Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3752
http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article919762.ece

Olsen har en datter som deltok på AUFs sommercamp på Utøya da terroren rammet den 22. Juli. Han sier det er spennende å se om et slikt spill rammes av lovverket.

- Det jeg ønsker å gjøre er å bruke lovverket til å regulere samfunnsfiendtlig aktivitet, sier Oslen.

Han sier en slik anmeldelse kan bidra til en økt bevisstgjøring.

- Vi må stille spørsmålstegn om det er samfunnsgavnelig med vold som underholdning, sier Olsen.
Vis hele sitatet...
Synspunkter?
lol......
Skal ikke ta og anmelde bibelen også da? Der er det undertrykkelse, rasisme, vold, drap, voldtekt, kjønnsundertrykkelse, ja vi kan nevne i fleng.
Patetisk og idiotisk.
to ord: herregud, tragisk...
Synes det er helt idiotisk, ikke noe mer å si egentlig. Han skal vel også anmelde alle filmselskapene? Som RAMBO? Det blir jo drept mange uskyldige mennesker i Rambo 4 som underholdning.

Tviler noe kommer til å skje egentlig, og at politiet tar dette veldig seriøst.
Hvilket brudd på loven er det egentlig snakk om? Spill går under ytringsfrihet, så det er lite som kommer til å skje.
Du kan jo endre trådtittelen din til "Anmelder scene fra MW2" For det er jo det han gjør, ikke hele spillet.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Synes det er helt idiotisk, ikke noe mer å si egentlig. Han skal vel også anmelde alle filmselskapene? Som RAMBO? Det blir jo drept mange uskyldige mennesker i Rambo 4 som underholdning.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg føler at det ligger veldig tung politisk motivasjon bak de groteske drapene i Rambo 4, men skal innrømme at jeg finner det underholdende.
Sitat av Knask Vis innlegg
Vel, jeg føler at det ligger veldig tung politisk motivasjon bak de groteske drapene i Rambo 4, men skal innrømme at jeg finner det underholdende.
Vis hele sitatet...
Det gjør det jo på en måte i Modern Warfare 2 også.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Det gjør det jo på en måte i Modern Warfare 2 også.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte?


Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Du kan jo endre trådtittelen din til "Anmelder scene fra MW2" For det er jo det han gjør, ikke hele spillet.
Vis hele sitatet...
Det får crew gjøre dersom de føler for det, jeg har ikke muligheten til å gjøre noe med dette nå.
Får man ikke et valg i spillet om å skippe nettop denne flyplass scenen?
For å være ærlig, hvem faen bryr seg?
Det er et spill, og den scenen er ikke så jævlig. Man kan til og med velge å hoppe over den. Man trenger ikke skyte sivile en gang, bare politi og militærstyrker som angriper tilbake.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Forbanna Vis innlegg
Får man ikke et valg i spillet om å skippe nettop denne flyplass scenen?
Vis hele sitatet...
Du får en beskjed om denne scenen og mulighet til å skippe den helt i starten av spillet.

Føler dette er en handling for å få ultravold i film og spill på dagsordenen mer enn noe annet. Tror ikke det kommer til å få konsekvenser for MW2-gjengen med det første for å si det sånn.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av Forbanna Vis innlegg
Får man ikke et valg i spillet om å skippe nettop denne flyplass scenen?
Vis hele sitatet...
Jo det er akkurat det du gjør! du kan velge om du vil spille scenen med å accepte at du "ikke vil bli offended".
Sitat av thomasf Vis innlegg
Du får en beskjed om denne scenen og mulighet til å skippe den helt i starten av spillet.

Føler dette er en handling for å få ultravold i film og spill på dagsordenen mer enn noe annet. Tror ikke det kommer til å få konsekvenser for MW2-gjengen med det første for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Såklart er det jo det, anmelderen i saken vet helt sikkert at han ikke kommer noe vei med anmeldelsen mtp. straffereaksjoner, men han vet jo at det er en reell mulighet for at det blir satt ett fokus på vold i spill.

Grei tankegang syns jeg egentlig. Han ble sikkert drittskremt når datteren hans opplevde det hu opplevde og dette er hans måte å ta opp kampen på!

Bra iniativ sier nå jeg
Vent, er det 1. April allerede?
“I want to live in a democracy, but I never want to be offended again!”
http://www.youtube.com/watch?v=cycXuYzmzNg

"- Vi må stille spørsmålstegn om det er samfunnsgavnelig med vold som underholdning, sier Olsen."
Vis hele sitatet...
Det er allerede gjort, ingenting tilsier at vold som underholdning gjør oss til seriemordere.
Sist endret av Kalars; 31. oktober 2011 kl. 18:07.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Såklart er det jo det, anmelderen i saken vet helt sikkert at han ikke kommer noe vei med anmeldelsen mtp. straffereaksjoner, men han vet jo at det er en reell mulighet for at det blir satt ett fokus på vold i spill.

Grei tankegang syns jeg egentlig. Han ble sikkert drittskremt når datteren hans opplevde det hu opplevde og dette er hans måte å ta opp kampen på!

Bra iniativ sier nå jeg
Vis hele sitatet...
Har det ikke vært fokus på vold i spill tidligere?
Det er gjort studier på dette, og her er en studie som ikke taler til fordel for å sensurere voldelige spill: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.c...act_id=1804959

At han og datteren har hatt det jævlig tviler jeg ikke på, men skal det ikke være måte på hvor store ringvirkninger en forskrudd terrorist skal klare å lage?

Her er det enda mer forskning å vise til: http://www.forskning.no/artikler/2010/juni/254191
Jo Knask, jeg er enig i det du sier at det må være grenser for hvor mye ringvirkninger det skal være.
Det jeg mente med innlegget mitt er at jeg forstår hvorfor han har gjort det. Han føler seg jo angrepet tydeligvis og ønsker å angripe tilbake. Når han ikke får tak i ABB så prøver han å angripe det han tror gjorde ABB slik han var.

Jeg personlig tror ikke FPS spill har noe ansvar for ABB sin psykiske tilstand.
Jeg tror galskapen starta inni det hodet lenge før han fikk mw2.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
J Han føler seg jo angrepet tydeligvis og ønsker å angripe tilbake. Når han ikke får tak i ABB så prøver han å angripe det han tror gjorde ABB slik han var.
Vis hele sitatet...
Min mening er at mannen heller burde prøve å få innsyn i rettspykriatiske dokumenter etter at svinet er dømt.
Da kunne mannen heller hatt matnyttig skyts å komme med fremfor å angripe en generasjon med gamere.
Når følelsene tar overhånd, er fornuften det som forsvinner.
Sitat av Knask Vis innlegg
Min mening er at mannen heller burde prøve å få innsyn i rettspykriatiske dokumenter etter at svinet er dømt.
Da kunne mannen heller hatt matnyttig skyts å komme med fremfor å angripe en generasjon med gamere.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det negativt om han anmelder call of duty? Spørsmålet er jo ikke om ABB eller andre tar direkte skade av å spille spill. Retten må ta stilling til om vold som underholdning er "samfunnsfiendtlig aktivitet" og evt. hvordan man skal bruke lovverket til å regulere den slags.
Det er en prinsipiell sak som kan bli ganske interessant å følge og det er rimelig naturlig å ta for seg kanskje den mest kontroversielle delen i et spill av nyere dato.
Sist endret av Mith; 31. oktober 2011 kl. 20:13.
2 ord, DD, Velkommen til internettets storhetstid Mr. Hater.


(digital Distribution)

(Note: Mr. Hater er ikke Trådstarteren, det er duden som tror at alle som gamer cod blir voldelige deucebags.)
Jaha... En av dem som ikke liker dataspill Herr Olsen? Virker veldig som følelsene tar overhånd.

Ja, dataspill er en glimrende ting å klage på, men å annmelde MW2? Takk for den. Ser for meg en ny artikkel om en stund med samme mann som snakker om at han; "ikke skal gi opp kampen", eller "anker soleklart; dette kan ikke gå forbi" etc.

Han virker ikke som en person som gir opp etter å ha tapt første runde i alle fall.

Doomed to loose.
Sist endret av Bl4derunner; 31. oktober 2011 kl. 20:26. Grunn: Facepalm
Jeg skjønner selvfølgelig at han reagerer på kontroversielle og brutale scener som dette, men slik er det faktisk i krigssoner i deler av verden. Scenen viser rett og slett hvor brutal verden kan være, og du velger selv om du har lyst til å se dette eller ikke.
skulle anmeldt Darwin også dag..jeez..sånn i prinsippet
Sitat av Mith Vis innlegg
Spørsmålet er jo ikke om ABB eller andre tar direkte skade av å spille spill. Retten må ta stilling til om vold som underholdning er "samfunnsfiendtlig aktivitet" og evt. hvordan man skal bruke lovverket til å regulere den slags.
Det er en prinsipiell sak som kan bli ganske interessant å følge og det er rimelig naturlig å ta for seg kanskje den mest kontroversielle delen i et spill av nyere dato.
Vis hele sitatet...
Har vi noen ordrette sitater eller tilsvarende informasjon i forhold til hva slags grunnlag fyren har for å gå til anmeldelse?
Jeg forstod det som at dette var pga. skytingen Utøya, samfunnsfiendlighet osv.

Men dersom man ikke tar skade av å spille det så spiller det vel ingen rolle om det er samfunnsfiendtlig?

Med hjemmel i studiene jeg la ved i en av mine tidligere poster så ser jeg ikke hva slags grunnlag man måtte ha for å regulere denne typen spill ytterligere, man har allerede aldersgrenser og det ingen som tvinges til å se på scener eller klipp fra spillet heller.
Derfor har jeg vanskeligheter med å forstå hva som egentlig er selve kjernen i saken.


Et par ting jeg lurer på i denne sammenheng:

- Hvordan skal man kunne regulere denne typen spill ytterligere og på hvilket grunnlag?

- Hvordan skal man gå frem for å kunne avsi en dom, uavhengig om det blir "frifinnelse" eller ikke?


Enig i at det kan bli interessant å følge, men jeg har liten tro på at det vil skje noe spesielt.
Hva tror du - er det realistisk at anmelderen kommer noen vei med dette?
Hvis han har et så forferdelig stort problem med akkurat den scena har jeg et protip, det går faktisk an å skippe over hele oppdraget ^^

Kan nesten ikke gjøre annet enn å le av sånne folk som putter så mye krefter og tid som kunne vært brukt på andre ting, men istedenfor politianmelder små bagateller. For livet er for kort til å gjøre det

Og ja, det er synd og trist med det som skjedde i sommer, men skal Norge få så noia at folk som sier "skyte" "terror" "drepe" eller lignende skal straffes? Skal vi virkelig gjøre nettopp det drittsekken sjæl ville, at landet skal bli psykotisk og paranoid?

Det er et jævla spill ffs, ro dæ ne.
Sist endret av Eplegutten; 31. oktober 2011 kl. 22:03.
Synes ikke vi skal dømme denne personen. Selvfølgelig så kommer han ingen vei med dette, men han og familien har garatnert hatt en veldig tung periode der de skylde på alt og alle for de tankene ABB hadde. Ingen normal person vil få slike tanker og sette de til verks slik som det ble gjort 22/7..
For et nivå!
Bare å gratulere denne karen.

Back to topic:
Er det ikke litt seint å anmelde det nå? De får jo ikke gjort noe med det.
Uansett, snart kommer MW3 så tviler det har så stor innvirkning på COD-spillere.
Ikke for og være dis-respektfull, men enkelte folk tar litt for hardt i angående hele Utøya greia og Oslo bombinga.
Utrolig at de fortsatt spyr ut oppgulp om utøya, ja det var tragisk og ja det har påvirket mange. Men hvem vil vel leve i et land der du skal leve I frykt fordi det blir blåst så opp.

Helt idiotisk av denne mannen, han burde bruke tiden sin på noe litt mer fornuftig.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Synes det er helt idiotisk, ikke noe mer å si egentlig. Han skal vel også anmelde alle filmselskapene? Som RAMBO? Det blir jo drept mange uskyldige mennesker i Rambo 4 som underholdning.

Tviler noe kommer til å skje egentlig, og at politiet tar dette veldig seriøst.
Vis hele sitatet...
Svein Olaf Olsen, eller Video-Olsen som han er mest kjent som, anmeldte allerede på 80-tallet flere videofilmer pga. voldsbruk. Nå er det tilsynenlatende spill som står for tur.

Aksjonsgruppa mot videovold, under ledelse av den 28 år gamle læreren og spesialpedagogen Svein Olaf Olsen fra Kristiansand, ble startet i 1983. Under et folkemøte i byen sa psykolog Arvid Alsaker: «I mine tristeste stunder undres jeg på om video er en verre trussel for jordkloden enn atombomben.
Vis hele sitatet...
Kilde

Aksjonsgruppa mot videovold anmeldte filmer som de mente hadde et ulovlig voldsnivå. De fleste sakene ble henlagt. Men i februar 1984 ble §382 prøvd i Kristiansand Byrett, mot filmen The Exterminator. Ti videobutikker i byen hadde blitt anmeldt. Saken ble henlagt, da politimesteren i byen mente at «folk bør tåle langt mer før det skal rammes av straffeloven», men statsadvokaten omgjorde henleggelsen og ga forhandlerne et forelegg på 5.000 kroner.
Vis hele sitatet...
Det hadde jo vært litt småmorsomt om Activision faktisk fikk seg ett forelegg fra den norske stat pga. "utilbørlig bruk av grove voldsskildringer" - selv om jeg er fullstendig klar over at det aldri vil skje.
Sist endret av caperno; 31. oktober 2011 kl. 23:17.
Ja, jeg regnet nesten med det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Godeste Svein Olaf Olsen ser ikke ut til å gi seg med det første, stakkars tullebukken:

Svein Olaf Olsen møtte i dag pressen på politistasjonen i Kristiansand. Der informerte han om at han nå anmelder elektronikkgiganten Elkjøp for å spre grove voldsskildringer ved å selge dataspillet Call of Duty Modern Warfare.
Vis hele sitatet...
http://www.fvn.no/lokalt/kristiansan...l-2165318.html
Hahaha. Mannen er spenna gærn

"Samfunnsforurensning i høy, høy grad.."


KAnskje på tide at han ser litt selv hvor samfunnsforurensende det er å sende en slik en stakkars klage til politiet, sånn at de ennå mer kan bruke tid på bullshitten hans, enn andre viktigere ting.


(Apropos: er det *denne* måten de litt "eldre" hovedsaklig prøver å få Pr/oppmerksomhet på? Me don't know!?)
Sist endret av aeon_illuminate; 29. november 2011 kl. 16:23.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Fyren er jo splik spenna hakke gærn.