg vorbis, mp3) gir ofte store tap av lydkvalitet.

Tenk deg å ta et foto med et digitalt camera, printe det ut, så ta bilde av det på nytt for igjen å printe det ut -> bad quality.


Når det er sagt så er det ikke tvil om at du bør gå for Ogg Vorbis om du absolutt vil gjennomføre dette.